کد خبر: 4352| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۲۳ خرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۷۴۴۹

چهارمین پنل تخصصی اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه (اکوسیستم نوآوری و فن¬آوری زیر یک سقف) روز چهارشنبه 22/3/98 و به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین¬المللی تهران برگزار شد.
چهارمین پنل تخصصی اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه (اکوسیستم نوآوری و فن­آوری زیر یک سقف) روز چهارشنبه 22/3/98 و به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین­المللی تهران برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع این پنل نوآوری­های برخاسته از بستر جامعه (Grassroots Innovation) بود که در آن نمایندگانی از کشورهای مالزی، هندوستان، بنگلادش و همچنین نماینده امور اقتصادی اسکاپ (ESCAP) به ارائه گزارشی از فعالیت­ها و نظرات خود بابت توسعه پایدار و کاهش فقر در جهان پرداختند.
دکتر عاملی به عنوان رئیس پنل در ابتدا خاطرنشان کرد: نوآوری برخاسته از بستر جامعه(Grassroots Innovation) به عنوان ترکیبی از جامعه و نوآوری تلقی می­شود که در مورد اینکه چگونه ما بتوانیم نوآوری­ها را همراه با جامعه کنیم و از مزیت­های جامعه در مورد آن بهره­مند شویم، صحبت به میان می­آورد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: براساس تعریف(Grassroots Innovation) نوآوری صرفاً موضوع مورد بحث دانشگاه­ها نیست و نوآوری صرفاً محدود به کارخانه­های تجاری نمی­شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین موضوع نوآوری­ ارتباط آن با توسعه تکنولوژی­های جدید است که در مورد 5 محور عمده بحث می­کند.
دکتر عاملی افزود: وقتی ما در مورد تکنولوژی­های جدید صحبت می­کنیم در واقع از زبان جدیدی سخن می­گوییم که با محیط دیجیتالی ارتباط پیدا می­کند و یک محیط عددی است که با بسیاری از تغییرات ریاضی همراه می­شود.
وی ادامه داد: در عرصه کوانتوم محدودیتی پیرامون ریاضیات وجود ندارد و محیط دیجیتال فضای مناسب را برای نوآوری­ها و ریاضیات فراهم می­آورد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جنبه دوم تکنولوژی­های جدید شبکه تعاملات ارتباطاتی است که شنوندگان را به عنوان گیرندگان پیام تبدیل به کاربران مستقلی کرده است و یک فضای تعاملی بوجود آورده است که به نوع موجب تقویت سرمایه اجتماعی شده است.
وی افزود: این اتفاق باعث ایجاد تعاملات یک به یک، یک به بسیار و بسیار به بسیار کاربران شده است.
دکتر عاملی ادامه داد: سومین جنبه تکنولوژی­های جدید موضوع Hyper-Mediacy است که در مورد چگونگی ارتباط با یکدیگر بدون طی فرآیندهای گسترده و مشکلات بوروکراتیک بحث می­کند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه گفت: چهارمین جنبه تکنولوژی­های جدید در مورد Smart Brain است که در این عرصه ما دیگر از مشکلاتی چون آلزایمر در میان انسان­ها ترسی نداریم، چرا که با تکنولوژی­های جدید دیگر فراموشی نداریم.
وی افزود: تکنولوژی در حال ارائه همه اطلاعات  فعال و در دسترس برای همگان و  در هر لحظه است و این جنبه از تکنولوژی­های جدید بسیار حیرت­انگیز است.
دکتر عاملی گفت: پنجمین جنبه تکنولوژی­‌های جدید بسیار مهم تلقی می‌­شود و آن اینکه دیگر چیزی به عنوان «مرکز» وجود ندارد چرا که با تکنولوژی های جدید هر دیتا و اطلاعاتی را در هر نقطه از جهان که بخواهید در دسترس خواهید داشت.
وی افزود: ویژگی تکنولوژی این ­است که دیگر محدود به قلمروهای جغرافیایی نیست و در آن دیگر محدودیت و پایتخت معنایی ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی که در مورد جابجایی پایتخت ایران از تهران بحثی به میان آمد پیشنهاد من این بود که به فضای مجازی منتقل شویم، چرا که با ورود به فضای مجازی دیگر پایتخت مفهوم گذشته را ندارد و در آن دیگر مشکلات مربوط به ارتباطات با پایتخت در فضای فیزیکی را نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: در فضای مجازی مشکلات تراکنش‌­های بوروکراتیک و مالی نیز برطرف شده به راحتی در دسترس خواهد بود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نوآوری برای جامعه نگاهی است که به مصلحت عمومی جامعه توجه می­‌کند و نگاهی همه­ جانبه‌­نگر به همراه دارد که باید بتواند ضمن حل مسائل مردم و جامعه، سلامت و تعالی جامعه را نیز مورد توجه قرار دهد.
وی ادامه داد: در این زمینه باید از هر نوع نوآوری که موجب تخریب انسان، جامعه و طبیعت شود پرهیز کرد.
دکتر عاملی افزود: از این منظر نوآوری اجتماعی باید در چارچوب اهداف متعالی الهی حرکت کند و با پرهیز از نوآوری‌های مخاطره ­آمیز نظیر سلاح ­های کشتار جمعی یا تحریک غیرطبیعی هیجانات فردی و اجتماعی تلاش کند تا در جهت تأمین سلامت و تعالی انسان گام بردارد.
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بعد از ارائه چهار سخنرانی اعضاء پنل و پرسش و پاسخ به جمع بندی پرداخت و گفت: از آنچه گفته شد، روشن شد، چه مقدار نوآوری مفهوم گسترده ای دارد و با مردمی شدن آن به خوبی می تواند وارد حوزه های مورد نیاز جامعه شود. اگر مفهوم نوآوری را به اندیشه و راه حل های مشکلات و نیازهای فردی و اجتماعی تعمیم دهیم، نوآوری دیگر لزوما مرتبط به یک تکنولوژی سخت یا اختراع بزرگ یا شرکت ها با نام نمای ملی و جهانی مرتبط نمی شود و در یک مفهوم ساده، همه ایده هایی را شامل می شود که موجب ارتقاء و سلامت اجتماعی و تعالی الهی جامعه می شود.  بر همین مبنا پیشنهاد می شود ریاست اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه جناب آقای دکتر صالحی و معاونت علم و فن‌آوری ریاست جمهوری اقدام به ایجاد بانک اطلاعات بر خطی کنند که امکان تجمیع  نوآوری های مردمی برای حل مسائل جامعه برای کشور های عضو کمیسیون منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه را فراهم کند. با این اقدام شاهد خواهیم بود که میلیون ها نوآوری در معرض استفاده منطقهای و جهانی قرار می گیرد.
دکتر عاملی ادامه داد: محیط مجازی امکان بهره مندی از انبوه کاربران 5 میلیاردی فضای مجازی را فراهم می کند و با مردمی شدن نوآوری‌ها برای حل مسائل اجتماعی خصوصا مسائل مردمی که ممکن است در مناطق دور افتاده و دیده نشده قرار داشته باشند، فضایی بزرگ و موثر برای حل مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی فراهم می شود.
ایشان تاکید کرد که ابعاد ارزشی و فرهنگی نوآوری ها بسیار مهم است و نوآوری لجام گسیخته و غیر هدفمند می تواند موجب مشکلات و حتی انحرافات اجتماعی شود.

 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7