کد خبر: 10639| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۷ فروردین سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۸:۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۳۵

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هجمه‌ها علیه حوزه بسیار بی انصافانه است. امروز کارهای بسیار احمقانه و آشکار از سوی دولت‌مردان آمریکا صورت می‌گیرد، کسی توجهی نمی‌کند، حرف نمی‌زند که اگر یک صدم آن کار به وسیله طلبه‌ای صورت گیرد، معلوم نیست چه بلایی سرآن بیاورند و چه برخوردی هم داشته باشند.
 آیت الله اعرافی  ظهر امروز در نشست شورای معاونین و ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه که در مرکز مدیریت حوزهای علمیه برگزار شد،با تبریک ماه شعبان و اعیاد آن بر اهمیت مناجات شعبانیه تأکید کرد و گفت: در این مناجات دوره سلوک اخلاقی و معنوی مشاهده می شود. مناجاتی که با دورود بر پیامبر(ص) شروع می شود و در ادامه انسان با خدا مناجات می کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: این تحفه بی نظیری است که در دین اسلام  تحقق یافته و در مکاتب دیگر نیست. توحید ناب، ولایت و نبوت مسائل مهم در دعا است و این نسخه، درمان کننده همه دردها است.  امیدواریم به خوبی از این ماه استفاده و همه تهدیدها تبدیل به فرصت شود.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه افزود: ابتدا لازم می دانم از گروه های جهادی و طلابی که با شور و ذوق در هر صحنه حاضر می شوند، تشکر کنم، ما باید به آنها خدمت کنیم، چرا که آنها برای ما اسوه هستند. این افراد بدون مزد مشغول خدمت رسانی و نقش آفرینی هستند. آنها سرمایه اصلی و پیشاهنگان حرکت حوزه می باشند و لازم است ابتدا از آنها و سپس از افراد و نهادهای دیگر تقدیر کرد. بنده علاوه بر تقدیم احترام، امیدوارم این مجاهدت مانند مجاهدت پیشین موجب عظمت حوزه شود.
امام جمعه قم اظهار داشت:  لازم می دانم از همه طلاب که در شهرستانها و طلاب غیر ایرانی و کسانی که در جبهه مقاومت،  اساتید، علما، مراجع  معظم و به صورت ویژه از رهبر انقلاب که راهنما و سکاندار این جریان هستند، نیز تقدیر کنم.
موج سواری دشمنان با ویروس کرونا علیه حوزه
آیت الله اعرافی در ادامه افزود: از آغاز داستان ویروس، روشن بود که موج این بلا و خطر متوجه ایران و جهان است و دست هایی در صدد هجمه علیه ایران، اسلام، انقلاب و حوزه هستند. از همان  ابتدا تلاش شد، حوزه در برابر این حوادث اقدام به هماهنگی جامعی بین بزرگان  داشته باشد و در عین حال منطق قابل دفاعی که دیگران  نتوانند علیه حوزه هجمه  کنند، تبیین شود و ارتباط مختلف برقرار و سیاست کلی تعیین و در مسیر تبیین و حضور روحانیت هم آبرومند باشد.
عضو شورای عالی حوزه گفت: این کار نیازمند سیاستگذاری کلانی بود و کم و بیش انجام شد، ولی هنوز جای کار باقی است و ممکن است قصوری باشد، سعی شد فعالیت ها از حوزه با منطق عقلانی و گفتمان انقلابی اسلامی ارائه شود تا سوژه ای به دست دشمنان علیه حوزه داده نشود.
امام جمعه قم ادامه داد: در حال حاضر هجمه ها علیه حوزه بسیار بی انصافانه است. امروز کارهای بسیار احمقانه و آشکار از سوی دولت‌مردان آمریکا صورت می گیرد، کسی توجهی نمی کندو حرف نمی زند که اگر یک صدم آن کار به وسیله طلبه ای صورت گیرد، معلوم نیست چه بلایی سرآن بیاورند و چه برخوردی هم داشته باشند.
