کد خبر: 5015| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۷۶۰۵

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به رسالت های رسانه حوزه بیان کرد: رسانه حوزه بلندگوی تمام حوزه و روحانیت است.
آیت الله علیرضا اعرافی امروز در آیین بزرگداشت روز خبرنگار و رونمایی از سایت جدید خبرگزاری حوزه با تبریک روز خبرنگار به همه فعالان رسانه ای گفت: فعالان رسانه ای در کسوت های مختلف در خبرگزاری رسمی حوزه و افق حوزه خدمات شایانی انجام داده اند که این خدمات در خور تحسین و تقدیر است. 
وی افزود: در سالهای اخیر که با شرایط بسیار سخت مالی و بودجه ای مواجهه بودیم،  شاهد اهتمام و مجاهدت شبانه روزی و روح بسیجی و البته کم توقع شما منشأ ماندگاری و رشد و تعالی برنامه های این رسانه بوده است.
آیت الله اعرافی یادآورشد: خوشبختانه فعالان خوش فکر و کوشا و فعالی در این مرکز گردهم آمده اند و کاروان مبارکی در حوزه اطلاع رسانی فعال شده است که قابل تقدیر و تحسین است.
وی گفت: اشکالاتی که در بخش امکانات مطرح شده است قابل تائید است و حتی بسیاری از کمبودها نیز بیان نشد، ولی شرایط اقتصادی جدید کشور و حوزه بر همه آشکار است، ولی این کمبودها مورد غفلت نیست.
مدیرحوزه های علمیه  به تلاش های صورت گرفته در زمینه خودکفایی هرچه بیشتر حوزه های علمیه  اشاره کرد و اظهارکرد: اگر مجموعه ظرفیت های بالقوه حوزه تامین شود، قطعا گام های مهمی برای استقلال مالی حوزه برداشته خواهد شد؛ بسیاری از برنامه های حوزه از جمله 200 فعالیت بدون پول انجام شده است. 
فعالیت 700استاد برای تدوین درختواره دانشی حوزه
وی افزود: بیش از 700 استاد روی درختواره دانشی حوزه کار کرده اند که اگر قرار بود، هزینه استانداردی  انجام شود میلیاردها تومان هزینه می برد، ولی حتی حق جلسات به اساتید داده شد که با هزینه های استانداردی که باید انجام می شد بسیار فاصله دارد.
آیت الله اعرافی یادآورشد: پس از دو سال 300 رشته، گرایش و مقطع که حرکت آینده حوزه را ریل گذاری کرده است تولید شده است؛ حوزه نیز باید به نیازهای جامعه و حوزه و انقلاب در دنیای معاصر پاسخ دهد.
تولید اسناد جامع حوزه برای اولین بار توسط حوزه
وی گفت: اسناد جامع حوزه برای اولین بار توسط حوزه تولید شده است و در یک و نیم سال اول هر هفته جلساتی با فعالان این عرصه داشتیم که این نظامات جامع و اسناد بالادستی تولید شود؛ این مطالعات به شکل اسناد جامع و راهنما و بالادستی شامل چشم انداز و منشور و نظامات جامعه و یک برنامه 5 ساله و طرح های ذیل است؛ حوزه ما امروز از یک منظومه برنامه ای جامع و با رویکرد منطقی و راهبردی برخوردار است.
مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: تمام این برنامه ها و برنامه های دیگر در شرایطی بوده است که بودجه ما علاوه بر تورم ها روی نصف، حرکت کرده است.
عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: این مطالب را برای قدردانی از فعالان رسانه ای و مجموعه های مدیریتی در حوزه بیان می کنیم که با این مشکلات این ریل گذاری به خوبی انجام شده است در آینده می تواند ما را در عرصه های مختلف علمی و آموزشی و تبلیغی و... به موفقیت برساند.
گره آینده بشر به هوش مصنوعی
آیت الله اعرافی یادآورشد: طرحی که خارج از مدیریت و البته با اشراف مدیریت انجام می شود، مساله هوش مصنوعی و اجتهاد است؛ زیرا آینده علم و دانش بشری به این عرصه گره خورده و این امر، امری فراتر از حرکت های نرم افزاری و به کارگیری فناوری های حوزوی است که این امر نیز باید انجام شود.
وی افزود: پروژه بسیار بزرگی که می تواند تحولات بزرگی را در عرصه ها و قلمروهای دیگر رقم بزند، با حضور اساتید برجسته در حال انجام است که کل این فعالیت با هزینه اندکی انجام می شود؛ این امر در دانشگاه های تهران و حوزه به شکل جدی انجام می شود.
آیت الله اعرافی یادآورشد: بسیاری از کارهای بزرگ با همین روح جهادی رقم خورده و انجام شده است؛ رهبر معظم، سالها پیش بر تولید اسناد جامع حوزه تاکید داشتند؛ این امر علی رغم کاهش بودجه و نیرو و افزایش قیمت ها با طرح های بزرگ انجام شد که بسیاری از این پروژه ها به سمت اجرایی شدن رفته است.
