دومین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی بررسی کنکور به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خطمشیگذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری، دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و نمایندگان سایر دانشگاههای مطرح کشور در حوزه علوم پایه و مهندسی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
دکتر سوزنچی: باید بدانیم که مسئله اصلی در نظام سنجش و پذیرش چیست؟
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه دکتر سوزنچی با اشاره به دستور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تعیین تکلیف کنکور تا پایان سال جاری خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر دارد با برگزاری نشستهای تخصصی به بررسی راهکارها و ظرفیتها برای حل مشکلات نظام سنجش و پذیرش کشور بپردازد.
دکتر سوزنچی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که مسئله اصلی ما در نظام سنجش و پذیرش چیست و ازاینرو تصمیم شورا در فرآیند مذکور بر این است که با توجه به مدلهای سیاستی در کشورهای مختلف و احصای نظرات سایر نهادهای درگیر در موضوع کنکور به بررسی و شناخت مسئله اصلی نظام سنجش و پذیرش اقدام کند.
وی ادامه داد: نگاه به محدوده تأثیرگذاری نظام سنجش و پذیرش و اینکه مسئله در چه سطوحی قابل بررسی است و همچنین مبنای نظری نگاه ما به مسئله سنجش و پذیرش دانشجو ازجمله موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.
معاون خط مشیگذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری افزود: امیدواریم در جلسه پیش رو بتوانیم به این سؤالات پاسخ دهیم که مسئله اصلی نظام سنجش و پذیرش کشور چیست؟ و آیا نظام پذیرش را میتوانند خود دانشگاهها متولی شوند تا صرفاً فرآیند سنجش داوطلبان توسط مؤسسات مربوطه انجام شود؟
دکتر عاملی: نحوه ارزشیابی ورود به دانشگاهها از مسائل اصلی آموزش عالی است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به مسئله کنکور بهعنوان یکی از مسائل اصلی در حوزه آموزش عالی کشور گفت: اگر ما در آموزش عالی کشور بخواهیم مسائل اصلی را دنبال کنیم، یکی از مسائل اصلی کشور نحوه ارزشیابی برای ورود به دانشگاههاست.
وی افزود: درگذشته مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای تصمیمگیر بارها تلاش کردهاند که مسئله کنکور را بهنحوی رفع کنند، اما علیرغم آنکه برای آن بازه زمانی هم در نظر گرفته شد هنوز اتفاق لازم در این زمینه محقق نشده است.
شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری کلان است.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: در مسئله کنکور ما هر مسیری را که بخواهیم طی کنیم باید همراه با محاسبه باشد.
وی افزود: در موضوع کنکور بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی و همچنین نهادهای ذیربط گفتگو و مشاوره شده است تا تقسیم کار صورت گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است که در سیاستهای کلان مربوط به مدل ارزیابی و پذیرش میتواند ورود پیدا کند.
وی ادامه داد: میتوان با مجلس شورای اسلامی نیز هماهنگی داشت تا ذیل راهبردهایی که بهوجود میآید، برای تدوین قوانین و مقررات مورد نیاز اقدام شود.
اعتماد به سیستم پذیرش دانشجو و امنیت سنجش؛ مزیتهایی است که نباید از دست برود
دکتر عاملی با اشاره به مزیتهایی که تجربه سنجش و پذیرش در کشور داشته است تأکید کرد: سیستم فعلی ما مزیتهایی دارد که نباید آنها را از دست بدهیم و یکی از این مزیتها همین اعتماد به سیستم ارزیابی و پذیرش دانشجویان است.
وی افزود: امنیت سنجش امر بسیار مهمی است که تلاش و دقت بسیاری برای آن صورت گرفته است و این سلامت و امنیت کنکور سرمایه بزرگی تلقی میشود که نبال آن هر مدل دیگری که بخواهد جایگزین شود باید این ویژگیها را هم تأمین کند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در کنار توجه به مزایای موجود باید تلاش کنیم تا از معایب آن پرهیز شود و یکی از این معایب فشار سنگینی است که دانشآموز در مسیر کنکور متحمل میشود که بهدنبال آن با تأکید بر انتخاب رشتههای خاص و یا درآمدزاییهای بالای برخی رشتهها نوعی فشار روانی برای دانشآموز بهوجود میآید.
