کد خبر: 4260| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۴:۰ | تعداد بازدید: ۷۴۳۴


مراسم بزرگداشت روز جهانی ارتباطات با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

استانداردسازی به معنای ایجاد قالب های مشخص و کیفی برای همیشه است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و تشکر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابت برگزاری مراسم خاطرنشان کرد: شعار امسال پرکردن فاصله استانداردسازی است و استانداردسازی به معنای ایجاد قالب های مشخص و کیفی برای همیشه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استاندارد کردن با بالاترین کیفیت­ها و یافتن رابطه علی پدیده­ها و مسیر عقلانی فرآیندها  ارتباط معنادار دارد.
دکتر عاملی در ادامه گفت: در سه دهه اخیر 2 تحول بزرگ اتفاق افتاده است که روند علم و کار را تغییر داده است.

ظهور دانش یکپارچه؛ اولین تحول بزرگ سه دهه اخیر
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: تغییر اول ظهور دانش یکپارچه (Integrative Knowledge) بود که پس از دهه 50 میلادی محقق شد و این امر محصول رقابتی شدن بازار باد و موجب شد که تولید کننده، علاوه بر تولید به بازار و نظر مشتری و عوامل کیفی بصورت همزمان و یکپارچه توجه کند.
وی گفت: بنیان نظریه دانش یکپارچه؛ ارتباطات بود و در واقع ارتباط عمیق با انسان و پدیده موجب درک واقعی تر و عمیق تر آن ها می شد.

ارتباطات یعنی دریافت موجودیت پدیده­ ها
عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ارتباطات یعنی دریافت موجودیت پدیده­ ها که در این زمینه ارتباط­گر و ارتباط­گیر به عنوان کنشگران فعال عمل می­ کنند و بین آن­ها محتوای مشخصی رد و بدل می­ شود.

اگر ارتباط­گر، ارتباط­گیر را به رسمیت نشناسد تعاملی به وجود نمی­ آید
وی افزود: اگر ارتباط­گر، ارتباط­گیر را به رسمیت نشناسد تعاملی به وجود نمی­ آید و این شناخت متقابل محصول احترام، پذیرش دیگری و صاحب مشروعیت دانستن دیگری است.
دکتر عاملی در ادامه تأکید کرد: دانش یکپارچه دانشی بود که توجه به علت­ های مختلف پدیده­ ها را مورد توجه قرار می­ داد و پایه رشته­ های میان­ رشته­ ای و چندرشته­ ای را گذاشت که در واقع فراتر و پیشرفته­ تر از دانش رشته­ ای به حساب می آمد.
وی افزود: ما هرچه جلوتر آمدیم ضرورت دانش یکپارچه بیشتر شد و عوامل اثرگذار در این زمینه افزایش یافت.

فرهنگ، امروزه فرامحلی و فراملی شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ، امروزه فرامحلی و فراملی شده است و دسترسی­ های گسترده­ ای را به فراجغرافیا پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: در واقع فرهنگ ها رقابتی شده اند و این امر ضرورت فهم بین رشته ای، چند رشته ای و مبتنی بر دانش یکپارچه فرهنگ ها را ضرورت بخشیده است.

اگر فرهنگ قدرتمند نباشد در رقابت فرهنگی دچار چالش بزرگ می شود
وی افزود: اگر فرهنگ قدرتمند نباشد و توانمندی­ های لازم برای اقناع افکار عمومی و مردم را نداشته باشد ممکن است در رقابت فرهنگی دچار چالش بزرگی شود.

ظهور دانش شبیه ­سازی هستی؛ دومین اتفاق تأثیرگذار روند جدید عرصه علم
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی با اشاره با دومین اتفاق تأثیرگذار در روند جدید عرصه علم خاطرنشان کرد: ظهور دانش شبیه­ سازی هستی که از آن با عنوان (Bio-Mimetic) یاد می­ کنند دانش بسیار پرمحتوایی است.
وی افزود: دانش شبیه­ سازی هستی درصدد است تا برخلاف بنیان آزمون و خطا در دانش تجربی که نتیجه تلاش های آن، قاعده­ ای غیرقطعی و ابطال­پذیر بر مبنای تکرار پدیده­ هاست، به یک قانون غیرابطال­ پذیر دست پیدا کند و از خطاهای یافته­ های علوم تجربی دوری کند.

ظهور فنآوری های نو و هوشمند از نتیجه دانش یکپارچه است
دکتر عاملی تصریح کرد: در واقع دانش یکپارچه در پیوند با روش تحقیق مبتنی بر شبیه سازی هستی، سطوح جدید از علم را بوجود می آورد که نتایج آنرا را در ظهور فنآوری های نو و فنآوری های هوشمند می توان دریافت کرد.

اینترنت محصول تبدیل قابلیت های ذهن انسان به فنآوری است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: امروزه اینترنت بعنوان یک فناوری نو ادامه دریافت های شبیه سازی هستی است و در واقع اینترنت محصول تبدیل قابلیت های ذهن انسان که فرا محل و فرا مکان است به فنآوری است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: این صنعت روز به روز در عناصر هستی نفوذ بیشتری پیدا می کند و لذا امروز در این روند اینترنت در همه چیز گستره بیشتری پیدا کرده است و شاهد ظهور نانو-بایو همه چیز هستیم که معنای آن اتصادل دستگاه ها (دیوایس های) ارتباطی به همه پدیده ها در مقیاس نانو هستیم.

