مهندس صادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و جمعی از مدیران این بنیاد با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار اظهار داشت: حوزه بازیهای رایانهای بسیار اهمیت دارد چرا که این حوزه صرفاً بازی نیست و دامنه عملکردی بالایی در جنبههای آموزشی، سلامت، درمان، توسعه صنعت و نوآوری و خلاقیت دارد. مطالعات آماری نشان می دهد گروه سنی 18 تا 25 سال بطور متوسط 20 ساعت در هفته از بازی های کامپیوتری و موبایلی استفاده می کنند. البته گروه سنی بازی ها شامل دوره سنی بزرگ حتی 60 سال به بالا هم می شود. اقتصاد این حوزه هم بسیار بزرگ است و مثلا در آمریکا کسب و کار 200 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.
وی با تأکید بر لزوم توجه و نظارت بیشتر مسئولان کشور بر حوزه بازیهای رایانهای، افزود: پیوند بازیهای رایانهای با واقعیت گسترده؛ ظرفیتهای جدیدی را ایجاد کرده است و به یک سرگرمی فراگیر عمومی در جهان تبدیل شده است.
حوزه بازیهای رایانهای بسیار اهمیت دارد چرا که این حوزه صرفاً بازی نیست و دامنه عملکردی بالایی در جنبههای آموزشی، سلامت، درمان، توسعه صنعت و نوآوری و خلاقیت دارد
دکتر عاملی ادامه داد: متوسط زمانی که برخی گروههای سنی به بازی اختصاص میدهند بیشتر از تلویزیون، سینما، کتاب و سایر رسانه ها است و به نوعی اجتماعی شدن این گروه سنی با بازی گره خورده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا گفت: با توجه به ضرورتهای خانهنشینی در دوران شیوع کرونا، میزان استفاده از بازیهای رایانهای افزایش پیدا کرده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: بهنوعی این پدیده یک پدیده مضاف شده است و حتماً نیازمند ایجاد یک فضای بزرگتر برای فضای بازی و سرگرمی هستیم به ویژه اگر بازی را Edutainment یعنی آموزش و سرگرمی ببینیم؛ منشا خلاقیت ها و نوآوری ها فراگیر و اثر گذار در پیشرفت و توسعه می شود.
مطالعات آماری نشان می دهد گروه سنی 18 تا 25 سال بطور متوسط 20 ساعت در هفته از بازی های کامپیوتری و موبایلی استفاده می کنند. البته گروه سنی بازی ها شامل دوره سنی بزرگ حتی 60 سال به بالا هم می شود.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به بازیهای جدی و ترکیبی خاطرنشان کرد: در بازی های ترکیبی بهخاطر پیامدهای انسانی که دارد تلاش زیادی شده که بازی به محیط انسانی کشیده شود و امروز در کشور برخی به سمت پلتفرمهای فیزیکی بازی رفتهاند و فرد بهصورت فیزیکی و حرکتی در طبیعت درگیر بازی میشود.
دکتر عاملی با اشاره به شکلگیری ارتباطات بینالمللی در حوزه بازیهای رایانهای گفت: امروز یک عرصه متفاوت از درگیر شدن در حوزه بینالمللی ایجاد شده بهویژه آنکه با کنشگر و کاربران در حوزه بازی مواجه در سطح بین المللی مواجه هستیم.
اقتصادبازیهای رایانه ای بسیار بزرگ است و مثلا در آمریکا کسب و کار 200 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین با تأکید بر لزوم تنوع بخشی در منابع درآمدی بنیاد ملی بازیهای رایانهای به حوزه وقف اشاره کرد و تصریح کرد: مناسب است که از ظرفیت خیرین بهره گرفته شود چرا که خیرین افراد روشنی هستند و اگر دامنه کار بازیهای رایانهای برای آنها توجیه شود حتماً مشارکت خواهند کرد.
متوسط زمانی که برخی گروههای سنی به بازی اختصاص میدهند بیشتر از تلویزیون، سینما، کتاب و سایر رسانه ها است و به نوعی اجتماعی شدن این گروه سنی با بازی گره خورده است.
دکتر عاملی با اشاره به سوالی که در جامعه وجود دارد، که چرا نمیتوانیم تاثیرگذاری در فرهنگ داشته باشیم؟ و یا اینکه چرا در حوزه اخلاق تاثیرگذاری ما کمتر شده؟ گفت: منابع تأثیرگذاری جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده است و یکی از این منابع همین حوزه بازیهای رایانهای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای توانمند سازی جامعه میتواند از طریق توجه کردن به حوزه بازی قدم بردارد. بازی ها حوزه عمل اختیاری متناسب با علائق و تمایلات را تقویت می کند.
