کد خبر: 11175| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ | ساعت ۰:۴۱:۰ | تعداد بازدید: ۴۶۸۸

جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه، 17 اردیبهشت ماه 99 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا و با حضور دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (به صورت مجازی)، دکتر حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش (به صورت مجازی)، دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی دادمان قائم مقام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جواد رمضان‌نژاد نماینده سازمان صدا و سیما، دکتر آقاسی دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر بصیرنیا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: خوشبختانه شصتمین جلسه شورای هنر بعد از یک تأخیر طولانی تشکیل شده است.
وی افزود: اصل مصوبه تشکیل شورای هنر به سال 1376 بازمی‌گردد که در آن سال اعضای شورای هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده و اولین جلسه در سال 1377 و آخرین جلسه هم در سال 1388 تشکیل می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از سال 1390 کمیسیون هنر و معماری در دبیرخانه تشکیل می‌شود که این کمیسیون متولی موضوع هنر در دبیرخانه می‌شود.
دکتر عاملی گفت: با توجه به تأکیدات حضرت امام «ره» و رهبر حکیم انقلاب «مدظله‌العالی» درباره هنر و نقش هنر در انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی می‌توان گفت هنر در اصل یک عنصر الهی است که در کل خلقت و آفرینش الهی جریان دارد.
دکتر عاملی: حوزه هنر حوزه موضوعات "دوست‌داشتنی‌های" جامعه انسانی است که از برجستگی، ظرافت، زیبایی و توانمندی برخوردار است و به نوعی تمام ابعاد تمدن بشری با هنر پیوند دارد.
وی افزود: از این منظر هر چه انسان هنرمند در عرصه هنر تولید می‌کند، در حقیقت بازآفرینی خلقت الهی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حوزه هنر حوزه موضوعات "دوست‌داشتنی‌های" جامعه انسانی است که از برجستگی، ظرافت، زیبائی و توانمندی برخوردار است و به نوعی  تمام ابعاد تمدن بشری با هنر پیوند دارد. در واقع هنر از ماهیت تمدنی، فاخر و دوست داشتنی بودن برخوردار است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به حدیث حضرت علی «ع» که می فرماید: المرء مع من احبه، انسان با آنچه که دوست دارد، زندگی و همراهی می‌کند و اگر "عناصر مورد علاقه جامعه" الهی شود، جامعه الهی می‌شود.
مجریان و کارگزاران هنر از سیاستگذاران این عرصه مهم‌تر هستند
وی افزود: مجریان و کارگزاران هنر از سیاست‌گذاران این عرصه مهم‌تر هستند و ما در این حوزه باید ضمن کار قرارگاهی در مورد تشخیص ضرورت و اندیشه‌ورزی نیز کار کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به هنرمندان ادامه داد: باید جلوه‌های هنر الهی در جامعه عرضه شود و در شاخه‌های مختلف ارزش‌های هنر متعالی جلوه پیدا کند.
دکتر صالحی:
هنر در جامعه امروز ایران ظهور و بروز برجسته‌ای دارد
پس از سخنان دکتر عاملی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی گفت: راه‌اندازی مجدد شورای هنر در دوره اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یک اقدام قابل تقدیر است.
وی افزود: هنر شاخه تمدن اسلامی و ایرانی است و در طول تاریخ ایران به ویژه پس از اسلام، ایران را نمی‌توان بدون هنر شناخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوع بازسازی تمدن ایرانی اسلامی نمی‌توان به موضوع هنر بی توجه بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در زمینه دانشجویان رشته‌های هنری طی 30 سال اخیر با رشد چند برابری مواجه هستیم و یک سرمایه عظیم انسانی در حوزه هنر کشور در حال تربیت است.

دکتر صالحی گفت: هنر در جامعه امروز ایران هم ظهور و بروز برجسته‌ای دارد و گسترش کیفی و کمی این حوزه چشم‌گیر است.
وی با اشاره به آمار وضع هنر در جامعه افزود: در زمینه دانشجویان رشته‌های هنری طی 30 سال اخیر با رشد چند برابری مواجه هستیم و یک سرمایه عظیم انسانی در حوزه هنر کشور در حال تربیت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موضوع اقتصاد هنر هم موضوع مهمی است و در بخش صنایع خلاق حوزه هنر جایگاه مهمی دارد چون آثار هنری می‌توانند با سرمایه کم تولید شوند ولی ارزش افزوده زیادی داشته باشند.