نباید متوقف شویم
وی گفت: آنچه پشتوانه این حرکت بوده است، عزم و ایمان و اخلاص و نگاه بلند فعالان حوزوی و مجموعه مدیریت است که بتواند این رسالت را محقق کند؛ باید با همه مشکلات صبورانه به پیش برویم و متوقف نشویم؛ می توانستیم به خاطر کاهش بودجه و عدم امکان جذب نیروی جدید مدعی باشیم که تنها وضع موجود را حفظ می کنیم و کسی نبود که به ما معترض شود، ولی چنین نبود و روند کار پیشرفتی بوده است.
مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: ما خود را با همه مشکلات متعهد کرده ایم که کارهای بزرگ و بسیار مهم را در همین دوران عسرت و با همکاری همکاران خود پایه گذاری کنیم؛ باید با الهام از خون پاک شهیدان و اعتلای حوزه های علمیه مجاهدانه تلاش کنیم و با دست خالی برنامه های مهم و راهبردی را رقم بزنیم.
 رسانه حوزه حوزه حرکت 20 سال آینده را ترسیم کن
عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: مجموعه خبرگزاری حوزه  و افق حوزه  و سیستم اطلاع رسانی و تحلیل اخبار در حوزه باید از یک منشور راهبردی راهنما برخوردار باشد؛ چنانچه در همه قلمروها از برنامه کلان هدایتگر برخوردار هستیم، شما نیز باید از چند سند راهنما و منشور جامعه برخوردار شوید که حرکت 20 سال آینده را ترسیم کند که این کار در حال انجام است.
وی با ذکر این مطلب که همه حوزه، به شکل دقیق و جامع و سنجیده در خبر و گزارش شما بازتاب پیدا کند یادآورشد: تمام حوزه و فعالیت ها و فرایندهای آن باید به شکل حکیمانه و سنجیده در خبر خبرگزاری به شکل عام تجلی و بازتاب پیدا کند؛ به گونه ای که یک قرن دیگر با مراجعه به آثار شما در خبرگزاری و افق به راحتی بتوان حوزه امروز را شناخت، تحلیل و تفسیر کرد که این امر بسیار مهم است.
وی افزود: زمانی که مرحوم آیت الله حائری، موسسه حوزه علمیه قم، از دنیا رفتند، این حوزه بین 300 تا 500 طلبه داشت که البته بسیار با برکت بود که در 40 سالگی خود تئوری نظام ولایت فقیه را تولید کرد و به انقلاب منجر شد که این مساله هسته بسیار نورانی بود، آن هم در زمانی که در سخت ترین شرایط ویژه روحانیت در کشور ومنطقه بود. 
آیت الله اعرافی یادآورشد: بهترین اسنادی که بازتاب دهنده آن دوره است چند گزارش عادی است که از سوی علما و برخی دانشوران باقی مانده است؛ همین گزارشات یکی از پایه های مهم برای تاریخ حوزه های علمیه است.
هویت تاریخی حوزه در دست رسانه آن است
وی گفت: گزارش های درست و جامع و دقیق غیر از موج و بورد امروزین، هویت تاریخی درست حوزه را می ریزد و رسالت ما بسیار سنگین است؛ تمامیت حوزه را باید در گزارش و خبر و تحلیل خود بازتاب دهید و این امر منشا برکاتی در ایران و جهان است و برای آینده نیز مبنای یک مساله درست و دقیق خواهد بود.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به گسترش فعالیت های آموزشی خبری اظهارکرد: جریان خبر در روزگار ما وابسته به این است که هرچه بیشتر سرباز و همراه و همکار، در همه بدنه ها پیدا کنیم؛ به گونه ای که از هر 10 طلبه و استاد همراه شما در تولید خبر و گزارش باشد و این مسئله مستلزم آموزش های گسترده و البته صرفه جویی در هزینه های مادی است.
عضو شورای عالی حوزه با ذکر توجه به آموزش های کاربردی در حوزه تصریح کرد: همانگونه که درختواره دانشی در حوزه طراحی شده است، درختواره آموزشی و کاربردی در حوزه در حال پی ریزی است که این بال، بال دیگری در کنار بال علمی و آموزشی است که در حال طراحی است که بخشی از آن باید در حوزه رسانه ای و خبری باشد.
وی یادآورشد: دوره های تابستانی در سه سال گذشته از 3 هزار نفر به 20 هزار طلبه رسید و دوره های ارتقایی در مشهد و استان های مختلف برگزار می شود و امسال نیز این دوره با حضور 20 هزار نفر برگزار شده است.
 
ضرورت شبکه سازی جریان گردش اطلاعات حوزه
وی با اشاره به اهمیت شبکه سازی جریان گردش اطلاعات حوزه، افزود: یک شبکه رسمی درونی و بیرونی باید داشته باشیم و با همه سختی ها باید این کار را انجام دهیم؛ این شبکه نیز باید بسط و گسترش یابد و به شکل یک جریان منسجم و شبکه نظام وار در داخل و خارج از کشور مبدل شود. 
