کد خبر: 4342| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۱ خرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۲۱:۴۱:۰ | تعداد بازدید: ۸۲۹۵

افتتاحیه اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه (اکوسیستم نوآوری و فن¬آوری زیر یک سقف) با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر آلیس جاباناه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز 21 خردادماه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
معاون نوآوری و تجاری­سازی معاونت علمی و فناوری:
آماده­ ایم تجربیات خود را در حوزه علم و فناوری به اشتراک گذاریم
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه دکتر صالحی معاون نوآوری و تجاری­ سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن عرض خوش آمد به حاضرین خاطرنشان کرد: این مراسم در دو روز برگزار خواهد شد و در آن با گزارشی از فعالیت­ های استارت آپ ها و تکنولوژی­ های روزآمد در حوزه تجاری ارائه خواهد شد.
وی افزود: در این مجمع استارتاپ های آسیا و اقیانوسیه به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.
رئیس اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه افزود: ما آماده­ ایم تا در اینجا تجربیات خود را در حوزه علم و فناوری به اشتراک گذاریم و همکاری های مؤثری را میان کشور های عضو اسکاپ(ESCAP) داشته باشیم.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد:
تکنولوژی برای نیل به اهداف توسعه پایدار لازم است
در ادامه این جلسه دکتر آلیس جاباناه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تشکر از حمایت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری مجمع پیش رو گفت: ما معتقدیم تکنولوژی برای نیل به اهداف توسعه پایدار لازم است و معتقدیم تأکید این مجمع که بر تکنولوژی همه ­گیر وابسته است بتواند به توسعه پایدار کمک کند و کشورهای فقیر در منطقه آسیا و اقیانوسیه هم بتوانند از مزیت­ های توسعه پایدار بهره­ مند شوند.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: امیدواریم کل منطقه در زمینه چهارمین انقلاب صنعتی پیش رو همکاری­ های لازم را به عمل آورند و در این زمینه بایستی از تلاش­ های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکر کنم.
وی افزود: مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه می­ تواند نقش بسزایی را در آینده کشورهای عضو ایفا ­کند و در این زمینه امیدواریم شاهد توسعه فعالیت­ های این مجمع باشیم.
دکتر ستاری: ایران سه موج مهم در توسعه علمی و فناوری را پشت سر گذاشته است

به گزارش مرکز خبر شورای عالی نقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: موضوع محوری اجلاس حاضر سازوکارهای فناوری برای کشورهای جهان است.
وی خاطرنشان کرد: ایران در سه دهه اخیر سه موج مهم را در توسعه علمی و فناوری پشت سر گذاشته است که موج اول آن با توسعه مراکز آموزشی تلاش شد تعداد دانشگاه­ها و مراکز آموزشی افزایش یابد.
دکتر ستاری افزود:  موج دوم شکل گیری مراکز تحقیقاتی بود که نتیجه آن رشد علمی و فناوری بالای ایران شد، چنانکه ایران رتبه اول جهانی را نیز کسب کرد.
موج سوم تحولات علمی و فناوری ایران با محوریت نوآوری است
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون موج سوم تحولات علمی و فناوری ایران با محوریت نوآوری و توجه به نقش زیست بوم در سطح جهان در حال شکل­ گیری و توسعه است.
وی ادامه داد: تعداد زیاد مراکز نوآوری، صندوق­ های سرمایه­ گذاری­ های خطر پذیر و ... نمونه­ هایی از فراگیر شدن نوآوری در سطح جهان است و در این زمینه حمایت از حدود 4000 مرکز رشد علم و فناوری اقدامی در این مسیر است.
دکتر ستاری افزود: در نوآوری فراگیر نیاز عموم مردم از طبقات متوسط و خصوصاً کمتر برخوردار مورد توجه است ضمن آنکه تنوع­های فرهنگی نیز مدنظر قرار می­گیرد.
جایزه مصطفی (ص) نمونه مهم ابزار سیاست در مسیر حمایت از جریان علم است
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: دولت­ ها می­ توانند برای حمایت از این مسیر ابزارهای سیاستی و حمایتی بسزایی را در پیش گیرند که جایزه علم و فناوری مصطفی (ص) و برگزاری اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه نمونه­ هایی از آن است.
دکتر عاملی: نوآوری یک جریان طبیعی زندگی محسوب می­ شود
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه سخنرانی پرداخت.
دکتر عاملی گفت: نوآوری یک جریان طبیعی زندگی محسوب می­ شود، چنانکه دنیا بدون آب و هوا نمی­ تواند زندگی کند، زندگی هم قادر نیست که بدون نوآوری ادامه دهد.
نوآوری برای خلق نیکی آمده است و هدف های ارزشمندی دارد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخن امام صادق که «لکل یوم یومٌ جدید وافعل فیه خیرا» خاطر نشان کرد: هر روز خود یک خلق جدید و یک نوآوری است که روز به انسان خطاب می کند که در روز نو، کار نیکو انجام ده. در واقع نو آوری باید معطوف به کار نیکو باشد.
دکتر عاملی گفت: دلیل آنکه ما به سمت توسعه پایدار رفته­ ایم این­است که توسعه صنعتی موجب آسیب به انسان و طبیعت شده بود و توسعه پایدار یک دکترین جامعه نگری بوده  که البته در این نگاه نیز ضعف های جدی وجود دارد.
نوآوری اگر رها شود و از هدف ارزشمند و متعالی برخوردار نباشد می­ تواند باعث تولید سلاح های کشتار جمعی و تخریب محیط زیست و جامعه انسانی شود.
