کد خبر:4832   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 2 مرداد سال 1398 ساعت 12:0:0

فضای مجازی؛ به لحاظ قابلیت های ساختاری، فضای حکمرانی پیشرفته عدالت بنیان است/ بیانیه گام دوم مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی را نشان می دهد/ تمدن نوین اسلامی دوران حکومت حضرت مهدی(عج) است/ امام خمینی(ره) مظهر یک انسان تمدنی است

سیزدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با عنوان «تمدن نوین اسلامی؛ فرصت‌ها-چالش‌ها» روز یکشنبه 30 تیرماه 1398 در مشهد مقدس برگزار شد.


ب​​​ه گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با عنوان «تمدن نوین اسلامی و فضای مجازی» به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر سعید رضا عاملی گفت: معمولاً تمدن‌­شناسان برای تبیین برآیند یک تمدن خاص به بررسی آن از یک سده گذشته به پیش می­پردازند حال آنکه در تبیین تمدن­ نوین اسلامی ما از تمدنی سخن به میان می­آوریم که قرار است به وقوع بپیوندد.
اندیشه تمدنی متعلق به حال و آینده است که برآیند آن ساخت تمدن مطلوب است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اندیشه تمدنی متعلق به حال و آینده است که برآیند آن ساخت تمدن مطلوب است و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان معمار تمدن نوین اسلامی گفت: ایشان در نگاه به تمدن؛ راهبرد آینده­گرایانه­ای دارند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از چالش­ها صحبتی نمی­کنند بلکه در نگاه به آینده با ارائه 7 راهبردکلان اثباتی و مثبت نگاهی ظرفیتی را مورد تأکید قرار می‌­دهند.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه ای با نگاه مثبت و به دنبال ظرفیت هاست
وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در نگاه به گذشته اساساً نداشته‌ها و تلخی­‌های گذشته را ذکر نمی­‌کند و در نگاه به امروز هم به دنبال نگاه ظرفیتی و مثبت است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه  تهران گفت: در دیدگاه جدید آینده‌­پژوهی اساساً به دنبال ترسیم آینده مطلوب می­روند و توجه چندانی به وضعیت موجود ندارند.

بیانیه گام دوم مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی را نشان می دهد
وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر همین نگاه به آینده مطلوب ارائه شده است که اگر تصویر روشن ذهنی از آن ترسیم شود، می­تواند مسیر رسیدن به آن تمدن نوین اسلامی را نشان دهد که از این روش با عنوان روش (Back Casting) یا رویکرد پسانگر نام می­برند.
تمدن نوین اسلامی دوران حکومت حضرت مهدی(عج) است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعبیری که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در تمدن نوین اسلامی به کار می­‌برند در واقع همان ترسیم دوران حکومت حضرت مهدی (عج) است.
وی افزود: با هدف­گیری اینچنینی، ایران اسلامی امروز بایستی جایگاه خودش را پیدا کند که چگونه می­خواهد پلکان خود را برای رسیدن به آن هدف طی کند.
تمدن اسلامی یعنی نفی سلطه خود و دیگری از جهان
دکتر عاملی با تبیین مفهوم تمدنی اسلامی مبتنی بر کلیدواژه «لااله الا الله» تصریح کرد: تمدن اسلامی یعنی نفی سلطه خود و دیگری از جهان و جایگزینی عطر عبودیت «الله» در جامعه که بروز و ظهور گسترده­ای در تمامی عرصه­های اجتماعی دارد.
وی افزود: تمدن نوین اسلامی منتخب مردم خواهد بود که عرصه فضای مجازی به عنوان عرصه انفجار انتخاب­ها چنین فضایی را برای آن فراهم کرده است.

