دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه تلویزیونی شوکران به پرسش های مجری این برنامه پاسخ گفت.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدا مجری برنامه سوال کرد: در سال های گذشته یکی از اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به مهندسی علمی و فرهنگی بوده و این شورا گمان می کرده که از این رهگذر می تواند جامعه فرهنگی و جهان علمی مطلوب خودش را سامان دهد و در مقابل عده ای از کوشندگان فرهنگی هم این اشکال بنیادین را وارد می کنند که آیا در زمانه ما می شود فرهنگ را کنترل کرد؟
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال گفت: مهندسی علم و فناوری و مهندسی فرهنگ دو امر مجزا هستند و اگر این دو مورد را با هم مقایسه کنیم سختی کار فرهنگ بیشتر روشن می شود. در نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری علم و فناوری در این 35 سال شورای عالی بسیار موفق عمل کرده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه توانسته ظرفیت هایی را برای علم کشور فراهم کرده و ریل گذاری هایی را در مسیر علم کشور ایجاد کند و نهادسازی هایی را انجام دهد که این نهادها باعث شده اند علم ایران به فعلیت دربیاید. در نظام برنامه ریزی علم و فناوری موفق شده ایم و این نظام جواب داده است. از مصداق های موفقیت در این زمینه این است که در کشور منابع انسانی بسیار توانایی داریم، در ضریب رشد علم؛ ایران جزء 4 کشور برتر دنیا است و آموزش دولتی ما هم بر خلاف نظر برخی منتقدان آموزش قدرتمندی است.
دکتر عاملی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ کنترل پذیر است؟ گفت: در حوزه فرهنگ تجربه های خوبی نداریم و به بخشی از اهداف مشخص شده در سند مهندسی فرهنگی نرسیده ایم. ولی باید پرسید چرا فرهنگ امر مهمی است و نمی توانیم آنچه را در این حوزه اراده می کنیم محقق کنیم؟ دلیل این موضوع روشن است؛ فرهنگ یک موضوع تک متغیره نیست که بگوییم یک طرف نظام سیاست گذاری فرهنگ است و یک طرف هم مردم، بلکه در حال حاضر طرف های دیگری هم به وجود آمده اند که در حال مهندسی فرهنگ از بیرون حوزه فرهنگ ملی هستند و عملا فرهنگ از بیرون از کشور در حال مهندسی شدن است. امروز وارد یک دوره تمدنی جدید شده ایم. در این دوره فرهنگ باز هم به طور نسبی قابل برنامه ریزی است ولی حجم عوامل خارج از کنترل ما و دولت ها در این حوزه زیاد شده و با یک به هم پیوستگی ارتباطات در عصر جهانی رو به رو شده ایم. از سوی دیگر ما با اراده و علائق افراد و جوامعه مواجهه هستیم، لذا فرهنگ یک حوزه اقتاعی، انگیزه ای و ارادی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی 5 سال سند مهندسی فرهنگی را درست در زمانی که آهنگ شتابان تکنولوژیک و فرهنگی اتفاق می افتاد مسکوت گذاشت و حالا دوباره قصد دارد این سند را اجرا کند؟ گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که ما در حوزه فرهنگ مشکل کم کاری داریم نه مشکل کار زیاد و اینکه که برخی نقد می کنند که بیش از حد فرهنگ را کنترل کرده ایم درست نیست. مشکل اصلی ما در حوزه فرهنگ این است که زیر ساخت هایی که می تواند منجر به فرهنگ سالم شود فراهم نشده است و مفهوم فرهنگ در هر دوره زمانی تغییر کرده است.
دکتر عاملی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری که چرا هسته حاکمیت که مسئول سیاست گذاری و مهندسی فرهنگی است در این زمینه در جا می زند و هم گام و همدوش تحولات فرهنگ پیش نمی رود؟ گفت: فرهنگ امروز به معنی زندگی است و سند مهندسی فرهنگی سند انحصارگری در حوزه فرهنگ نیست. به کارگیری عبارت مهندسی در این سند به این معنی است که به هندسه فرهنگ و به عواملی که این معماری فرهنگ را شکل می دهد توجه کند و مهندسی در این سند به معنی به انحصار درآوردن و انسان را از اراده خارج کردن نیست.
