کد خبر: 4425| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۰:۵۳:۰ | تعداد بازدید: ۷۱۱۰

دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراه روز چهارشنبه 29 خرداد 1398 وارد استان بوشهر شدند و در ابتدای این سفر با آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه بوشهر دیدار و گفتگو کردند.
دیدار با نماینده ولی فقیه در استان بوشهر:
دکتر عاملی: دین بر رشد علمی و توانایی دانش بشر تاکید زیادی دارد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در این دیدار ضمن اشاره به تلاش برخی از افراد برای القای جدایی میان علم و دین گفت: این افراد قصد دارند دین را منشاء جهل و علم را منشاء دانایی معرفی کنند.
وی افزود: این حرف در حالی مطرح می‌شود که دین بر رشد علمی و توانایی دانش بشر تاکید زیادی دارد.

دین و علم  از جنس هم هستند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دین و علم  از جنس هم هستند و علم و دین برای سعادت، سلامت، رشد و کمال انسان و جامعه، رفع فقر، توسعه اجتماعی و حل  مشکلات بشر تلاش می‌کند.
دکتر عاملی با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان بوشهر گفت: تلاش نظام‌مندی برای رشد و پیشرفت استان بوشهر با تدوین سند توسعه اقتصاد دانش بنیان این استان انجام شده است.
وی افزود: استان بوشهر در عرصه تدوین سند توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور پیشتاز است که می‌تواند به عنوان الگوی سایر استان‌ها در این  زمینه مطرح شود.
لایحه استانی نقشه جامع علمی کشور در بوشهر تدوین شده است

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: لایحه استانی نقشه جامع علمی کشور در استان بوشهر تدوین شده است.
دکتر عاملی با تاکید بر ظرفیت استان بوشهر در عرصه نیروی انسانی و مزیت جغرافیایی گفت: استان بوشهر با برخورداری از این قابلیت‌ها به عنوان الگوی توسعه و پیشرفت منطقه‌ای در کشور مورد توجه است و بنا بر این تقویت این استان ضروری است.

در نقشه جامع علمی کشور 240 اقدام مشخص شده است
وی با اشاره به مفاد نقشه جامع علمی کشور افزود: در این سند مرجع و راهبردی برای توسعه علم و فناوری کشور 240 برنامه اقدام مشخص شده است.