نوآوری ظرفیت و توانایی­ های ذهن است که تبدیل به محصول شده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: نوآوری اساساً ادامه ظرفیت و توانایی­ های ذهن است که تبدیل به محصول شده است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین نوآوری هایی که در دنیای ما تجربه شده است تکنولوژی های نو و فضای جدید فناوری است که در فضای دیجیتال ظهور یافته است.
دکتر عاملی گفت: این فضا که از آن به عنوان فضای عددی(Numerical) تعبیر می شود قابلیت آن دارد که هر چه ذهن خلق می کند امکان تحقق پیدا می کند. در واقع قابلیت جهان ریاضی، قابلیت محیط دیجیتال است و ذهن خود نیز یک محیط دیجیتال محسوب می شود.
وی ادامه داد: به همین خاطر است که عصر جدید پیش رو را عصر الگوریتم­ ها نام­گذاری کرده­ اند، چرا که الگوریتم­ ها تمام فرآیندها را در رفت و برگشت تبدیل به سیستم می­ کنند و در ظرف صفر و یک امکان طراحی های پیچیده را فراهم می کنند..
نوآوری یعنی خلق جدید برای حل یک مسئله و ایجاد منفعتی عمومی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نوآوری یعنی خلق جدید برای حل یک مسئله و ایجاد منفعتی عمومی که از بین ویژگی­ های آن؛ ایجاد منبع انبوه (crowdsourcing) بر بستر نوآوری می توان ذکر کرد که امکان کنش گری برای همه کاربران را فراهم آورده است.
وی ادامه داد: اگر در گذشته جمعی از جامعه دارای صدا بودند و بقیه گروه لال محسوب می­شدند، مفهوم مذکور این قابلیت را دارد که هر فردی بتواند موضوع یک شرکت دانش بنیان محسوب شود و یک نوع صدا پیدا کردن همگان محقق شود.
نیازمند نگاه سرمایه­ های اجتماعی در بستری فرهنگی هستیم
دکتر عاملی گفت: ما علاوه بر سرمایه­ های انسانی و اجتماعی، نیازمند نگاه سرمایه­ های اجتماعی در بستری فرهنگی هستیم.
در بستر نوآوری جدید قدرت تعامل با فرهنگ­ های متفاوت مورد توجه است
وی ادامه داد: در بستر نوآوری جدید قدرت تعامل با فرهنگ­ های متفاوت مورد توجه است و به میزانی که یک فرهنگ قابلیت تعامل بیشتر با فرهنگ­ های متفاوت داشته باشد، در نتیجه دارای قدرت بیشتری خواهد بود که به عنوان سرمایه فرهنگی محسوب می­ شود.
استثناگرایی به جای تعامل اجتماعی، سلطه اجتماعی را به وجود می آورد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: متأسفانه در دوران کنونی استثناگرایی به جای تعامل اجتماعی، سلطه اجتماعی را به وجود آورده است و موجب مشکلات بسیاری شده است.
وی ادامه داد: استثناگرایی آمریکایی یکی از این جنس استثناهاست که امروز یک ضرر بزرگ برای جهان شده است و قطعاً جهان بدون دخالت های آمریکا،  یک جهان سالم تر و آرام تر خواهد بود.
دکتر عاملی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در 35 سال گذشته ظرفیت های علمی و فناوری متعددی را در کشور فراهم آورده است و همواره تلاش داشته است دو بال علم و فرهنگ را در کشور مورد توجه قرار دهد.
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نهادسازی و خلق سرمایه­ های حمایتی برای علم و فناوری کشور تلاش بسزایی داشته است.
تمام ستادهای علم و فناوری و فرهنگستان­ های کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزه علم و فناوری حوزه خلق سرمایه های فرصت ساز را فراهم کرده­ است، ضمن آنکه تمام ستادهای علم و فناوری ایران و همچنین تمامی فرهنگستان­ های کشور همگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.
در نقشه جامع علمی استقلال جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سند نقشه جامع علمی کشور که 240 برنامه اقدام تا افق سال 2025 ترسیم کرده است و در این مسیر استقلال جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داده است.
دکتر عاملی ادامه داد: البته بی نیاز شدن از علم و دانش سایر ملت ها حرف گزافی است، علم ماهیت جهانی و منبع جهانی دارد. ولی در شرایطی که نظام سلطه تلاش می کند با اهرم کردن کنترل جهانی کشورهای دیگر را به انفعال بکشد ایران تلاش دارد تمام ظرفیت­ های علم و فناوری تأمین کننده استقلال کشور را پی بگیرد.
امروز 95 درصد داروها در داخل کشور تولید می شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز 95 درصد داروها در داخل کشور تولید می شود و ایران رتبه 16 جهانی را در تولید علم کسب کرده است ضمن آنکه  تولید علمی ایران پس از 40 سال از 1000 مقاله به 50 هزار مقاله در سال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این ظرفیت به سبب فضا دادن به همگان به نتیجه رسیده است که در اثر تلاش­ های هماهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتین علوم و بهداشت پیگیری شده است.
تاکید بر ظرفیت های آسیا و اسکاپ / این قرن را قرن آسیا نام گذاری کرده اند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: آسیا ظرفیت بسیار زیادی در سطح جهان دارد؛ اما آسیای قدرتمند هم باید بداند که قدرت نیاز دارد که متواضع باشد.
وی افزود: تلاش اسکاپ(ESCAP) با تعداد 62 عضو خود در این مسیر است که بتواند با ارائه فضای مشارکت همگانی برای کشورهای عضو، این قدرت آسیایی را به قدرت در طراز برتر جهانی برساند و لذا بسیاری این قرن را، قرن آسیا نام گذاری کرده اند.
دکتر عاملی گفت: قدرت آسیائی می تواند از ظرفیت سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی آسیا برای خلق نوآوری های جدید و البته شبکه ای شده بهره مند شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7