کد خبر: 15025| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۵ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۸۳

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: هوش مصنوعی یکی از پایه های تطورات آینده دانش، فناوری، معیشت و معرفت عالم است و می بایست از اهمیت این فناوری غافل نشویم.
آیت الله اعرافی عصر امروز در نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه قم برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و تبریک سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان داشت: راهبردی که مأمون در مواجهه با امام رضا علیه السلام به کار گرفت هضم امامت در خلافت عباسی بود.
وی افزود: این راهبرد خیلی پیچیده تر از چند طرح و حیله ای بود که در دهه های قبل از آن خلفای عباسی در مواجهه با ائمه اطهار علیهم السلام در پیش گرفته بودند؛ اما این راهبرد شوم با تدابیر رضوی به یک درخشش تاریخی مبدّل و ایران ما هم با این هجرت نورانی شد.
مدیر حوزه های علمیه گفت: پس از عصر رضوی همه امیدها برای حضور و ظهور امامت در جامعه از بین رفت؛ هر سه بزرگ و پیشوای معصوم در عصر پس از عصر رضوی بدلیل اختناق بسیاری که به وجود آمده بود، بدنبال آماده سازی شرایط و زمینه برای آغاز غیبت بودند و فقاهت را پایه گذاری نمودند.
وی خاطرنشان کرد: امروز و در عصر انقلاب اسلامی پرچم فقاهت به دست ما طلاب رسیده و این مسئولیت بسیار خطیری است؛ باید با رهنمودهای بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری گام های بلندی را در ارتقای جایگاه حوزه در سراسر جهان برداریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حوزه در دور جدید مدیریتی بیش از ۱۰۰ پروژه طرح را که مورد تصویب شورای عالی حوزه های علمیه بوده را پیگیری نموده است.
وی تصریح کرد: در اسناد کلان و نظامات جامع حوزه سه سند مربوط به فضای مجازی وجود دارد که در آنها به آینده این موضوع در حوزه های علمیه پرداخته شده است.
عضو شورای عالی حوزه گفت: در درختواره دانشی نظام آموزشی حوزه علمیه در حال حاضر ۱۶ قلمرو دانشی و ۴۰۰ رشته و گرایش دیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: سامانه «تقریر» محلی برای ثبت و به اشتراک گذاشتن دروس خارج حوزه می باشد که با استقبال و همکاری مراجع عظام تقلید نیز همراه بوده است؛ این سامانه هم به صورت آنلاین و هم آفلاین قابلیت ارائه دروس را دارد.
آیت الله اعرافی بیان داشت: طرح مهم دیگری که در حال اجراست طرح هدایت علمی است که طی آن طلاب می توانند در کنار سیستم مدرن آموزشی از شیوه های مشاوره ای و تربیتی سنتی نیز با کمک اساتید توانمند بهرمند شوند.
وی گفت: همه نهادها در شرایط کرونایی درحال تلاش برای تبدیل خدمات از حالت حضوری به مجازی و الکترونیکی هستند تا مراجعات کاهش یابند.
عضو شورای نگهبان قانون اساسی خاطرنشان کرد: طرح هایی همچون همین طرح هوش مصنوعی بسیار هزینه بردارند اما با روحیه جهادی دست اندرکاران بسیاری از هزینه های آن کاهش یافته اند.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یک رشته و فناوری فرارشته ای، فرابخشی، و فرافناوری است و جهان بشریت به دنبال این است که استدلالات انسانی که در اعماق ذهن او که عالی ترین جلوه خلقت الهی است را بوسیله این فناوری ماشینی کند.
آیت الله علیرضا اعرافی در ادامه اظهار داشت: هوش مصنوعی یکی از پایه های تطورات آینده دانش، فناوری، معیشت و معرفت عالم است و می بایست از اهمیت این فناوری غافل نشویم.
وی گفت: حوزه از دو منظر با هوش مصنوعی ارتباط برقرار می کند؛ یکی از این منظر که هوش مصنوعی با همه ممیزات و عناصرش یک موضوع برای علوم اسلامی است.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: فلسفه، فقه، حقوق و اخلاق شاخه هایی از علوم اسلامی هستند که باید در موضوع هوش مصنوعی کار کنند و پرسش های مربوط به آن را پاسخ دهند؛ از منظر دیگر هوش مصنوعی به مثابه ابزاری است که هم در تحقیق، هم در آموزش و هم در تبلیغ حوزوی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: دور نماهایی در حوزه کار تبلیغی با استفاده از هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است که در آینده رونمایی خواهند شد.
آیت الله اعرافی گفت: هوش مصنوعی در علوم اسلامی ابزاری در دست محقق و فقیه علوم اسلامی است؛ هوش مصنوعی بتواند در فرآیند استخراج فتوا ورود یابد می تواند نتایج بسزایی همچون تسریع و نتیجه گیری نظام سازی علمی و کاربردهای دیگر داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید آسیب های فناوری هوش مصنوعی نیز توسط متخصصین امر مورد واکاوی قرار گیرند و از آسیب های آن غافل نشویم.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7