کد خبر: 10652| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۹ فروردین سال ۱۳۹۹ | ساعت ۲۰:۳۹:۰ | تعداد بازدید: ۳۲۴۳

چهاردهمین جلسه هماهنگی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ هشت فروردین ۱۳۹۹ با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ ضمن تبریک آغاز سال نو، گفت: سال جدید با همه گیری ویروس کرونا در ۱۹۷ کشور جهان آغاز شده است اما در عین حال با توجه به شعار سال باید توجه داشت که با هماهنگی و هم افزایی دبیرخانه و کلیه دستگاه های فرهنگی کشور در تحقق این مهم باید کوشید.
وی سپس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری؛ هدف نهایی جمهوری اسلامی را رسیدن به تمدن نوین اسلامی عنوان و تاکید کرد قوی شدن ایران باید به یک حرکت جدی تبدیل شود.
دکتر عاملی: قدرت ایران یک پیکره به هم پیوسته است که نمی­ توان به صورت تک ­نگارانه و تک ­علتی به آن نگاه کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لازمه قوی شدن ایران، رشد متناسب و توجه به همه مؤلفه­ های جهش اقتصادی است، در واقع،قدرت ایران یک پیکره به هم پیوسته است که نمی ­توان به صورت تک­ نگارانه و تک ­علتی به آن نگاه کرد.
دکتر عاملی شعار سال را به عنوان یکی از اجزاء و عناصر مهم قدرت و قوی شدن ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: مناسب است ستاد فرهنگ، ستاد علم و فناوری و شوراهای تخصصی و کمیسیون ­های شورای ­عالی انقلاب فرهنگی با توجه به سند ۱۲ گانه ابلاغ شده بر آن متمرکز شوند و سیاست ­های راهبردی و محوری را جهت طرح در شورای­ عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی کشور، ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی تدوین و پیشنهاد کنند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست های فرهنگی و علمی جهش تولید را تنظیم کند
در ادامه جلسه دکتر بصیرنیا مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ گفت:  مقام معظم رهبری سال 1398 را سال رونق تولید نامگذاری کردند و سال 1399 را سال جهش تولید، رونق تولید ناظر به استراتژی جایگزنی واردات است و بیشتر به تامین نیازهای داخلی توجه دارد که با شعار اقتصاد مقاومتی هم راستایی دارد.
وی افزود: اما جهش تولید با توجه به سیاست کاهش وابستگی به نفت و الزام کشور به کسب درآمد از صادرات غیر نفتی، ناظر به سیاست توسعه صادراتی است.
دکتر بصیرنیا در ادامه گفت: بنابراین در جهش اقتصادی ما نیاز به اصلاح به ویژه اصلاح فرهنگی در سه چرخه اصلی اقتصادی هستیم؛ اصلاح فرهنگ تولید با هدف تثبیت رونق تولید و دستیابی به جهش اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف با هدف کسب سرمایه بیشتر برای جهش تولید و همچنین انباشت بیشتر کالا و خدمات برای صادرات بیشتر و نهایتا اصلاح فرهنگ صادراتی با هدف حضور بیشتر شرکت های ایرانی در عرصه جهانی و کسب منافع بیشتر و نفوذ فرهنگی از طریق حوزه اقتصادی است.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با تنظیم سیاست های فرهنگی و علمی جهش تولید و ایجاد هماهنگی و هم افزایی دستگاه های فرهنگی و علمی و فناوری و با اصلاح فرهنگ کار، زندگی و مصرف، زمینه های جهش تولید را در کنار دستگاه های تنظیم گر سیاست های اقتصادی فراهم کند.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ گفت: تشویق فرهنگ کارآفرینی، سخت کوشی، رقابت سالم در فعالیت اقتصادی، تشویق روحیه خودباوری در مقابل تحریم ها، سامان دهی نظام تبلیغات بازرگانی و زمینه سازی برای تبلیغات رسانه ای در شبکه های جهانی، افزایش فرهنگ بهره وری و کیفیت، حمایت از ابتکارات و نوآوری و اختراعات، تقویت فرهنگ خوداتکایی در روستاها و حمایت رسانه ای از کارآفرینان، تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح کشور، از اضلاع مختلف سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هستند.
جهش تولید مستلزم عزم ملی، مشارکت همگانی جامعه است و تقویت هویت جمعی است
دکتر دستگردی مدیرکل مطالعات راهبردی ستاد فرهنگ نیز در این جلسه با اشاره به این نکته که جهش تولید در راستای قوی شدن ایران مستلزم عزم ملی و مشارکت همگانی در جامعه است و این امر نیازمند وجود و تقویت هویت جمعی قوی به خصوص در میان نیروی کار فعلی و آتی است؛ گفت: هویتی که افراد را از پوسته محاسبه هزینه- فایده فردی یا خانوادگی بیرون بکشد و ایشان را در جهت ایجاد نفع جمعی و رفع نیازهای جامعه (فراتر از نیازهای فردی) به تلاش وا دارد (زیست هدفمند به مثابه یکی از عناصر معیشت مومنانه).
وی افزود: با اینکه در منابع دینی ما بسیار بر این امر تاکید شده، به نظر می رسد در حال حاضر این مولفه حضور چشمگیری در محاسبات و برنامه ریزی های آحاد جامعه (نوجوانان، جوانان، نیروهای شاغل و …) ندارد، هرچند مدتی است که رسانه ملی به طور جدی در این زمینه دست به کار شده است ولی جای خالی توجه به این مهم در متون و برنامه‌های آموزشی و تربیتی در تمامی مقاطع آموزشی کشور احساس می شود.
دکتر دستگردی گفت: البته روشن است که نظام رسانه‌ای و آموزشی تمام کننده کار نیستند و در عرصه سیاست و اقتصاد نیز باید این نگاه  فرهنگی حاکم و مسلط باشد.
دکتر آقاسی: میدان فروش ایده های ایرانی طراحی شود
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه دکتر محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ با تاکید بر هم افزایی میان قدرت نرم و نوآوری و خلاقیت که در صنایع فرهنگی و صنایع خلاقانه می توان مشاهده کرد، اظهار داشت: این حوزه می تواند در جهش تولیدات داخلی موثر باشد و در عین حال می تواند قدرت منطقه ای را نیز افزایش دهد که مناسب است به این حوزه نیز توجه شود؛ در واقع میدان فروش ایده های ایرانی را می توان طراحی کرد.
وی ادامه داد: از دیگر سو این عنصر جذابیت فرهنگ را نیز ایجاد می کند که هم در حوزه داخلی و هم حوزه های خارجی می تواند مورد استفاده قرارگیرد.
دبیر ستاد فرهنگ از منظر عملیاتی نیز پیشنهاد کرد کلیه فعالیت های این حوزه از جمله مصوبات و اسناد برای طرح در صحن اصلی شورای عالی آماده سازی شود.
در پایان جلسه تقسیم کاری جهت عملیاتی سازی نحوه کاربست محورهای دوازده گانه سند آماده شده جهش تولید صورت پذیرفت که مقرر شد ظرف مدت یک هفته کاری به سرانجام برسد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7