کد خبر: 4724| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۳ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۳۵:۰ | تعداد بازدید: ۷۲۲۲

مدیر حوزه های علمیه گفت در ایران برای همه فرق و مذاهب اسلامی زمینه رشد و پیشرفت فراهم است و نگاه تعاملی میان مذاهب اسلامی برای ما یک اصل است.
آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور در دیدار علما و بزرگانی از کشور هندوستان، با بیان این که توفیقی حاصل شد تا در کنار هم بنشینیم و در مورد مسائل اسلام و مسلمین گفت و گو کنیم، بیان داشت: بدون شک این نشست ها، رفت و آمدها و گفت و گوها می تواند در تقویت وحدت و همبستگی اسلامی مؤثر باشد و ما به عنوان حوزه های علمیه در خدمت شما در راستای تقویت مبانی وحدت و همکاری و همگرایی دو کشور و امت آنها هستیم.
 وی افزود: مبانی و عناصر مشترک امت اسلامی به اندازه ای زیاد است که جایی برای جنگ، نزاع و اختلاف باقی نمی ماند به ویژه میان ایران و هند با توجه به این که تاریخ، علایق و سلایق مشترک بسیاری بین این دو کشور وجود دارد و امیدواریم با این دید و بازدیدها و جلسات مشترک شاهد فصل جدیدی در روابط بین علمای این 2 کشور باشیم.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: ایران اسلامی در 40 سال گذشته علیرغم این که 8 سال آن را در جنگ تحمیلی سپری کرده و در طول این سال ها همیشه در محاصره قدرت های استکباری، اقتصاد مواجه با تحریم و ده ها توطئه علیه نظام اسلامی بوده که هر یک از این مشکلات می تواند قدرت های بزرگ را از پای درآورد، ولی به حیات خود ادامه داده و بر آرمان های خود پایبند بوده است و در مراحل گوناگون نیز پیشرفت داشته است.
وی با بیان این که ایران امروز با توجه به جمعیت 80 میلیونی در زمینه علوم و فناوری ها و تولید علم در قلمروهای مختلف موفق بوده است، خاطرنشان کرد: امروز بیش از 4 میلیون دانشجو و بیش از 100 هزار استاد و عضو هیأت علمی در بیش از 2 هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ایران اسلامی در حال تحصیل، تدریس و تولید علم هستند و کمتر رشته ای وجود دارد که در ایران اسلامی به آن پرداخته نشده باشد.
آیت الله اعرافی اظهار داشت: در بحث فناوری های نو و جدید ما قدم های بزرگی برداشتیم و در منطقه طبق برآوردهای سازمان های بین المللی، رشد اول علمی از آن ایران است و به نوعی در همه قلمروهای علمی با توجه به مشکلات موجود با شتاب پیش رفته و در حال حرکت هستیم.
وی پیشرفت در صنایع دفاعی، صنایع داروسازی و انرژی صلح آمیز هسته ای را از قلمروهایی دانست که ایران اسلامی گام های بزرگی در آن برداشته است، گفت: ما به برکت نظام اسلامی و با همت دانشمندان و ملت ایران امروز پیشرفت های قابل توجهی در بحث تکنولوزی ها و فناوری های روز داشته ایم و قله های ترقی را فتح کرده ایم.
مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید براین که تمام پیشرفت ها درون زا بوده و با تلاش متخصصان، دانشمندان و ملت ایران محقق شده است، افزود: این پیشرفت ها مورد تأیید مقامات بین المللی است و ما این پیشرفت ها را در دوران تحریم و فشارهای اقتصادی و با حفظ آرمان های جمهوری اسلامی ایران به دست آورده ایم و بر سر آرمان های اسلامی و انقلابی خودمان ایستادگی کردیم.
 وی تصریح کرد: امروز هم شما بزرگواران مطمئن باشید ملت بزرگ ایران با تکیه بر اسلام و ارزش های الهی راه خود را ادامه می دهد و سختی ها را پشت سر خواهد گذاشت و ترامپ و نتانیاهو و امثال اینها کاری از پیش نخواهند برد و الحمدلله امروز امت اسلام در سراسر دنیا در حال پیشرفت و تعالی و بوده و بیدار است و شکست از آن دشمنان خواهد بود.
 آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز قم به عنوان یک شهر بزرگ علمی و قطب معرفتی در جهان اسلام به شمار می آید، ادامه داد: امروز بیش از 300 مرکز مؤسسه علمی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی  در قم فعال است و  قریب به 100 هزار دانش آموخته از سراسر کشور و 100 کشور دنیا، بیش از 10 هزار استاد و مدرس رشته های مختلف و نهادهای گوناگون و قریب به 10 هزار محقق، پژوهشگر و نویسنده در نهادهای علمی قم در حال فعالیت هستند.
