کد خبر: 16430| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۶:۵۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۷۷

جلسه 837 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و با حضور دکتر محمد باقر قالیباف رئیس قوه مققنه و حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه 1399/۱۲/5 در محل ریاست جمهوری برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران پیرامون مصوبات این جلسه اظهار داشت: دستور اصلی این جلسه سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بود که برشی از نقشه جامع علمی کشور محسوب می‌شود و به نوعی همکاری‌های هماهنگ و سازمان‌یافته حوزه کشوری و لشکری را تنظیم می‌کند و رابطه نیروهای دفاعی کشور را با حوزه‌های آموزش عالی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی مورد توجه قرار می‌دهد.
دکتر عاملی تصریح کرد: این سند در سطح چشم‌انداز، نظام ارزش‌ها، اهداف کلان، سیاست‌های کلان و راهبردهای کلان و اولویت های علم و فناوری در حوزه دفاعی تدوین و تصویب شده و این سند بسیار مهم با برنامه زمان‌بندی 15 ساله و نگاه به افق 1414 تنظیم شده است.
وی افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور ریاست ستاد مشترک سردار باقری و همچنین وزیر دفاع امیر حاتمی سند علم و فناوری در حوزه دفاعی ارائه شد و اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی ابعاد مختلف آنرا مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و ضمن اصلاحاتی مورد تصویب اکثریت قاطع اعضاء محترم قرار گرفت.



وی افزود: سند علم و فناوری حوزه دفاعی کشور پیش‌تر در شش جلسه کمیسیون تخصصی ستاد راهبری نقشه جامع علمی و همچنین در صحن اصلی این ستاد با حضور وزرای دفاع و امور خارجه و اعضای ستاد مورد بررسی و مداقه کارشناسی قرار گرفته بود.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حجم سنگین کارشناسی‌های صورت گرفته در نیروهای مسلح برای تدوین این سند بیان داشت: نزدیک به 2000 کارشناس خبره در تدوین سند مشارکت داشته‌اند و 65000 نفر ساعت روی سند کار شده و نشست‌ها و کنفرانس‌های متعددی برای گرفتن آراء و نظرات صاحب‌نظران پیرامون سند برگزار شده است.
دکتر عاملی پیرامون هدف اصلی سند گفت: ایجاد همکاری نظام‌مند بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی و همچنین استفاده از ظرفیت دانش دفاعی کشور در مسیر توسعه و پیشرفت صنعتی، کشاورزی و خدمات در عرصه های مختلف هدف اصلی سند علم و فناوری حوزه دفاعی کشور است و امیدواریم که این سند برای سرریز تجربیات و دانش و پژوهش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های نیروهای مسلح در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و دانشگاه‌ها کمک کند که این سنت در دنیا وجود داشته است و فناوری‌های بسیار مهم در هوافضا، رایانه، کوانتوم، آلپرنت، اینترنت، هوش مصنوعی و... همه محصول تجربیات دانشی در نیروهای مسلح است.



وی اضافه کرد: این نگاه اساسی در سند وجود دارد که توسعه علم و فناوری دفاعی با رویکرد جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد که این رویکرد قدرتی و سلطه‌آمیز نسبت به کشورهای دیگر مانند برخی ارتش‌های جهان که غلبه برای آنها مهم است نیست و نگاه در توسعه دانش و صنایع دفاعیپ، نگاه بازدارنده و جلوگیری از جنگ و به تعبیر شهید سلیمانی جلوگیری از کشتن شده انسان‌ها است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشات رهبر حکیم انقلاب در روز گذشته در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بر مبنای نگاه جمهوری اسلامی ما نمی‌توانیم سراغ سلاح‌های اتمی که منشأ کشتار جمعی می‌شود و یا سلاح‌های شیمیایی که ضررهای نسلی ایجاد می‌کند؛ برویم و رویکرد معظم‌له رویکرد دقیقی است که در توسعه علم و فناوری دفاعی نیز ملحوظ است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به ماده 7 سند علم و فناوری دفاعی اشاره کرد و گفت برای استمرار راهبری و هماهنگی های مربوطه و اجرائی سازی این سند، یک شورای تخصصی علم و فناوری در حوزه دفاعی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که ریاست آنرا، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح بر عهده خواهد داشت و اعضاء آن فرماندهان نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و همچنین معاونین مربوطه ستاد مشترک همراه با وزرای دفاع، علوم و بهداشت و درمان، وزیر اطلاعات، وزیر صنایع، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای امنیت ملی، دو نفر از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه آزاد، روسای کمیسیون های آموزش و تحقیقات  و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا خواهند بود.
دکتر عاملی همچنین از تمدید حکم روسای سه فرهنگستان کشور خبر داد و گفت: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر رضا داوری اردکانی به‌عنوان رئیس فرهنگستان علوم، دکتر علیرضا مرندی به‌عنوان رئیس فرهنگستان علوم‌پزشکی و دکتر غلامعلی حداد عادل به‌عنوان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای یک دوره چهار ساله، مجددا انتخاب شدند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7