دکتر ایمانی خوشخو:
در بسیاری از بخش‌های هنر سند بالادستی نداریم
پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ایمانی خوشخو نیز طی سخنانی گفت: در سال 1377 موضوعاتی در مورد بخش هنر به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس شد که یکی از این موضوعات موضوع آموزش هنر بود.
وی افزود: در همان زمان مقرر شد با تشکیل شورای هنر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوعات به صورت تخصصی بررسی شوند.
دکتر ایمانی خوشخو ادامه داد: تشکیل فرهنگستان هنر، تصویب جوایز فرهنگی و هنری و ... تنها بخشی از مصوبات این شورا است.

وی گفت: امروز نقش هنر در جامعه بسیار برجسته است ولی در بسیاری از این بخش‌ها ما سند بالادستی نداریم.
دکتر ایمانی خوشخو افزود: از این مسائل در حوزه فرهنگ زیاد است و امیدواریم این مسائل با تشکیل این شورا سامان پیدا کند.
وی ادامه داد: تعدد مراکز هنری که بعضاً موجب تصمیمات ناهماهنگ می‌شود می‌تواند توسط شورای هنر تنظیم شود.
دکتر حاجی میرزایی: تمام برنامه‌های آموزش و پرورش حول موضوع تربیت تنظیم خواهد شد و در مورد تربیت و تحقق اهداف تربیتی نظام، هنر نقش زیادی دارد
پس از سخنان دکتر ایمانی خوشخو، دکتر حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مفهوم تربیت توجه زیادی شده است و می‌توان گفت تمام برنامه‌های آموزش و پرورش حول این موضوع تنظیم خواهد شد.
وی افزود: در مورد تربیت و تحقق اهداف تربیتی نظام، هنر نقش زیادی دارد.

ارائه گزارش ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد شورای هنر
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه گزارش تهیه شده در ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تاریخچه فعالیت‌های این شورا توسط دکتر بصیرنیا ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به مصوبات تصویب شده توسط این شورا در طول دوران فعالیت این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که آئین نامه شورای هنر در مرداد ماه 1377 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به عضویت وزیر آموزش و پرورش در شورای هنر در سال 1380 این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که شورای هنر در طول دوران فعالیت حوزه مصوبات مهمی در همه زمینه‌های مربوط به هنر کشور داشته است.
دکتر بصیرنیا مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی ستاد فرهنگ گفت: با توجه به تغییر عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید اصلاحاتی در آئین‌نامه شورای هنر انجام شود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1376 توجه خاصی به حوزه هنر کرده است و 16 جلسه زیرنظر معاون فرهنگی آن زمان در دبیرخانه تشکیل شد و در نهایت در جلسه 411 در دی‌ماه 1376 تشکیل شورای هنر به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
دکتر بصیرنیا ادامه داد: در جلسه 413 به تاریخ 14 بهمن 1376 اعضای شورای هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌شوند و پیش نویس آئین‌نامه شورای هنر نیز در همین جلسه به تصویب می‌رسد.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی ستاد فرهنگ گفت: این پیش‌نویس نهایتا در جلسه 425 مورخ 25 مرداد 1377 به تصویب می‌رسد.
وی گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در 14 آذر 1385 مقرر می‌شود معاونین دستگاه‌های عضو و رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز در شورای هنر بدون حق رای عضویت داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: نمایندگان تشکل‌های هنری مانند خانه سینما و جامعه موسیقی‌دانان کشور، نظام مهندسی عمران و معماری،  جامعه ادبی و شعرا و ... و همچنین چهره‌های دانشگاهی رشته‌های هنری در شورای هنر عضویت پیدا کنند
در ادامه گزارش تهیه شده در ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم اصلاح ترکیب شورای هنر این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که باید از تمام حوزه‌های هنری باید در شورای هنر حضور داشته باشند.

دکتر عاملی: در ترکیب فعلی شورای هنر، ذی‌نفعان بخش‌های مختلف هنری حضور ندارند
دکتر عاملی هم در این زمینه گفت: در ترکیب فعلی شورای هنر، ذی‌نفعان بخش‌های مختلف هنری حضور ندارند و این موجب می‌شود مصوبات این شورا در مرحله اجرا با مشکل مواجه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌شود نمایندگان تشکل‌های هنری مانند خانه سینما و جامعه موسیقی دانان کشور، نظام مهندسی عمران و معماری،  جامعه ادبی و شعرا و ... و همچنین چهره‌های دانشگاهی رشته‌های هنری در شورای هنر عضویت پیدا کنند.

