کد خبر: 9694| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۱ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲:۰ | تعداد بازدید: ۹۹۳

دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار دکتر عاملی با اشاره به نقش و جایگاه لبنان در جهان اسلام گفت:‌ لبنان برای جمهوری اسلامی ایران جایگاه یک کشور برادر و استراتژیک دارد که نقش‌آفرینی‌های بزرگ در جهان اسلام داشته است.
وی افزود: به‌طور خاص حزب‌الله لبنان جایگاه رفیع الهی دارد که خودش را از قدرت منها کرده و خدا را در تصمیمات خود مرجع قرار داده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های کشور لبنان و حزب‌الله گفت:‌ اشتراک نظر تمامی ادیان و گروه‌­های لبنان حول محور حزب‌الله، نشان‌دهنده نگاه جامع‌نگری است که جریان حزب‌الله در لبنان دارد.
وی با تأکید بر اینکه در مقطع زمانی کنونی در شرایط راهبردی و مسئولیت خطیر جهانی قرار داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد هستیم که جهان سلطه مسیر سلطه‌­گری خود را ادامه می‌دهد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد:‌ بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل خسارت‌­های عظیمی که مردم در اروپا و سایر مردم کشورهای مختلف متحمل شدند، نزدیک به صد میلیون نفر در جهان کشته شدند که به دنبال آن نگرانی خاصی بین دولت­‌های اروپایی و آمریکایی به وجود آمد.
وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم منشور ملل متحد به امضا رسید و سازمان ملل متحد برای ایجاد صلح در میان ملل جهان به وجود آمد اما با فاصله­ای پس از آن شورای امنیت به وجود آمد که قدرت وتو کردن رأی ملت‌­ها را داشت.
با شکل­‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد روحیه استثناگرایی آمریکایی و اروپایی دوباره شکل گرفت
دکتر عاملی خاطرنشان کرد:‌ با شکل‌­گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد روحیه استثناگرایی آمریکایی و اروپایی دوباره شکل گرفت که این روحیه همه چیز را مال خود می داند ولو به قیمت کشته شدن همه مردم جهان تمام شود.
وی افزود: در جنگ‌های داخلی قرن نوزدهم آمریکا این شعار بین سپیدپوستان و بومیان آمریکا جریان داشت که یا باید با ما باشید و یا باید بمیرید(Either you’re with us or you should Die ).
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد:‌ همین حرف‌ها را نیز رئیس‌جمهورهای اخیر آمریکا بر علیه مردم دنیا زدند که یا با ما هستید یا بر ما (مقابل ما) هستید.
دکتر عاملی با تأکید بر اینکه پشت صحنه نظام قدرت در جهان پول و کسب و کار است، خاطرنشان کرد:‌ مداخلات آمریکا در سوریه، لبنان، افغانستان و یمن و هر کجا که حضور یافتند فتنه را نیز با خود به آنجا برد.
وی با اشاره به اینکه جنگ 33 روزه لبنان نشان داد سپر آهنین اسرائیل امری پوچ است، تأکید کرد:‌ امروز ارزش جریان مقاومت ارزش بزرگی است که مسیر سلطه را تغییر می­‌دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح اینکه قدرت بازدارندگی در ایران، لبنان، عراق و سوریه قدرت بسیار مهم منطقه ­ای استT، افزود:‌امروز شاهد بودیم که مانور مشترک ایران و چین و روسیه ترس را در میان دشمنان جهان اسلام به وجود آورد.
دکتر عاملی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌­العالی) در توجه به ارزش‌­های انقلابی تأکید کرد: مقام معظم رهبری(مدظله­‌العالی) که حکیم انقلاب است و نگاه دوراندیشانه ای دارد، همواره بر ارزش‌­های انقلابی تأکید داشته است.
وی تصریح کرد: این ارزش­‌های انقلابی است که نگاه ایستادن در مقابل ظلم را در جهان فراهم کرده است و حوزه ارزش‌­های انقلاب اسلامی حوزه مشترکی بین تمامی جریان­‌های مقاومتی در جهان است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد:‌ مقام معظم رهبری(مدظله‌­العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب که ناظر بر مسیر40 ساله آتی انقلاب است به نکات مهمی اشاره کرده ­اند.
