کد خبر: 4357| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۹:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۸۴۷۹

نشست سراسری رؤسای واحدها و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان دانشگاه آزاد اسلامی، گام دوم انقلاب اسلامی به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تأسیس این دانشگاه روز چهارشنبه 22 خرداد 1398 با حضور دکتر ولایتی رئیس هیئت امنای این دانشگاه و دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این اجلاس دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه سخنرانی پرداخت.
دانشگاه آزاد اسلامی یک سرمایه بزرگ ملی و بین المللی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک سی و هفتمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: به طور حتم دانشگاه آزاد اسلامی یک سرمایه بزرگ ملی و بین المللی است و این افتخار را داشته که پس از 37 سال توانسته رتبه بزرگترین دانشگاه آزاد جهان را به خود اختصاص دهد.
وی گفت: این دانشگاه توانست درخواست برای ورود به آموزش عالی در کشورمان را که به دلیل محدودیت‌های ظرفیت های آموزش عالی دولتی نمی‌توانست به هدف خود برسد، را مدیریت کند و بخش مهمی از سرمایه انسانی کشور را در مسیر علم و دانش قرار دهد.
دکتر عاملی ادامه داد: اگر دانشگاه آزاد نبود مجموعه استعدادهای سرریز از رقابت در آزمون کنکور سراسری مورد بهره­برداری قرار نمی­گرفت.
دانشگاه آزاد دارای ظرفیت­های جدی و قدرتمندی است
وی خاطرنشان کرد: احساس بر این است که به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی آنچنان که شایسته بوده توجه نشده، حال آنکه این دانشگاه دارای ظرفیت­های جدی و قدرتمندی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با اساتید دانشگاه­ها خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله­العالی) در این نشست  با برجسته سازی محورهای فلسفه علم، جنبه اجتماعی علم و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی را مورد توجه ویژه­ای قرار داده­اند.
مرجع اساسی پیگیری الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی دانشگاه و حوزه است
وی ادامه داد: اگر بخواهیم پیشرفت اسلامی ایرانی را به عنوان الگوی برجسته­ای پیگیری کنیم، باید بدانیم که مرجع اساسی آن دانشگاه و حوزه است.
دکتر عاملی با بیان اینکه با درآمیختن حکمت عملی و نظری مسیر پیشرفت روشن و مشخص می شود، گفت: متأسفانه گاهی علم و فناوری در جهان بدون هدف عمل کرده و فاصله بین عقلانیت و نیرنگ بسیار کوتاه است.
مسیر علم و فناوری برای سلامت و تعالی جامعه خطوط متعالی اسلامی است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تولید سلاح های کشتار جمعی و تولید دانش­های منحرف کننده جامعه که محصول نیرنگ است، گفت: اگر بخواهیم علم و فناوری در مسیر سلامت و تعالی جامعه باشد قطعاً مسیری جز خطوط متعالی اسلامی نداریم.
وی افزود: بی‌توجهی به مبدأ و معاد و رسالت انسان در این جهان، موجب عدم تعادل در توسعه شده است و به همین دلیل موضوع توسعه پایدار مطرح شده است.
دکتر با بیان اینکه البته این توسعه هم باز هم با مشکل اندیشه و تفکر متعالی مواجه است، گفت: توسعه پایدار محصول شکست توسعه صنعتی بدون توجه به سلامت طبیعت و جامعه است.
وی ادامه داد: اینکه احساس تنهایی به عنوان یک آسیب بزرگ اجتماعی مطرح می شود به دلیل اینست که ماهیت­های زندگی متعالی انسانی و اجتماعی توجه نشده است و باز در ادامه مسیر توسعه پایدار با خلاء های بزرگ مواجه خواهیم شد..
دکترین توسعه پایدار ضمن پر کردن بعضی از خلاء های توسعه مدرن پیشینی، دارای ضعف های جدی است و آن برخواسته از توجه به نیازهای جامع  و تدبیر شده الهی برای طبیعت و قوانین مرتبط با طبیعت و انسان است.  دکترین توسعه پایدار فاقد نگاه به حیات جاودانه است و در نهایت نگاهش به این جهان است و ملازمات جهان آخرت را مورد توجه قرار نمی دهد.
مهمترین و اولین خصوصیت رهبر انقلاب حکیم بودن ایشان است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر سی امین سالگرد رهبری مقام معظم رهبری را پشت سر گذاشته‌ایم و این جزو افتخارات انقلاب اسلامی است که فاخرترین رهبری جهان یعنی امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای تجربه کرده است، گفت: من در خصوص خصوصیات رهبری در یکی از کتاب های خود 7 خصوصیت را ذکر کرده‌ام که مهمترین و اولین آن حکیم بودن ایشان است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: مقام معظم رهبری؛ حکیم انقلاب اسلامی است و حکیم کسی است که مانع ظلم می‌شود چرا که حکمت ریشه در ایجاد کردن تمایز میان عقل و جهل و عدالت و ظلم دارد.
رهبر معظم انقلاب در طول این 30 سال مسیر درست را برای جوانان ترسیم کردند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رهبر معظم انقلاب در طول این 30 سال علی رغم هنجارهای تشویق شده در میان جوانان، مسیر درست را برای آنان ترسیم کردند که رسالت یک رهبر برای جامعه در نظرگرفتن مسیر تعالی و سلامت آن است و اینکه حکیمانه جامعه را اداره کنند.
