کد خبر: 4764| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۲۷ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۵۸۳۳

دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراه روز چهارشنبه 26 تیرماه 1398 از پارک فناوری پردیس بازدید کردند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این دیدار مسئولان این پارک گزارش فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش روی پارک فناوری پردیس را ارائه کردند.

رئیس پارک فناوری پردیس عنوان کرد:
سرمایه گذاری 17000 میلیارد ریالی در پارک فناوری پردیس
مهندس مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس در این بازدید طی سخنانی گفت: این پارک به عنوان یک مجموعه پیشرو در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان تا کنون پذیرای بیش از 17 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بوده و بیش از 4 هزار نفر نیز در این پارک شاغل هستند.
وی افزود: این مجموعه از سال 1384 کار خود را آغاز کرد و با مجوز اخذ شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود.
مهندس صفاری نیا ادامه داد: با مجوزهای اخذ شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه سلامت، دارو و... هم ورود پیدا کرده‌ایم.
رئیس پارک فناوری پردیس گفت: طرح نهایی این مجموعه تبدیل پارک به یک شهر و ناحیه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.
وی افزود: هم‌اکنون حدود 1000 هکتار از اراضی ملی برای طرح توسعه اختصاص یافته است.
مهندس صفاری نیا ادامه داد: خاصیت این پارک فناوری آن است که فعالان در این منطقه می‌توانند در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تأثیرگذار باشند.

ارائه گزارش تفصیلی اقدامات انجام شده در پارک فناوری پردیس
پس از سخنان مهندس صفاری نیا، گزارش تفصیلی اقدامات انجام شده توسط دکتر قنبرپور معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به نقش تجاری‌سازی فناوری‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، اعلام شد که بیش از 80 درصد از محصولات فناورانه به مرحله تجاری‌سازی نمی‌رسند و تقریباً از بین می‌روند.
در بخش دیگری از گزارش با این عنوان که محصولات فناورانه باید تقاضا محور باشند تأکید شد که اصلی‌ترین عامل در این مشکل عدم ارتباط بین تولیدکنندگان فناورانه با بازار مصرف است.
در بخش دیگری از گزارش با اشاره به تقسیم‌بندی تولیدات پارک فناوری به تولیدات دارای فناوری پایین و دارای فناوری بالا عنوان شد: «مأموریت اصلی این پارک؛ تشویق و حمایت از مراکز فناورانه در راستای توسعه فناوری است.»
در ادامه همچنین موارد کمک به افزایش ثروت در جامعه، افزایش قدرت رقابت شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد فضای رقابت بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و... مورد اشاره قرارگرفت.
در ادامه این گزارش با تشریح ساختار و تشکیلات اداری و هیئت امنای پارک فناوری پردیس، نحوه اداره و مدیریت این پارک نیز تشریح شد.

دکتر عاملی عنوان کرد:
تضمین موفقیت نهادهای علمی با عضویت فعالان فناوری در هیئت امنای آن
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی در این زمینه گفت: از مشکلات هیئت‌های امنای نهادهای علمی و پژوهشی کشور حضور چهره‌های دولتی و اجرایی در این هیئت‌ها و عدم توجه به حضور ذی نفعال است. لذا در همین پردیس و پارک مهم علم و فنآوری کشور حضور چند نفر از روسای شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی لازم است.
وی افزود: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با این مشکل مواجه هستیم و قصد داریم این مشکل را با حضور ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری‌ها برطرف کنیم. البته این اقدام در ستاد راهبری نقش جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه تا حدودی محقق شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنگامی نهادهای علمی و پژوهشی موفق هستند که اکثر افراد عضو هیئت امنای این نهادها فعالان علم و فناوری باشند.

ادامه گزارش رئیس پارک فناوری پردیس
پس از سخنان دکتر عاملی ارائه گزارش رئیس پارک فناوری پردیس ادامه یافت و اعلام شد 41 درصد ظرفیت پارک به فناوری اطلاعات و 16 درصد به صنعت نانو اختصاص یافته و زیست‌فناوری هم 15 درصد را به خود اختصاص داده است و در بخش مربوط به شرکت‌های فناوری هم اعلام شد 235 شرکت در پارک فناوری پردیس حضور دارند که تعدادی از این شرکت‌ها در حال ارائه خدمات بازرگانی به سایر شرکت‌ها هستند.
در ادامه گزارش و در بخش مربوط به سرمایه‌گذار خارجی در این پارک اعلام شد که 315 میلیون دلار و 6 میلیون یورو در این پارک سرمایه‌گذاری خارجی شده است.