آیت الله اعرافی یادآورشد: امروزه 500 مدرسه در حوزه برادران با چند ده مرکز تخصصی فعال است و آرام آرام باید در این مراکز، رابطانی پیدا شود و البته نظارت ها و فناوری های متناسب با آن نیز باید در نظر گرفته شود.
 
مرجعیت رسمی حوزوی بسیار مهم است
وی با اشاره به مرجعیت حوزوی رسانه حوزه گفت: این مرجعیت رسمی حوزوی بسیار مهم است که البته بار سنگین و رسالت حساسی را نیز به دوش شما می گذارد که باید در همه کارهای تان به این مسایل توجه کنید؛ فعالان رسانه رسمی حوزه همه باید عناصر سنگین تر شده را در همه اقدامات خود تسری دهند.
مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: مباحث محتوایی که در این خبرگزاری دنبال می شود باید قوی تر از گذشته دنبال شود؛ اتقان بالاتر موضوعات رسانه حوزه نیازمند تلاش هرچه بیشتر است؛ مباحث علمی و تاریخی و فرهنگی و محتوایی در خبرگزاری حوزه و افق حوزه باید با اتقان بسیار بیشتری تولید شود.
عضو شورای عالی حوزه با اشاره به عمق بخشی به مطالب و مباحث خبری تصریح کرد: رسانه حوزه بلندگوی روحانیت و همه حوزه است و اینکه به نهادها و دستگاه های دیگر نیز می پردازد نیز مقبول است زیرا این سخنگویی حوزه دین با گفتمان اسلام ناب قابل قبول و نظر است؛ رسانه حوزه سخنگوی اخص مجموعه شورای عالی و مدیریت حوزه و علما و مراجع است.
وی یادآورشد: در بخش مدیریت حوزه کارهای خوبی انجام شده است، ولی بازهم کم است؛ اینکه از 200 طرح بزرگ حوزه سخن می گوئیم به این معنی است که باید کار زیادی روی انعکاس آنها انجام شود؛ البته سیاست ما این نیست که این کارها را به رخ بکشیم، ولی این کار باید در یک سطح متناسبی انجام شود.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به پروژه های بزرگ حوزه از جمله آمایش و کارویژه های حوزه و... افزود: دنیای بزرگی از طرح های بزرگ در حوزه وجود دارد که این مجموعه باید در رسانه حوزه و با تمام ملاحظات خاص منعکس شود. 
تاکید بر لزوم توسعه فعالیت های بین المللی رسانه حوزه
آیت الله اعرافی با اشاره به فعالیت های  و توسعه عرصه  بین المللی خبرگزاری حوزه بیان کرد: در این زمینه نیز می توان با این مشکلات مادی نیز می توان کاری انجام داد؛ باید تدابیری اتخاذ شود که در 100 کشور چندین رابط داشته باشیم.
وی گفت: بنده بخش خطبه عربی را در نماز جمعه قم چند مدتی ترک کردم؛ ولی مخاطبان بسیاری بر ادامه این سخنرانی عربی تاکید کردند؛ این سخن را بر این مساله بیان کردم که قم، هنوز مورد توجه بین الملل است و باید برای این بخش از مخاطبان جهانی تولیدات خوب داشته باشیم.
فناوری های پیشرفته نیز باید در رسانه رسمی حوزه تسری یابد
مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: فناوری های پیشرفته نیز باید در رسانه رسمی حوزه تسری یابد ؛ اگر با فناوری های پیشرفته جلو نرویم قطعا عقب می مانیم؛ در زمینه فناوری ها و زیرساخت های فناوری نباید کوتاه بیاییم زیرا باید همگام با این فناوری ها پیش رویم؛ در سال اول به دنبال شبکه های ماهواره ای هم بودیم که امروز می بینیم این شبکه ها هم درحال منسوخ شدن هستند که باید با ظرفیت های جدید پیش برویم.
رسانه حوزه در مسئله سیل درخشید
وی با تقدیر از فعالان رسانه ای حوزه یادآورشد: خوشبختانه گزارش های خوبی در دوران سیل از سوی خبرگزاری حوزه بازتاب داده شده که این حرکت عظیم اجتماعی حوزوی به خوبی و به شکل عالی در این رسانه منعکس شد؛ رسانه حوزه در این زمینه درخشید.
آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت اهتمام به مراکز صفی و مدارس بیان کرد: تقویت شورای علمی در خبرگزاری امری بسیار مهم است که باید این روند در خبرگزاری تقویت شود؛ امیدواریم در امسال به برخی از بندهای مهم در توسعه خبرگزاری چه در حوزه محتوایی و چه زیرساختی توجه جدی شود و کارها را تسریع کنیم.
منبع: خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7