به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با عنوان «تمدن نوین اسلامی و فضای مجازی» به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر سعید رضا عاملی گفت: معمولاً تمدنشناسان برای تبیین برآیند یک تمدن خاص به بررسی آن از یک سده گذشته به پیش میپردازند حال آنکه در تبیین تمدن نوین اسلامی ما از تمدنی سخن به میان میآوریم که قرار است به وقوع بپیوندد.
اندیشه تمدنی متعلق به حال و آینده است که برآیند آن ساخت تمدن مطلوب است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اندیشه تمدنی متعلق به حال و آینده است که برآیند آن ساخت تمدن مطلوب است و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان معمار تمدن نوین اسلامی گفت: ایشان در نگاه به تمدن؛ راهبرد آیندهگرایانهای دارند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از چالشها صحبتی نمیکنند بلکه در نگاه به آینده با ارائه 7 راهبردکلان اثباتی و مثبت نگاهی ظرفیتی را مورد تأکید قرار میدهند.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه ای با نگاه مثبت و به دنبال ظرفیت هاست
وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در نگاه به گذشته اساساً نداشتهها و تلخیهای گذشته را ذکر نمیکند و در نگاه به امروز هم به دنبال نگاه ظرفیتی و مثبت است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در دیدگاه جدید آیندهپژوهی اساساً به دنبال ترسیم آینده مطلوب میروند و توجه چندانی به وضعیت موجود ندارند.
بیانیه گام دوم مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی را نشان می دهد
وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر همین نگاه به آینده مطلوب ارائه شده است که اگر تصویر روشن ذهنی از آن ترسیم شود، میتواند مسیر رسیدن به آن تمدن نوین اسلامی را نشان دهد که از این روش با عنوان روش (Back Casting) یا رویکرد پسانگر نام میبرند.
تمدن نوین اسلامی دوران حکومت حضرت مهدی(عج) است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعبیری که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در تمدن نوین اسلامی به کار میبرند در واقع همان ترسیم دوران حکومت حضرت مهدی (عج) است.
وی افزود: با هدفگیری اینچنینی، ایران اسلامی امروز بایستی جایگاه خودش را پیدا کند که چگونه میخواهد پلکان خود را برای رسیدن به آن هدف طی کند.
تمدن اسلامی یعنی نفی سلطه خود و دیگری از جهان
دکتر عاملی با تبیین مفهوم تمدنی اسلامی مبتنی بر کلیدواژه «لااله الا الله» تصریح کرد: تمدن اسلامی یعنی نفی سلطه خود و دیگری از جهان و جایگزینی عطر عبودیت «الله» در جامعه که بروز و ظهور گستردهای در تمامی عرصههای اجتماعی دارد.
وی افزود: تمدن نوین اسلامی منتخب مردم خواهد بود که عرصه فضای مجازی به عنوان عرصه انفجار انتخابها چنین فضایی را برای آن فراهم کرده است.
تمدن نوین اسلامی یک امر انتخاب شده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: تمدن نوین اسلامی از این منظر یک تمدن تحمیلی نیست بلکه یک امر انتخاب شده است.
وی تصریح کرد: حس تمدنی محصول پذیرش ذهنی است که اساساً در فکر جامعه نفوذ میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمدن برآیند امر عینی و ذهنی است که ابتدا با ایجاد تعلق در ذهن افراد جامعه، نوستالوژیهای تمدنی را با حسرتهای فردی شکل میدهد و سپس نیازهای شکل یافته را عینیت میبخشد.
تمدن، مفهومی فاخر و هویت بخش متناسب با اقلیم فرهنگی مدنی است
وی ادامه داد: تمدن، مفهومی فاخر و هویت بخش است که متناسب با اقلیم فرهنگی مدنی آن ظهور و بروز کرده به نوعی منعکس کننده بودن و نبودنهای تاریخی و ارزشهای فاخر گذشته و حال و آینده یک جامعه است.
فضای مجازی از ظرفیتهای تمدنساز برخوردار است
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: فضای مجازی از ظرفیتهای تمدنساز برخوردار است چرا که دارای قابلیت فراگیر استقرار عدالت در سطوح الگوریتمی متفاوت است.
وی افزود: الگوریتم؛ سیستمی است که در آن اختلال نیز فهم شده است و با فهم اختلال الگوریتم نوشته شده و کامل میشود.
اینترنت ادامه ذهن و توسعه یافته ماهیتهای فرامکانی و فرازمانی آن است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اساساً اینترنت ادامه ذهن است و توسعه یافته همان ماهیتهای فرامکانی و فرازمانی آن است که توانسته است امر خیالی (سورئال) را تبدیل به عینیت (رئال) کند.
وی ادامه داد: عدالت را وقتی در نظام سیستمی مجازی اینچنینی بگذارید تبدیل به امر صد درصدی میشود که دیگر تابع روابط انسانی و نفس آدمی یا اختلالات بوروکراتیک نمیشود.