تمدن نوین اسلامی یک امر انتخاب شده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: تمدن نوین اسلامی از این منظر یک تمدن تحمیلی نیست بلکه یک امر انتخاب شده است.
وی تصریح کرد: حس تمدنی محصول پذیرش ذهنی است که اساساً در فکر جامعه نفوذ می­کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمدن برآیند امر عینی و ذهنی است که ابتدا با ایجاد تعلق در ذهن افراد جامعه، نوستالوژی­‌های تمدنی را با حسرت­های فردی شکل می­دهد و سپس نیازهای شکل یافته را عینیت می­بخشد.
تمدن، مفهومی فاخر و هویت بخش متناسب با اقلیم فرهنگی مدنی است
وی ادامه داد: تمدن، مفهومی فاخر و هویت بخش است که متناسب با اقلیم فرهنگی مدنی آن ظهور و بروز کرده به نوعی منعکس کننده بودن و نبودن‌­های تاریخی و ارزش­‌های فاخر گذشته و حال و آینده یک جامعه است.
فضای مجازی از ظرفیت‌­های تمدن­‌ساز برخوردار است
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: فضای مجازی از ظرفیت­های تمدن­‌ساز برخوردار است چرا که دارای قابلیت فراگیر استقرار عدالت در سطوح الگوریتمی متفاوت است.
وی افزود: الگوریتم؛ سیستمی است که در آن اختلال نیز فهم شده است و با فهم اختلال الگوریتم نوشته شده و کامل می­شود.
اینترنت ادامه ذهن و توسعه یافته ماهیت‌­های فرامکانی و فرازمانی آن است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اساساً اینترنت ادامه ذهن است و توسعه یافته همان ماهیت­های فرامکانی و فرازمانی آن است که توانسته است امر خیالی (سورئال) را تبدیل به عینیت (رئال) کند.
وی ادامه داد: عدالت را وقتی در نظام سیستمی مجازی اینچنینی بگذارید تبدیل به امر صد درصدی می‌شود که دیگر تابع روابط انسانی و نفس آدمی یا اختلالات بوروکراتیک نمی­شود.
دولت الکترونیک توزیع منابع عمومی را بدون اختلال برای عموم تعریف می­کند
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: دولت الکترونیک بر مبنای الگوریتم­‌هایی که تعریف می­کند، توزیع منابع عمومی کشور را بدون اختلال برای گروه‌­های اجتماعی مختلف تعریف می­کند.
وی افزود: از بین بردن فاصله مرکز و پیرامون، ظهور سطوح جدید و خلاقانه از انسان در قالب هوش مصنوعی، کم کردن فاصله قوانین و مقررات با اجرا، تقویت ارتباطات و شبکه‌­سازی، تبدیل سرمایه فردی به سرمایه اجتماعی و... از ویژگی­‌های به وجود آمده توسط الگوریتم­‌ها و حافظه مجازی است.
امام خمینی (ره) مظهر انسان تمدنی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام خمینی (ره) خودش مظهر تمدن و از جنس شخصیت تمدنی است که می­تواند سرمنشأ تشکیل و بروز یک تمدن باشد.
وی افزود: در قرن بیستم تعداد کشتگان جنگ حدود 18 برابر این تعداد در قرن هجدهم بوده است که نشان دهنده دوری از تمدنی شدن و در واقع حرکت به سمت ابزارمندی برای کشتن بیشتر انسان­هاست.
دکتر عاملی گفت: هوش مصنوعی هوشی است که در تلاش است خودش را به انسان نزدیک کند و با تمرکز بر مفهوم Extended Reality یا همان واقعیت گسترده درصدد است تمامی خصیصه­‌های طبیعی را با طبیعی بودنش انعکاس دهد چنانکه همه توانمندی‌­های آدمی از قببیل احساس و لامسه و بویایی و ... را دارا باشد.
در تمدن نیز از مفهوم امنیت و احساس تمدنی سخن به میان می­آید
وی ادامه داد: تمدن برآیندی متمایل بر تقویت حس تمدنی است، یعنی همان صحبتی که در اقتصاد با مفهوم فقر و احساس فقر و یا در امنیت از مفهوم امنیت و احساس امنیت می­شود، در تمدن نیز از مفهوم امنیت و احساس تمدنی سخن به میان می­آید.

در محیط تمدنی تضادها می‌تواند تبدیل به توافق شود
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در محیط تمدنی تضادها می­تواند تبدیل به توافق شود و امر تمدنی امری برای پیوند زدن است تا سطح ارتباطات سازش­گرایانه را افزایش دهد.
وی ادامه داد: در نگاه فضای مجازی، رویکرد بر اینست که ظرفیت زندگی خالی از تخریب زیست محیطی و مخاطره‌­انگیز حکومتی شکل پیدا کند و به لحاظ حکمرانی سلطه وجود نداشته باشد.
فضای مجازی؛ فضای حکمرانی پیشرفته عدالت بنیان است
دکتر عاملی گفت: فضای مجازی تأمین کننده فضای حکمرانی پیشرفته هوشمند عدالت بنیان برای جامعه است اما متأسفانه عده­ای در استفاده از فضای مجازی خود را صرفاً متصل به فاضلاب فضای مجازی کرده‌­اند و از پویایی‌ها و مزایای آن بهره نمی­برند.

فضای مجازی ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین 5 دوره تمدنی شامل دوره انقلاب اسلامی، دوره نظام اسلامی فعلی، دوره دولت اسلامی، دوره جامعه اسلامی و دوره تمدن نوین اسلامی خاطر نشان کرد: فضای مجازی ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی است.
وی افزود: فضای مجازی با ایجاد نظام­‌های تأمین کننده حقوق فردی و اجتماعی شهروندان می­تواند نیازهای دولت اسلامی کارآمد را برطرف کند.
دکتر عاملی ادامه داد: نظام پاسخگویی هوشمند، تأمین بهره­‌وری متمایل به بی‌­نهایت و تحقق دولت بدون فساد با دسترسی آزاد به اطلاعات تأمین کننده امنیت و اعتماد اجتماعی از ویژگی‌­هایی است که با استفاده درست از فضای مجازی می­ تواند حاصل شود و به عنوان ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی محسوب شود که عدالت نظام‌­مند، رفع تبعیض و کاهش فاصله مرکز و پیرامون را به وجود می ­آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به خصیصه‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی برای استقرار جامعه اسلامی و همچنین خصیصه‌های جهانی فضای مجازی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: دوره استقرار تمدن نوین اسلامی دوره رها شدن از دولت های جغرافیا مبنا هستیم و به دوره استقرار حکمرانی جهانی نزدیک می شوی.
ایشان در پایان با نگاه به چالش‌های فضای مجازی گفت:  البته بحث تنهایی ناشی از کم شدن ارتباطات طبیعی از چالش‌­هایی است که فضای مجازی با آن مواجه است و در این زمینه بایستی دقت داشت که کدام مورد را می­توانیم مجازی کنیم چنانکه ما نباید حج و مسجد و زیارت را مجازی کنیم.
وی افزود: قدرت تمدنی منشأ استقرار جامعه اسلامی است و البته در کسب قدرت نبایستی از الگوهای غربی تقلید کنیم بلکه بایستی با جستجوی الگوهای متعالی به ترسیم تمدن نوین اسلامی بپردازیم که مرحله احیاء قدرت تمدنی اسلامی است.