درصد بالایی از داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری براساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه میشوند
وی افزود: مسئله دیگر عرصه استقلال دانشگاههاست که البته سازمان سنجش معتقد است با کاستن مرحلهبه-مرحله پذیرش دانشجویان توانستهاند بخشی قابل توجهی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را براساس سوابق تحصیلی پذیریش کنند.
دکتر عاملی ادامه داد: بههرحال ورود در رشتههای کارشناسی بهخصوص در دانشگاههای دولتی از مسیر کنکور صورت میگیرد و تعیین تکلیف تکمقطعی آینده داوطلبان ورود به دانشگاههای کشور نوعی اضطراب و فشار را بههمراه داشته است که تنوعبخشی به نحوه ارزیابیها، در دو یا سه مقطع از سال و یا تفکیک ایجاد کردن بین نظام ارزیابی و پذیرش دانشجو و از همه مهمتر توجه به دانشگاههای درجه یک کشور در جذب مستقل دانشجو؛ میتواند مسیر متفاوت، مفید و مؤثری را بهوجود بیاورد. وی افزود: مدلهای موفقتر در فرآیند آزمون و پذیرش نیز وجود دارد منتهی اینکه آیا مدلهای مذکور میتوانند در فضای اجتماعی و فرهنگی ما نیز موفق عمل کنند، سؤالی است که باید به آن پاسخ داد.
در نظر داریم در مدت 6ماه به مدل برگزیدهای برسیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطالعات پیشین که درخصوص مدل نظام سنجش و پذیرش صورت گرفته گفت: ما روی مطالعات قبلی پایبند خواهیم بود و از آنها نیز استفاده خواهیم کرد ضمن آنکه در نظر داریم در مدت 6ماه به مدل برگزیدهای در این خصوص برسیم و طبیعتاً مسیر اجرایی شدن آن نیازمند فرایندهای حقوقی و اجرایی است که زمانبر خواهد بود.
وی افزود: برای پیشبرد بیشتر اهداف مذکور، اعضای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد دارند با تمام ذینفعان امور کنکور مشورت و رایزنی کنند و در این رابطه دومین نشست مربوطه با رؤسا و مدیران برخی دانشگاههای مطرح کشور صورت گرفته است که حتماً از دیدگاهها و نظرات آنها بهرهمند خواهیم شد.
رئیس دانشگاه تهران: بزرگترین مشکل، ورود دستگاههای مختلف به موضوع کنکور است
دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: شاید بزرگترین مشکل، ورود دستگاههای مختلف به موضوع کنکور است.
وی افزود: ما در مسئله پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری سالها مشکلی نداشتهایم تا آنکه توسط قانون مجلس با مشکلاتی روبهرو شدیم و براین اساس اگر ورود دستگاههای دیگر به موضوع کنکور به حداقل برسد، بسیاری از مشکلات مربوط به این حوزه رفع خواهد شد.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: بیشتر وقت شورای سنجش و پذیرش به مسائل روزمره این شورا میگذرد و ازاینرو فرصتی برای طراحی نظام جدید در موضوع کنکور نیست، بهویژه آنکه قانون نیز همه طرفها را بسته است.
وی افزود: تجربه ثابت کرده است که اگر افراد ذینفع بتوانند برای حل مسئلهای گرد هم آیند مسئله بهخوبی حل خواهد شد.
دکتر نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: دانشگاه همواره بهدنبال جذب بهترین دانشجویان است و به همین دلیل دانشگاه آن طرفی نیست که در آن نوعی از فساد بتواند شکل بگیرد.
صدور یک قالب و برنامه کلی برای همه دانشگاهها اشتباه است
وی افزود: ما از قبل انقلاب شیوههای مختلف پذیرش را تجربه کردهایم و در این زمینه نکته حائز اهمیت این است که صدور یک قالب و برنامه کلی برای همه دانشگاهها اشتباه است.
رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از تجربیاتی که در برخی دانشگاههای خارجی اجراشده این است که در ابتدا تعداد زیادی دانشجو جذب دانشگاه میشوند و در ادامه براساس تلاش دانشجو در ترمهای بالاتر، ظرفیت نهایی دانشجو با ریزش زیادی در زمان فارغالتحصیلی مواجه میشود.
