کد خبر: 15133| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۴ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۲۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۴۹

مرکز مشاوره حوزه باید در حاکمیت ارزش های اسلامی و دینی از همه جا دقیق تر باشد و سنت های اصیل حوزه و روحانیت را که برگرفته از آیات و روایات اسلامی است، تقویت کند.
آیت الله اعرافی در جمع مدیران و اساتید مرکز مشاوره حوزه علمیه قم که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، با تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) در سخنانی در تبیین عظمت پیامبر گرامی اسلام با قرائت آیه شریفه" لقدکان لکم فی رسول الله اسوة حسنه" گفت: این آیه شریفه اسوه بودن نبی مکرم اسلام(ص) را مطلق بیان کرده است، یعنی آن حضرت در همه عرصه ها و در همه ابعاد برای ما انسان ها اسوه، الگو و سرمشق است و این اسوه بودن تابع هیچ گونه قید و شرطی نیست.
وی افزود: این اسوه بودن پیامبرگرامی اسلام در همه ابعاد ناشی از شخصیت رفیع و بلندی است که آن وجود مقدس و نورانی دارند که در سلسله مراتب هستی و سلسله مراتب انبیا الهی و انسانیت در رتبه نخست قرار دارند.
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اسوه بودن هر انسانی تابعی از درجه وجودی و شخصیتی اوست ابراز داشت: چون رسول خدا(ص) در صدر خلقت قرار دارند  این اسوه بودن ایشان هم مطلق است و همچنین سایر انسان ها و دیگران نیز مطلق هستند یعنی همگان باید به آن وجود مقدس تاسی و اقتدا کنند.
مدیر حوزه های علمیه درباره شخصیت با عظمت امام جعفرصادق(ع) نیز گفت: تراث نورانی و با عظمت امام صادق(ع) بیش از ۴۰هزار متن حدیثی و روایی است که این حجم از آثار با تراث سایر ائمه(ع) برابری که نمی کند خیلی بیشتر هم هست و از نظر محتوایی نیز شمول آثار و احادیث امام صادق(ع) در عرصه های مختلف کلامی فلسفی اخلاق، فقه و سایر ساحت ها بسیار زیاد است و همه ساحت های فکری لبریز از این تراث عظیم است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث مشاوره خاطر نشان ساخت: مقوله مشاوره، مقوله ای است که چند معنا و اصطلاح دارد و آنچه امروزه به عنوان مشاور نامیده می شود یک دانش، فن و رشته مهم است.
وی افزود: در علوم کاربردی این گونه است که چیزهایی که در سابق مهارت بوده است به دلایلی در طول زمان به یک دانش و علم تبدیل شده اند، چرا که حجم آن مهارت ها افزایش پیدا کرده و پیچیده تر شده اند.
مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: امروزه مشاوره را باید علوم مشاوره نامید به خاطر ساحت ها و عرصه های گوناگونی که در بردارد و در این میان نباید از آموزه های اسلام و قرآن کریم نیز غافل شد.
آیت الله اعرافی با اشاره به برخی معضلات و انحرافات در باب مشاوره گفت: شاهد هستیم که در برخی مراکز کشور، مشاوره ای که به فرد ارائه داده می شود درون مایه غربی دارد.
وی افزود: مرکز مشاوره حوزه باید در حاکمیت ارزش های اسلامی و دینی از همه جا دقیق تر باشد و سنت های اصیل حوزه و روحانیت را که برگرفته از آیات و روایات اسلامی است را تقویت کند.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه هر طلبه و روحانی باید خود یک مشاور باشد و بتواند به خوبی مردم را راهنمایی کند خاطر نشان ساخت: باید سازو کاری تعریف شود که امر مشاوره را در همه طلاب و روحانیون نهادینه کنیم تا همه آنان در یک سطح عمومی توان انجام این کار را داشته باشند البته مهارت های تخصصی و اصولی نیز در جای خود مهم است.
مدیر حوزه های علمیه در پایان به برخی اولویت ها و نکات مهم دیگر اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: تعامل مرکز مشاوره حوزه با مراکز دیگری که به امر مشاوره می پردازند بسیار مهم است.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7