کد خبر: 21986| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۱ بهمن سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۹:۱۱:۰ | تعداد بازدید: ۴۹۴

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح پیشرفت‌های ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف دفاعی، پزشکی، علمی و فناوری گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه کاهش یـک وجب از جغرافیای ایران را نداد و امروز ایران از بزرگترین سرمایه یعنی «استقلال ملی» برخوردار است.
می‌گوید: می‌خواهم در دهه فجر  و شکوفایی ملت ایران دینم را به انقلاب ادا کنم ولو با یک مصاحبه و تبیین آنچه پس از انقلاب رخ داد.
از او درباره بهمن ۵۷ می‌پرسم و با افتخار تمام و بدون مکث بهمن ۵۷ را بزر‌گترین روز شادی ملت ایران طی قرن‌های گذشته می‌خواند و می‌گوید: مهمترین تحول اجتماعی در تاریخ معاصر جهان محسوب می‌شود.
سعیدرضا عاملی را می‌گویم، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد تمام ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی و استاد وابسته دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که در روزهای انقلاب در عنفوان جوانی بوده و حالا در سن ۶۱ سالگی قطعا حرف‌های زیادی از انقلاب دارد.
با عاملی گفت‌وگویی درباره روزهای انقلاب و ایران پس از انقلاب اسلامی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید:
* ۲۲ بهمن ۵۷ روز جهانی شدن جدید با محوریت اسلام و انقلاب اسلامی
فارس: اگر موافق هستید گفت‌وگو را از بهمن ۵۷ شروع کنیم.
عاملی: بله، بهمن ۵۷ آغازهای بزرگی در سطح ملی و جهانی خلق کرد، ۲۲ بهمن ۵۷، روز رها شدن از سلطه پهلوی و نظام‌های سلطه جهانی غرب و شرق با مرکزیت آمریکا و اتجاد جماهیر شوروی و نگاه اروپای مرکزی برترنگرانه نظام تجدد غربی بود.
بهمن ۵۷، آغاز بزرگی بود، برای تجدید حیات دین و ارزش های الهی در میان پیروان همه ادیان الهی در جهان و البته روز «جهانی شدن جدید با محوریت اسلام و انقلاب اسلامی» و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی، آغازی بود برای شکل گیری «عصر جدید» با محوریت اسلام و ارزش های استقلال گرایانه و سلطه ستیز با روحیه «ما می‌توانیم» و با نگاه عدالت گرایانه و انصاف اجتماعی «عدالت برای همه و ظلم به هیچکس» و البته آغازی بود برای حمایت از حقوق مردم و آغازی برای پنجه پنجه شدن با قلدر‌‌ی‌های نظام صهیونیزم جهانی و شکل گیری ابرقدرت جدید به نام جمهوری اسلامی ایران بود. ۲۲ بهمن ۵۷، زمان شروع ظهور نهضت مقاومت اسلامی به عنوان یک قدرت جهانی بود.
سرمایه‌های عصر جدید با محوریت قدرت انقلاب اسلامی را در چهار سرمایه بزرگ ملی و جهانی می‌توان تصویر کرد که برآیند کلی آن، شکوه و عظمت یافتن اسلام به عنوان مرجع اصلی شکل گیری «بودن‌های جدید» با تکیه بر چهار سرمایه بزرگ بود.

* قدرت انقلاب اسلامی در چهار سرمایه بزرگ ملی و جهانی
فارس: لطفا درباره آن چهار سرمایه هم صحبت کنید.
عاملی: اولین سرمایه، سرمایه ایمان، تعمیق یافتن قدرت، انفاذ ایمان دینی در فرد و جامعه است؛ ایمان دینی با مولفه های مهمی مانند توحید و باور به وجود خداوند یکتا و باور به جهان جاودانه آخرت و همچنین توجه کانونی به اصل عدالت و انصاف فردی و اجتماعی که اساس همه احکام الهی است، معنا پیدا می‌کند. البته این ایمان یک ابعاد و حکمت نظری دارد یا عمق در خطورات قبلی و کنش رفتاری و عمل صالح دارد. به عبارتی ایمان به عنوان یک سرمایه، موضوع افزایش یا کاهش دارایی است.
عمل صالح بر دارایی‌های ایمان می‌افزاید. انقلاب اسلامی ایران که خود یک معجزه الهی بود و رهبری آن به دست حکیم الهی بود که دائما بر عمل موحدانه تاکید میکرد و قیام موثر و ماندگار را در کار برای خدا می‌دید.

