کد خبر: 4339| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۱ خرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۷:۴۴:۰ | تعداد بازدید: ۷۴۳۴

خانم دکتر جاباناه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی اجتماعی این سازمان و هیئت همراه، روز دوشنبه 20 خرداد 1398 با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کردند.
اسکاپ برای تعمیق و گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای فعالیت می‌کند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در مورد این جلسه طی سخنانی گفت: کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد «اسکاپ» یکی از 5 کمیسیون منطقه ای این سازمان است که برای تعمیق و گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای فعالیت می‌کند.
این دیدار در چارچوب "سند جامع توسعه روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران " انجام شد
وی افزود: این دیدار در چارچوب "سند جامع توسعه روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران " که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، انجام شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در چارچوب همین سند نشستی نیز با عنوان «خلاقیت و استارت‌آپ‌ها» در تهران توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد «اسکاپ» روز آینده برگزار خواهد شد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در این نشست علاوه بر تبادل نظر درخصوص این موضوع و با توجه به این نکته که حوزه اسکاپ «آسیا و اقیانوسیه» شامل 62 کشور با ظرفیت های بالاست پیرامون این ظرفیت نیز بحث و گفتگو صورت خواهد گرفت.
در چارچوب "نگاه به شرق" ظرفیت اسکاپ برای پیشرفت‌های فرهنگی و علمی مهم است
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب "نگاه به شرق" ظرفیت اسکاپ را برای پیشرفت‌های فرهنگی و علمی مهم می‌داند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در نشست امروز ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و علمی جمهوری اسلامی ایران تشریح شد و این موضوع مورد تاکید قرارگرفت که جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه حیات خود به یک سرمایه عظیم فرهنگی و علمی دست یافته است.
دکتر عاملی در تشریح ابعادی از این سرمایه گفت: در سال 1357 در کشورمان تنها حدود 1000 مقاله علمی نگاشته می شد، این درحالیست که بر اساس آمارهای بین‌المللی در سال 1397 تعداد مقالات به 50 هزار مقاله رسیده است.
ظرفیت تولید علم ایران 50 برابر شده است
وی افزود: این نشان می‌دهد که ظرفیت تولید علم ایران 50 برابر شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این رشد علمی در جهان چشمگیر و خیره کننده است و به عنوان مثال مجله «NATURE» این ظرفیت را به عنوان یکی از بالاترین ظرفیت‌های رشد علمی در جهان مورد توجه قرار داده است.
تجربیات ایران در حوزه سیاستگذاری علم و فناوری به کشورهای عضو «اسکاپ» منتقل می‌شود
دکتر عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های سند راهبری نقشه جامع علمی کشور که افق 2025 را در قالب 240 برنامه اقدام هدف گیری کرده است، اعلام آمادگی کرد که تجربیات جمهوری اسلامی ایران را در حوزه سیاستگذاری علم و فناوری مورد تبادل با کشورهای عضو «اسکاپ» قرار گیرد.
شبکه شرکت‌های دانش بنیان کشورهای عضو «اسکاپ» ایجاد می‌شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه و در تشریح توافق صورت گرفته با «اسکاپ» گفت: ایجاد شبکه موسسات و شرکت‌های دانش بنیان با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با عضویت شرکت‌های دانش بنیان کشورهای عضو «اسکاپ» هم مورد استقبال طرفین قرار گرفت.
علم باید به کاهش درد و توسعه سلامتی اجتماعی کمک کند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم کاهش درد و توسعه سلامت اجتماعی در جهان گفت: علم باید به این موضوع کمک کند.
دکتر عاملی با اشاره به لزوم توجه به فلسفه و چرایی علم و فناوری افزود: در کنار گفتگو درباره پیشرفت علم و فناوری باید به موضوع فلسفه و چرایی علم و فناوری هم توجه کنیم و اهداف متعالی علم و فنآوری را فراموش نکنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آسیا یک ظرفیت برای بازنگری در مدل مدیریت جهان است، گفت: فکر می کنم این یک دغدغه جهانی باشد؛ علی رغم اینکه جهان سلطه هر روز به دنبال افزایش سلطه خود است و به این نکته توجه نمی کند که نظام سلطه شرق (اتحاد جماهیر سابق شوروی) به خاطر همین نگاه سلطه آمیز خود به زمین خورد.
وی افزود: غرب هم به محوریت آمریکا این نگاه سلطه آمیز را دنبال می کند و افول آمریکا در حوزه های مختلف یک بحث بسیار مهم است و هر دولت دیگری هم که بخواهد سیاست های سلطه آمیز را دنبال کند قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.
تاکید معاون دبیرکل سازمان ملل متحد بر ظرفیت آسیایی جهان
در ادامه جلسه خانم دکتر جاباناه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس اسکاپ ضمن تاکید بر ظرفیت آسیایی جهان گفت: بنده برای اولین بار است که به ایران سفر دارم و با توجه به اهمیت اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه (نشست خلاقیت و استارت‌آپ‌ها)که امسال در تهران برگزار می شود به همراه معاون خود هر دو در این اجلاس حضور پیدا کرده ایم.
رئیس اسکاپ با بیان اینکه موضوع نوآوری در منطقه آسیا بسیار رو به رشد است اضافه کرد: کمیسیون منطقه ای اسکاپ 62 عضو دارد که نه کمیته ذیل آن قرار دارد و کمیته های کشاورزی، برنامه ریزی، صنعت، فناوری، توسعه اجتماعی از جمله این کمیته ها هستند.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اسکاپ کمیسیون اقتصادی اجتماعی یونسکو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل آن را در سال 1974تاسیس کرده (این کمیسیون از سال 1947 با نام اکافه فعالیت داشته است) و یکی از پنج کمیسیون منطقه ای سازمان ملل محسوب می شود.
وی در پایان گفت: درصد بالای پوشش جمعیتی منطقه آسیا و اقیانوسیه از نقاط قوت و مهم این منطقه در جهان است.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7