وی افزود: مسئله سربازی دانشآموزان در صورت عدم قبولی در دانشگاه از دیگر مواردی است که معضل خانوادهها شده است.
باید به دانشآموزان اجازه انتخاب بیشتری دهیم
دکتر نیلی احمدآبادی گفت: ما باید به دانشآموزان اجازه انتخاب بیشتری دهیم و فرصت زیادی در اختیار آنها قرار دهیم که براین اساس مجموعهای از انتخابهای دانشآموز تدوین و به دانشگاه مقصد ارائه شود تا دانشگاه براساس علایق و توانمندیهای دانشجو بتواند برای آیندۀ وی برنامهریزی کند.
وی ادامه داد: در رشتههایی از قبیل دکتری حرفهای پیوسته میتوان روند پذیرش دانشجو را دومرحلهای کرد و به یکسری از رشتههای مرتبط از قبیل مهندسی و... اجازه ورود به رشته پزشکی را بدهیم تا در این صورت به فرد فرصت دهیم مسیر آموزش را ادامه دهد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ارتباط مبحث اشتغال دانشآموزان و انتخاب رشتههای دانشگاهی تأکید کرد: بسیاری از کشورهای دنیا در مقطع فوقلیسانس و کاردانی دارای وضعیت اجتماعی خوبی برای تحصیلکردگان خود هستند حال آنکه در کشور ما موضوع اشتغال تحصیلکردگان بهعنوان یک مشکل شناخته شده است.
وی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر بر افزایش کیفیت سوابق تحصیلی دانشآموز توسط آموزشوپرورش گفت: ما در دانشگاهها متقاضی فرد تحصیلکرده و دارای دانش بالا هستیم حال آنکه در سالهای آخر تحصیل فرد در آموزشوپرورش بر روی تقویت هنر تستزنی آنها تمرکز است.
دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: تعداد افرادی که در امتحان نهایی دارای معدل 20 هستند بسیار زیاد است و همین مسئله مانع حذف کنکور شده است، لذا اگر سوابق تحصیلی بتواند عاملی برای سنجش و پذیرش باشد کیفیت را بالا خواهد برد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف: شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف کنکور را از مقطع تحصیلات تکمیلی آغاز کند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: اگر ما یک سیستم داریم و میخواهیم سیستم دیگری را جایگزین آن کنیم باید ایرادهای سیستم قبلی و قوتهای سیستم جدید را احصا کرده باشیم و ازاینرو باید کنکور را در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: اگر یک بررسی در دانشگاهها داشته باشیم، علیرغم اینکه به کنکور سراسری مقطع لیسانس اعتماد وجود دارد اما در پذیرش مقطع دکتری اینگونه نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتر است در مسئله کنکور ابتدا به حذف کنکور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر امتحانی شبیه امتحان بینالمللی GRE چند بار در سال برگزار شود و دانشگاهها بر اساس نمرات بهدست آمده به مصاحبه و پذیرش دانشجو اقدام کنند، میتوان در پذیرش دانشجوی توانمند در دانشگاه اقدام بهتری کرد که در این رابطه باید اصل را بر اعتماد به دانشگاهها متمرکز کنیم و البته بر فعالیت دانشگاه در این زمینه نظارت داشته باشیم.
کنکور کارشناسی تبدیل به تجارت بزرگی شده است
دکتر فتوحی با اشاره به مزایا و معایب کنکور کارشناسی گفت: کنکور کارشناسی خانوادهها را تحت فشار قرار داده و امروز تبدیل به تجارت بزرگی شده است.
وی افزود: متأسفانه مدارس خوب ما در آموزشوپرورش کتب درسی را اصلاً درس نمیدهند بلکه اقدام به برگزاری کلاسهای تقویتی و فراتر از کتب درسی برای تقویت مهارت تستزنی میکنند که باید برای آن سیاست دقیقی با همکاری وزارت آموزشوپرورش تدوین کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: اینکه در بسیاری از مدارس با معدلهای بالا در میان دانشآموزان مواجهیم نشاندهنده آن است که عملاً سابقه تحصیلی دانشآموزان ملاک قویای نیست.