* دارایی‌های اصلی ملت ایران در پرتو فرهنگ ایمانی، دفاع و مقاومت عمق بیشتری پیدا کرد
فارس: امام خمینی(ره) را می‌گویید؟
عاملی: بله، امام خمینی در نخستین سخنرانی خود در ایام پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: «قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلت رسانده و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده. قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند. قیام برای خداست که خاتم النبیین - صلی الله علیه و آله - را یک تنه بر تمام عادات وعقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رساند.»
در واقع دارایی‌های اصلی سرمایه ایمان ملت شریف ایران در پرتو «فرهنگ ایمانی» با زعامت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب ادام‌الله‌عزه‌الشریف و فرهنگ دفاع و مقاومت عمق بیشتری پیدا کرد و امروز همچنان آن ایمان استحکام بیشتری پیدا کرده و فتنه‌های ایام، آبدیدگی و اصالت بیشتری پیدا می‌کند.

سرمایه اقتدار سیاسی و اقتصادی
انقلاب اسلامی به تنهایی یک وزنه بزرگ سیاسی بود که بر فراز دست‌های ملت شریف ایران برافراشته شد و فاصله بزرگی با همه رقبا ایجاد کرد و سرمایه قدرت و اقتدار سیاسی مردم و رهبر حکیم انقلاب اسلامی را به صورت خیره کننده‌ای افزایش داد.
اعتماد به نفس ملی، همبستگی اجتماعی و حس عضویت و همبستگی ملی را روح تازه و متفاوتی با همه گذشته تاریخ ایران بخشید.
پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در مقاطع مختلف جنگ تحمیلی و دفاع از حریم اهل بیت و ریشه کن کردن داعش و همچنین مقابله با تحریم های گسترده به موازات پیروزی انقلاب اسلامی، عمق بیشتری به توحید عملی جامعه ایمانی و اسلامی ایران بخشید
 
* انقلاب اسلامی اجازه کاهش یـک وجب از جغرافیای ایران را نداد
فارس: این امر به چه شکل رخ داد؟
عاملی: در طول ۴۴ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخوردهای نظامی، فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اگر چه روزهای تلخ و شیرینی را برای عموم مردم رقم زده است، ولی دائما سرمایه اقتدار سیاسی و اقتصادی ایران در زیرساخت های مهم بطور خاص سرمایه انسانی و اجتماعی و منابع اقتصادی در حوزه های انرژی، فولاد، فرآوره های پتروشیمی، راه، بهداشت و سلامت و تولیدات صنعتی و کشاورزی بصورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است و اقتدار سیاسی و امنیتی جمهور اسلامی ایران را هم در سطح ملی و هم در نگاه مبارزان جهان افزایش داده است.
رضاخان بدون یک دقیقه مقاومت، سرزمین ایران را به ارتش‌های متجاوز شوروی، انگلیس و آمریکا تسلیم کرد.  بحرین استان چهاردهم ایران با بی‌عرضگی محمدرضا پهلوی، تحویل انگلیس شد.
دو قرن پیش از انقلاب اسلامی نه‌تنها عزل و نصب وزیران و نخست‌وزیر حتی عزل و نصب شاه ایران با بیگانگان بود.  در سال ۵۶، حقوق مستشاران نظامی امریکا ۱۷ میلیارد تومان و حقوق کل نظامیان ایران ۱۴ میلیارد بود. آن‌ها بر همه مقدرات مردم حکومت می‌کردند.  سفارت آمریکا در تهران با ۴۰۰۰ کارمند عملاً اداره تمام امور ایران را در اختیار داشت  و یک نوع بی‌ارادگی کشور را به ورطه بردگی و بله قربان‌گوی صرف تبدیل کرده بود.