دکتر عاملی با تاکید بر اهمیت توجه به بازیهای جدی و ترکیبی: در بازی های ترکیبی بهخاطر پیامدهای انسانی که دارد تلاش زیادی شده که بازی به محیط انسانی کشیده شود و امروز در کشور برخی به سمت پلتفرمهای فیزیکی بازی رفتهاند و فرد بهصورت فیزیکی و حرکتی در طبیعت درگیر بازی میشود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: در دنیای امروز رویکرد آموزش و تعریف سواد تغییر کرده است و در حال حاضر به سمت خودراهبری میرویم. این جنبه بازی، مسیر را برای تعلیم و تربیت جدید باز می کند.
وی با اشاره به ژانرها و پیامهای منفی در برخی بازیهای رایانه ای غربی بر لزوم پرهیز از تقلید صرف در این حوزه تاکید و گفت: باید در بازیهای تولید داخل به سمت فرهنگسازی برای جامعه حرکت کنیم و اگر کاربری که در بستر اجتماعی که نقش ایفا میکند در بازی بتواند بهجای کشتن و جنگ به نقشهای ماجراجویی در رفع مشکلات اجتماعی بپردازد، در رفتار حقیقی وی نیز تاثیر مثبت را شاهد خواهیم بود.
منابع تأثیرگذاری جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده است و یکی از این منابع همین حوزه بازیهای رایانهای است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای توانمند سازی جامعه میتواند از طریق توجه کردن به حوزه بازی قدم بردارد.
دکتر عاملی در خاتمه با بیان اینکه آمادگی برای اصلاح اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: این اصلاحات باید متناسب با تحولات امروز صنعت بازیهای رایانهای انجام شده و مناسب است بنیاد بازی ها، گزارش از عملکرد خود در ستاد مهندسی فرهنگی کشور ارائه کند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندس پژمان مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این دیدار با اشاره به برنامهها و اقدامات این بنیاد، اظهار داشت: در برنامه امسال بنیاد بازیهای رایانهای یک لایحه درآمدی در نظر گرفته شده و همچنین برای مطالعات و پژوهش و آموزش ذیل اهداف بنیاد برنامه درآمدی لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه نقش رگولاتوری بنیاد هنوز دیده نشده، ادامه داد: هر جا وارد کار میشویم از بنیاد اساسنامه و... میخواهند و در جاهایی که تاکنون به سرانجام رسیده با تلاش همکاران بنیاد بوده است.
مهندس پژمان با اشاره به اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: این اساسنامه ضمانت اجرایی لازم را ندارد چرا که برای سایر دستگاهها در اساسنامه وظایفی در نظر گرفته شده اما بنیاد نمیتواند برای اجرا آنرا پیگیری کند.
مهندس پژمان: همواره مسیر معاونت حمایت بنیاد، حمایت از محصول بوده است اما به دلیل گم بودن مسیر حمایت بعضاَ این حمایتها نافرجام بود که خوشبختانه اکنون در ساختاری با عنوان همگرا، حمایتها بهصورت هوشمند انجام میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای عدم ارتباط این بنیاد با سایر دستگاهها بهصورت ارگانیک را بهعنوان یکی از مشکلات این بنیاد عنوان کرد و گفت: هدف از تصویب سند بازیهای رایانهای حل این مشکلات با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که نیاز به پیگیری بیشتری برای اجرا دارد.
وی با اشاره به وجود معاونت حمایت از بازیهای داخلی در ساختار بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: همواره مسیر این معاونت، مسیر حمایت از محصول بوده است اما به دلیل گم بودن مسیر حمایت بعضاَ این حمایتها نافرجام بود که خوشبختانه اکنون در ساختاری با عنوان همگرا، حمایتها بهصورت هوشمند انجام میشود.
مهندس پژمان از شناسایی 70 تیم در سطح کشور که مشمول قانون حمایت از بازیهای داخلی شدهاند خبر داد و گفت: البته میزان پرداختی این حمایتها در مقایسه با سایر کشورها بسیار ناچیز است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: با حمایت دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعملی مبنی بر صدور پروانه تولید توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای به تصویب رسید که البته قبلاً نظارتی در این زمینه نبود و با تصویب این مصوبه ساماندهی شد.
وی همچنین از تشکیل شورای فقه بازی بهمنظور رفع بعضی ابهامات موجود خبر داد و گفت: البته برای نظارت بر بازی سراها و... ناهماهنگیهایی با گمرک و وزارت صمت وجود دارد که امیدواریم این مشکلات نیز برطرف شود.