دکتر عاملی در واکنش به این سخن مجری که این سند دعوی هدایت کردن مردم را دارد؟ گفت: این سند دعوی راهنمایی کردن و توانمند کردن را دارد نه دعوی هدایت کردن. فرهنگ باید بتواند جامعه را توانمند کند. هیچکس سازی اگر جای کسی بودن را بگیرد یک بحران اجتماعی به وجود می آورد. انقلاب اسلامی با کسی بودن در مقابل هیچکس سازی نظام پهلوی شروع شد. جامعه جدید احساس بودن، کسی بودن، استقلال گرایی و توانمندی را در خود احساس می کند و کنترلش هم به مراتب سخت تر است. اساسا اگر جامعه احساس کنترل شدن داشته باشد واکنش نشان می دهد. اگر عمل ما به بلوغ و توانایی و به توانمند سازی احترام بگذارد و از سیاست و اقدامات منتهی به دست گیری و نه دست بندی بهره بگیرد، به رشد و تعالی فرهنگی کمک می کند. سیاستی که منجر به دست بستن مردم شود موفق نخواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان کرد: جامعه به سمت عقلانیت، آگاهی و توانمندی در حرکت است و به همین دلیل قدرت بسیاری از دولت ها در جهان به همین دلیل به مخاطره افتاده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند دگرگونی ارزش ها در بخشی از نسل ها را نجات دهد؟ گفت: باید فاصله شورای عالی انقلاب فرهنگی با جامعه کم و به واقعیت اجتماعی نزدیک شود و شورایی باشد که بتواند به صورت چند رشته ای، بین رشته ای و تخصصی به فضای اجتماعی توجه کند. بافت شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه ای است که از بعضی از جهات از ظرفیت چند نهادی که در جامعه مسئولیت دارند مثل وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش را در اختیار دارد ولی اعضای حقیقی شورا لازم است در حوزه ها و تخصص های متنوع تری باشند که امروز این تنوع لازم در اعضای حقیقی نیست. پیشنهاد این است که یک جنبه بین رشته ای و تخصصی تری به حوزه های مختلف مرتبط با فرهنگ داشته باشیم.
دکتر عاملی در پاسخ به این سوال مجری که گفت آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین نهاد فرهنگی کشور ارتباطی با مردم دارد؟ گفت: شورا یک بدنه کمیسیون ها و شوراهای تخصصی دارد و با افراد متخصص حوزه خود در ارتباط هست ولی این ضعف ارتباط با ذینفعان خود را دارا می باشد. برای رفع این موضوع تصمیماتی گرفته شد به این صورت که از تلاش کنیم یک فرایند شروع از ذینفعان و بهره گیری از بدنه اجتماعی برای سیاست گذاری بهره گرفته شود. به همین منظور در دوره جدید که از سال گذشته شروع شده است با بخش های مختلف جامعه مانند مدیران شرکت های بزرگ اقتصادی و صنعتی، روسای دانشگاه ها و... در جلسات شوراهای تخصصی مهم مانند نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها عضو شده اند و جلساتی با بخش های مختلف مانند روسای دانشگاه های برتر کشور، انجمن های علمی دانشجویی و... داشته ایم و شوراهای معین آنها و شنیده شدن نظرات این گروه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی بصورت نظامند تدبیر شده است.
در ادامه مجری برنامه سوال کرد چقدر طول می کشد اشکالات ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی که به گفته شما 7 مورد است در چنین ساختاری حل شود و چه ضمانت اجرایی برای محقق شدن برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد و چه برنامه ای برای اصلاح اشکالات ساختاری شورا دارید؟ گفت: ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس فرموده مقام معظم رهبری حضور سران سه قوه و مسئولین نهادهایی که این شورا برای آنها سیاست گذاری می کند و اعضای حقوقی و حقیقی این شورا هستند. این ضمانت اجرا جایگاه قدرتمندی است که نظام برنامه ریزی دارد.
اینکه مصوبات شورا قبل از تصویب به سازمان برنامه و بودجه، معاونت حقوقی رئیس جمهور و سازمان امور اداری و استخدامی ارجاع می شود به این دلیل است که قبل از اینکه برنامه ای بخواهد تصویب شود باید ببینیم منابع مالی آن یا منابع انسانی آن تامین می شود و آیا در تعارض منافع با سایر مصوبات نیست. پیشنهادات ما برای تغییر ساختار شورا باید در خود شورا تبدیل به فرآیند شود تا بتوانیم به سازوکار توانمندتری برسیم تا بتوانیم مشکلی را حل کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: اینکه سند مهندسی فرهنگی بعد از 5 سال اجرایی شود با بلوغ زمانه سازگار نیست. هر مصوبه ای که تصویب می شود به فاصله یک تا دو هفته باید ابلاغ و سپس در مسیر اجرا قرار گیرد.