* استقلال ملی بزرگ‌ترین سرمایه امروز ایران
فارس: از آن همه وابستگی چگونه به استقلال رسیدیم؟
عاملی: امروز جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین سرمایه یعنی «استقلال ملی» برخوردار است. این استقلال در پرتو «لااله‌الا‌الله» و سرمایه ایمان مردم شریف ایران شکل گرفته است. در امتداد استقلال سیاسی، توان اقتصادی در همه عرصه ها رو به رشد و تعالی است. شاید توسعه شرکت های دانش بنیان کوچک و بزرگ مثال خوبی باشد. در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت های دانش‌بنیان به ۷۵۰۰ شرکت با درآمدی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و حجم صادراتی بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.
امروز جمهوری اسلامی ایران با انباشت سرمایه مهم و راهبردی یعنی «سرمایه رهبری» به توانش والایی دست پیدا کرده است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در امتداد و ادامه خلق ارزش‌های بزرگ امام راحل، راهبری راهبردی تمدنی جمهوری اسلامی را فراهم آورد. هدف قرار دادن رهبر معظم انقلاب در اغتشاشات اخیر، در واقع هدف قرار دادن رشد و پیشرفت، عقلانیت و معنویت عدالت گرایانه ایران اسلامی بود که با هوشیاری مردم عزیز، ره به جایی نبرد و نخواهد برد.
در پنج قرن اخیر مساحت ایران از پنج میلیون و سیصد هزار کیلومترمربع به یک میلیون و هفتصد هزار کیلومتر کــاهش یافت، انقلاب اسلامی باوجود هـجوم ابـرقـدرت‌ها اجازه کاهش یـک وجب از جغرافیای این سرزمین افتخار آمیز را نداد
سرمایه قدرت نظامی
فارس: از روزهای جنگ تحمیلی هم برایمان بگویید.
عاملی: در تهاجم گسترده و استکباری که در همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی بر مردم ایران تحمیل شد در واقع یک جنگ جهانی با کارگزاری صدام حسین بر علیه نهضت اسلامی امام خمینی و به ظاهر بر علیه جمهوری اسلامی ایران بود.
در یک سوی جبهه دو قدرت جهانی یعنی اتحاد جماهیر شوروری و ایالات متحد آمریکا و همراه انگلیس، آلمان، فرانسه با همه ابزار نظامی و حتی حضور سربازان خود شکست انقلاب اسلامی را به عنوان یک هدف راهبردی مورد توجه قرار داده بودند.
با تدبیر امام رحمه الله علیه ضمن حضور همه قوای سه گانه ارتش یعنی قوای زمینی، دریابی و هوایی، به مرور ظرفیت نیروهای سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی شکل گرفت و در شرایطی که ما از همان آغاز در تحریم تسلیحات نظامی قرار گرفتیم، جبهه مقابل به هم‌افزایی توان انسانی و تسلیحاتی نظامی پرداخت.
نتیجه این تهاجم وحشیانه و توکل و تدبیر و رهبری حکیمانه امام(ره) و در ادامه مسیر، رهبری مستقیم قوای نظامی توسط رهبر معظم انقلاب، توان نظامی جمهوری اسلامی ایران جزء ۷ کشور برتر جهان قرار گرفت.
مزیت هایی به این توان و سرمایه قدرت نظامی طی ۴۴ سال گذشته اضافه شده است که تبدیل به یک شبکه جهانی قدرت و در عین حال قدرت بازدارندگی به شعاعی جغرافیایی چندهزار کیلومتری پیدا کرده است.
هر روز وجه جدید از این قدرت نظامی رمزگشایی و راز گشایی می‌شود و در همین روز گذشته پرده‌برداری از آشیانه‌های زیرزمینی در عمق غیر قابل نفوذ و تخریب نظامی برای جنگ‌افزارهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وجه دیگری از این سرمایه عظیم قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.
قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران مختصات فنی و فناورانه بزرگی دارد و ابزارهای بازدارنده متنوع و گسترده‌ای دارد، اما مولفه مهم در قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران بیشتر از آنکه جنبه نظامی و انتظامی داشته باشد، بعد اجتماعی و فرهنگی دارد، چرا که هدف آن اقامه عدالت و برقراری صلح واقعی برای تامین امنیت ملت شریف ایران و حمایت از مظلومان جهان است.
سرمایه قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران صرفا بعد بازدارندگی و برقرار صلح در منطقه و جهان را دارد، بر خلاف قدرت‌های استکباری نظامی جهان که دنبال جنگ افروزی و تجارت جنگ هستند، جمهوری اسلامی ایران، مدیریت کاهش خشونت و کنترل رفتارهای وحشیانه را دنبال می کند
 
