کد خبر: 4813| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۳۱ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۴۲:۰ | تعداد بازدید: ۶۸۵۶

آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال جبران گسست و خلأ تاریخی علوم ناظر به عرصه تمدن سازی است گفت: حوزه های علمیه در عرصه فقه پزشکی کارهای فراوان و مطالعات بنیادینی را انجام داده است.
آیت الله اعرافی در جمع دانشجویان علوم پزشکی، ضمن اشاره به فیوضات متعالی شهر مقدس قم و حرم کریمه اهل بیت(علیهم السلام)، خاطرنشان کرد: همواره باید حوزه سلامت، بهداشت و درمان همانند سایر حوزه های انسانی، از منظر دینی و اسلامی مد نظر ما و شما قرار گیرد.
وی با بیان این که از نگاه اسلام سه زاویه دید جدّی در حوزه سلامت باید مورد توجه حوزه و دانشگاه قرار گیرد، افزود: دانش پزشکی و حوزه سلامت، بهداشت و درمان از اصول و قواعد بنیادی، توصیفی، فلسفی و کلامی برخوردار است.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که همه مکاتب پزشکی و سلامت دربردارنده نگاه جهان شناختی و انسان شناختی خاصی هستند، خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی و علوم پایه و به طور ویژه حوزه علوم پزشکی قواعد پایه ای وجود دارد که این قواعد در جهت گیری علم و نیز مسائل و نتایج آن و تمام فرایند های دانش اثرگذار است.
آیت الله اعرافی با تأکید بر این که تمام علوم مبتنی بر مفروضات و پیش فرض های فلسفی و کلامی نهفته در لایه های علمی است، تصریح کرد: علوم پایه، مبتنی بر نگرش های فلسفی و بنیادی است که بر شناخت عالم، طبیعت، هستی و انسان و نیز مسائل علم تا غایات و بهره گیری از آن سایه افکنده، که علم را نمی تواند از آن پایه ها تفکیک نمود.
 وی با اشاره به این که تفکر بشری از قابلیت فتح عرصه های زیادی برخودار است، خاطرنشان کرد: هیچ گاه نباید از نگاه فلسفی خاص حاکم بر علوم غافل باشیم، اگر این دانش ها در مبنای اسلامی قرار گیرند، مبانی فسلفی و کلامی متعالی را در بر خواهند گرفت.
 مدیر حوزه های علمیه به گزاره های توصیفی، هستی شناختی، کلامی و فلسفی دین مبین اسلام اشاره نمود و اذعان داشت: اندیشمند مسلمان در ورود به حوزه دانشی و رشته ای، باید از خزائن اسلامی گزاره های کلامی، توصیفی و فلسفی هدایت گر رشته را استخراج و مورد توجه قرار دهد.
 وی بر شناخت مبادی فسلفی و کلامی ناظر به حوزه های دانشی تأکید نمود و اظهار داشت: به فضل الهی در طراحی نوین رشته های حوزه و درختواره گرایش ها تا حد خوبی به این مهم توجه شده؛ رشته های پویایی در حوزه های علمیه تاسیس و عملیاتی خواهد شد.
آیت الله اعرافی ضمن اشاره به ترسیم زوایایی از رویکرد فقهی در حوزه سلامت، مطالعات فقه پزشکی را از هدفگیری های رشته ای حوزه های علمیه عنوان کرد و ابرازداشت: حوزه های علمیه در عرصه فقه پزشکی کارهای فراوان و مطالعات بنیادینی را انجام داده است.
امام جمعه قم، اخلاق و سلامت پزشکی را از دیگر منظرهای پیشرو عنوان کرد و یادآور شد: ضمن مطالعه و تحقیق حوزه های دانشی از منظر اسلام، باید توجه به پشتوانه های علمی در برنامه ریزی های آموزشی گنجانده شود.
نیازهای حوزه سلامت از منظر اسلام از دیگر موضوعاتی بود که آیت الله اعرافی ضمن تبیین آن، تصریح کرد: زاویه دید تاریخی و تمدنی اسلام در حوزه های مختلف علمی از دیگر عرصه هایی است که به صورت افراط و تفریطی با آن برخورد می شود؛ باید ضمن بهره گیری از داشته های تمدنی، کار علمی هدفمندی را در پیش گیریم.
آیت الله اعرافی به دایره گسست و انقطاع تاریخ تمدنی اسلام اشاره نمود و ابراز داشت: انقلاب اسلامی همواره به دنبال جبران گسست و خلأ تاریخی علوم ناظر به عرصه تمدن سازی است.
وی ضمن اشاره به تأثیرات مفاهیم دینی در حوزه های بهداشت، سلامت و درمان، برخی از اصول نگاه فلسفی به علوم را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: تجلی توحید در فعالیت های پزشکی امر مهمی است که در پرچم داران سلامت اثرات ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به روایتی از امیر المومنین علی(علیه السلام)، با بیان این که طبیب و پزشک نقش همراه بیمار را ایفا نموده، اراده شفا تنها در دست خداوند متعال است، تصریح کرد: اگر این نگرش در میان پرچمداران سلامت و پزشکی عمق پیدا کند، واقعیت متعالی در جامعه شکل خواهد گرفت.
 وی با بیان این که جسم، جان و روح انسان وابسته به عنصر و شخصیتی فرامادی است، تصریح کرد: تعامل روح و بدن و تاثیرات متقابل آن در یکدیگر، از اصول فلسفه اسلامی است که توسط اندیشمندان مسلمان به خوبی بازتعریف و ترسیم شده است.
مدیر حوزه های علمیه به اثرگذاری غنای روحی در شادابی، نشاط و سلامت روح و جسم اشاره نمود و یادآور شد: حاکمیت و سیطره بالقوه روح بر بدن، در حالات طبیعی بشر معجزه های شگفت آوری را ایجاد می کند.
وی با اشاره به این که توجه به اصالت روح و تجرد و نیز امکان سیطره روح بر بدن و ارتقاء این سیطره، تاثیرات فروانی را در زندگی انسانی رقم خواهد زد، اظهار داشت: بر اساس اندیشه الهی هر آسیبی در نظام جسم و روان آدمی راه حل و درمان دارد؛ این مهم ضمن ایجاد انگیره بخشی و جهت دهی به تحقیقات پژوهشی، ابوابی نو و آفاقی روشن را پیشروی اندیشمندان معتقد باز می کند. پذیرش تأثیر معادلات فراطبیعی در سلامت آدمی اصلی مهم در حوزه سلامت است.
آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود به ویژگی های پزشک و سلامت یار الگو اشاره نمود و خاطرنشان کرد: باید در عین برخورداری از دانش لازم برای اقدام و عمل، نباید جریان روزمرگی به مانعی برای مراجعه به خزینه های دانشی تبدیل شود. وی اصل تجربه عینی و عملی و ارتباط مستقیم با موضوع را از اصول و پایه های پزشکی موفق برشمرد و تصریح کرد: روح دلدادگی به انسان امر مهمی است که با پاسداشت ارزش انسانیت، احترام به هویت انسانی و پایبندی به ارزش ها را متبلور می سازد.
وی در پایان خیرخواهی، عشق ورزی و رفاقت را از دیگر الزامات پزشک موفق دانست و اظهار داشت: نیاز است تا ضمن توجه به اهمیت فراهم سازی زیرساخت های معنوی در بیمارستان ها، رشته های کاربردی و مهارتی خاصی در حوزه های علمیه شکل گیرد.
منبع: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7