کد خبر: 21655| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۹ آذر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۲۰:۲۵:۰ | تعداد بازدید: ۴۹۹

دکتر عاملی با بیان اینکه فلسفه وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی تحول آفرینی است، اضافه کرد: گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت ساده همان ترسیم مقام معظم رهبری برای آینده ایران و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در مسیر تحول اظهار کرد: فرهنگ جزء اموری است که سهل و ممتنع است، شبیه‌سازی امورفرهنگی به‌معنای نشناختن فرهنگ است، صنعت را به راحتی می‌توان تغییر داد، اما نمی‌توانیم فرهنگ را به راحتی تغییر دهیم، در شکل‌گیری فرهنگ جامعه عوامل متعدد دخالت دارد که بعضا ریشه‌های تاریخی دارد و تغییر در آن مستلزم تغییر در منابع اثر گذار فرهنگ است.
وی افزود: بر‌اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، مهندسی فرهنگی یعنی توجه به هندسه فرهنگ و در نظر داشتن مجموعه عوامل موثر بر فرهنگ جامعه، در این هندسه رکن کیفی، انسان است چرا که انسان صاحب اندیشه است. حوزه فرهنگ با آگاهی انسان‌ها سر و کار دارد، فرهنگ، تحول در حوزه فکر و اندیشه انسان‌هاست، انسان آگاه می‌تواند مسیر را پیدا کند و در واقع رشد و پیشرفت هر ملت با آگاهی و دانش محقق می‌شود و آگاهی باعث تعالی انسان و جامعه می‌شود.
دکتر عاملی ادامه داد: معمار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی امام راحل(ره) است و این شورا با تلاش‌های حکیمانه رهبر انقلاب آغاز به‌کار کرد، امام راحل فرمان تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را در سال ۶۳ به پیشنهاد مقام معظم رهبری صادر کردند. و در بیانات امام رحمه الله علیه و رهبر معظم انقلاب ایده تحول که در نام شورای عالی انقلاب فرهنگی هم منعکس هست بعنوان یک رکن طرح شده است و در واقع فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول است. امام راحل تحول را به‌معنای کاری می‌دانستند که آنچه اتفاق می‌افتد با گذشته تفاوت داشته باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی مدام در حال تحول آفرینی باشد و مسیر تحول یک، مسیر ادامه دار به هدف رشد و کمال است.
بر‌اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، مهندسی فرهنگی یعنی توجه به هندسه فرهنگ و در نظر داشتن مجموعه عوامل موثر بر فرهنگ جامعه، در این هندسه رکن کیفی، انسان است چرا که انسان صاحب اندیشه است. حوزه فرهنگ با آگاهی انسان‌ها سر و کار دارد، فرهنگ، تحول در حوزه فکر و اندیشه انسان‌هاست، انسان آگاه می‌تواند مسیر را پیدا کند و در واقع رشد و پیشرفت هر ملت با آگاهی و دانش محقق می‌شود و آگاهی باعث تعالی انسان و جامعه می‌شود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار 15 آذر با اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بازسازی ساختار فرهنگ به تحول ذهنیت جامعه اشاره کردند. در واقع منبع اصلی شکل گیری فرهنگ در ساختار ذهنی و معرفتی جامعه است. گزاره‌های درست فرهنگ و گزاره‌های غلط فرهنگی درنگاه جامعه بوجود می‌آید. در واقع فرهنگ ابعاد ذهنی و عینی دارد که تحول در عینیت فرهنگی در قالب هنر، ادبیات، شعر، سینما، موسیقی و همه امور مرتبط با سبک زندگی و صنایع فرهنگی و حتی معماری و  شهرسازی، مرتبط با نگاه و ذهنیت‌های فرهنگی است.