سرمایه علم و پیشرفت
فارس: به نظر جنابعالی علم و فناوری نیز به عنوان یک سرمایه برای کشور اقتدار به همراه دارد؟
عاملی: بله سرمایه بعدی ایران سرمایه علم و پیشرفت است، زنجیره سرمایه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران که ریشه در ایمان، ظرفیت سیاسی و حکمرانی بالا و والا و البته قدرت نظامی و انتظامی، کاهش دهنده اقدامات جنگ‌افروزانه در جهان است با سرمایه بزرگی گره خورده است که هم بر عقلانیت و دانش تاکید دارد و هم تمدن سازی نوین اسلامی که سرمایه علم و پیشرفت است.
در حوزه علم و دانش، تفاوت قبل و بعد از انقلاب، در نگرش تبعیض آمیز و عادلانه به نظام آموزشی و برخورداری عادلانه از علم و دانش برای همه افراد در سن تحصیل، اعم از دختر و پسر در همه نقاط ایران شامل شهر و روستا و دسترسی فراگیر به تحصیلات ابتدایی، متوسطه اول و دوم و تحصیلات عالی و پرهیز از وابستگی در حوزه علم و دانش خصوصا در دانش‌های راهبردی و تعین بخش در مسیر زندگی مردم است.

* رشد خیره‌کننده دانش‌های جدید در ایران
با همین نگاه است که به مرور سرمایه انسانی علم و دانش جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک قدرت جهانی شد و رشد انتشار مقالات علمی جزء کشورهای اول تا چهارم جهان شد.

فارس: پیشرفت ایران را در دانش‌های جدید چطور می‌بینید؟
عاملی: دانش‌های جدید مثل دانش نانو و دانش زیست فناوری، هوش مصنوعی، علوم شناختی، هوافضا و دانش کوانتوم رشد خیره کننده ای داشت، بگونه ای که در دانش نانو، زنجیر علم تا تولیدات نانو و گستره کسب و کارهای نانو رشد خیره کننده داشت و هم عرصه های جدید دانش، بعد عملیاتی پیدا کرد. جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۲ کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی است که در حوزه ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره‌ای فعالیت می‌کنند.
بعد از انقلاب اسلامی، با رشد چشمگیر مدرسه‌سازی تمام کودکان واجب التعلیم کشور به مدرسه دسترسی پیدا کردند. درحالی‌که در سال ۵۷ فقط ۴۰ درصد از دانش آموزان، از دسترسی به مدرسه برخوردار بودند. تعداد دانشجویان دانشگاه در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۷۵ هزار دانشجو بود ولی در پایان چهلواره اول انقلاب به بیش از چهار میلیون دانشجو رسید و یک رشد ۲۴ برابری را رقم زد.
* اقتدار ایران در کسب رتبه ۱۵ تولید علم جهان
کسب رتبه ۱۵ انتشار مقالات علمی و ۸۰ برابر شدن انتشار مقالات علمی در ۲۰ سال گذشته، حکایت از قدرت سرمایه علمی جمهوری اسلامی است. سرمایه علمی جمهوری اسلامی امروز نه تنها، سرمایه عظیمی برای رشد و پیشرفت کشور است، بلکه حضور ایرانیان در ۱۰شرکت برتر فناوری اطلاعات جهان مثل گوگل، یوتوب، متا، ای بی نقش کلیدی و محوری در مجموعه استراتژیست های این شرکت ها را به خود اختصاص داده اند.
حضور متخصصان ایرانی در دانشگاه‌های برتر جهان وجه دیگری از این منابع انسانی ایرانی است که همه آنها محصول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است لذا می توان گفت وجهه علمی اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین وجوه جهانی ماست.
 