وی افزود: اگر آنها کار خوبی هم آنها انجام دهند، زود منعکس و جریان سازی می شود در عین حال اگر همان کار خوب را طلبه ای انجام دهد، برخورد آنچنانی می کنند و یا اصلا به آن توجهی نمی کنند؛  ما در چنین شرایط حساسی قرار داریم.
مدیر حوزه های علمیه افزود: مسئله دیگر این است که اسلام در برابر حقایقی از این قبیل دارای تفکر منطقی، گفتمان عقلانی و الهی جامعی است. باید این منطق استخراج، اشاعه، تبیین  و تبلیغ شود. در این منطق هیچ خطایی نیست. حتی در بحث دعا، بلا ، حقیقت عالم و آزمون الهی تبیین جامعی در آموز های دینی وجود دارد. این ها ذخایر و منابع دینی است و باید استخراج و ارائه شوند.
تبیین دقیق منطق عقلانی اسلام
وی افزود: پس تبیین دقیق منطق عقلانی از موضع فعال و به عنوان نسخه درمان، وظیفه حوزویان است. امروز همگان دیدند، چگونه نسخه انقلابی را به بشر امروز ارائه کردیم که جدید بود، در درون آن،  نسخه درمان داریم که باید بدون افراط و تفریط ارائه شود. بر این باوریم که دو قطبی درمان و دعا، دو قطبی ساختگی  و درو غینی است که دائما هزاران رسانه به آن دامن می زنند.
امام جمعه قم اظهار داشت: برخی آن قدر در خارج مرزها و با مصاحبه بد عمل کردند که مصداق« ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَیٰ أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ» شدند. رسما گفتند، مگر اماکن مطهر، شفاء می دهد. این افراد همه حقایق نورانی و فرا مادی را منکر شدند، این یک راه غلط است و از آن طرف هم این تصور که از تجربه و دانش بشری مطابق دیدگاه خودمان بهره نگیریم، اشتباه دیگر است. در این رابطه باید گفت، اسلام دارای منطق جامعی است که باید حوزه آن را تبیین کند.
حوزه برای پساکرونا آماده باشد
آیت الله اعرافی با بیان این که ویروس کرونا به عنوان موضوعی که علم، دانش و جامعه بشری ما را تکان داده، باید مورد توجه قرار گیرد ، گفت: در همین رابطه، پسا کرونا و ابعاد سیاسی، فرهنگی، پدافندی... و مهمتر ابعاد اخلاقی، شناختی و معرفتی درونی بشر قرار دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: لازم است بدانیم یک دهه، ضد خدایان و اضداد نگاه قدسی به این قصه تمسک خواهندکرد؛ حوزه باید برای آن دوره آماده شود که منطق خود را ارائه دهد و در عین حال ابعاد این مسئله باید مورد توجه گروه های مقاومت و ... هم باشد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: بعُد دیگر این داستان موضوع تجهیز اموات  کرونایی و کسانی که در کنار پرستاران و کسانی که در بحث گفتمان این حادثه قرار دارند و فعال هستند، می باشد و باید این ابعاد هم اطلاع رسانی شود.
ستاد بحران باید دارای راهبرد، سند چشم انداز باشد
مدیر حوزه های علمیه افزود: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با وجود مشکلات و نواقص، کار نو و جدیدی بود که  انجام داد و همه باید در کنار هم کار را پیش ببریم و در جبهه واحد فعالیت کنیم و حرف واحد بزنیم. در سیل ۹۸ روحانیت و بسیج، افتخاری عالی آفریدند. این شبکه ستاد و جبهه واحدی که شکل گرفته، باید استوار باشد و با قوت به فعالیت ادامه دهد. این ستاد باید دارای راهبرد، سند چشم انداز برای آینده حوادث مختلف باشد و به تقویت و تداوم این جبهه بپردازد.
امام جمعه قم اظهار داشت: مسئله بعدی ارتباط دقیق، درست، هماهنگ و تقویت کارها است. با وجود همه زحمات اما به دلیل فشردگی کار، مجموعه ها از نوع فعالیت های یکدیگر بی اطلاع هستند. باید از ابزارهای روز برای اطلاع رسانی بهره برده شود.