وی خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، هدف­‌گذاری را تمدن نوین اسلامی گذاشته‌­اند که برای رسیدن به آن باید در درجه اول به خودسازی و تقوا بپردازیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه منشأ بسیاری از اختلافات موجود در نفسانیت است و به طور حتم فتنه‌­های دشمن در این اختلافات حضور دارد، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و دوری از اختلافات در سایه وحدت اسلامی، نیازمند مقدمات و مستلزماتی هستیم که جامعه‌­پردازی یکی از آن‌هاست.
وی افزود: جامعه پردازی به این معناست که جامعه اسلامی باید به اشتراک رأی دست پیدا کند و ارزش‌های اسلامی اجتماعی شده و نوع روابط ما در جامعه باهم باید مبتنی بر ارزش­ های الهی و اسلامی باشد.
دکتر عاملی ادامه داد:‌ یکی از بروزهای ارزش‌های اسلامی در جامعه این است که عدالت اجتماعی بنیان همه رفتارها بوده و تبعیض اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد:‌ در حوزه جامعه‌­پردازی است که جایگاه علم و فناوری و فرهنگ بسیار پررنگ است و از همین روست که مقام معظم رهبری(مدظله‌­العالی) چندین بار خاطرنشان کرده­اند که تا نفس دارم از حمایت علم و فناوری دست نخواهم کشید.
وی افزود:‌ از همین روست که می‌­بینید علم و فناوری در این مهروموم‌ها بسیار رشد کرده و اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد:‌ 95 درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران به عنوان یکی از قدیمی‌­ترین دانشگاه‌های ایران مربوط به بعد از انقلاب بوده است و دانشگاه شریف نیز از جمله دانشگاه‌های برتر ایران است که 97 درصد مقالات علمی آن مربوط به بعد از انقلاب بوده است.
وی خاطرنشان کرد:‌ در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، ایران تنها 5700 پزشک داشت که بخش قابل توجهی از آنها پزشکان هندی و پاکستانی بودند، اما امروزه ایران هرسال 5700 پزشک وارد شده به بازار کار دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:‌ 97 درصد داروی جمهوری اسلامی ایران در داخل تولید می‌­شود و در این زمینه وابستگی چندانی به خارج وجود ندارد.
وی ادامه داد:‌ امروز در برخی از شرکت­های خصوصی کشور تولید موتور هواپیما صورت می‌گیرد و کارهایی که باعث حیرت همگان است.
هیچ قطعه مکانیکی در صنعت نیست که جمهوری اسلامی خودش نتواند آن را تولید کند
دکتر عاملی تأکید کرد:‌ هیچ قطعه مکانیکی در صنعت نیست که جمهوری اسلامی خودش نتواند آن را تولید کند.
وی افزود: فقط‌ در ساخت توربین­ ها، شرکت زنجیره ­ای مپنا توانسته رتبه سوم جهان را به دست آورد که در جایگاه بالاتری از شرکت‌های بزرگ جهان قرار دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ در المپیادهای علمی ریاضی، فیزیک، نجوم و ... جوانان و دانش­ آموزان ایرانی رتبه اول تا دهم جهان را دارا هستند و در پایگاه داده ­های آماری جهانی همچون وب آو ساینس(Web of Science) رتبه تولید مقالات علمی  جمهوری اسلامی ایران رتبه شانزدهم جهانی است.
دکتر عاملی با تأکید بر اینکه جهان اسلام باید در حوزه علم و فناوری قدرتمند شود خاطرنشان کرد:‌ صنایع دفاعی ما آن‌قدر قدرتمند است که دشمن اجازه تعرض و جنگ بر علیه ما را به خود نمی‌دهد.
وی افزود:‌ در حوزه اقتصادی نیز باید به این قدرت برسیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نام‌گذاری سال­ها توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌­العالی) گفت:‌ ده سال متوالی است که رهبری سال­‌های پیش رو را با عناوین اقتصادی نام‌گذاری می­‌کنند که نشان از اهمیت این موضوع است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه اقتصاد هم باید طمع دشمن را از کشورهای خودمان دور کنیم، خاطرنشان کرد:‌ اگر نتوانیم به لحاظ اقتصادی قدرتمند شویم ممکن است برخی از جوامع در جهان پراکنده شوند و نگاه مردم ما به سمت جهان غرب متمایل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حدیث امیرالمؤمنین که «الفقیر ما لا یعرف المقامه» گفت:‌ موازنه ناعادلانه­ ای در جهان ثروت وجود دارد که منجر به قدرتمند شدن ثروتمندان و ضعیف شدن فقراء شده است. لذا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: فقر کسی است که گم گشته در این جهان است و فاقد پایگاه اجتماعی است.
