کد خبر: 22178| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ | ساعت ۹:۵۸:۰ | تعداد بازدید: ۴۳۴

مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: در حال آماده‌سازی طرحی هستیم تا طلابی که جذب دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و حاکمیتی می‌شوند، رابطه عاطفی، معرفتی و هویتی خودشان را با حوزه قطع نکند.
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، عصر امروز، ۲۳ اسفند در دیدار مدیران مدارس سطح یک حوزه‌ علمیه قم گفت: از دیرباز تاکنون نقش و رسالت حوزه‌ علمیه علاوه بر تربیت روحانیون و طلاب فاضل به منظور هدایت و راهبری جامعه، ترویج و تبلیغ دین و معارف اهل‌بیت(ع)، تأمین نیروی انسانی توانمند و روحانی ممحض حوزوی برای بسیاری از ارکان و نهاد‌های نظام اسلامی بوده است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در حال حاضر حوزه علمیه با ده‌ها نهاد و سازمان اجرایی کشور توافقنامه همکاری دارد که قوه قضائیه، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و... نمونه‌هایی از آن است. توجه حوزه علمیه به «طرح و برنامه» و «خروجی و ماندگاری» هدفمند فعالیت‌های خود، در همین توافقنامه‌ها کاملا مشهود است، به طور نمونه توافقنامه همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش در قالب ۳۵ برنامه سال سوم خود را ـ در بستر یک نظام ۵ ساله برنامه‌ریزی شده ـ در حال سپری کردن است که خروجی‌های آن طبق برنامه در سال اول، دوم و امسال که سال سوم این طرح ۵ ساله جدید می‌باشد، کاملاً مشخص است و زنجیره‌وار به صورت کاملاً سیستماتیک و منظومه‌وار مسیر خود را طی می‌کند.
آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح معیشت هدفمند طلاب اشاره کرد و گفت: یکی از محور‌های طرح معیشت هدفمند، بحث تبلیغ است. البته تبلیغ‌های درون حوزوی را ما حمایت می‌کنیم و جایگاه آن در سازمان تبلیغات دیده شده است، که در قالب ۴-۵ طرح و اجرای آن توسط طلاب و روحانیون به منظور تأمین بخشی از نیاز‌های زندگی‌شان در نظر گرفته شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ملاحظه بفرمایید مدیریت حوزه با اتکاء بر مطالبات، نیازها، اقتضائات و سنجش موقعیت، دارای خروجی‌های هدفمند و ماندگار است، یعنی اینکه سالی هزار تا دو هزار نفر از حوزه می‌روند آن هم با چه احراز شرایط و دشواری‌های خاص هر نهاد و سازمان، البته این حضور و جذب دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیز شامل خواهران طلبه نیز می‌شود و امروز برای خیلی از منصب‌های مختلف از ظرفیت حوزه علمیه خواهران نیز استفاده می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: البته یک بخش مهم‌تر این است که بسیاری از طلاب و فضلای حوزه استخدام نمی‌شود و قصدی برای استخدام در سازمان‌ها و نهاد‌ها را ندارند، لذا وجهه تبلیغی آزاد خودشان را دنبال می‌کنند و در مساجد، طرح‌های تبلیغی هجرت و امین یا مستقر در سازمان تبلیغات مسیر طلبگی و تبلیغی خودشان را ادامه می‌دهند که ما دومی را ترجیح می‌دهیم.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: برای اینکه طلاب و روحانیونی که در نهاد‌ها و سازمان‌هایی استخدام می‌شوند، همچنان رابطه معرفتی، عاطفی و هویتی خود را با حوزه حفظ کنند، طرحی را در دستور کار داریم که امیدواریم آن چه هدف ما است، تحقق یابد و کسی که استخدام در آموزش و پرورش و دانشگاه می‌شود، رابطه معرفتی، عاطفی و هویتی‌اش با حوزه قطع نگردد، البته هنوز اول کار است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم اجرای طرح راهبری مساجد و پیاده‌سازی ۲۰ شاخص تعیین شده برای آن، گفت: متأسفانه راهبری واحدی در کشور برای مساجد مطابق آنچه برای مسجد تعریف کرده‌ایم وجود ندارد، ما تعریف کرده‌ایم هر هزار نفر یک مسجد هر مسجد ۲۰ شاخص و یکی از آن این است که هر مسجدی حداقل دارای یک روحانی تمام وقت باشد، معنایش این است که ما باید ۷۰-۶۰ هزار مسجد داشته باشیم، این شبکه اگر با آن ۲۰ شاخص همراه با یک روحانی ممحض شکل بگیرد، آن وقت می‌بینید که در فرهنگ جامعه چه تأثیری خواهد گذاشت. در حال حاضر ما با چنین حدنصابی فاصله داریم.
وی افزود: با آن شاخص‌هایی که ما در مسجد تصویب کرده‌ایم در حال حاضر شاید ۸-۷ هزار مسجد تراز در کشور نداشته باشیم در حالی که برای رسیدن به افق‌های ترسیم شده نیازمند ۸۰-۷۰ هزار مسجد با آن شاخص‌ها هستیم. البته این افق‌ها ترسیم و قدم‌ها برداشته شده، اما هنوز گام اول هستیم.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: اخیراً به همکاران مجتمع تبلیغ حوزه تأکید ویژه کرده‌ایم که هر کس می‌خواهد از حوزه به سطح ۲ و سطح ۳ برود، یک کنترل و نظارت جدی صورت پذیرد که اگر فرد طلبه توانایی‌های خاص و ویژه‌ای دارد که می‌تواند و می‌خواهد یک فیلسوف، متکلم، مفسر و فقیه بشود این را به سادگی نگذاریم برود و در بدنه حوزه آن را نگه‌ داریم. ما باید تمام دقت را داشته باشیم نهال فروشی نکنیم و از ظرفیت نخبگانی و طلاب ممتاز خود نهایت حمایت را داشته و برنامه‌ریزی‌هایی برای آینده‌شان داشته باشیم.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7