کد خبر: 4551| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۱ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۶۶۶۰

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ظرفیت های مشترک حوزه با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر لزوم افزایش ظرفیت های بین نهادی تاکید کرد.
آیت الله اعرافی در دیدار اعضای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، با تقدیر از فعالیت های این پژوهشگاه گفت: حوزه باید از بزرگان و اساتید و پژوهشگرانی که از متن حوزه برخاسته اند و وارد قلمروهای نو و جدید و عرصه هایی  که از سوی نظام از حوزه طلب می شود، شده اند، تقدیر کرد.
وی افزود: برخی از فضلا در برگزاری دوره های پیشین پایه گذاری کرده اند و امروز نیز فعالیت های گسترده ای در این مرکز انجام می شود؛ آیت الله غروی همیشه در این پژوهشگاه مبدا فیض بوده  و خدمات گران بهایی در این زمینه داشته است.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: ذات و نفس کاری که در آن مرکز انجام می شود با رسالت های همه ما گره خورده است و ما نیز باید سپاسگذاری خود را در این زمینه اعلام کنیم.
آیت الله اعرافی بیان کرد: امروزه در زمینه های مختلف فعالیت حوزه در خدمت بسیاری از کارشناسان و فعالان پژوهشگاه هستیم که سرمایه های پژوهشگاه را در اختیار حوزه قرار می دهند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در شورای هماهنگی عنوان کرد: حوزه نیز در این دور از فعالیت شورای عالی و مدیریت، تلاش کرده است که نگاهی کلان به فعالیت ها داشته باشد و فعالیت های گذشته را به پیش ببرد و برنامه های جدیدی را پایه ریزی کند.
وی افزود: حوزه تلاش کرده  گامی نهایی در ترسیم اسناد و آفاق و تصویر آینده حرکت های حوزه بردارد و تا حد زیادی نیز در این طراحی و تصویرها پیش رفته است؛ در این عرصه 20 تا 30 محور کلان داریم که با کلیت حوزه نیز مرتبط است که از جمله آن درختواره رشته ها، آمایش، کارویژه های روحانیت، مجموعه ارتباطاتی که بر این اساس با نهادها انجام شده است، برنامه های پنج ساله و... از جمله این طرح ها و فعالیت ها است.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بسیاری از ماموریت های حوزه که به معنی عام مرتبط با حوزه است به این شکل هم نیست که تنها یک نهاد به نام مرکز مدیریت بتواند همه آنها را انجام دهد؛ مجموعه ای از موسسات کوچک و بزرگ و فعال و دارای دستاورد هستند و این مجموعه نیز و لو اینکه هر مجموعه فعالیت خود را انجام می دهد ولی ما نیز باید در قالب رسالت کلان خود، هم افزایی داشته باشیم.
آیت الله اعرافی بیان کرد: رویکرد حوزه و مدیریت حوزه همیشه به این شکل بوده است که اولا خود را قیّم نمی دانیم و به ساختارها نیز کاری نداریم و معتقد هستیم کارها باید در قالب هم افزایی ها انجام شود؛ در مجموعه شورای هماهنگی قرار بر این است که با اجماع، فعالیت های مشترک را انجام دهیم.
عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: خوشبختانه های بنیه های حوزوی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بسیار قوی و درخشان است؛ بعد حوزوی و بعد عمیق فلسفی، کلامی و فقهی در این پژوهشگاه، درخشان و تجلی است و امیدواریم که این پایه ها استوارتر شود.
مدیر حوزه های علمیه  تصریح کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پنجره ای به سمت حوزه بوده است و از دیگر سوی پنجره ای از حوزه به سمت دانشگاه است؛ این نقش واسط بودن به ویژه در حوزه علوم انسانی مورد نیاز حوزه است؛ این پایگاه می تواند به جایگاه های بسیار مهم در عالم اسلام خدمات ارایه کند.
آیت الله اعرافی بیان کرد: بسیاری از طلاب ما علاقه مند هستند که با علوم انسانیِ، آشنایی داشته باشند؛ ما نیز این را می پسندیم، ولی باید این رویکرد، با رویکرد اجتهادی و حوزوی باشد؛ آشنایی اقشار و طبقاتی در حوزه با کلان علوم انسانی با رویکرد اسلامی و بومی بسیار مهم است که البته در این عرصه چندان پیش نرفته ایم؛ در این بخش می توانیم از فرصت تابستانی استفاده کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:  می توان متنی داشته باشیم که کلیت علوم انسانی و ارتباط آن با علوم اسلامی را ترسیم کند و ما نیز این متن آموزشی را می توانیم به شکل اختیاری مطرح کنیم؛ در تابستان گذشته 20 هزار طلبه ما وارد دوره های تکمیلی یا ارتقایی از جمله طرح شهید مطهری و... شده اند که این طرح در حوزه ملی، استانی و مدرسه ای انجام می شود؛ امسال نیز این طرح با 20 هزار نفر برگزار می شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: برای این هدف عالی باید متنی داشته باشیم که طلاب با رویکرد اسلامی در علوم انسانی آشنا شوند؛ همچنین تربیت استاد و اجرای دوره نیز می تواند در مباحث مشترک حوزه و پژوهشگاه جای خود را باز کند.
آیت الله اعرافی بیان کرد: در درختواره رشته ها، 19 دوره ترسیم شده است، ولی در این عرض عریض روشن است که حوزه به تنهایی نباید و نمی تواند همه این عرصه ها را پوشش دهد؛ در این بخش وقتی دارای 300 رشته و گرایش مقطع هستیم، بخش هایی داریم که یک چهارم آنها به قلمروی علوم انسانی بر می گردد که در این زمینه با جلسات مشترک می توانیم این عرصه را سامان دهیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: بخش دیگر نیز عرصه های پژوهشی است که می توانیم فعالیت های مشترکی انجام دهیم؛ امروزه 5 هزار طلبه دانشجو داریم که از دانشگاه به حوزه آمده اند و همچنین  8 هزار طلبه سطوح مختلف و عالی حوزه ما نیز در دانشگاه تحصیل می کنند.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: این جامعه حوزوی دانشجویی و استعدادهای برتر می توانند مولّد هسته های حوزوی و دانشگاهی را ایجاد کند که با برگزاری دوره های مختلف در شاخه های گوناگون تقویت شوند و هم عرصه پژوهش در حوزه را تقویت کنند.
آیت الله اعرافی بیان کرد: یکی از مقولات دیگر مباحث حوزه و دانشگاه است؛ در گذشته نیز فعالیت هایی از جمله همایش ها برگزار می شد،  ولی می توانیم الگوهای جدیدی برای تعاملات در قلمروهای مرتبط به حوزه ودانشگاه طراحی کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: پایان نامه ها و مراکز تخصصی از ظرفیت های بسیاری مهمی است که می توانیم روی آن برای توسعه فعالیت ها حساب کنیم.
وی در پایان بر لزوم برگزاری کارگروه مشترک و محور بندی مباحث بین نهادی تاکید کرد.
منبع: خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7