دولت الکترونیک توزیع منابع عمومی را بدون اختلال برای عموم تعریف میکند
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: دولت الکترونیک بر مبنای الگوریتمهایی که تعریف میکند، توزیع منابع عمومی کشور را بدون اختلال برای گروههای اجتماعی مختلف تعریف میکند.
وی افزود: از بین بردن فاصله مرکز و پیرامون، ظهور سطوح جدید و خلاقانه از انسان در قالب هوش مصنوعی، کم کردن فاصله قوانین و مقررات با اجرا، تقویت ارتباطات و شبکهسازی، تبدیل سرمایه فردی به سرمایه اجتماعی و... از ویژگیهای به وجود آمده توسط الگوریتمها و حافظه مجازی است.
امام خمینی (ره) مظهر انسان تمدنی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام خمینی (ره) خودش مظهر تمدن و از جنس شخصیت تمدنی است که میتواند سرمنشأ تشکیل و بروز یک تمدن باشد.
وی افزود: در قرن بیستم تعداد کشتگان جنگ حدود 18 برابر این تعداد در قرن هجدهم بوده است که نشان دهنده دوری از تمدنی شدن و در واقع حرکت به سمت ابزارمندی برای کشتن بیشتر انسانهاست.
دکتر عاملی گفت: هوش مصنوعی هوشی است که در تلاش است خودش را به انسان نزدیک کند و با تمرکز بر مفهوم Extended Reality یا همان واقعیت گسترده درصدد است تمامی خصیصههای طبیعی را با طبیعی بودنش انعکاس دهد چنانکه همه توانمندیهای آدمی از قببیل احساس و لامسه و بویایی و ... را دارا باشد.
در تمدن نیز از مفهوم امنیت و احساس تمدنی سخن به میان میآید
وی ادامه داد: تمدن برآیندی متمایل بر تقویت حس تمدنی است، یعنی همان صحبتی که در اقتصاد با مفهوم فقر و احساس فقر و یا در امنیت از مفهوم امنیت و احساس امنیت میشود، در تمدن نیز از مفهوم امنیت و احساس تمدنی سخن به میان میآید.
در محیط تمدنی تضادها میتواند تبدیل به توافق شود
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در محیط تمدنی تضادها میتواند تبدیل به توافق شود و امر تمدنی امری برای پیوند زدن است تا سطح ارتباطات سازشگرایانه را افزایش دهد.
وی ادامه داد: در نگاه فضای مجازی، رویکرد بر اینست که ظرفیت زندگی خالی از تخریب زیست محیطی و مخاطرهانگیز حکومتی شکل پیدا کند و به لحاظ حکمرانی سلطه وجود نداشته باشد.
فضای مجازی؛ فضای حکمرانی پیشرفته عدالت بنیان است
دکتر عاملی گفت: فضای مجازی تأمین کننده فضای حکمرانی پیشرفته هوشمند عدالت بنیان برای جامعه است اما متأسفانه عدهای در استفاده از فضای مجازی خود را صرفاً متصل به فاضلاب فضای مجازی کردهاند و از پویاییها و مزایای آن بهره نمیبرند.
فضای مجازی ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین 5 دوره تمدنی شامل دوره انقلاب اسلامی، دوره نظام اسلامی فعلی، دوره دولت اسلامی، دوره جامعه اسلامی و دوره تمدن نوین اسلامی خاطر نشان کرد: فضای مجازی ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی است.
وی افزود: فضای مجازی با ایجاد نظامهای تأمین کننده حقوق فردی و اجتماعی شهروندان میتواند نیازهای دولت اسلامی کارآمد را برطرف کند.
دکتر عاملی ادامه داد: نظام پاسخگویی هوشمند، تأمین بهرهوری متمایل به بینهایت و تحقق دولت بدون فساد با دسترسی آزاد به اطلاعات تأمین کننده امنیت و اعتماد اجتماعی از ویژگیهایی است که با استفاده درست از فضای مجازی می تواند حاصل شود و به عنوان ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی محسوب شود که عدالت نظاممند، رفع تبعیض و کاهش فاصله مرکز و پیرامون را به وجود می آورد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به خصیصهها و قابلیتهای فضای مجازی برای استقرار جامعه اسلامی و همچنین خصیصههای جهانی فضای مجازی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: دوره استقرار تمدن نوین اسلامی دوره رها شدن از دولت های جغرافیا مبنا هستیم و به دوره استقرار حکمرانی جهانی نزدیک می شوی.
ایشان در پایان با نگاه به چالشهای فضای مجازی گفت: البته بحث تنهایی ناشی از کم شدن ارتباطات طبیعی از چالشهایی است که فضای مجازی با آن مواجه است و در این زمینه بایستی دقت داشت که کدام مورد را میتوانیم مجازی کنیم چنانکه ما نباید حج و مسجد و زیارت را مجازی کنیم.
وی افزود: قدرت تمدنی منشأ استقرار جامعه اسلامی است و البته در کسب قدرت نبایستی از الگوهای غربی تقلید کنیم بلکه بایستی با جستجوی الگوهای متعالی به ترسیم تمدن نوین اسلامی بپردازیم که مرحله احیاء قدرت تمدنی اسلامی است.