کد خبر: 4225| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۷:۰:۰ | تعداد بازدید: ۸۵۱۴

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه 17/2/1398 در ساختمان شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت و تبریک حلول ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: حوزه‌های مشترک میان فضای مجازی، فرهنگ و فناوری بسیار گسترده است و این حوزه های مشترک همگی در قالب های دانش مبنا و فرهنگ مبنا قابل بررسی هستند.

دکتر عاملی: حوزه ارتباطات اجتماعی در سطح گسترده‌ای در فضای مجازی وجود دارد
وی افزود: امروزه حوزه سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی در سطح گسترده‌ای در عرصه فضای مجازی وجود دارد و توزیع گسترده روزانه بیش از 300 میلیارد ایمیل و 150 میلیون ویدئو در فضای مجازی از نشانه‌های آن است.
دکتر عاملی ادامه داد: خدمات دولت نیز در عرصه خدمات الکترونیکی عرصه بسیار گسترده‌ای را پوشش داده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع مشترک هر دو فضا انسان است و از این ‌رو به نظر آمد که نیازمند همکاری گسترده‌ای در فضای مجازی هستیم.

ضرورت باز مهندسی رشته‌های موجود دانشگاهی و توسعه رشته‌های جدید
وی افزود: بازنگری رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های جدید از فعالیت‌های جدیدی است که در حوزه باز مهندسی رشته‌های موجود دانشگاهی و توسعه رشته‌های جدید می‌توان از ظرفیت این تفاهم‌نامه در آن استفاده کرد.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی رشته‌ها و مشاغل دچار میرایی شده‌اند و رشته‌ها و مشاغل جدید دارند جای آن را می‌گیرند.
وی ادامه داد: حوزه سیاست‌گذاری رصد، پایش و کار قرارگاهی جهت هماهنگی میان دستگاه‌ها ضرورت تشکیل کمیسیون مشترکی میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی را ایجاب می‌کند و با استقبالی که توسط دکتر فیروزآبادی در شورای عالی فضای مجازی صورت گرفت این تفاهم‌نامه با قابلیت کارشناسی تدوین شد که امیدواریم یک میدان فعالیت گسترده‌ای فراهم آورد.

دکتر فیروزآبادی: توجه به تاثیرگذاری فضای مجازی بر نظام آموزشی-پژوهشی و فرهنگی در تفاهم نامه
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مراسم دکتر فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گفت: در حقیقت ما در فضای مجازی با واقعیت‌های مستحدثه فراوان و قدرت تحول پذیری زیادی مواجه هستیم
وی ادامه: تاثیرگذاری فضای مجازی بر نظام آموزشی-پژوهشی و فرهنگی کشور از جمله مواردی است که در این تفاهم نامه به آن توجه داریم.       
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: از پدیده هایی که در این حوزه با آن مواجه هستیم فرهنگ سازی و توجه به عوامل زیستی است که در حوزه سبک زندگی انسان ها در مواجهه با فضای مجازی مطرح است.
وی ادامه داد: در این حوزه علاوه بر آموزش سواد رسانه‌ای بحث آموزش عالی مطرح است و در این زمینه همگرایی چند رشته ای و میان رشته ای دروس دانشگاهی مدنظر است.

آموزش اولویت شورای عالی فضای مجازی در سال جدید

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد:. در سال گذشته مبحث اقتصاد دیجیتال در شورای‌عالی فضای مجازی مدنظر قرار گرفت و امسال بحث آموزش را مدنظر داریم.    
وی افزود: در سال جاری و در اولین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی موضوع آموزش مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم در جلسات آتی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم، ضمن آنکه امیدواریم این تفاهم نامه به پیشبرد اهداف مدنظر کمک کند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن تفاهم نامه همکاری میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز فضای مجازی به شرح ذیل است:

مقدمه

با استعانت از خداوند متعال، به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاریها برای ارتباط فعال و مؤثر و بهره گیری بهینه از توانمندی ها، امکانات و ظرفیت های موجود در جهت تحقق اهداف مشترک، این تفاهم نامه فی مابین «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی» منعقد می شود.

ماده1: زمینه های همکاری      

1. سیاستگذاری و تدوین اسناد ملی در حوزه های مشترک

2. بازمهندسی نظام حکمرانی علم ، فرهنگ و فضای مجازی با توجه به فناوری‌های نوین و نقش آفرینان آن

3. تبادل تجارب، دستاوردها، پژوهش ها و مطالعات      

4. بررسی و بهره مندی از ملاحظات فرهنگی و فضای مجازی در فرایند تدوین ، تصویب و راهبری اجرای  سیاست ها و اسناد راهبردی و حضور نمایندگان طرفین در جلسات تخصصی

5. هدایت بخشی از ظرفیت های پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز ذی ربط به سمت رفع نیازهای کشور در عرصه فضای مجازی؛ 

6. بازتدوین محتوای آموزشی رشته های موجود و همچنین تعریف و راهاندازی رشته های جدید در حوزه های مختلف علمی مرتبط با فضای مجازی؛   

7.راهبری ایجاد سکوها و سامانه های مجازی عرصه فرهنگ و علم کشور؛

8. رصد، پایش و آینده نگری و ارایه ارزیابی و تحلیل حوزه ی علم، فرهنگ و فضای مجازی


ماده 2: اجرای مواد تفاهم نامه    

9. برای اجرای هر یک از بندهای این تفاهمنامه  یا موارد دیگر، که مستلزم بار مالی یا تعهداتی باشد، قرارداد جداگانه ای بین طرفین منعقد خواهد داشت.     

10. به منظور اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه و تدوین برنامه های عمل، کمیته ای با حضور نمایندگان طرفین تشکیل خواهد شد. این کمیته هر شش ماه یکبار گزارش پیشرفت اجرای مفاد تفاهم نامه را تهیه و به طرفین ارائه خواهد کرد.        

تبصره 1 : ترکیب اعضای این کمیته با تشخیص و حکم دبیران شوراهای عالی عبارتند از 5 نفر از هر طرف که حداقل 2 نفر از آنها در سطح معاون باشد.
تبصره 2 : جلسات کمیته حداقل فصلی یکبار تشکیل خواهد شد    .

تبصره 3 : کارگروه های تخصصی حسب مورد با تایید کمیته تشکیل خواهد شد .  

ماده 3: مدت اعتبار     

11. این تفاهمنامه شامل یک مقدمه، سه ماده و ده بند و سه تبصره در دو نسخه که هر کدام حکم واحدی دارند، در تاریخ 17/2/1398 به امضای دبیران شوراهای عالی رسیده و تا زمانی که طرفین تمایل به ادامه همکاری مشترک داشته باشند، معتبر و به قوت خود باقی است.       


سید سعیدرضا عاملی                                  سید ابوالحسن فیروزآبادی

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی              دبیرشورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7