کد خبر: 17984| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۲ مرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۱:۳۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۷۲۴

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیت الله تسخیری اسطوره صبر و مقاومت، اسطوره حمایت از انقلاب اسلامی ایران بود و رابطه مراد و مریدی با امامین انقلاب اسلامی داشت. جهانی‌ترین شخصیت بعد از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله تسخیری بود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ آئین رونمایی از نشریه رایحه "طلایه‌دار وحدت" ویژه‌ نامه بزرگداشت آیت‌الله تسخیری با حضور دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد تسخیری؛ مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مصطفی تسخیری، فرزند ایشان در ایکنا برگزار شد.
 

عظمت آیت الله تسخیری در اجلاس ششم سران کشورهای اسلامی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تشکر ویژه ای از خبرگزاری ایکنا دارم به خاطر توجه خاصی که به استاد عزیزم آیت الله تسخیری داشته‌اند. توفیق همکاری با آقای تسخیری را از سال 1360 داشته‌ام، زمانی که ایشان قائم مقام بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی بود و حوزه آفریقا و عربی، آمریکا و اروپا برعهده من بود؛ در مجمع اهل بیت معاونت ایشان را داشتم. همچنین در سفرهایی از جمله اجلاس ششم سران کشورهای اسلامی همراه ایشان بودم. برای اولین بار در اجلاس ششم، ایران در سطح رییس جمهور شرکت کرد و در آنجا باید عظمت آیت الله تسخیری را می دیدید که موثرتر از وزیر خارجه و حتی رئیس جمهور بود!
وی تصریح کرد: شهرت آقای تسخیری در میان بدنه سران کشورهای جهان اسلام، وزای خارجه و فرهنگ شاید نمره یک داشت. سطح ایشان از سطح رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به لحاظ صمیمت و ارتباط بسیار بالاتر بود. آیت الله تسخیری روحیات متنوع و دانش جامعی داشت. تسلط ایشان به قرآن کریم و کلام بسیار بالا بود. آیت الله تسخیری بر شعر و ادبیات عرب و تفسیر قرآن کریم تسلط داشت که مجموعه تفسیری ایشان، جامعیتی به عنوان مجتهد طراز والا نسبت به معارف اسلامی ایجاد کرده بود.

آیت الله تسخیری محبوب قلوب بود
دکتر سعیدرضا عاملی ادامه داد: خصوصیت دوم ایشان را باید در خلوص، صمیمت و ارتباطات انسانی او بدانیم. سفرهایی که ایشان می‌رفت، گزارش‌های پر بار و غنی به سازمان ارایه می‌داد؛ در حقیقت خلوص و صمیمیت ایشان باعث این نشان‌ها شده است؛ این نشان‌هایی نیست که به او منتسب شده باشد بلکه آیت الله تسخیری محبوب قلوب بود. خصوصیت سوم ایشان در صراحت لهجه بودن ایشان، قابل ملاحظه است. کسی با مجموعه‌ای از کشورهای دنیا کار کند که بسیاری از آنها مخالف ایران و یا در بعضی از مواضع همراه ما نیستند، سخت است که ضمن صمیمیت با آنها بیان صریحی داشته باشد؛ از همین منظر ایشان هم محبوب امام خمینی‌(ره) و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای است. شما می‌دانید تا چه اندازه حضرت آقا به ایشان علاقه و ارادت داشت. تا چه حد آیت الله تسخیری رابطه مراد و مریدی با امامین انقلاب اسلامی داشت.

آیت الله تسخیری، اسطوره حمایت از انقلاب اسلامی ایران
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقاومت و توان بدنی آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: ایشان سکته کرد و تقریبا نیمی از بدنشان لمس شده بود و خودش را می‌کشاند. سحرگاهان بلند می‌شد و عبادت می‌کرد. شاید هر کسی جای ایشان بود خود را بازنشسته می‌کرد اما ایشان چندین سال با بدن رنجور، خسته و آسیب دیده برای عزت جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد که درسی برای ما محسوب می‌شود. گاهی ناملایمات و کم لطفی‌هایی است اما کسی که هدف خالصانه برای اسلام و جمهوری اسلامی دارد که همانا امروز تحقق اسلام ناب است؛ خستگی معنا ندارد. باید مستمر به تلاش خود ادامه دهیم لذا ایشان در باور من اسطوره صبر و مقاومت و اسطوره حمایت از انقلاب اسلامی ایران بود.
آیت الله تسخیری، شخصیتی جهانی داشت
وی افزود: وفاداری ایشان به امام و رهبری قابل ملاحظه بود. بسیار آیت الله تسخیری در این مسیر وفادار بود و شما یک تلخ گویی از ایشان در این مسیر نمی‌بینید که این موضوع بسیار مهم است. کسی در معرض آزمایش‌ها و ابتلائات و بودن ها و نبودن ها؛ پست داشتن و نداشتن ها و... قرار بگیرد ولی همواره وفاداری خود را حفظ کند، قطعا در بین شخصیت های فرهنگی ایران، جهانی ترین شخصیت بعد از امام خمینی (ره) و رهبری، آقای تسخیری بود. ایشان شخصیتی جهانی داشت و در محافل مختلف دوستار ایشان بودند. به نظرم برادر محترم ایشان و فرزندانشان باید الگوی شخصیت ایشان را باز تولید و بیان کنند. باید همگان بدانند معرفت ذهنی ایشان چه بود که این شخصیت از ایشان بروز و ظهور کرده است.

 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7