وی افزود: انتقال چنین فرهنگی از ثروتمندان، فرهنگ بسیار خطرناکی است که باعث بسیاری از غفلت‌­ها در جهان شده است.
دکتر عاملی تصریح کرد:‌ مسیری که رهبری بر آن تأکید دارند تقویت بنیه علمی، اقتصادی و تقویت بنیه فرهنگی جامعه است که باید روزبه‌روز تلاش کنیم در آن قدرتمندتر شویم.
وی با تأکید بر آیه شریفه «إن الأرض یرثها عبادی الصالحون» تأکید کرد:‌ ما به آینده جهان امیدوار و خوش‌بین هستیم که این وعده الهی است.  جهان هم با سرخوردگی­‌های خود از نظام سرمایه­ داری و سوسیالیستی، مسیری جز بازگشت به پیام الهی ندارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت:‌ باید در این مسیر الهی تلاش و استقامت کرده اطمینان داشته باشیم وعده‌­های الهی وعده‌­های درستی است و انشاءالله شاهد ظهور قائم آل محمد(عج) باشیم.
وی در پاسخ به سؤالی پیرامون جایگاه حوزه در مقابله فرهنگی با دشمن گفت:‌ امام خمینی(ره) توانست از تمامی ظرفیت­‌های کشور از جمله حوزه­‌های علمیه استفاده کند.
دکتر عاملی تأکید کرد:‌ البته حوزه‌­های علمیه در دوران کنونی بایستی با حوزه­‌های علمیه چند دهه قبل متفاوت باشند و متناسب با اقتضائات روز بتوانند با جامعه تعامل کند.
وی با اشاره به آرای مرحوم مطهری گفت:‌ مرحوم مطهری معتقد بودند عالِم جدید باید با علوم جدید از جمله روانشناسی، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم شناختی آشنا باشد و البته دانش‌­های جدید توانائی‌های جدیدی را برای فهم اجتماعی به وجود آورده است که بدون این نگاه و توانائی امکان تعامل با جامعه فراهم نیست. لذا روحانیت امروز علاوه بر علوم الهی، باید از توانائی‌های بین‌رشته‌ای برخوردار باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون توصیه‌­های رهبری در زمینه سبک زندگی و جنگ نرم گفت:‌ در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از نگارش متنی توسط مقام معظم رهبری(مدظله­‌العالی)، مبتنی بر آن  34 لایه در زمینه سبک زندگی احصاء شد و به دنبال آن کمیسیون سبک زندگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تمامی آن 34 لایه یک سند راهبردی تدوین کرده است.
وی با اشاره به تمثیل هوا بودن فرهنگ در نگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌­العالی) گفت: فرهنگ هم همچون هوای زندگی است و اگر این فرهنگ آلوده باشد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم، اگر هوای فرهنگ خوب باشد، همه احساس شکوفایی دارند.
دکتر عاملی تأکید کرد: اگر بتوانیم لذت­ های حلال را جایگزین لذت­های حرام کنیم قدم مناسبی در زمینه سبک زندگی اسلامی برداشته‌ایم.
وی تصریح کرد:‌ سینما، موسیقی، ‌مد، لباس، روابط دوستی و... همگی بسیاری از مواردی هستند که از غرب وارد سبک زندگی ما شده است و ما را با چالش‌­های هویتی و دینی مواجه کرده است.
وی افزود:‌ در مطالعات فرهنگی صحبت از حوزه ناخودآگاه می‌­شود که در آن انسان‌ها نه از طریق معرفت، که از طریق فرهنگ عامه‌پسند مثل اثرگذاری از طریق موسیقی بازاری، مد لباس و ... تغییر پیدا می‌­کنند.
وی با اشاره به برخی شبکه های موسیقی آمریکایی که فاقد محتوا هستند افزود:‌ آمریکا با راه ­اندازی اینگونه شبکه­ های موسیقی جهان را آلوده کرده است و در این زمینه مشکلات بسیاری برای مدیریت حوزه‌­های فرهنگی پیش روی ماست و وظیفه ما اقدام بر مبنای دستورات الهی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:‌ اگر امروز حزب‌الله جایگاه خوبی در میان مردم مسیحی لبنان دارد ناشی از همان نگاه عادلانه و منصفانه است که اگر نبود چنین ارتباطی ایجاد نمی­‌شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7