مهندس پژمان گفت: در معاونت آموزش تمرکز از تهران کم شده و به کل کشور توسعه یافته است و بعد از این ایام کرونایی با تفاهم صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش مدرسه بازیسازی فردا راهاندازی خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای پیرامون نحوه آشنایی با بازیهای داخلی اظهار داشت: همچنین با هماهنگی صورت گرفته کلاسهای آموزش این بازیها در فرهنگسراها برگزار میشود و همچنین با همکاری شبکه آموزش صداوسیما اقداماتی برای آموزش بازیهای داخلی انجام شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یک پیمایش ملی بهصورت تلفنی در معاونت آموزش انجام شده است و دبیرخانه بازیهای جدی در این معاونت تشکیل شده است.
مهندس پژمان تصریح کرد: جشنواره بازیهای جدی بهمنظور توسعه بازیهای داخلی، از پشتوانهسازی محتوایی و شناسایی سرمایهگذار بهویژه از بخش خصوصی استقبال میکند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به تاریخچه تأسیس این بنیاد گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن مقطع برای تأسیس بنیاد هوشمندی داشته است چرا که با توجه به اهمیت بازیهای رایانهای، درگیر بودن جامعه با این موضوع و همچنین مخاطبین بالای این صنعت حساسیتهایی وجود دارد.
وی به ابعاد فرهنگی، تربیتی و ترویجی بازیهای رایانهای اشاره و تأکید کرد: از قرارگاهی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم که این راهکاری را بهمنظور رفع مشکلات و راهبری این حوزه و ایجاد تکالیفی برای دستگاهها تدبیر کند.
مهندس پژمان در پایان سخنان خود پیشنهاد داد: سند جامع بازیهای نوین به منظور ساماندهی این حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
در ادامه دکتر سید مجتبی عطاردی مشاور برنامهریزی بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار داشت: متناسب با مدل سیاستگذاری و برنامهریزی در کشور و برای اینکه بدانیم که در اسناد بالادستی چه داریم بیانیه گام دوم انقلاب، اساسنامه بنیاد و.. را تحلیل مضمون کردیم.
وی افزود: با بررسی گزارههای مأموریت بنیاد در سالیان گذشته، 5 هدف کلان و 18 کلان موضوع استخراج شد.
دکتر عطاردی تصریح کرد: حکمرانی صنعت بازی و سرگرمی، مدیریت تغییرات فرهنگی، توانمندسازی صنعت بازی و سرگرمی، حمایت از فعالان صنعت بازی و سرگرمی و مدیریت تحول پنج هدف کلان طراحی شده هستند و تمام اقدامات باید با کلان موضوعات تعریف شده انطباق داشته باشد.
مشاور برنامهریزی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان سخنان خود تأکید کرد: بهمنظور سنجش موفقیت تحقق این اهداف، حتماً ارزیابیهای لازم انجام میشود.
دکتر محمد حاجی میرزایی معاون آموزش و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این جلسه اظهار داشت: با ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در بخشهای مختلفی همکاری داریم.
وی ادامه داد: ارزیابیهای دقیق در خصوص محصولات انجام میشود که مورد قبول همه تیم های بازی ساز است.
دکتر حاجی میرزایی با اشاره به پیشرفت بازیهای موبایلی و بازیهای رایانه ای داخلی در سالهای اخیر گفت: حتی در کشورهای مختلف برخی بازیهای موبایلی ایرانی رونق دارند که بعضاً نمیدانند که این بازیها ایرانی است.
معاون آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای تأکید کرد: در آموزش بهدنبال این بودیم که با استفاده از نهادهای آموزشی دیگر مانند دانشگاهها اهداف خود را گسترش دهیم و در سال گذشته با مشارکت دانشگاههای برتر توانستیم دورهها و اردوهای آموزشی موفقی را برگزار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با وزارت آموزش و پرورش به توافق رسیدهایم که این دورههای آموزشی را در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) برگزار کنیم و تا کنون 40 هزار نفر در این زمینه ثبتنام کردهاند.
در ادامه دکتر حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: رویداد بازیهای جدی امسال با هدف اتصال سازمانهای مختلف با این بازیها و آشنا کردن آنها با این نوع بازی و تمایل سازمانها برای استفاده از آن افزایش یابد.
وی از جذب 15 دستگاه برای بازیهای جدی خبر داد و گفت: بازیهای جدی نقش مهمی در شیوههای آموزشی، درمان و... کسب کردهاند و امسال برای اولین بار در جهان یک بازی جدی مجوز FDA را برای تجویز پزشکان دریافت کرد.
همچنین دکتر عقیل منصوری معاون نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این جلسه اظهار داشت بهدنبال تقویت فعالیتهای ایجابی هستیم و به همین منظور ستاد ساماندهی بازار را فعال کردهایم.