 وی تولید و انتشار بیش از 100 مجله در حوزه علوم اسلامی و صدور سالانه هزاران کتاب و مقاله به سراسر جهان را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در قم عنوان کرد و ادامه داد: بیش از 200 رشته علوم اسلامی و رشته های وابسته به علوم اسلامی در مراکز قم تدریس و ارائه می شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به استقرار مراجع بزرگ شیعه در شهر قم و همچنین ارتباط بیش از 2 هزار مرکز علمی ایران و جهان با مراکز علمی مستقر در این شهر، بیان داشت: جای جای شهر قم لبریز از حضور عالمان، متفکران و نویسندگان و تولیدکنندگان علوم اسلامی و دانش های دینی است.
وی در ادامه به رویکردهای مورد توجه حوزه علمیه قم اشاره کرد و افزود: اولین رویکرد مهم، رویکرد تمدنی به اسلام است؛ ما اسلام را دین کامل، جامع، پاسخگو، و تولیدکننده یک تمدن الهی می دانیم و باید تلاش کنیم تمدن بشری را براساس اصول اسلام استوار کنیم.
آیت الله اعرافی دومین رویکرد مهم را رویکرد امت واحده بودن مسلمانان با تفسیر صحیح و جامع عنوان کرد و گفت: برخی جهان اسلام را یک جهان واحد نمی دانند و مسلمانان را متفرق فرض می کنند که این رویکرد افراطی است و برخی نیز امت اسلام را یک پیکره ذکر می کنند که در آن هیچ اختلاف و تعددی نمی شود یافت که ما هیچ یک از این رویکردها را قبول نداریم.
وی ادامه داد: رویکرد سوم و رویکرد موردنظر ما این است که امت اسلامی واقعا یک امت هستند و مشترکات وسیعی دارند و هویت و ذاتشان یک هویت است و می توانند یک امت حقیقی واحده تشکیل دهند در عین این که تعدد و تکثر سلایق، مذهب، زبان و گرایش های فرهنگی دارند و به نوعی ما وحدت در کثرت را می پذیریم و اگر از تقریب میان مذاهب هم صحبت می کنیم یعنی با این شرایط قبول داریم.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: مسلمانان می توانند تمدن اسلامی بیافرینند، متحد و متشکل باشند و می توانند دارای یک قدرت باشند تا سهم خود را از قدرت در عرصه بین الملل بگیرند و این امکانپذیر است و با همین رویکرد بود که از قم یک انقلاب برخاست، یک نظام اسلامی تشکیل شد و از همین انقلاب اسلامی یک جبهه اسلامی در جهان شکل گرفت.
وی با تأکید بر این که ما به سادگی می توانیم با وحدت و انسجام اسلامی مسأله اسرائیل و از این قبیل مسائل را حل کنیم، خاطرنشان کرد: این امر به برکت بیداری اسلامی، انقلاب اسلامی و اندیشه اسلامی قابل تحقق است.
آیت الله اعرافی با اشاره به رویکرد چهارم که آرمان های اسلامی است و همه علمای اسلام به دنبال آن هستند، بیان داشت: ما نیازمند یک بازسازی و ارتقای مراکز علمی و دینی هستیم و علمای اسلام باید تلاش کنند معارف الهی و اسلامی را متناسب با دنیای امروز استخراج کرده و عرضه کنند و همین طور باید علوم اسلامی و اجتماعی که از غرب آمده را با منطق اسلامی بازسازی کنیم و موارد اسلام را متناسب با آنها عرضه نماییم.
وی با بیان این که در ایران برای همه فرق و مذاهب اسلامی زمینه رشد و پیشرفت فراهم است و نگاه تعاملی میان مذاهب اسلامی برای ما یک اصل است، گفت: امروز نگاه ما در پرتو انقلاب اسلامی از تقابل عبور کرده و تعامل تقریب حاکم است.
مدیر حوزه های علمیه  در پایان بیان داشت: آمادگی خود را جهت همکاری، تعامل و ارتباط با علما و بزرگان هندوستان اعلام می داریم و امیدواریم شما بزرگواران بتوانید اسلام را در سراسر هند  ارتقا دهید؛ اسلام در هند مبشر آزادی، وحدت و همگرایی  ادیان و مذاهب است.
منبع: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7