وی با طرح این پرسش که گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست گفت: باید مشخص کنیم که در ۴۰ سال آینده می‌خواهیم چه هدفی را می‌خواهیم دنبال کنیم. رهبری در بیانیه گام دوم جهت‌گیری نظام را مشخص کردند و در این بیانیه به سرمایه ۴۰ ساله توجه داشتند و به نوعی سرمایه انقلاب را بعنوان یک دست‌آورد و زیرساخت مهم برای ادامه مسیر برجسته کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: در برنامه‌ریزی‌ها اگر بیش از حد به‌سراغ آسیب‌ها برویم، توفیق پیشرفت از ما گرفته می‌شود، اگر صرفا به بخش خالی لیوان نگاه کنیم،  احساس شکست خواهیم داشت. سرمایه‌های زیادی در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی ایجاد شده و ناسپاسی است که به آنها بی‌توجهی ‌شود، اکثر مردم خواهان تربیت فرزندان مؤمن در خانواده‌ها هستند، باید به این نکات توجه کنیم امروز جمعیت عظیمی بیش از ۳ میلیون نفر برای عهد بستن با سیدالشهدا از مسیرهای طولانی به کربلا می‌روند، آمار جاماندگانی که به نوعی دیگر، اظهار وفاداری به روش و منش حضرت سیدالشهدا می‌کنند بسیار زیاد است، در روز 13 آبان حدود 15 میلیون نفر به خیابان‌ها آمدند تا مجددا روحیه استکبار ستیزی خود را اظهار کنند و  با رهبر انقلاب عهد و پیمان ببندند،  همه اینها سرمایه‌های انقلاب است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار 15 آذر با اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بازسازی ساختار فرهنگ به تحول ذهنیت جامعه اشاره کردند. در واقع منبع اصلی شکل گیری فرهنگ در ساختار ذهنی و معرفتی جامعه است. گزاره‌های درست فرهنگ و گزاره‌های غلط فرهنگی درنگاه جامعه بوجود می‌آید. در واقع فرهنگ ابعاد ذهنی و عینی دارد که تحول در عینیت فرهنگی در قالب هنر، ادبیات، شعر، سینما، موسیقی و همه امور مرتبط با سبک زندگی و صنایع فرهنگی و حتی معماری و  شهرسازی، مرتبط با نگاه و ذهنیت‌های فرهنگی است.
دکتر عاملی اضافه کرد: گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت ساده همان ترسیم مقام معظم رهبری برای آینده ایران و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است. دستیابی به این هدف شدنی است. ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی اساسی تحول را در حوزه‌های فرهنگی ایجاد کنیم و استقرار تمدن اسلامی را با ابعاد و اضلاع معنوی و مادی محقق کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم در آینده شاهد تحولات عظیم باشیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به‌عنوان عالی‌ترین نهاد فرهنگی در این عرصه نقش‌آفرینی کند.
دکتر عاملی افزود: بازسازی فرهنگی یک کشور نیازمند آموزش و پرورش توانمند است. اگر تمام منابع مالی حوزه فرهنگ برای  آموزش و پرورش هزینه شود، نتایج بسیار مهم و البته تمدن ساز خواهد داشت. ما در این سال‌ها دچار اضطرار فرهنگی شدیم. در واقع دوره طلایی یادگیری مرتبط با دوره های تحصیلی آموزش و پرورش است. با توجه به قدرت یادگیری بسیار بالای کودک، باید گفت آموزش عالی در واقع مرتبط با دوره مهدکودک، پیش دبستان، دبستان، متوسطه اول و دوم است.  هم‌اکنون ۱۹ میلیون دانش‌آموز از مهدکودک تا متوسطه اول و دوم در مدارس حضور دارند. باید به این ظرفیت توجه داشته باشیم، این یک ظرفیت بسیار مهم و فرهنگ ساز است.
گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت ساده همان ترسیم مقام معظم رهبری برای آینده ایران و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است. دستیابی به این هدف شدنی است. ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی اساسی تحول را در حوزه‌های فرهنگی ایجاد کنیم و استقرار تمدن اسلامی را با ابعاد و اضلاع معنوی و مادی محقق کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر بدنبال فرهنگ فاخر و تمدن ساز هستیم باید گفت، ظرفیت اصلی آن در آموزش و پرورش تمدن ساز است.  البته دولت محترم، ظرفیت های خوبی را برای حمایت از آموزش و پرورش فراهم کرده ولی راه نرفته و اقدامات مهمی داریم که باید با همه توان دنبال کنیم. امیدوار هستیم در گام دوم تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، با نگاه تمدنی، نهادهای تمدنی و روش های فاخر تمدن سازی، شاهد شکوفایی بیشتر جامعه اسلامی ایران باشیم.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7