آیت الله اعرافی در ادامه افزود: کارهایی که در حوزه انجام می شود، درون و بیرون نهادی است. کارهای درون نهادی می تواند در این ستاد مطرح شود که یکی آموزش است که کارهای بسیار فاخری انجام دادند و حوزه باید در شرایط حساس برنامه داشته باشد  و فعالیت کند. پس کارهای درون نهادی به دلیل اهمیت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان داشت: اما در عین حال نباید کارهای بیرون نهادی از درون نهادی جدا باشد، باید به هم‌پیوسته و اطلاع رسانی و تقویت شود.
ارائه دانش فنی مدون حوادث
مدیر حوزه های علمیه افزود: این ستاد به دلیل شبکه ای بودن، باید دانش فنی آن، برای هر مشکل و حادثه ای خاص مدون و مکتوب شود، ستاد دارای بولتن جهادی خاص غیر از کار رسانه ای داشته باشد، مثل سیل تا فعالیت های حوادث ماندگار شود. در این رابطه باید مدیریت استانها هم فعال تر، کارها اطلاع رسانی، حمایت و تقویت شوند.
فعال شدن پدافند غیر عامل حوزه
امام جمعه قم اظهار داشت: مسئله دیگر فعال شدن پدافند غیر عامل حوزه است. باید این پدافند در حوادث مختلف مانند حمله بیولوژیکی دارای رویکرد واحد و از آمادگی لازم در کشور برخوردار باشد.
آیت الله اعرافی افزود: بحث دیگر ارائه محتوای دینی، اعتقادی و ارائه بسته های فرهنگی، تقویت اعتقاد و نگاه ویژه به عرصه بین الملل است. به دلیل اهمیت مسائل بین الملل بایدکار ویژه ای تشکیل و فعالیت های حوزه در عرصه  حوادثی مانند ویروس ارائه و اطلاع رسانی شود.
امام جمعه قم به  بحث تبلیغ اشاره کرد و گفت: باید راه های جدیدی در این مسئله مورد توجه قرار گیرد. راه اندازی شبکه مجازی در این رابطه می تواند بسیار اثرگذار باشد. باید الگوهای نو تبلیغی مورد توجه و در فضای مجازی ارائه شود.
ضرورت توجه به سلامت معنوی
آیت الله اعرافی  توجه به سلامت معنوی را مهم برشمرد و با بیان این که سلامت معنوی، پیشتوانه همه سلامت ها است افزود: ذخایر دینی، معنوی و دعا سرمایه بسیار ناب است و بایدکار علمی ارائه شود. در حوزه، مشاوران تربیتی تحصیل کرده وجود دارند، این افراد باید به میدان بیایند.
وی بیان داشت: براین باوریم که باید نگاه بالینی و میدانی به بحث معنوی شود و در بین طلاب رواج پیدا کند، طلاب به عنوان مشاوران دینی تربیت شوند تا جبهه واحدی برای نشر معارف دینی و سلامت معنوی شکل گیرد و نشر پیدا کند.
عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: سلامت معنوی بر پایه دینی استوار است و در کنار همه نسخه های علمی، نسخه معنوی و سلامت معنوی مورد انکار کسی نیست. همه استقبال می کنند ولی باید ادبیات آن فرا گرفته شود و مشاورین وارد عرصه جدی سلامت معنوی شوند تا جبهه معنوی سلامت هم به شکل قوی تری ادامه حیات دهد.
مدیر حوزه های علمیه افزود: در این رابطه لازم است مفاهیم دینی و ارزش های والا به پزشکان و پرستاران انتقال یابد و حضور روحانیت در بیمارستانها و سرکشی به بیماران براساس مبانی و کلام عقلانی دارای زیر ساخت باشد.
امام جمعه قم اظهار داشت: قم هراسی و ایران هراسی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. طرح های کلانی که به کشور باز می گردد خوب و سنجیده تهیه شود و قطعا از سوی مرکز مدیریت پی گیریها صورت خواهد گرفت.
ارتباط قوی با رسانه ملی
آیت الله اعرافی افزود: در این شرایط باید ارتباط با رسانه ملی عمیق تر و قوی تر شود. لازم می دانم از بخش رسانه حوزه تقدیر کنم و لازم است سامانه تقویت شود.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7