کد خبر: 4226| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۱۵:۰ | تعداد بازدید: ۸۹۳۲

جلسه 117 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
جلسه 117 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارش تهیه شده در دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیرامون راهکارهای تحقق شعار سال ارائه شد.
دکتر عاملی
در این گزارش که توسط دکتر باقری مقدم ارائه شد ضمن تشریح مفهوم «رونق تولید»، سیاست‌ها و برنامه‌های سایر کشورها در این راستا نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در بخش دیگری از این گزارش، اجزای اصلی تولید دانش بنیان مانند محصول، فرآیندها و منابع، عوامل تولید و... تشریح شد و این نکته نیز مورد تأکید قرار گرفت که برای دانش بنیان شدن تولید در کشور باید همه اجزای اصلی تولید بر مبنای دانش برنامه ریزی و تدبیر شوند.
در ادامه گزارش تدوین شده در دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، مواردی مانند ترغیب و تحریک تولید محصولات دانش بنیان، دانش بنیان کردن فرآیندها، شکل دهی بازار داخلی صنایع دانش بنیان و تسهیل ساختارها و زیرساخت‌های صادرات تولید داخلی به عنوان سیاست‌های تولید «دانش بنیان و فرهنگ مبنا» نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در این گزارش همچنین با تأکید بر ارائه لایحه توسط دستگاه‌های مسئول برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان شد: در صورت ارائه لایحه از جانب این دستگاه‌ها این لوایح تصویب و برای اجرا به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.
در بخش دیگری از گزارش تهیه شده در دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بیانیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آغاز سال 1398 در مورد برنامه این شورا در راستای تحقق شعار، تأکید شد که دستگاه‌های مسئول باید ذیل 9 محور و راهبرد این بیانیه لوایح و برنامه‌های اجرایی خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: دقت در به کارگیری مفاهیم اقتصادی مانند تولید، مصرف و... ، تعریف ارتباط بین مفاهیم عنوان شده در گزارش، کم کردن هزینه تولید و افزایش هزینه سوداگری و دلالی، تسهیل در ارائه مجوزهای کسب و کار، ثبات در سیاست‌ها و پرهیز از سیاستگذاری‌های شتابزده، اخذ نظرات فعالان کسب و کار در هر گونه سیاستگذاری، تنقیح قوانین و کاهش مقررات دست و پاگیر.

دکتر طهرانچی: الگوی «کارخانه محور» از تولید باید به الگوی «فناوری محور» تبدیل شود
دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این زمینه طی سخنانی گفت: در گام اول باید گزارش عملکرد دستگاه‌ها در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در سال 1393 از جانب رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی»  ابلاغ  شد، ارائه شود.
وی افزود: ایجاد تناسب بین تحصیل و اشتغال به عنوان یکی از محورهای اساسی این سیاست‌ها، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در مورد میزان اجرایی شدن این سیاست‌ها از دستگاه های عضو گزارش بخواهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم تغییر الگوی تولید در کشور گفت: الگوی «کارخانه محور» از تولید باید به الگوی «فناوری محور» تبدیل شود.

دکتر منصور غلامی
دکتر غلامی: هنوز مطالعه جامع در مورد کمبودهای اقتصادی کشور انجام نشده است
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مورد گفت: به نظر می رسد هنوز یک مطالعه جامع در مورد کاستی‌ها و کمبودهای اقتصادی کشور انجام نشده است.
وی افزود: این موضوع باعث شده تا یک گفتمان واحد بر مدیریت اقتصادی کشور حاکم نشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به این منظور دانشگاه‌ها و نهادهای مسئول مانند وزارتخانه‌های اقتصادی و ... باید بیشتر هم اندیشی داشته باشند.


دکتر عاملی: با توجه به مشکلات مردم؛ برنامه‌های دارای فوریت و کوتاه مدت تدوین شود
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس ستاد راهبری نقشه جامعه علمی کشور بعنوان جمع بندی گفت: نگاشت نهایی تهیه شده در این گزارش که توصیه هایی را برای تهیه برنامه از ناحیه دستگاه تهیه کرده در صورت موافقت جمع مصوبه تلقی شود که مورد موافقیت قرار گرفت.
همچنین ایشان تاکید کرد که عنوان سال در شرایطی رونق تولید اعلام شد که ما با فشارهای تحریم مواجه هستیم و رشد اقتصادی کشور نیازمند تقویت از مسیر رونق تولید است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی » در دیدار ایشان با معلمان ادامه داد: منظور ایشان از آرایش جنگی دشمن، جنگ در عرصه اقتصاد، رسانه  ای و فرهنگ است و این فضا اقتضاء می کند که ما هم آمادگی مواجه اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای داشته باشیم.
وی افزود: درست است که  عناوین سال همانطور که رهبری حکیم فرموده اند صرفا برای سال مذکور نیست و یک آغاز هایی است که باید با برنامه های دراز مدت ادامه پیدا کند. ولی با توجه به شرایط خاصی ما باید به فوریت های اقدام در حوزه رونق تولید توجه کنیم و همانطور که آقای دکتر اکرمی تاکید کردند بر مسئله محور بودن تاکید شود و چند مانع جدی رونق تولید شناسائی و برنامه اقدام تهیه شود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر نقش گفتمان سازی در موضوع «رونق تولید» گفت: شرایط فعلی کشور ایجاب می‌کند که برنامه‌های کوتاه مدت به منظور حل مشکلات اقتصادی کشور و با همکاری همه دستگاه‌ها تصویب و اجرا شود.
وی با اشاره به لزوم ارائه لایحه از جانب دستگاه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: لوایح ارائه شده که با توجه به داشته‌های علمی و تجربیات عملی دستگاه ها تدوین می شود، حتماً در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی خواهد شد.
دکتر عاملی همچنین به نامگذاری 10 سال‌ گذشته توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» اشاره کرد و گفت: این ناگذاری‌ها همه دارای جنبه اقتصادی است و اگر به سِیر و ترتیب آن‌ها توجه کنیم متوجه خواهیم شد که یک جهت گیری منطقی را دنبال می‌کنند.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7