کد خبر: 18954| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۳ آذر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۱:۲۳:۰ | تعداد بازدید: ۴۵۸

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: در پرتو برنامه ۵ ساله حوزه، انتظار داریم تا مدارس علمیه برنامه ۵ ساله خود را ناظر به اسناد بالادستی حوزه های علمیه تدوین و ارائه نمایند، مدرسه باید دورنمایی را برای خود ترسیم و آینده ای روشن را با بهره گیری از امکانات رقم بزند.
آیت الله اعرافی، در مراسم بزرگداشت هفته بسیج که در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته بسیج و سالروز پیام تشکیل بسیج حوزه و دانشگاه، با درود به ارواح پاک همه شهدای اسلام، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، از مجاهدت همه کسانی که در اعتلای این پایگاه علم و ترویج جهاد و تلاش و شهادت قدم بر می دارند تقدیر کرد.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه تربیت اندیشمندان تمدنی اندیش مبتنی بر علم و معنویت و برخودار از بینش و فهم جهانی و عمیق آراسته به حکمت و شجاعت را رویکردهای حوزه در دوران انقلاب اسلامی دانست.
وی بر اهمیت اندیشه بسیجی و احیای سنت های بسیجی در حوزه های علمیه تاکید نمود و اظهار داشت: بسیج حوزه هم باید لایه رویین شور و شعار و حماسه انقلاب را صیانت نموده، اندیشه و فرهنگ و علم و دانش تمدنی متناسب با نیاز جهان را تولید کرده، با تربیت کادر و نیرو، قدرت گفتمان سازی معارف اسلامی و انقلاب را در خود تقویت نماید.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: در پرتو برنامه ۵ ساله حوزه، انتظار داریم تا مدارس علمیه برنامه ۵ ساله خود را ناظر به اسناد بالادستی حوزه های علمیه تدوین و ارائه نمایند، مدرسه باید دورنمایی را برای خود ترسیم و آینده ای روشن را با بهره گیری از امکانات رقم بزند.
وی بر لزوم تدوین برای هدایت علمی در سطوح عالی و درس خارج و حفظ آزادی های طلاب در هدایت های تحصیلی تاکید کرد و ابراز داشت: آشنایی با زبان و فرهنگ کشورها در حوزه های علمیه قم پررنگتر دیده شده است؛ زبان عربی شرط آخوندی و طلبگی است که باید حداقل نساب های آن مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله اعرافی گفت: تشکیل و تقویت گروه های علمی تخصصی، ارائه آموزش های کاربردی و مهارتی، برپایی کرسی‌های مشاوره طلاب، تدوین درختواره رشته‌ها، بانک ایده های حوزه، تنها بخشی از اقدامات حوزه های علمیه در سالیان اخیر است.
مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آیه شریفه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، با تاکید بر این که اگر گوهر و کالای نفس اتصال دل و جان با خداوند سبحان از این عالم گرفته شود، این جهان حقیقتا دنیایی پست و ناچیز است، اظهار داشت: دنیا پست عرصه ای برای فانی سازی وجود آدمی در سایه سار غوطه وری در شهوت، مقام و پست، آسایش و رفاه و تلذذهای ناپایدار نفسانی است، این همان دنیایی است که آیات الهی به پستی از آن یاد نموده اند.
وی با بیان این که جریان های گوناگون علمی دائما به کشف قلب این جهان بی پایان همت می گمارند، خاطرنشان کرد: کره زمین با تمام عظمت آن در برابر جهان پهناور و بی کران ناچیز است، به گونه ای که بر اساس برخی از نظریات فلسفی جهان مادی بی پایان است و علم بشری نیز تاکنون میلیاردها سال نوری از عظمت دنیا از افلاک، کهکشان ها و کرات را شناسایی نموده است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تصریح کرد: این عظمت از جهان که با عقل ما بی پایان است و نمی توان پایان مرز مادی داشته باشد، همه و همه آن، تنها دنیا و آسمان اول سبع سماوات است، همه این ها قطره و نقطه ای کوچک از عظمت خلقت ذات اقدس الهی است.
وی با تاکید بر این که عبادت و بندگی دریچه این عالم پست و ناچیز را به روی جهان غیب ابدی و عزلی می گشاید، اظهار داشت: دل را رهسپار جهانی دیگر می سازد، و عالم های برتری را فتح و انواری از عوالم برتر را در پرتو وجودی انسان متبلور می سازد.
آیت الله اعرافی، تاکید کرد: حوزه برای آن است که عبادت را در جهان رونق ببخشد، بسیج انقلاب جهاد و دفاع و شهادت همه برای آن است که انسان ها را عبد خدا نماید و خورشید عبودیت خدا و رهایی انسان از شیطان و اهریمن بر دل انسان ها بتابد و این روح بسیج و انقلاب است.
وی با بیان این که حوزه برآن است تا عبادت ابتدائا در وجود خودمان و سپس در جامعه و جهان طنین افکنده شود، ابراز داشت: امساک از غیر خدا برای نیل به خدا حقیقت حوزه طلبگی و ناب بسیج است که، این حقیقت زلال باید در این سنین جوانی عمق پیدا کرده ریشه بدواند و از غیر خدا ببرد و آماده فداکاری و ایثار و گذشت شده، همه وجود خود را با خدا معامله نماید و این راه عبودیت خدا و راه اسلام و انقلاب عزیزمان است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عبادت های واجب و مستجب را نقطه آغاز این فرایند دانست که در امتداد خود با توسلیات، آدمی را به تعبدیات رهنمون می سازد، خاطرنشان کرد: هیچ حقیقت نابی مثل نماز در عالم وجود ندارد و برای این که اوج بگیرد و در مراتب تشکیکی صعود پیدا کرده انسان بسازد و جان را از عالم ماده به جهان والا به پرواز درآورد نیازمند توجه به آدابی است.