شبکه ملی اطلاعات یکی از ابزار استقرار جامعه اسلامی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری بر لزوم استقرار جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات یکی از ابزار استقرار جامعه اسلامی بوده است که با نظر به تسهیل امور مردم راه ­اندازی شده است.
وی افزود: بهتر است از آن با عنوان شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات تعبیر شود که در واقع اطلاعات برای انجام تراکنش های ارتباطی و خدماتی است.

کارکرد شبکه ملی اطلاعات؛ تأمین استقلال و حفاظت از داده های ملی و تسهیل زندگی مردم است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کارکرد شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات در درجه اول تأمین استقلال و حفاظت از داده های ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تسهیل امر زندگی مردم با رویکرد معطوف به اولویت­ هاست.
دکتر عاملی در ادامه گفت: شبکه ملی اطلاعات با توانی که وزیر محترم اطلاعات و ارتباطات صرف کرده­ اند، در حدود 80 درصد پیشرفت داشته و حدود 12 هزار میلیارد تومان از  بودجه عمومی به آن اختصاص داده شده است. همچنین وزارت فاوا موفق بوده 7 هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب شبکه ملی اطلاعات کند.

وزارت ارتباطات به وزارت اینترنت تغییر مفهوم دهد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: تأمین لایه خدمات و تولید محتوا حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات است و همچنانکه بنده در گذشته نیز پیشنهاد داده ­ام شایسته است وزارت ارتباطات به وزارت اینترنت تغییر مفهوم دهد، چنانکه  هلند در سال­ 1394 اقدام به تاسیس وزارت اینترنت کرد.

صرف تامین زیر ساخت؛ به اهداف طراحی شبکه ملی اطلاعات دست پیدا نمی کنیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به نظر می رسد وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات باید عهده دار مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات شامل زیرساخت، خدمات و محتوا شود و الا صرف تامین زیر ساخت ما به اهداف طراحی شبکه ملی اطلاعات دست پیدا نمی کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر قابلیت­ های شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات در واقع شبکه­ ای است که جایگزین دولت می­ شود و به عنوان دولت الکترونیک بناست که دولت فیزیکی را روز به روز کوچکتر کرده به سمت هوشمندتر شدن پیش ببرد.
وی افزود: دولت الکترونیک بانکی است از مجموعه داده ­های کشور که امکان تراکنش را فراهم می­ کند و بناست که تمام ظرفیت­ ها و خدمات را در این بستر پوشش دهد.

دو تکه شدن اینترنت یک فرضیه نیست و پدیده ­ای اتفاق افتاده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات زمینه های قوی تری از مدیریت در عرصه فراملی را نیز می تواند فراهم کند در خصوص دو تکه شدن اینترنت گفت: بحث دو تکه شدن اینترنت دیگر یک فرضیه نیست و امروزه پدیده­ ای اتفاق افتاده است.
وی افزود: اریک اشمیت مدیر اجرائی آلفابت که کمپانی پدر گوگل محسوب می­ شود، این نکته را پذیرفته است که اینترنت در حال حاضر در حال پیروی از دو نظام مستقل که شامل نظام حکمرانی اینترنت آمریکایی و نظام حکمرانی اینترنت چین است.
دکتر عاملی در ادامه گفت: چین با ترسیم مسیر راه ابریشم که 69 کشور در مسیر آن قرار دارند در نظر داشته است تا زیرساخت­ های فناوری اطلاعات در حلقه حکمرانی فنآوری اطلاعات و اقتصادی این فضای در مسیر جاده ابریشم را فراهم کند که اقتصاد جاده ابریشم سرمایه گذاری حدود 26 تریلیون دلار است.

اگر منطق اینترنت 2 وجود دارد، همین منطق موجب ظهور اینترنت 3 می شود
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در این میان سؤال پیش می­ آید که اگر امکان اینترنت دو وجود دارد، آیا احتمال اینترنت سوم هم می­ تواند وجود داشته باشد؟ جواب روشن است، اگر منطق اینترنت 2 وجود دارد، همین منطق موجب ظهور اینترنت 3 می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به اعضای شورای عالی فضای مجازی گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این حکم خاطرنشان کردند که قدرت سایبری ایران باید در طراز قدرت­ های جهانی و یا در کنار آنها باشد که این امر ظرفیت بزرگی را می­ خواهد و در این زمینه باید به اینترنت سوم هم فکر کنیم.
وی در پایان تاکید کرد که سرمایه انسانی ایران، بسیار توانا، اندیشمند و خلاق است که راه پیشرفت ایرانی اسلامی را به خوبی می تواند هموار کند.

بین نظام اجرائی کشور و سرمایه انسانی رابطه نظام مند و فراگیر وجود ندارد
دکتر عاملی همچنین ضمن ابراز نگرانی نگرانی از این که بین نظام اجرائی کشور و سرمایه انسانی رابطه نظام مند و فراگیر وجود ندارد گفت: اعتماد سیستم اجرائی به دانشگاه کم است و این امر می تواند موجب ضعیت شدن هر دو طرف یعنی دانشگاه و سیستم اجرائی شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7