اشتغال 3512 متخصص در پارک فناوری پردیس
در این گزارش همچنین اعلام شد 3512 متخصص در پارک مشغول هستند و مبلغ فروش محصولات پارک فناوری پردیس نیز تاکنون 6200 میلیارد ریال بوده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه گزارش عملکرد پارک فناوری پردیس، با اشاره به این نکته که اکثر اعضای هیئت مدیره شرکت‌های فعال در این پارک، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز هستند این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که اشتراک‌گذاری محصولات و تعریف پروژه‌های مشترک از اهم برنامه‌های مورد تأکید برای شرکت‌های حاضر در این پارک است.
رفع نیازهای فناورانه کشوردر سامانه صدف
در بخش دیگری از گزارش عملکرد پارک فناوری پردیس نیز با اشاره به راه‌اندازی سامانه تسهیل ارتباط شرکت‌های فناور "صدف" به این موضوع اشاره شد که رفع نیازهای فناورانه کشور هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه است.
در بخش مربوط به معافیت‌ها و مزیت‌های حاکم بر فعالیت‌های دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس مواردی مانند حمایت حقوقی از شرکت‌های دانش‌بنیان، معافیت‌های مالیاتی، تقدم در تخصیص اعتبارات، محیط مناسب برای فعالیت دانش‌بنیان و... مورد اشاره قرارگرفته است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بخش مربوط به عملکرد ملی بین‌المللی پارک فناوری پردیس مواردی مانند حضور در جوایز ملی و بین‌المللی، زمینه‌سازی برای همکاری‌های مشترک علمی و فناوری با سایر کشورها و به‌ویژه کشورهای منطقه، توجه به سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور در ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری و تبادل فناوری، کمک به بازاریابی و فروش محصولات فناورانه، انتقال فناوری به داخل و صادرات فناوری به خارج و... مورد اشاره قرار گرفته است.
در ادامه گزارش عملکرد پارک فناوری پردیس و در بخش مربوط به عرضه محصولات دانش‌بنیان تولید شده در این پارک با اشاره به استفاده از ظرفیت موجود کشور در این زمینه اعلام شد سایت مربوط به بازاریابی فناورانه این پارک 15 سال پیش فعال بوده است و توانسته زمینه بازاریابی فناورانه در کشور را گسترش دهد.

تاکید دکتر عاملی بر نقش نوآوری اجتماعی در پیشرفت فناوری
دکتر عاملی در ادامه جلسه با اشاره به موضوع نوآوری اجتماعی و نقش آن در پیشرفت فناوری گفت: این موضوع مهم است و باید با نگاه وسیع‌تر به آن نگاه شود.
وی افزود: اگر این حوزه درست برای جامعه تبیین شود و نقش آن در حل مشکلات نشان داده شود قطعاً جامعه از آن استقبال می‌کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما کلاً خواهان کار فردی هستیم و اگر بشود در امثال این پارک‌ها زمینه‌ای ایجاد کنند تا زنجیره به هم متصل فناوری ایجاد شود، بسیار کار بزرگی شده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: به عنوان مثال شرکت گوگل زنجیره گسترده‌ای از شرکت‌های مرتبط را در کنار خود دارد که پیشرفت گوگل پیشرفت این شرکت‌ها را نیز ایجاد خواهد کرد. در واقع گوگل و بعد آلفابیت یک هدف را دنبالی می کرده که زنجیره ای از فنآوری های حول آن هدف شکل گرفته اند..
وی با اشاره به موفقیت پارک فناوری پردیس در جذب سرمایه‌گذاری افزود: پردیس علم و فنآوری یک نمونه بسیار موفق در حوزه علم و فنآوری با تکیه بر بخش خصوصی است که همواره مثال زدنی است.
انتقاد از موازی کاری در نگارش نرم افزارها در موسسات اقتصادی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موازی کاری‌ها در نگارش برخی نرم‌افزارهای خدماتی و هزینه‌های کلان این موازی کاری‌ها به ویژه در موسسات اقتصادی نظیر بانک ها گفت: با توجه به منطق فضای مجازی که یک بار هزینه و تولید این برنامه ها به صورت با کیفیت می تواند نیازهای تمام موسسات را برطرف کند. در واقع دیجیتال با منطق آنالوگ تفاوت های جوهری دارد. در منطق دیجیتال، مسیر تولید متفاوت می شود و در اینجا یک تولید به منزله متمایل به بی نهایت تولید می شود و امکان متمایل به بی نهایت توزیع و بی نهایت مصرف را فراهم می کند.
وی افزود: اگر فناوری رقومی و دیجیتالی در همه ابعاد جاری شود هزینه‌ها و تولید، توزیع و... به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به موضوع صنعت نسل 4 ادامه داد: صنعت نسل 4، کشاورزی نسل 4 و خدمات نسل 4 که فیزیکی-سایبری است، بازار کسب و کار بزرگی است که تمرکز پارک بر آن می تواند جهت گیری های مثبتی را برای پردیس فراهم کند.