وی بر توجه طلاب به احوالات انبیا و اولیای الهی در محضر نماز تاکید کرد و ابراز داشت: انسان فرو رفته در باتلاق مادی درکی از عظمت ذات اقدس الهی و جایگاه بلند نماز نخواهد داشت، نگاه و چشم انداز نمازگزار واقعی عالم را گونه ای دیگر خواهد یافت.
مدیر حوزه های علمیه، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که در جوانی ابواب عبودیت را به خود باز کنید و مدارس و استاد باید این دریچه ها را به روی طلاب باز نمایند، خاطرنشان کرد: شیرین ترین اوقات عمر در دوران آزادی روح و فراغت بال و آمادگی سیر و سلوک الی الله است، هیچ چیزی نباید شما را از درک مراتب عبودیت الهی باز بدارد.
وی با تاکید بر این که هویت و میراث طلبگی را با هیچ چیز معامله نکنید، اظهار داشت: تمام سختی ها در این جایگاه بر همه دارایی های این عالم برتر است، به طوری که عبد واقعی خدا باشیم، مبادا وسوسه شویم، این همان چیزی است که در بسیج عصر ما جلوه گر شد و امام راحل آن را به عالم نشان داد.
آیت الله اعرافی، با تاکید بر این که طلاب باید سبد بندگی و عبادت خود را سنگین بردارند، خاطرنشان کرد: یک دعای کمیل و مناجات الهی دعای سحر می تواند جامعه ای را دگرگون و دل هایی را مجذوب نماید؛ یک خطبه نهج البلاغه می تواند انسان و جهانی را تکان دهد. قبل از دیگران خودمان باید به این تراث عظیم که بندگی خدا روح آن است آراسته شویم.
وی در بخشی دیگری از سخنان خود به سالگرد یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم اشاره کرد و اذعان داشت: در فروردین ماه ۱۳۰۱ جهان از آشفتگی جنگ جهانی بیرون آمده انگلستان استعمارگری عظیمی در جهان شکل داده، قاره های عالم را مستعمره خود کرده اند و جهان اسلام را تحت تسخیر خود قرار داده، منطقه با نقشه های جدید در حال طراحی است و در ایران و کشورهای پیرامون، بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی و فروپاشی ارزشهای دینی، قدرت های وابسته ضد دین در حال شکل گیری بود.
عضو خبرگان رهبری، به برخی دیگر از واقعیت ها و مولفه های سیاسی و اجتماعی اشاره کرد و جمهوری منهای اسلام و یا تشکیل سلطنتی استعماری را دو رویکرد انگلستان برشمرد و با بیان این که شهید مدرس صدایی بلند برای مقابله با این دو رویکرد بود، خاطرنشان کرد: برای تسلط بر این کشور، مزدوری را تربیت و با نهایت قلدری همه ابزارها برای قدرت بخشی به سلطنت وابسته تا بن دندان به کار گرفت، تا هویت اسلامی و استقلال تمدنی از ایران و جهان اسلام گرفته شود.
وی افزود: در این دوره با اراده ای الهی و عظم راسخ، شیخ عبدالکریم حائری از نجف به قم هجرت کرد، پس از فراز و فرودهای بیشمار و دوران فترت شخصیت بزرگ جهان تشیع در این دیار سکنی گزید.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: حضور شیخ عبدالکریم در قم و پایه ریزی حوزه ای جدید با نگاهی راهبردی، در عصری شکل گرفت که سیاست های امپراطوری غرب و مستکبران غربی بر پایه گرفتن هویت اسلامی از مناطق اسلامی و غارت منابع و انرژی ها و نشاندن افراد درون تهی، همچون رضاخان بر ممالک اسلامی استوار بود.
وی با بیان این که رضا خان با گذشت چند سال از آغاز کار آرام آرام باطن شرور و آتش‌زا و فلاکت بار خود را نشان داد و مسجد ها را بسته، چادرهای زنان را برداشت و مدارس علمیه به کاروان سراها تبدیل شد، بیان کرد: در این دوران اموال و ثروت های ملت مورد غارت قرار گرفت و مهمتر از همه، هویت ملی، اسلامی و تاریخی ایران به یغما رفت؛ بازتاسیس حوزه قم در روزگار لگدکوبی همه مذاهب دین و ارزش های الهی، از شکفتی‌های تاریخ معاصر و شبیه بزرگ شدن حضرت موسی در خانه فرعون در دوره ای است که هزاران کودک کشته می‌شد.
مدیر حوزه های علمیه، با بیان این که جنگ جهانی دوم در عمق سیاه چالی، منفذی برای حوزه قم بود، خاطرنشان کرد: آیت الله شیخ عبدالکریم در ۱۵ سال نخست، هسته ایمانی و قوی از طلاب را شکل داد و در دوران کشف حجاب دق نموده، رحلت کردند.
وی ضمن اشاره به عصر تبلور حوزه قم در دوران آیت الله بروجردی اشاره کرد و ابراز داشت: ۴۰ سال در عمر یک نهاد مهم علمی و حرکت های تمدنی همچون یک روز است؛ حوزه علمیه قم هنوز به نیم قرن نرسیده بود که نهضت امام(ره) و تئوری نظام اسلامی را به وجود آورده نظریه ولایت فقیه را پایه ریزی و اندیشه انقلاب اسلامی را ترویج نمود.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7