کد خبر: 14408| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۶ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۱:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۵۹

سوگی بالاتر از سوگ عاشورا نیست و سوگواره سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جایگاه مهم و رفیعی دارد که در این قصه مهم عناصری همچون شجاعت، حماسه، اخلاق، فقه ، معنویت و بسیاری دیگر از ارزش ها و کمالات دیده می شود.
هفتمین دوره سوگواره مجازی اشراق در فضای مجازی از سوی معاونت فضای مجازی، هنری و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بخش‌های گرافیک، عکس و کلیپ، متون ادبی و ایده‌های نو و همچنین بخش کنشگران عاشورایی با یاد روحانی مجاهد مرحوم  حجت الاسلام احمد خسروی برگزار خواهد شد و فعالان فضای مجازی در رقابت با یکدیگر  اقدام به تولید و نشر آثار می‌کنند.
بر اساس این گزارش: آیت الله اعرافی امروز در دیدار با دبیران «هفتمین سوگواره مجازی اشراق» که در دفتر مدیرحوزه های علمیه در قم برگزار شد، به تبیین اهمیت سوگ و حزن عقلانی و نقش آن در رشد و تعالی بشریت پرداخت.
وی گفت: لازم است که سوگ و حزن در مبانی دینی بازشناسی شود، چرا که اگر این اتفاق بیفتد و مشخصات و عناوین آن در اسلام تبیین شود مشخص می شود که درست عکس آنچه تصور می شود، این حزن و سوگ متعالی، امری ارزشی خواهد بود.
مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: سوگ و حزن با یک سری مشخصات و مختصات امری ضد ارزش و ضدهنجار می شود و به مختصات دیگری همین سوگ و حزن امری ارزشی و الهی خواهد بود که بشریت را به قله های معنویت و رشد و تعالی می رساند.
امام جمعه قم افزود: اگر سوگ و حزن در شعاع عقل قرار گیرد و طبق مختصات عقلانی و الهی تعریف شود موجب نشاط و تعالی بشریت است اما اگر تنها به خاطر شهوات مادی صورت گیرد موجب پژمردگی می شود.
آیت الله اعرافی با اشاره به فواید سوگ و حزن مقدس برای بشر خاطر نشان ساخت: بشریت برای تخلیه خودش و تعالی، نیاز به سوگ و حزن و غم مقدس دارد و این نیاز امروزه به خوبی احساس می شود؛ و به عبارت دیگر انسان هم به سوگ نیاز دارد و هم به جشن و این دو هرکدام به دو قسم تقسیم می شوند سوگ و جشن عقلانی یا سوگ و جشن مادی و شهوانی که اگر در مسیر درست خودش قرار گیرد همانند دو بال برای رشد و پیشرفت و تعالی انسان ضروری خواهند بود.
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه قله سوگ الهی و مقدس، قصه عاشورا است تاکید کرد: سوگی بالاتر از سوگ عاشورا نیست و سوگواره سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جایگاه مهم و رفیعی دارد که در این قصه مهم عناصری همچون شجاعت، حماسه، اخلاق، فقه، معنویت و بسیاری دیگر از ارزش ها و کمالات دیده می شود.
امام جمعه قم با بیان اینکه سوگ سالار شهیدان امام حسین(ع) یک امر عاطفی محض نیست خاطر نشان ساخت: این سوگ مقدس انسان را به آرمان های بزرگ و بلندی می رساند.
آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه تمدن غرب به دنبال ساخت اسطوره های خیالی است خاطر نشان ساخت: ملت ها و تمدن های دیگر غربی برای اینکه جوامع خود با به ارزش های متعالی تشویق کنند به دنبال ساخت اسطوره های خیالی و وهمی هستند تا جامعه را به سمت آن قله ها ببرند اما افتخار ما این است که واقعه مهم و بزرگ عاشورا یک واقعیت محض است.
مدیر حوزه های علمیه در توصیه ای به دبیران هفتمین سوگواره مجازی اشراق و سایر کسانی که در این عرصه مهم فعالیت می کنند گفت: سوژه یابی در قصه عاشورا بسیار مهم است و جای کار فراوانی دارد تا لایه های عمیق و ژرف قصه عاشورا برای همگان به خوبی مشخص و بیان شود و. از منظرهای مختلف به قصه عاشورا نگاه شود.
وی در همین رابطه افزود: هنرهای متفاوت را در خدمت عاشورا و فرهنگ حسینی قرار دهید چرا که این کار یک رسالت مهم و اساسی برای همه کسانی است که در این عرصه مشغول خدمت هستند.
خاطر نشان می شود: در ابتدای این دیدار که حجت الاسلام والمسلمین برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه نیز حضور داشت، حجت الاسلام مرتضی حاجیانی دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته توسط این مرکز پرداخت.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7