کد خبر: 10495| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۱ اسفند سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۸:۴۵:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۵۹

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بروز بحران‌ و به هم ریختگی رسانه‌ای در پی شیوع کرونا در جهان سخن گفت و تصریح کرد: حداقل برای فوریت‌های اجتماعی باید زیرساخت‌های لازم فرهنگی، فناوری و قوانین و مقررات فضای دوم را فراهم کنیم.
دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز چهارشنبه، ۲۱ اسفندماه، در جلسه «بررسی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا در ایران» که به صورت ویدئوکنفرانس و با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد، ورود جدی‌تر به فضای دوم (فضای مجازی) را اولین بستری دانست که شیوع کرونا فراهم کرده است و گفت: فرهنگ در بستر روابط اجتماعی شکل می‌گیرد اما امروز ارتباط مردم تحت تأثیر شیوع کرونا مختل شده و حتی ارتباط انسان با محیط زیست و اشیا نیز به مخاطره افتاده است. بنابراین با بحران ارتباط مواجه هستیم.
دکتر عاملی سلامت الکترونیک در تشخیص و درمان بیماری‌ها، مراقبت‌ از بیماران با استفاده از ربات‌ها و توجه جهانی به مسئله دورکاری را از پیامدهای شیوع کرونا در جهان برشمرد
وی توجه بیشتر به موضوع سلامت الکترونیک در تشخیص و درمان بیماری‌ها و حتی مراقبت‌ از بیماران با استفاده از ربات‌ها و توجه جهانی به مسئله دورکاری را از دیگر پیامدهای شیوع کرونا در جهان برشمرد و گفت: همه این چالش‌ها باعث ورود جدی‌تر ما به فضای دوم شده است و باید بدانیم که در فضای دوم چه اتفاق‌هایی رخ خواهد داد و لازم است به سیاست‌های فرهنگی توجه کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور بیشتر افراد در خانه‌ها را موجب افزایش مشارکت آنها در شبکه‌های اجتماعی و تولید و به اشتراک‌گذاری مطالب در این فضا دانست و گفت: مردم به دنبال ساختن کلیپ‌ها و نشر و بازنشر گسترده مطالب هستند که همین مسئله منجر به ایجاد بحران رسانه‌ای شده است، به نحوی که سازمان بهداشت جهانی در کنار بحران شیوع کرونا از بحران رسانه‌ای این بیماری سخن می‌گوید، چرا که رسانه‌ها قدرت ساختن دروغ‌های بزرگ و ترس‌های بزرگ را در چنین بحران‌هایی دارند.

به هم ریختگی رسانه‌ای موجب شده که بسیاری از کشورها برای دروغ‌ها و ایجاد هراس در مردم مجازات‌های سنگین تعیین کنند

وی از بروز به هم ریختگی رسانه‌ای در شرایط کنونی سخن گفت و افزود: دشمنان ایران نیز با عقده‌گشایی گسترده‌ای در حال ایجاد نوع جدیدی از ایران‌هراسی هستند تا در جامعه ایجاد نگرانی کنند. همین به هم ریختگی رسانه‌ای موجب شده که بسیاری از کشورها برای دروغ‌ها و ایجاد هراس در مردم مجازات‌های سنگین تعیین کنند. رئیس قوه قضائیه ایران نیز از اندیشیدن تمهیداتی در این خصوص سخن گفته‌اند که نشان می‌دهد نیاز به تدابیر بیشتر در این زمینه داریم.

چالش کرونا فرصتی را برای ما ایجاد کرده است که در مورد فضای دوم به صورت قطعی‌تر، الزام‌آورتر و سیستمی‌تر کار کنیم

دکتر عاملی با ذکر اینکه حدود ۱۸ سال است که از وارد شدن به فضای «دو فضایی شدن» صحبت می‌کنیم، گفت: فضای دوم به موازات فضای اول اهمیت کانونی دارد و هر چه بعد از ظهور اینترنت به جلو رفتیم، این فضا در حوزه فرهنگ، رسانه، زندگی روزمره، سبک زندگی و ... پررنگ‌تر و پرسیطره‌‌تر ظهور کرده و حتی مفهوم حکمرانی را تغییر داده است. فضای دوم فضایی جدی است و چالش کرونا فرصتی را برای ما ایجاد کرده است که در مورد فضای دوم به صورت قطعی‌تر، الزام‌آورتر و سیستمی‌تر کار کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دورکاری برخی از مشاغل، گفت: سازمان امور اداری و استخدامی به بیان این مطلب اکتفا کرد که نهادها می‌توانند دورکاری کنند. این کافی نیست و الزامات آئین ‌نامه‌ای، استانداردها، زیرساخت‌های فناوری و ... باید برای این امر فراهم می‌شد.

دکتر عاملی: مخاطرات موجود در آموزش از طریق اینترنت نشان داد که آمادگی لازم را برای این کار نداشته‌‌ایم

دکتر عاملی به مخاطرات موجود در آموزش از طریق اینترنت پرداخت و گفت: مشکل به وجود آمده موجب شد این مخاطرات مشخص‌تر شود و نشان داد که ما آمادگی لازم را برای این کار نداشته‌‌ایم.
وی با اشاره به این موضوع که حتی اگر تا تابستان شیوع کرونا کاهش پیدا کند، همچنان مشکلات مربوط به ترافیک و آلودگی هوا باقی هستند، گفت: بنابراین نیاز داریم حداقل برای فوریت‌های اجتماعی، زیرساخت‌های لازم فرهنگی، فناوری و قوانین و مقررات فضای دوم را فراهم کنیم.

منبع:خبرگزاری ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7