* با رشد دانش پزشکی ایران هیچ ایرانی مجبور نیست برای درمان به خارج کشور برود
فارس: در دانش پزشکی هم به پیشرفت رسیده‌ایم؟

عاملی: قطعا، دانش پزشکی در جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه‌هایی، چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید دارو‌های راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات، و ... پیشرفت‌های چشمگیری داشته و توانسته رتبه نخست منطقه در تولیدات علمی پزشکی و رتبه ۱۷ جهانی را به خود اختصاص دهد. خودکفایی ۹۵ درصدی دارو، بخشی از دستاوردهای علمی و منابع انسانی توانمند جمهوری اسلامی ایران است. پس از انقلاب بالای ۹۵ درصد مردم در تمام مناطق به شبکه بهداشت دسترسی دارند.
پس از انقلاب مردم ایران دیگر نگران عدم مداوا در داخل کشور نیستند و هیچ ایرانی مجبور نیست برای درمان به خارج از کشور برود. با پیشرفت‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی پس از انقلاب مردم از رنج بسیاری از بیماری‌های واگیردار نظیر وبا، سل، آبله، فلج اطفال، حصبه و... خلاص شده‌اند.
 با وجود تمام تحریم‌ها و تهدیدها، جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصان خود از نظر دانش علمی و فناوری هسته‌ای در ردیف ۵ کشور پیشرفته جهان قرار گرفته است
* ما می‌توانیم در میان ۵ کشور قدرتمند علمی دنیا باشیم
فارس: کلام آخر.
عاملی: در پایان باید تاکید کنم که امروز جمهوری اسلامی در هیچیک از عرصه های علم و دانش و پیشرفت و رشد اقتصادی محدودیت ندارد و ابعاد نوآورانه علم و دانش هر روز از گذشته قدرمندتر شده است. البته لازم است قلمرو حمایت از حوزه علم و دانش اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور و همچنین آموزش پزشکی کشور را تقویت کنیم و اعتبارات تحقیق و توسعه را به سطح مطلوب یعنی ۴ درصد درآمد ملی کشور افزایش دهیم.
بنده با شناختی که از ظرفیت علمی کشور و توان دانشمندان ایرانی دارم، به صراحت می گویم که ما می‌توانیم به ۵ کشور قدرتمند در همه حوزه های علم و سهم علمی در پیشرفت کشور و خلق تمدن نوین اسلامی که هدف کانونی بیانیه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی است، دست پیدا کنیم.

* دعوت برای حضور پرشور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن
سزاوار است که با چشم دل و نگاه عقل این فرمایش رهبر دردمند و دوراندیش انقلاب را خطاب به نسل جوان با جان و دل مورد توجه قرار دهیم و همواره آنرا پیگیری کنیم تا امانت را به دست صاحب‌الامر عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بسپاریم: عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ خود یا گوش سپردن به تجربه‌ دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.
همچنین از ملت بصیر و همیشه هوشیار ایران عزیز تقاضا می کنم در چهل و چهارمین جشن تولد بزرگ انقلاب اسلامی با همه اعضا خانواده شرکت پرشور داشته باشند و به فراخوان رهبری حکیم امام خامنه‌ای لبیک بگویند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7