کد خبر: 4588| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۲ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۵۸:۰ | تعداد بازدید: ۶۵۱۹

مدیر حوزه های علمیه از عزم جدی حوزه برای تربیت نیروهای مستعد و همکاری همه جانبه در زمینه توسعه مساجد تراز در کشور خبرداد.
آیت الله اعرافی امروز در دیدار با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران گفت: مدیریت حوزه در دور جدید سه ساله، تلاش کرده است که با یک نگاه کلان و راهبردی، زیرساخت های حرکت آینده حوزه را طراحی کند و شاید امروز برای اولین بار باشد که بگوییم اولین برنامه حوزه در چارچوب اسناد ونظامات و چشم اندازها آغاز شده است.
وی افزود: پیمودن مسیر 20 ساله برنامه ریزی شده می تواند حوزه را در جایگاه بالاتری قراردهد و نظامات را متمرکز فعالیت های پیرامونی و وظایف حوزه قراردهد.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: تلاش شده است که از اقدامات خورد پراکنده، پرهیز شود و فعالیت های عملیاتی مبتنی بر وظایف و اصالت های حوزه انجام شود.
آیت الله اعرافی بیان کرد: یکی از نقاط آغازین حرکت، طرح کارویژه های روحانیت در عصر جدید است که در آن طرح، به بیش از 200 کارویژه و مسئولیتی که متوجه حوزه و روحانیت است و این امور نیز در 4 گروه تنظیم شد.
وی گفت: اولین طبقه، فعالیت های مرتبط به حوزه است و سه شاخه فعالیت حوزویان مرتبط با نظام اسلامی، جامعه و عرصه بین المللی است؛ جمع آوری ایده ها، طرح ها و مطالبات، فعالیت های بزرگی در عرصه کارویژه ها و اصالت های روحانیت انجام شده است و از این میان، حدود 40 اولویت، به عنوان صدر فعالیت ها و کارویژه ها مد نظر قرار گرفت که در این میان، مساجد جزو اولین اولویت ها است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بر اساس این طرح، طرح آمایش نیز نهایی شده است؛ طرح دیگر، آمایش ناظر به اصالت ها و مسئولیت ها است؛ در این طرح آمایش، مسجد و آموزش و پرورش و قوه قضاییه و نیروهای مسلح مد نظر قرار بود که در این طرح، در هر بخشی قرار شد که شاخص ها را استخراج کنیم و با افق 1414 فعالیت ها را سامان دهیم.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در حوزه مسجد از دبیرخانه کانون های مساجد کشور اطلاعات خوبی گرفته شد؛ با برشی که در این زمینه انجام شد مساجد طراز شناسایی شد؛ برش مسجد در این طرح شاخص هایی دارد که مبنا را بر هر 1000 نفر یک مسجد گذاشته است که در آینده برای هر 500 نفر یک مسجد در نظر گرفته شده است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: بین 30 تا 40 تفاهم نامه نیز در این عرصه در حال انعقاد است؛ ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش یک برنامه 5 ساله با 38 برنامه مهم در دست اقدام دارند که کارها به شکل منظم در حال انجام شد.
وی گفت: 300 رشته و گرایش و مقطع در 19 حوزه دانشی برای آینده حوزه در نظر گرفته شده است ولی نظام این رشته ها وگرایش ها برای اولین بار تنظیم شده است؛ اگر حوزه می خواهد پاسخگوی نیازهای متنوع باشد باید این رشته ها را ایجاد کند تا از دل تدریس و پژوهش ها پاسخ های نیازهای امروز در نظر گرفته شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در بخش رشته های تخصصی در عرصه تبلیغ و مدیریت و.. 30 تا 40 گرایش تعریف شده است که کارهای اولیه آنها نیز در حال انجام است؛ همچنین یک طرح کلان و مهمی در نظام جامع و درختواره آموزش های کاربردی و پودمانی در حوزه تعریف شده است که شعبه های مختلفی را تعریف کرده است که بخشی های از این آموزش ها الزامی و برخی دیگر اختیاری خواهد بود.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: افزایش اختیارات بیشتر و ارتقای استان ها از سیاست های کلان حوزه است؛ 20 درس خارج در حوزه های استانی در سال قبل رسمی شد که البته نظارت های دقیقی روی آنها انجام شد؛ رشته ها نیز در استان ها متنوع شده است؛ 700 گروه علمی در قم و استان ها از اساتید شکل گرفته است و در زمینه نظام استادی نیز فعالیت های ارتقایی انجام شده است؛ امتحانات به حوزه های استان ها واگذار شده است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: مسجد به حدی اهمیت دارد که اگر کل فعالیت های فرهنگی کشور در مساجد انجام شود بسیاری از کارها اصلاح می شود.
وی گفت: اگر برای هر 1000 یا 500 نفر یک مسجد داشته باشیم که مسجد نیز 3 وعده نماز را با یک روحانی آموزش دیده و منظم برپا کند و محل امداد و اعانات باشد و واحد مشاوره و... داشته باشد بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور کاهش پیدا می کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: حوزه آماده است با استان تهران به توافقی شبیه آنچه با آموزش و پرورش داریم برسیم و کار را در یک طرح 5 ساله تنظیم کنیم که در ذیل آنها، به فعالیت هایی چون تربیت نیرو و ارتقای نیروهای موجود، مباحث مطالعاتی و... پرداخته شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: ترغیب به تولید پایان نامه های تخصصی و ایجاد یک مجله تخصصی و ایجاد زیرساخت های آموزشی دراین عرصه و تنظیم پیوست های تبلیغی حوزه و... از جمله فعالیت هایی است که می توان در این عرصه انجام داد.
منبع: خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7