ارائه گزارش در مورد مسائل اصلی سیاست‌گذاری هنر توسط دکتر آقاسی
در ادامه جلسه دکتر محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مسائل اصلی سیاست‌گذاری هنر گزارشی ارائه کرد.
وی در این زمینه با اشاره به تغییرات ایجاد شده، در ذائقه هنری جامعه گفت: نقش هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفع برخی سوء تفاهم‌ها میان هنرمندان و نظام، فعالیت بخش خصوصی در حوزه هنر، دیپلماسی هنر، نقش فضای مجازی در حوزه هنر، تبیین تاریخ انقلاب و دفاع مقدس توسط هنرمندان، نقش هنر در بازنمایی ارزش‌ها و پیام‌های فرهنگی و حوزه گسترده کتاب جزء مهمترین مسائل مطرح در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگ است.
دکتر آقاسی با اشاره به ارتباط دین و هنر و مسائل فقهی مطرح در بخش هنر افزود: احکام شرعی تولیدات هنری در حوزه سینما، موسیقی و... چگونگی نمایش مفاهیم دینی در سینما و... نیز از اهم موارد این بخش است.
وی ادامه داد: نقش معماری در سبک زندگی، چرایی تولید و توزیع آثار هنری، حق تولید (کپی رایت) و ... هم از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وظیفه اصلی هنر اسلامی تلاش برای تحقق تمدن نوین اسلامی است
پس از سخنان دکتر آقاسی، دکتر عاملی هم طی سخنانی گفت: به این موضوع توجه شود که در زمینه هنر و تولیدات هنری عوامل فرا مرزی و خارجی تأثیر زیادی بر جامعه ما دارند.
وی افزود: وظیفه اصلی هنر اسلامی تلاش برای تحقق تمدن نوین اسلامی است و نظام موضوعی بخش هنر باید با توجه به این رسالت مهم تدوین شود تا به نوعی زمینه‌های حس افتخار و عضویت در اقلیم تمدن اسلامی را فراهم کند. 

توجه به نقش هنر در تحقق اهداف بیانیه گام دوم بسیار مهم است
دکتر صالحی هم در این زمینه گفت: چگونگی طرح مسائل و موضوعات و روش شناختی طرح موضوعات از موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: بحث تربیت و آموزش هنر در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی هم از حوزه‌های بسیار مهم مطرح در بخش هنر است.
وی با اشاره به سند گام دوم انقلاب اسلامی گفت: توجه به نقش هنر در تحقق اهداف این بیانیه مهم هم موضوع بسیار مهمی است.

وزیر آموزش و پرورش:
اثربخشی در منظومه کلان مدیریت هنری تضمین کننده مفید بودن شورای هنر است
دکتر محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم در این زمینه گفت: اثربخشی و فایده‌مند بودن شورای هنر در منظومه کلان مدیریت هنری کشور، موضوع مهمی است که تضمین کننده مفید بودن این شوراست.
در ادامه جلسه، دکتر ایمانی خوشخو نیز طی سخنانی گفت: طرح مباحث نظری هر چند لازم است اما می‌تواند موجب اتلاف وقت شود.
وی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌کنم دستگاه‌های اجرایی اهم مسائل مطرح حوزه فعالیت خود را با توجه به اولویت‌ها برای تصمیم‌گیری و بررسی به شورای هنر منعکس کنند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با رأی مثبت اعضاء مقرر شد دستگاه‌های عضو شورای هنر مسائل مربوط به حوزه فعالیت خود را با توجه به اولویت‌ها برای بررسی و تصویب به این شورا منعکس کنند.
دکتر عاملی در ادامه جلسه گفت: شورای هنر با توجه به سابقه فعالیت خود دارای دبیرخانه و سایر اجزای تشکیلاتی است.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد پشتیبان پژوهشی شورای هنر در بخش نظری و پژوهشی باشد.
پس از سخنان دکتر عاملی مقرر شد پژوهشگاه‌های دستگاه‌های عضو با محوریت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه مطالعات نظری و پژوهشی موضوعات مطرح در شورای هنر را بر عهده داشته باشند. در ادامه جلسه، موضوع انتخاب رئیس شورا و سه نفر اعضاء حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار گرفت.
دکتر صالحی در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد در تعیین اعضای شورای هنر باید افرادی انتخاب شوند که در زمینه‌های مختلف هنری مانند اقتصاد هنر، دین و هنر، جامعه و هنر و... صاحب نظر باشند.
پس از سخنان دکتر صالحی مقرر شد که از میان آقایان دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر علی لاریجانی، دکتر محمدعلی کی‌نژاد، حجت‌الاسلام والمسلیمن احمد واعظی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا سه نفر به عنوان مصوبه شورای هنر به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت رأی نهایی معرفی شوند، قرار شد اعضاء محترم افراد مورد را نظر متعاقباً اعلام کنند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان جلسه و با رأی مثبت اعضاء (نظر دکتر غلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در زمینه ترکیب اعضای شورای هنر و رئیس این شورا به صورت برخط ارائه شد) و دکتر سید عباس صالحی به اتفاق آراء به عنوان رئیس شورای هنر، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو به عنوان دبیر شورای هنر انتخاب شدند که تعیین منشی شورا هم به رئیس و دبیر شورا محول شد.