معاون آموزشی دانشگاه تبریز: شرایط فعلی سازمان سنجش آموزش کشور مناسب است
دکتر حیاتی، معاون آموزشی دانشگاه تبریز گفت: اهداف بهوجود آمده در کنکور ما باتجربه بسیاری از کشورهای جهان متفاوت است و بحث مسئلهای چون کنکور از زمان مهدکودکها آغاز میشود که با تفکیک مدارس پولی و مدارس رایگان توجه اصلی روی تستزنی و قبولی دانشآموز شده است.
وی افزود: به نظر میرسد برای کنکور کارشناسی، شرایط فعلی سازمان سنجش آموزش کشور مناسب است و نباید آن را تغییر دهیم چرا که باعث فشارها و دردسرهای مختلف برای دانشگاهها و کاهش اختیار مدیران دانشگاهها میشود، بلکه باید در مقطع ارشد و دکتری دست دانشگاهها را در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی باز گذاشت.
نماینده دانشگاه مشهد: اولویت اول باید بازنگری اساسی در تحصیلات تکمیلی باشد
دکتر بیگدلی نماینده دانشگاه مشهد گفت: از حدود سال 1348 در دانشگاه شیراز موضوع سنجش دانشجویان با نگاه تخصصی مورد توجه قرارگرفته است و تاکنون تغییرات متعددی در نظام سنجش و پذیرش کشور داشتهایم چنانکه در سال 1362 پس از وقوع انقلاب فرهنگی نظام پذیرش به شیوه فعلی ساماندهی شد.
وی خاطرنشان کرد: در بیش از دو دهه گذشته کنکور توانسته در روند پذیرش دانشجو عملکرد خوبی داشته باشد.
دکتر بیگدلی ادامه داد: بهتر است تجربه نظام سنجش و پذیرش دانشجوی کشور آسیبشناسی روی تجربه دهساله گذشته صورت گیرد و به این نکته توجه داشت که اتفاقهای اخیر نظام سنجش و پذیرش بیشتر متأثر از تغییر در نظام آموزشی در آموزشوپرورش است.
وی افزود: با توجه به کاهش کیفیت تحصیلی دانشآموزان و عدم توجه جدی به نظام نمرهدهی دانشآموزان، اتکای به سوابق تحصیلی در پذیرش آینده دانشآموزان با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.
دکتر بیگدلی با اشاره به این نکته که در کنکور سراسری دهه 70 توانمندیهای عمومی دانشآموز نیز مورد توجه قرار میگرفت که بعدها حذف شد، گفت: برای پدیده کنکور یک بررسی همهجانبه در شکل جامعهشناختی لازم است و فرصت 6ماهه مذکور، کافی نیست.
وی افزود: نحوه سنجش در دورههای تحصیلات تکمیلی نیاز به بازنگری دارد و اولویت اول باید بازنگری اساسی در بخش تحصیلات تکمیلی باشد.
معاون آموزشی دانشگاه اصفهان: افزایش کمی رشتههای دانشگاهی موجب کاهش کیفیت شده است
همچنین در ادامه دکتر یوسف شاقول معاون آموزشی دانشگاه اصفهان گفت: اگر فشار سیاسی نباشد برخی از دانشگاهها در سطح کشور قطعاً تعطیل خواهد شد چرا که برخی دانشگاههای کشور از بلوغ علمی لازم برخوردار نیستند.
وی افزود: باید توجه همهجانبهای برای کاهش کارهای منفی درزمینه سنجش و پذیرش دانشجویان صورت گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه اصفهان ادامه داد: افزایش کمی رشتههای دانشگاهی مسئلهای است که موجب کاهش کیفیت آموزشی در برخی دانشگاهها شده است.
وی افزود: درخصوص پذیرش دانشجو سیاستهای ناهمخوانی وجود دارد چنانکه در دورهای مجلس شورای اسلامی نسبت به برچیده شدن کنکور قانونگذاری کرد و در همان برهه صحبت از کنکور در مقطع تحصیلات تکمیلی بهمیان آمد.
