کد خبر: 17395| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۸:۳۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۴۸۳

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است، گفت: اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع مدیران و مسئولان مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه، در سخنانی به اهمیت ورود حوزه‌های علمیه به موضوع تربیت معلم پرداخت و گفت: افرادی که با تاریخ توسعه علم در جهان آشنا هستند، اطلاع دارند که علم جدید در ادامه علوم دینی است. دانشکده‌ها و کالج‌های دانشگاه کمبریج در کنار کلیسا تاسیس شدند، در واقع به منظور توسعه کلیسا بوده است؛ لذا علم جدید ادامه علم دینی بوده و تعبیر قدیم و جدید، یکی از فتنه‌هایی بوده که برای تضعیف علوم دینی مطرح می‌شده است.

دکتر عاملی ادامه داد: بعضی از دوستان ما هم گرفتار این مقوله شده‌اند، هر چه به گذشته نظر می‌کنیم، علمای ما جامع همه علوم بودند و خود حضرت امام(ره) در مسائل مختلف دیدگاه‌های به روز و لحظه‌ای داشتند. لذا اینکه برخی علم افراد و عالمان حوزوی را در چند کلاس خلاصه و بیان می‌کنند، نمی‌دانند که علم، آن نوری است که در قلب انسان وجود دارد و موجب هدایت او می‌شود و همه علومی که آمده برای تشخیص و تقویت فهم قاعده‌های تکوین است.
وی با بیان اینکه جداسازی بین علوم، سکولاریزم نهادینه شده‌ای است که تلاش داشت آن دو را از هم جدا کند، افزود: در حالی که علوم به هم پیوسته‌اند برخی سعی می‌کنند حوزه را از دانشگاه جدا جلوه دهند، در حالی که آنها از یک جنس اند و ماهیتشان یک چیز است. خودمان آنها را جدا کرده‌ایم و بعد از وحدت این دو سخن به میان می‌آوریم. کشف حقایق هستی، هدف هر دو علوم حوزوی و دانشگاهی است و ساختن زندگی بهتر برای انسان، وجه اشتراک همه این علوم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سکولاریزم از اینجا شروع شد که دین را از سیاست جدا کردند، سپس دین را از نهادهای اجتماعی و بعدتر از علم جدا کردند. این جداسازی تا آنجا ادامه یافت که متدینان خجالت می‌کشیدند که حرف از دین بزنند. این اتفاق اما نباید در جمهوری اسلامی رقم بخورد و حتی وقتی از وحدت صحبت می‌شود باید این ملاحظه در نظر گرفته شود که هر دوی این‌ها از یک جنس‌اند.

پایه و اساس فرهنگ کشور در حوزه آموزش و بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و جامعه معلمان بیشترین اثر را در این زمینه دارد.

به گفته دکتر عاملی یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است. اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد. در بحث معضلات فرهنگی نهادهای متولی بالادستی مقصر دانسته می‌شوند، در حالی که پایه و اساس فرهنگ کشور در حوزه آموزش و بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و جامعه معلمان بیشترین اثر را در این زمینه دارد. همه افراد وقتی درباره زمینه‌های موفقیت خود صحبت می‌کنند، به پدر و مادر و نیز معلمان خود اشاره می‌کنند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل عبداللهی مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه به ارائه گزارشی از این مرکز پرداخت و گفت: مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه بین چند نهاد حوزوی و در تعامل با شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تاسیس شده که پس از یکسال فعالیت مجوز رسمی آن توسط هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان صادر و مورد تایید وزرای مربوطه و دولت قرار گرفته است.
مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه با اشاره به استقبال خوب طلاب از فراخوان این مرکز گفت: طلاب فاضل دغدغه‌مند و علاقمند به کار تربیتی بصورت گسترده درخواست همکاری با این مرکز را داشتند که تاکنون براساس مجوزهای صادره قریب به 500 نفر در سال گذشته و حدود 1500 نفر در سال جدید جذب شده‌اند؛ لکن با توسعه زیرساخت‌ها و ارائه مجوزهای قانونی بیشتر می‌توان از ظرفیت بیشتر طلاب در آموزش و پرورش استفاده کرد.
حجت الاسلام عبداللهی گفت: در خصوص تامین هزینه‌های پشتیبانی از این طرح کلان، انتطار می‌رود با همکاری مجلس و همراهی دولت در سال جاری ردیف بودجه برای این مرکز تعیین شود و نیز همکاری لازم صورت بگیرد تا انشالله این مجموعه که خواهد توانست برخی از دغدغه‌های سند تحول را برطرف کند مقاوم تر از گذشته فعالیت نماید.

در این جلسه که با حضور حجت الاسلام حمید پارسانیا رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از مدیران و مسئولان هر دو نهاد تشکیل شده بود، اعضا به تبادل نظر برای ارتقای عملکرد این مرکز پرداختند.
لازم بذکر است مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه با هدف جذب و تربیت نیروهای مستعد از بین داوطلبان حوزوی برادر و خواهر برای ورود به آموزش و پرورش، تربیت صاحب‌نظران و پژوهشگران متخصص حوزوی به منظور نظریه‌پردازی ‏تربیت دینی و بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغی- فرهنگی طلاب در عرصه آموزش و پرورش اسفندماه 1397 در هیئت امناء دانشگاه فرهنگیان مطرح و به عنوان مرکز وابسته دانشگاه فرهنگیان مصوب شد. دفتر مطالعات تعلیم و تربیت و مجله تربیت معلم طراز و مجله تخصصی تربیت متعالی از جمله فعالیت‌های تاسیسی در این مرکز به حساب می‌آید.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7