با همکاری نخبگان استان‌ها، برش‌های استانی نقشه جامع علمی تهیه شده است
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توجه به نقش استان‌ها در این نقشه را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این راستا با همکاری مسئولان و نخبگان استان‌ها، برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور تهیه شده و امروز نسخه بیست و سوم سند نهایی شده است.
وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به اولویت‌ها و ظرفیت‌های استان‌های کشور  در حوزه علم و فناوری گفت: هدف از تدوین برش استانی برای نقشه جامع علمی کشور توجه شرایط محیطی و اولویت های علم و فنآوری ناظر بر نیازها و مسائل محلی است.
نگاه اسلامی به علم در نقشه جامع علمی کشور جریان دارد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نگاه معارف اسلامی به علم افزود: این نگاه در نقشه جامع علمی کشور جریان دارد چون پیشرفت علمی  بدون توجه به دین سرانجام مناسبی ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ارزش‌های انقلابی باید در همه عرصه‌ها مورد توجه قرار گیرد و  مقام معظم رهبری «مدظله العالی» هم این موضوع مهم را در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید قرار داده‌اند.
آیت‌الله صفایی بوشهری: توجه به فرهنگ و دانش از پایه‌های مهم هر تمدن است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله صفایی بوشهری هم در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراه گفت: یکی از پایه‌های مهم هر تمدنی توجه به فرهنگ و دانش است.
وی افزود: اگر فرهنگ به معنای دقیق در جامعه استوار نباشد آن جامعه رشد نمی‌کند و به همین منظور توجه به فرهنگ باید در اولویت باشد.
وجود شورای انقلاب فرهنگی یک نعمت الهی است
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: علم و دانش رکن توسعه و پیشرفت تمام جوامع است.
امام جمعه بوشهر وجود شورای انقلاب فرهنگی را یک نعمت الهی دانست و  گفت: این نهاد در عرصه‌های گوناگونِ توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی ما نقش آفرینی کرده و این نهاد با همین تجربه گرانقدر می‌تواند در کانون تحولات علمی و فرهنگی جهان  قرار گیرد.
آیت‌الله صفایی بوشهری، با اعلام اجرای طرح تقویت ارتباط علمی و فناوری با کشورهای همسایه استان بوشهر افزود: در این زمینه طرحی به عنوان اتحادیه مراکز آموزشی اسلامی خلیج فارس در راستای ارتباط نخبگان کشورهای همسایه  تدوین و اجرا شده  است.
استان بوشهر می‌تواند یک منطقه ویژه علم و فناوری باشد
وی با اشاره به استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در استان بوشهر ادامه داد: این استان پیش از آن که منطقه ویژه اقتصادی و تجاری باشد، با داشتن توانمندی‌های گوناگون می‌تواند یک منطقه ویژه علم و فناوری باشد.
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: استان بوشهر به قرارگاه علمی حوزه خلیج فارس تبدیل شود.
وی افزود: نقشه دانش بنیان استان بوشهر با تلاش نخبگان استان انجام شده که در تهیه این سند روستا به روستا تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌ها شناسایی شده است.
استان بوشهر استانی قدرتمند در مقابل آسیب‌ها و تهدیدها است
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در تدوین سند توسعه اقتصاد دانش بنیان استان بوشهر هندسه استان مورد تحلیل محیطی دقیق قرار گرفته ادامه داد: در این سند  برای توسعه و پیشرفت همه جانبه استان بوشهر برنامه ریزی شده است.
آیت‌الله صفایی بوشهری استان بوشهر را استانی توانمند و قدرتمند در مقابل آسیب‌ها و تهدیدها دانست و گفت: استان بوشهر، نخستین استانی است که با وجود بسیاری از توانایی‌ها، مرز دریایی با خلیج فارس، استقرار صنایع و بسیاری ظرفیت‌های دیگر در عرصه تهدیدات و مشکلات فرهنگی  چندان دچار آسیب فرهنگی نیست.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با تاکید بر لزوم راه‌اندازی بانک اطلاعاتی بر اساس سند دانش بنیان این استان افزود: در حوزه پیشرفت جامع و پایدار فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان استان بوشهر یک استان فوق العاده توانمند است.
آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: استان بوشهر سومین استان جوان کشور است و این استان در عرصه‌های مختلف اقتصادی دارای شاخص‌های مهم پیشرفت است.
وی گفت: فعالیت تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی می تواند کمک زیادی به رشد این حوزه‌ها داشته باشد.
امام جمعه بوشهر افزود: برنامه‌های اقتصادی استان بوشهر بر پایه دریا طراحی شده است.
آیت‌الله صفایی بوشهری ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های مهم جغرافیایی و انسانی استان بوشهر، ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در این استان می‌تواند به تولید محصولات دانش بنیان بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها کمک کند.
دیدار و گفتگو با استاندار بوشهر
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی و هیئت همراه همچنین با استاندار بوشهر نیز دیدار و گفتگو کردند.