پارک‌های علم و فناوری می توانند وارد الزامات و اقدامات مرتبط با شهرهای هوشمند شوند
دکتر عاملی با تاکید بر تمرکز بر اهداف مشخص به عنوان مثال بر کسب و کار و حوزه بزرگ شهرهای هوشمند اشاره کرد. فضای امروز و آینده ما حرکت به سمت شهرهای هوشمند است که به نوعی بسیاری از عملکردهای شهری به این فضا منتقل می شوندو دامنه بزرگی از فعالیت های دانش مبنا و شتاب دهنده ها را جذب خود می کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع خانواده و رفع نیازهای این نهاد اجتماعی می‌تواند یک زمینه گسترده برای فعالیت‌های دانش‌بنیان باشد.
همراهی با فرهنگ و جامعه یک معیار ارزیابی‌های فناورانه باشد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: باید همراهی با فرهنگ و جامعه به عنوان یک معیار در ارزیابی‌های فناورانه مدنظر باشد.
وی با اشاره به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» از بخش علم و فناوری افزود: ایشان در کنار این حمایت‌ها، توجه به منطق مدیریت اجتماعی را نیز بارها مورد تأکید قرار داده‌اند.
دکتر عاملی ادامه داد: اگر مدل‌های ما از مدل‌های غربی تبعیت کنند با مشکل مواجه می‌شوند.
ضرورت استفاده از متخصصان علوم انسانی و اجتماعی در فعالیت‌های فناورانه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فنآوری نقش مهمی در فرهنگ و چگونگی فرهنگ جوامع دارد و یک نوع ریل گذاری های می کند که جامعه در چارچوب آن حرکت می کند. بنا بر این اهمیت راهبردی و شالوده ای دارد.
وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته متخصصان علوم انسانی و اجتماعی به عنوان متخصصان در فهم ریشه‌های جامعه و رفتارهای اجتماعی نقش بسیار مهمی در شرکت‌های تجاری دارند.
دکتر عاملی ادامه داد: امروز در اروپا بازخوانی تجربیات گذشته بسیار رواج پیدا کرده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: ما باید به زنجیره ای فکر کنیم که بتواند یک تصویر همه‌جانبه و جامع از فعالیت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد.
وی افزود: باید زنجیره ایده تا محصول با توجه به علائق و سلایق مصرف کننده تکمیل شود.
فناوری کمک رسان شناسایی زمینه‌های فسادزا است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد ادامه داد: فناوری می‌تواند با تعریف ساختار و شناسایی زمینه‌های فسادزا در این زمینه کمک‌رسان باشد.
دکتر عاملی با اشاره به تغییر الگوی فناوری از تحقیق و توسعه به تحقیق و کار گفت: این تغییر الگو موجب کاهش بسیاری از هزینه‌ها و افزایش ثروت شده است. لازم است به اختصاص اعتبارات مناسب برای تحقیق و کار، مسیر رشد و ترقی تضمین کنیم.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7