کد خبر: 4635| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۶ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۶۹۳۳

مدیر حوزه های علمیه کشور، در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه قزوین، با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه پیوستگی تاریخی دارند، گفت: مهمترین دانشگاه‌های دنیا تلاش می‌کنند که بگویند ما ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال سابقه داریم، اما حوزه های علمیه یک تاریخ پیوسته بالای هزار ساله و متصل به معصومین(ع) دارند.
آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه قزوین، به میزبانی شبستان مسجد النبی(ص)، با بیان اینکه قزوین خطه ای عالم پرور و اثرگذار در کشور بوده است و شخصیت‌های بزرگی در آن پرورش یافته اند، گفت: حوزه قزوین، حوزه درخشان و مشعشع بوده و این جایگاه بزرگ باید به وسیله حوزه علمیه، روحانیت و دانشگاه‌ها  صیانت و به نسل جوان منتقل شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: حوزه های علمیه بیش از هزار سال سابقه دارند و همیشه در جامعه و زندگی مردم اثر گذار بودند.
وی با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه در طول قرون متمادی همواره مولد علم و دانش انسان ساز و تمدن آفرین بوده‌اند، افزود: با مطالعه تاریخ می توان دریافت که یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه، قدرت علمی، عمق و ژرف ها و تولید علم بوده است.
آیت الله اعرافی، امثال صاحب جواهر را از تربیت یافتگان حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: موسوعه ای که صاحب جواهر بدون هیچ امکاناتی تدوین و تالیف کرد، در مجامع علمی دنیا نظیر ندارد و این نشان دهنده تولید علم و عمق علمی حوزه است، این بزرگان از همین حجره ها برخاسته اند.
مدیر حوزه های علمیه کشور به بعد اخلاقی و تهذیبی حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: اخلاق و تهذیب در طول تاریخ بر تارک حوزه های علمیه می درخشد.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: علمای بزرگ اخلاق از دل همین حوزه ها پرورش یافته‌اند و بزرگانی چون مقدس اردبیلی، شیخ مفید، قاضی طباطبایی، امام خمینی(ره) و ... در دنیا نظیر ندارد انسان هایی که به تمام معنا از خود رها شدند و به خدا رسیدند.
عضو شورای حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه حوزه در ذات خود مردمی است، گفت: حوزه یک نهاد بریده از مردم نیست و همیشه در کنار مردم و در خدمت آنها بوده است، این ذات حوزه علمیه است؛ اگر روزی حوزه از عشق به مردم فاصله بگیرد حوزه واقعی نیست.
آیت الله اعرافی ادامه داد: بزرگان ما در برابر مردم و نیازمندان زانو می زدند و بدون توجه به غنی و فقیر همه را محبوب می‌دانستند نه از روی تظاهر، بلکه به این مسئله اعتقاد داشته و دارند.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: حوزه ریشه در مردم دارد و روحانیت باید همواره این روحیه را حفظ و تقویت کند.
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه مولد علم و تمدن ساز بوده و در عرصه ها  و مقاطع مهم نقش آفرین بوده‌اند، افزود: علما همواره در پیچ های تاریخی مدیریت تحول آفرین داشته اند و نمونه‌ی آن در عصر ما امام خمینی(ره) است که همه دنیا را تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار داد و جامعه را نجات داد.
آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه پیوستگی تاریخی دارند، گفت: مهم ترین دانشگاه های دنیا تلاش می کنند که بگویند ما صد یا دویست سال سابقه داریم اما حوزه‌های علمیه یک تاریخ پیوسته بالای هزار ساله و متصل به معصومین(ع) دارند.
وی ادامه داد: زنجیره شاگردی و استادی در فقه ما هیچ گاه قطع نشده است، زنجیره حوزه‌های علمیه علیرغم همه فراز و نشیب پیوسته بوده است و به معصومین(ع) می‌رسد.
مدیر حوزه های علمیه کشور، شهدای روحانی را افتخار حوزه‌های علمیه خواند و گفت: علما در دفاع از اسلام، حتی از جان خود می‌گذرند و نمونه آن شیخ زکزاکی ها هستند؛ ما افتخار می‌کنیم پای مصالح کشورهای اسلامی و مسلمانان ایستاده‌ایم و رنج‌های این مسیر را هم تحمل میکنیم.
آیت الله اعرافی ادامه داد: هویت حوزه، هویت تحمل رنج و سختی برای مصالح اسلام و مردم است، ما افتخار می‌کنیم که رهبرمان یک عالم جانباز و شجاع است.
وی با تاکید بر اینکه شناسنامه فرهنگی جامعه به حوزه‌های علمیه وصل است و باید برای ارتقاء آن تلاش کرد، گفت: امروز قطب علمی دینی در دامن ملت ایران شکل گرفته است و این سهام متعلق به همه مردم است.
مدیر حوزه های علمیه کشور، با اشاره به دستاوردهای حوزه قم در عصر انقلاب اسلامی تصریح کرد: این دستاوردها بسیار عظیم بوده و تحولات بزرگی را ایجاد کرده است.
وی به تحول در نظام علمی حوزه اشاره کرد و افزود: امروز مجموعه نظام علمی حوزه را در قالب صدها رشته و گرایش طراحی کرده و یا در حال طراحی است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: تشکیل انجمن های علمی و تولید ۱۰ هزار اثر در این انجمن ها یکی دیگر از دستاوردهای علمی حوزه است و باید گفت نهضت علمی در قلمرو های دانشی همچنان ادامه دارد.
وی با تأکید بر اینکه حوزه قم در عصر جدید بین المللی شده است، ابراز داشت: ما الان از 120 ملیت در حوزه قم طلبه داریم و به برکت انقلاب و تلاش حوزه های علمیه، پرچم اسلام ناب در سراسر دنیا برافراشته شده و افتخار آن مربوط به همه است.
آیت الله اعرافی به تحصیل بانوان در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و آن را یکی دیگر از دستاوردهای عصر جدید حوزه قم دانست و خاطرنشان کرد: برای اولین بار شاهد حضور وسیع و عظیم بانوان در عرصه علم و دانش حوزوی هستیم.
وی خطاب به حوزویان حاضر در مراسم گفت: رسالت امروز ما و شما بسیار سنگین است، ما امروز با تحولات جدیدی در دنیا رو به رو هستیم که رسالت حوزه را بسیار سنگین تر کرده است.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: حوزه و روحانیت باید با علم، حکمت، شجاعت و روح اجتماعی در همه قلمروها ایفای نقش کند چرا که حوزه، دشمن و رقبای بزرگی دارد لذا باید با خدای خود معامله کنیم تا بتوانیم خدمتگزار مردم در ایران و جهان باشیم.
وی، واگذاری اختیارات به حوزه‌های استان ها را یکی از سیاست‌های مدیریت حوزه برشمرد و گفت: توسعه کمی حوزه انجام شده است و مهمتر از آن توسعه کیفی و عمق علمی و دانشی حوزه ها است.
مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان با تقدیر از حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی مدیر سابق حوزه قزوین، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی نیا را به عنوان مدیر جدید حوزه استان معرفی کرد.
منبع: مرکز مدیریت حوزه های علمیه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7