دکتر عاملی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعطیل کنیم بهتر نیست؟ گفت: اتفاقا اگر تمام مصوبات شورا را پس بگیریم آن موقع متوجه می شوید چه اتفاقی برای کشور می افتد. به عنوان مثال: ستادهای علم و فناوری مانند ستاد نانو، ستاد بایو، ستاد علوم شناختی، شورای گسترش وزارت علوم، شورای برنامه ریزی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان، فرهنگستان ها و... منحل می شوند. خیلی راحت از کنار اتفاقاتی که در این سال ها در نهادسازی و برنامه ریزی افتاده رد نشوید. مشکل کلی که داریم این است که مدیریت اجتماعی ما بر اساس تجربه است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما الگوی حکمرانی ما باید تغییر کند؟ گفت: بله طبیعتا الگوی حکمرانی ما باید تغییر کند. نظام تک فضایی گذشته امروزه تبدیل به نظام دو فضایی شده است و فضای دوم ما قلمرو بزرگی از اقتصاد و سیاست و فرهنگ را در بر می گیرد. مسیر رشد ما باید خیلی بهتر از این می بود و اگر به صورت موردی روی برخی موارد تاکید می کردیم مثلا نظام دیوان سالاری جامعه ما مانع بزرگی برای رشد کشور است. فضای مجازی این امکان را فراهم می کند که استیلای نظام بروکراسی و دیوان سالاری از روی مردم برداشته شود.
دکتر عاملی در پاسخ به سوال دیگر که آیا سیستم ما که با مشکلاتی همچون آقازادگی فرهنگی و دیوان سالاری رو به روست کشش این را دارد که از شرایط موجود رهایی یابد؟ گفت: دو شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درصد هستند که میانبرهایی را برای رهایی از این وضعیت ایجاد کنند ولی بعضی از این میان برها به دلیل برخی از همین فرآیند ها مثل تصویب یک طرح در مجلس ممکن است نتواند تبدیل به یک نتیجه سریع شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا انقلاب در این دیوان سالاری نمی تواند آرمان نهایی عدالت و برابری و استقلال را تبدیل به تفکر و عینیتی در حکومت سازی و جامعه سازی کند و رکن اصلی آن هم فرهنگ باشد؟ گفت: جامعه ایران علاوه بر انقلابی بودن محافظه کار هم هست یعنی جامعه ای است که ثبات را می پسندد و در جاهایی که جریان هایی ثبات ایران را به مخاطره می انداخت مردم واکنش نشان داده اند چرا که ثبات پایه امنیت اجتماعی و رشد و تکامل یک کشور است و جامعه ایران که انقلاب، جنگ، تحریم ها و... را تجربه کرده شدیدا به دنبال ثبات است و اگر به دنبال تغییراتی باشد آن تغییراتی است که اصل موجودیت نظام در آن حفظ می شود و روش ها تغییر پیدا می کند.