دکتر عاملی: رویکرد مدیریت دانش بنیان باید سرلوحه کارها قرار گیرد
دکتر عاملی در این دیدار طی سخنانی گفت: تدوین و تصویب این سند دانش بنیان استان بوشهر  نشان از خواست و اراده مسئولان استان بوشهر برای تسریع در پیشرفت دانش بنیان این استان دارد.
وی افزود: در این مسیر باید به اولویت‌ها و نیازهای استان توجه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه در استان بوشهر یکپارچگی خوبی از نظر جمعیت بومی مشاهده می‌شود.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین بر ضرورت استفاده کامل از علم و فناوری در شرایط کنونی کشور تاکید کرد و ادامه داد: در شرایط فعلی که به علم و فناوری نیاز مبرم داریم مدیریت یکپارچه دانش و رویکرد مدیریت دانش بنیان باید سرلوحه کارها قرار گیرد.
وی گفت: رشد  موزون نیازمند دانش یکپارچه است و در روش مدیریت یکپارچه که به عنوان دکترین اصلی مدیریت یکپارچه مطرح است هدف ایجاد ظرفیت‌های موزون و هماهنگ در مسیر پیشرفت کشور است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: مردم ایران مردمی نوگرا هستند و پیشرفت را دوست دارند و در عین حال علم گرا هم هستند و همه این‌ها نشان از ظرفیت بالای علمی و فراگیر در کشور است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به اینکه نخستین سند توسعه دانش بنیان استان‌ها در سطح کشور در استان بوشهر تصویب و تدوین شده اجرای این سند اهمیت ملی و بین المللی خواهد داشت.
وی گفت: در شرایط امروز باید وارد بازار رقابت بین المللی شویم در غیر این صورت از مسیر پیشرفت خارج می‌شویم.
استاندار بوشهر: سند دانش بنیان می‌تواند سرآغاز خوبی برای رونق تولید و اشتغال باشد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر گراوند استاندار بوشهر هم در این دیدار با خوش آمدگویی به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراه گفت:  استان بوشهر استانی پیشرو در زمینه سند گام دوم انقلاب است.
وی افزود: این موضوع که استان بوشهر به عنوان نخستین استان در تصویب و تدوین سند توسعه دانش بنیان مطرح شده مایه خرسندی است.
اساندار بوشهر ادامه داد: این استان با وجود منابع انسانی توانمند می تواند در این بخش هم سرآمد باشد.
گراوند با اشاره به نقش مهم تدوین سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر گفت: تدوین سند دانش بنیان در حوزه اقتصاد و توسعه می‌تواند سرآغاز خوبی برای رونق تولید و اشتغال باشد.
وی افزود: تدوین سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر اقدام مبارکی است که باید گام‌های عملی برای تحقق موضوعات مطرح در این سند برداشته شود.
استاندار بوشهر ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های مهم در عرصه دریا، کشاورزی، زیست فناوری و دیگر عرصه‌ها می‌توانیم نه تنها در عرصه نفت و گاز بلکه در سایر موضوعات هم حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح ملی و بین المللی داشته باشیم.
نشست شورای توسعه اقتصاد  دانش بنیان استان بوشهر
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعید رضا عاملی همچنین در این سفر به همراه امام جمعه بوشهر و استاندار بوشهر در نشست شورای توسعه اقتصاد  دانش بنیان این استان شرکت کرد.
دکتر عاملی:  تدوین این سند نشان از اراده مسئولان بوشهر برای توسعه و پیشرفت استان دارد
دکتر عاملی در این نشست با اشاره به تدوین نخستین سند توسعه دانش بنیان استان‌ها در استان بوشهر گفت: تدوین و تصویب این سند نشان از خواست و اراده مسئولان استان بوشهر برای توسعه و پیشرفت این استان دارد.
وی با بیان اینکه نکته که این سند در ۸ محور و ۶۸ برنامه اقدام تنظیم شده است افزود: مشخص شدن اهداف، قابل دسترس بودن آنها و دارا بودن برنامه زمان‌بندی شده از ویژگی‌های این سند باید باشد.
رئیس ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین از انتخاب استان بوشهر به عنوان استان پایلوت در اجرای این سند خبر داد و گفت: اولویت‌های این برنامه اجرایی بر پایه ۶ محور صنایع دریایی، پتروشیمی، شیلات، کشاورزی، گردشگری، تولید آب ‌شیرین و فنآوری اطلاعات است.
آیت الله صفایی بوشهری: اقتصاد دانش بنیان یکی از عوامل اقتدار کشور است
آیت الله صفایی بوشهری هم در این نشست گفت: الگو شدن استان بوشهر در تنظیم سند اقتصاد دانش بنیان با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان گامی بزرگ برای پیشرفت استان بوشهر است.
وی افزود: استان بوشهر می‌تواند الگویی بزرگ برای توسعه کشور باشد.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان یکی از عوامل اقتدار کشور است و این اقتصاد  می‌تواند تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کند.
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان با تاکید بر لزوم وجود نگاه عمیق در عرصه اقتصاد گفت: اگر ما در عرصه اقتصاد نگاه عمیق راهبردی نداشته باشیم و ظرفیت‌های خود را در فضای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نشناسیم نقشه‌ راه دقیقی برای آینده اقتصاد کشور نخواهیم داشت و در این صورت به جای مدیریت تحولات، تحولات ما را مدیریت کی‌کنند.
استاندار بوشهر: استان بوشهر به عنوان اولین استان راستای پویایی اقتصاد تبدیل شده است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین استاندار بوشهر در این نشست طی سخنانی گفت: استان بوشهر به عنوان اولین استان به پایگاهی برای برنامه ریزی در راستای پویایی اقتصاد کشور تبدیل شده است.
دکتر گراوند افزود: اگر بخواهیم ایران را توسعه یافته ببینیم باید در تدوین اسناد توسعه،  توانمندی‌ها و شرایط استان‌ها را در نظر بگیریم.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7