دکتر شاقول گفت: آزمون کنکور کارشناسی برای دانشگاهها روایی و اعتبار بالایی دارد اما درزمینه تحصیلات تکمیلی بهخصوص مقطع کارشناسی ارشد روایی و اعتبار کمتری وجود دارد.
وی افزود: در مقطع دکتری به سبب دخالت 50درصدی دانشگاه این مشکل تا حدودی برطرف شده است اما نیاز به بازنگری جدیتری دارد.
معاون آموزشی دانشگاه اصفهان گفت: سهمیههایی که برای ورود دانشجویان به دانشگاه وجود دارد باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.
وی افزود: مرحلهبندی سطوح پذیرش دانشگاهها با ایجاد دخالت دانشگاهها از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: تراز حداقلی برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در نظر گرفته شود
دکتر کریمیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما باید حاشیههای موجود پیرامون کنکور را کنار گذاشته و روی موارد عملیاتی تمرکز کنیم.
وی افزود: درخصوص کنکور کارشناسی سیستمی در دانشگاههای خارج وجود دارد که در آن دانشجو در سال اول به تعداد زیاد پذیرش میشود اما بهمرور تعداد دانشجو در مقاطع بالاتر ریزش میکند که مدل قابل قبولی است و میتوان بهصورت پایلوت بخشی از ظرفیت پذیرش دانشجویان را بر این اساس تدوین کرد.
دکتر کریمیان ادامه داد: در درجه اول مشکل اصلی دانشگاه کنکور کارشناسی ارشد و بعد از آن کنکور مقطع دکتری است.
وی افزود: برای پذیرش دانشجو در کنکور کارشناسی ارشد حداقلی برای ترازهای پذیرش باید در نظر گرفته شود تا دانشجوی دارای سطح تحصیلی پایین نتواند وارد دانشگاه شود.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باید بین مقطع کارشناسی بهعنوان فعالیت آموزشی و مقطع تحصیلات تکمیلی بهعنوان فعالیت تحقیقی در سیستم قانونگذاری کشور تمایز قائل شویم.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند با دیوان عدالت اداری برای صدور احکام مربوط به فعالیتهای آموزشی هماهنگیهایی انجام دهد.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی: باید بهدنبال اصلاح حساب شده فرآیند سنجش و پذیرش دانشجو باشیم
دکتر افضلیان معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه جلسه با بیان اینکه موضوع جدا شدن سنجش از پذیرش، سالهای بسیاری است که در کشور بهعنوان مسئله وجود دارد، گفت: ما باید بهدنبال اصلاح حساب شده فرآیند سنجش و پذیرش دانشجو باشیم و نیازی به تغییر این فرآیند نیست.
دکتر افضلیان ادامه داد: کنکور یک مسئله منحصر بهفرد نیست که با حل آن سایر مشکلات موجود در نظام آموزشی کشور برطرف شود.
وی افزود: با استعدادترین دانشجویان در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه میشوند و بعد از آن چنین شرایطی را در مقطع دکتری داریم حال آنکه در مقطع کارشناسی ارشد با مشکلات متعددی مواجهیم.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: در دانشگاه دانشجوی دارای سه ترم مشروطی داشتهایم که معدل بالای 19 در دوره دانشآموزی دارد و این نشاندهنده عدم امکان اعتماد به سوابق تحصیلی دانشآموزی است.
دکتر عاملی: توجه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به ذینفعان است که مهمترین ذی نفع کنکور دانشجو و دانشگاه است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی در پایان این جلسه گفت: مطمئناً در مسئله کنکور کار غیرعلمی و غیرتخصصی انجام نخواهیم داد و براساس هیجانات مقطعی تصمیمگیری نخواهد شد.
وی افزود: توجه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به ذینفعان است که مهمترین ذینفع کنکور دانشجو و دانشگاه است. سیاستگذاری میتواند اقدام به حل مسئله کند که از بدنه ذینفعان اصلی شکل بگیرد.
زمان دادن بیشتر به داوطلبان کنکور برای اقدام به سربازی در فرآیند کنکور اهمیت کلیدی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سیستمهای ارزیابی تدریجی در سطح دبیرستان در مقاطع نیمه دبیرستان و پایان دبیرستان تجربه شدهاند که طی آن یک سیستم مستقل اقدام به آزمون و نظارت بر فعالیت-های مدارس بر اساس توانمندیهای دانشآموزان میکند و سوابق علمی دانش آموز در یک دوره چند ساله نقش محور در رتبه بندی دانش آموزان خواهد داشت و بر این مبنا یک شبه سرنوشت افراد رقم نخواهد خورد.