وی در ادامه با اشاره به هوش مصنوعی و فناوری ها گفت: هوش مصنوعی و فناوری اساسا از انسان یاد می گیرند و خودشان را به انسان نزدیک می کنند و مثلا فناوری مجازی از ذهن انسان قابلیت فرامحلی و فرا زمانی شدن را یاد گرفته است و امروز اینترنت یک فضای فرامکان، فرامحل و غیر مرکزی است که ارتباط با فرا زمان و فرا مکان را فراهم کرده است و هوش مصنوعی می گوید که من اولا باید در اندیشیدن از انسان یاد بگیرم و دوم اینکه در عمل کردن منطق عمل انسانی را به دست بیاورم و برای آنکه منطق عمل انسانی را به دست بیاورد خودش را به محاسبه نزدیک می کند چون انسان یک موجود محاسبه گر است(اینکه محاسبه گری انسان چه تعداد متغیر را به صورت هم زمان میتواند دخالت کند جای بحث دارد). اما وقتی سیستم هوش مصنوعی به وجود بیاید می تواند تمام متغیرهای تعریف شده را در محاسبه خود دخالت دهد که ما در ایران علی رغم موفقیت های حوزه علم و فناوری هنوز ستاد برای هوش مصنوعی نداریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که چه پروژه راهبردی برای تربیت رهبران آینده که باید صاحب تفکر سیستمیک باشند در شورا دارید؟ با اشاره به بررسی آئین نامه جذب در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر کدام از دانشگاه های کشور دارای یک موضوعیت خاص خود هستند و ارائه یک نسخه واحد برای مدیریت تمام این دانشگاه ها صحیحی نیست شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ظرفیت هایی که باید به آن توجه کند آزاد سازی توان بعضی از نهادهای برتر است و باید به آنها اختیارات و امتیازهای لازم را بدهیم تا بتوانند خلاقیت و پویایی خود را حفظ کنند و بر مبنای ظرفیت های خود طراحی های لازم را داشته باشند و البته تشکیل بنیاد ملی نخبگان و سازمان پرورش استعدادهای درخشان در آموزش و پرورش(سمپاد) یکی از ظرفیت های ایجاد شده بر تعلیم و تربیت نخبگان و رهبران آینده است.
دکتر عاملی در ادامه در واکنش به این سوال که آیا مخالف نقد هستید؟ بیان کرد: نقد دو بنیان دارد یک بخش آن تاکید بر ظرفیت هاست و یک بخش آن دیدن خلاها و دادن راه حل برای حل مسئله است. راه حل باید از درون گفتمان اجتماعی بیرون بیاید. نقد با ظرفیت حل مسئله حتما منجر به شکوفائی و رشد و پیشرفت کشور می شود.
وی در ادامه در پاسخ سوال دیگری درباره چرایی توجه به فناوری های نو گفت: فناوری های نو ظرفیتی است که به وسیله آن می توان راه 200 ساله را 10 ساله طی کرد. کشورهای مختلفی که در مسیر استفاده از این فناوری اطلاعات و ارتباطات حرکت کرده اند موفق بوده اند. کشور ما هم نیازمند تحولی از این جنس است. نظام وزارتخانه ای در ایران به این وسیله از بین می رود، اگر به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات برویم. اما نیازمند یک برنامه یکپارچه ای به عنوان سند راهبردی که بتواند حکمرانی الکترونیک را مدیریت کند، هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا حکمرانی الکترونیک نباید وارد قانون اساسی کشور شود؟ گفت: همه چیز با تغییر اسناد بنیادین صورت نمی گیرد. ثبات ارزش بسیار زیادی دارد. اینکه در بخش هایی از قانون اساسی هم اصلاحاتی صورت بگیرد و مدل حکمرانی دو فضایی که به ظرفیت های جهان فیزیکی و جهان مجازی به موازات هم نگاه می کند و این ظرفیت ها را به هم وصل بکند، محقق نشود، عملا راهبرد عملی برای تغییر و رشد فراهم نکرده ایم. جوهره قانون اساسی برای سده های آینده هم جوابگو است.
در این نظام الگوریتمی فضای مجازی شفافیت وجود دارد و نگرانی مردم برای حفاظت از اطلاعاتشان از بین می رود.
دکتر عاملی در ادامه در پاسخ به این سوال که؛ چه زمانی ما می توانیم به شفافیت برسیم؟ گفت: معتقدم در یک دوره 10 ساله اگر ایران سرمایه گذاری متمرکز روی فناوری های نو صورت بگیرد هم به عدالت اجتماعی و هم به شفافیت توزیع منابع می رسیم و هم جلوی بسیاری از درزهایی که فساد آور است را می گیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه در پاسخ به این سوال که گویا راه حل در دسترسی هم وجود ندارد؟ توضیح داد و گفت: حتما راه حل در دسترس وجود دارد. برای حل هر مشکلی که در واقع یک مسئله است راه حلی وجود دارد. وقتی یک برنامه یکپارچه تنظیم می کنیم برای برنامه بعدیمان هم ظرفیت ها را می بینم و هم نقاط خلا را که آنها را پر کنیم. امیدواریم با این بنیه علم و فناوری که در دانشگاه های کشور هست به این نقطه برسیم که به صورت بهینه و کارآمد از ظرفیت های دانش های جدید و هوش مصنوعی برای مدیریت سیستمی اداره کشور استفاده کنیم و شاهد یک پویایی باشیم.
انتهای پیام/