دکتر عاملی:
دکتر سید عباس صالحی به اتفاق آراء رئیس شورای هنر شد/ تعیین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان پژوهشگاه کارشناسی شورای هنر
دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از این جلسه در جمع خبرنگاران در مورد مصوبات این جلسه نیز گفت: شورای هنر یکی از شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تشکیل این شورا در سال ۱۳۷۷ و در جلسه 411 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.                                        
وی افزود: از سال  1377 تا 1388 یعنی در طول حدود 11 سال 59 جلسه شورای هنر تشکیل شده است.
  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما اعضای حقوقی شورای هنر را تشکیل می ­دهند و  همچنین سه نفر هم از اعضای حقیقی به پیشنهاد شورای هنر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می ­شوند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در طی این یازده سال وقفه‌­ای که در برگزاری جلسات شورای هنر به وجود آمد، کمیسیون تخصصی هنر و معماری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به امور مرتبط با هنر اهتمام داشت و در جلساتی که با حضور معاونین دستگاه‌­ها و ذی‌نفعان این حوزه تشکیل می ‌شد راجع به مسایل مختلف ­تصمیم‌گیری می­شد.
دکتر عاملی در رابطه با اعضای شورای هنر نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما اعضای حقوقی شورای هنر را تشکیل می‌دهند و  همچنین سه نفر هم از اعضای حقیقی به پیشنهاد شورای هنر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.
وی افزود: حوزه هنر یکی از مهم‌ترین حوزه­‌های مرتبط با فرهنگ و هویت ملی و امور مرتبط با ارزش ­های اسلامی در جامعه است که باید اهتمام بسیار بالایی به آن داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبات امروز شورای هنر نیز گفت: مطابق سنت جاری در شورای هنر که ریاست آن به صورت دوره است در این جلسه دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس و دکتر ایمانی خوشخو به­ عنوان دبیر شورا انتخاب شدند.
دکتر عاملی با اشاره به تصویب تشکیل دبیرخانه شورای هنر ادامه داد: در جلسه امروز پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان پژوهشگاه کارشناسی شورای هنر تعیین شد تا مطالعات و پژوهش‌های این حوزه­ توسط این پژوهشگاه صورت گیرد.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: برای اینکه مصوبات شورای هنر تاثیرگذاری ملی داشته باشند مقرر شد اعضای شورا موضوعات اساسی را در جلسه بعدی مطرح کنند تا اولویت ­هایی را که دستگاه­ ها پیشنهاد می ­کنند در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: با توجه به تغییر ذائقه هنری جامعه لازم است که مطالعات علمی راجع به نیازهای اساسی مرتبط با هنر در جامعه ایران صورت گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع هنر موضوعی بسیار اساسی است، ادامه داد: هنر در واقع قلمرو دوست داشتنی­‌های جامعه را تشکیل می‌­دهد و دوست داشتنی‌های جامعه حوزه‌­ای است که فرهنگ و هویت جامعه به آن بستگی دارد.
دکتر عاملی درباره زمان برگزاری جلسات گفت: دوره زمانی جلسات شورا در ادوار گذشته ماهی یک جلسه بود که امیدوارم از این پس نیز به این شکل باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان در خصوص اجرایی شدن مصوبات شورای هنر نیز گفت: مصوبات شوراهای تخصصی به اعضای شورا ابلاغ می‌شود و اگر پس از دو هفته از این ابلاغ اعتراضی از اعضاء نسبت به مصوبات واصل شود موضوع در صحن شورای عالی مطرح می ­شود اگر اعتراضی واصل نشود به منزله موافقت با این مصوبات تلقی شده و برای ابلاغ به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم می‌شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7