دکتر عاملی با اشاره به مطرح شدن مشکل سربازی دانشآموزان در جلسه گفت: اگر بتوانیم با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اضطراب سربازی را از میان دانشآموزان برداریم و مدتی به دانشآموز مهلت دهیم تا امکان امتحان مجدد را داشته باشند و رشته مورد علاقه را انتخاب کنند می توانیم بخشی از معضلات ورود نامتناسب دانشآموز به دانشگاه را رفع کنیم. در حال حاضر ما در هر سه مقطع یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داوطلبین مرد را مخیر کرده ایم بین قبولی در کنکور و یا رفتن به سربازی، این خود اضطراب آور است و یا ممکن است افراد را در مسیر کاذب مثلًا رفتن موقت به سمت یک رشته ای که اولویت فرد نیست و صرفاً برای زمان گرفتن برای عدم ورود به سرباری است. لذا دادن فرجه دو سال و مخیر کردن فرد بین دوره زمانی دو ساله که یا امتحان مجدد داشته باشد و اگر هم اولویت را در سربازی دید، قبل از انتهای دو سال فرجه بصورت داوطلبانه به سربازی برود.
البته تصمیم گیرنده نهایی در این حوزه ستاد کل نیروهای مسلح است ولی طبیعتا جای همفکری و ایجاد یک ساز و کار یکپارچه هستیم.
وی افزود: اینکه گفته میشود دستگاههای مداخلهکننده درزمینه کنکور زیاد هستند نشاندهنده آن است که به دستگاههای اصلی متولی این امر توجه و اعتماد نشده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآوری کرد: باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی با سابقه 36 سال فعالیت درزمینه سیاستگذاری و برنامهریزی راهبردی علم و فرهنگ کشور اعتماد و توجه لازم صورت گیرد.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با جایگاه تصمیمگیری فرابخشی خود میتواند موضوعات چندجانبهای مانند کنکور را حل کند چراکه با حضور رؤسای سه قوه، وزرای مربوطه، رؤسای کمیسیونهای مجلس و اعضای حقیقی میتواند به مسئله ورود دقیق و نافذی داشته باشد و تصمیمسازیهای یکپارچه و عملیاتی را محقق کند.
ایشان در پایان تاکید کرد که مدل های رایج و موفق جهان و رویکرد تخصصی به نظام های ارزشیابی، رتبه بندی آموزش و پذیریش دانشجویان و همچنین تجارت موفق و شکست خورده گذشته در این مسیر بسیار راهگشا خواهد بود.
نباید همه دانشگاهها را با یک رویکرد دنبال کنیم
وی افزود: ما نباید همه دانشگاهها را با یک رویکرد دنبال کنیم و میتوانیم برخی طرحها را بهصورت پایلوت در برخی دانشگاههای نمونه انجام دهیم و این در صورتی است که یک مدل جامعی در این زمینه تدوین شده باشد.
ایشان در پایان تأکید کرد که مدلهای رایج و موفق جهان و رویکرد تخصصی به نظامهای ارزشیابی، رتبهبندی آموزش و پذیریش دانشجویان و همچنین تجارت موفق و شکست خورده گذشته در این مسیر بسیار راهگشا خواهد بود.
نباید همه دانشگاهها را با یک رویکرد دنبال کنیم
وی افزود: ما نباید همه دانشگاهها را با یک رویکرد دنبال کنیم و میتوانیم برخی طرحها را بهصورت پایلوت در برخی دانشگاههای نمونه انجام دهیم و این در صورتی است که یک مدل جامعی در این خصوص تدوین شده باشد.
اینکه گفته شد، تغییر در نظام ارزیابی و پذیرش را از کارشناسی ارشد و دکتری شروع کنیم؛ حرف درستی است و کار عملیتر و تجربه شدهای است، ولی درعینحال از اهمیت و موضوعیت کنکور برای دوره کارشناسی کم نمیکند.