ویژگی مهم دیگر رهبر انقلاب یکپارچگی و سازماندهی فکر و اندیشه است
وی افزود: دومین ویژگی رهبر یکپارچگی و سازماندهی فکر و اندیشه ایشان و سومین ویژگی تأکید به ارزش های انقلاب اسلامی است.
دکتر عاملی با بیان اینکه اسلام انقلابی بر بنیانی به نام مقاومت همانطور که خداوند در قرآن کنار توحید به ویژگی استقامت تأکید دارد، تصریح کرد: تأکید بر عنصر مقاومت در اندیشه رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» ریشه در مفهوم توحید و یکتاپرستی دارد که مقاومت و پایداری مانند چتر فرد و جامعه را حفاظت می‌کند. در واقع بدون مقاومت توحید گرایی، آخرت گرایی و پیروی از سنت نبوت و امامت استقرار نخواهد داشت.
در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب با نگاه مثبت و امیدوارنه به آینده می­نگرند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و ضرورت توجه به این برنامه مهم گفت: در گام دوم رهبری نگاهی به گذشته، حال و آینده داشته­اند و در 7 محوری که برای آینده ذکر کرده­اند با نگاه مثبت و امیدوارنه به شرایط پیش رو می­نگرند.
وی ادامه داد: در روش شناسی گام دوم باید به این مسئله اشاره کرد که مدل های مختلفی برای آینده شناسی مطرح شده است که مهمترین آن آینده نگری مطلوب گرا با بهره گیری از روش پسا نگراست است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بحران در حوزه آینده‌شناسی گفت: جهان بعد از ظهور فضای مجازی و اینترنت از نظر فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌ها با جهان قبل از فضای مجازی و اینترنت متفاوت است. قبل از ظهور فضای مجازی؛ پیش بینی آینده چه با روش های روند شناسی، و چه رویکرد های سناریوسازی و یا حتی با بهره گیری از محاسبات ریاضی امکان پذیر نبود. با این نگاه آینده نگری لزوما از این مسیرها امکان پذیر نیست. ما باید در این جهان پیچیده "آینده مطلوب را که بدنبال استقرار جامعه  و تمدن نوین اسلامی" را ترسیم و طراحی کنیم و با روش پسانگرا و مهندسی معکوس؛ وظایف امروز خود را تدوین کنیم.
وی افزود: دوره مطلوب که جامعه‌ای آرام، عادلانه، امن و... است که در دوره ظهور امام زمان (عج) نشانه های آن ترسیم شده است، باید مورد توجه قرار گیرد.
باید آینده جهان را هم مسیر با جهان آخرت ببینیم
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: آینده اندیشی‌هایی که در زمان تجدد مطرح می‌شده نهایتا زمان بندی 50 یا 100 ساله‌ای دارند اما ما باید آینده جهان را هم مسیر با جهان آخرت ببینیم و برای اینکه دریابیم آرامش جهان آخرت کجاست باید در جهان کنونی آرامش ایجاد کنیم.
دکتر عاملی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات آینده شناسی دچار بحران شده است، گفت: به همین خاطر رهبر معظم انقلاب از مدل مطلوب گرا در تأثیر گام دوم نام می‌برند و دانش را برای فرهنگ و جامعه اسلامی می‌خواهند و در 7 راهبرد مورد اشاره در بیانیه گام دوم نگاه دانش‌بنیان و فرهنگ مبنا داریم.
دانشگاه آزاد با ظرفیت بزرگ خود برای بیانیه مهم و راهبردی گام دوم برنامه ریزی جدی داشته باشد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: دانشگاه آزاد با رشته‌های متنوع و اساتید هیئت علمی بزرگ باید برای بیانیه مهم و راهبردی گام دوم برنامه ریزی جدی تر داشته باشد.
دکتر عاملی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» به حوزه اقتصاد یک نگاه راهبردی دارند گفت: این نکته به‌درستی مورد اشاره ایشان قرار گرفته است که اگر اقتصاد ملی ما ضعیف باشد در سایر حوزه‌ها هم ضعیف خواهیم بود.
وی اضافه کرد: تأکید ایشان بر پیشرفت های علم و فناوری و اینکه کشور باید پیشرفته و مردم نیز باید زندگی در شأن یک مسلمان را داشته باشند نیز در همین راستا است.
دکتر عاملی افزود: رهبر معظم انقلاب در همین راستا تاکید بر حفظ ارزش پول ملی دارند و اینکه جایگاه ایران باید بالاترین جایگاه جهانی را پیدا کند چرا که در چنین شرایطی راحت‌تر به خودسازی جامعه و رسیدن به تمدن نوین اسلامی می‌رسیم.
متأسفانه جامعه ما از نگاه منفی و برجسته­کردن آسیب­ها رنج می­برد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه گفت: متأسفانه جامعه ما از نگاه منفی و برجسته­کردن آسیب­ها رنج می­برد که یکی از مهمترین تاثیرات آن اضطراب پنهان است که منشأ رفتارهای ناهنجار اجتماعی و حتی بیماری های جسمی می­شود.
وی با بیان اینکه بنیان توسعه غرب بر تأکید و تمرکز آن بر داشته­ها و ظرفیت­هایش است، گفت: ما در داخل به این موضوع توجه اندکی داشته­ایم و باید به بنیان­های ارزشمند فکری که داریم توجه بیشتری داشته باشیم. با همین نگاه سند گام دوم، مهمترین سندی است که باید در همه دیدگاه ها، سیاست گذاری ها، فرایندها و روند ها و از هم مهمتر اولویت های توسعه اقتصادی-اجتماعی مسیر گذار و خط مشی گذار باشد.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7