کد خبر: 5236| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۳۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۹۱۸

جلسه دیدار دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جمعی از نخبگان و برگزیدگان کشوری روز سه شنبه 98/6/5 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


دکتر عاملی: ایران سرزمین حاصل خیز منابع انسانی فاخر است
دکتر عاملی در ابتدا بر این معنا تأکید کرد که به شهادت داده‌های موجود در ایران و داده‌های بین‌المللی، ایران سرزمین حاصل خیز منابع انسانی فاخر است و در واقع بزرگ‌ترین سرمایه ایران سرمایه انسانی است که اگر تبدیل به سرمایه اجتماعی علم و دانش و پیشرفت و توسعه شود، شاهد تبدیل شدن ایران به ابرقدرت علم و فن‌آوری خواهیم بود.
نخبگان جوان نباید بی‌توجهی به خود را بپذیرند و از تلاش خود بکاهند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن خوش آمدگویی و تشکر از نظرات میهمانان خاطرنشان کرد: اینکه گاهی اوقات نسبت به نخبگان جوان کشور توجه کافی وجود ندارد نبایستی باعث شود تا خود نخبگان نیز این بی‌توجهی را بپذیرند و از تلاش خود بکاهند.

وی افزود: هرچه در تاریخ گذشته نگاه کنیم بالاخره عده‌ای بوده‌اند که با فداکاری و تلاش‌های خود به ثمرات بالایی دست‌یافته‌اند و ملت‌هایی که پیشرفت کرده‌اند قطعاً مدیون آن دسته از افرادی هستند که تلاش کرده‌اند.

علی‌رغم مشکلات پیش روی نخبگان؛ بایستی برای رسیدن به اهداف تلاش خستگی‌ناپذیر داشت/پیشرفت ملت‌ها مدیون تلاش‌های فکری و عملی نخبگان بوده است
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلات بسیاری که هم‌اکنون پیش روی نخبگان کشور وجود دارد بایستی برای رسیدن به اهداف پیش رو تلاش خستگی‌ناپذیر داشت.
با کاستن توقعات و عمل خود را برای رضای خداوند می‌توان به اهداف بزرگ نائل شد
وی افزود: برای کاستن از توقعات خود بایستی عمل خود را برای رضای خداوند تعریف کنیم چرا که عمل برای خدا توقع آدمی را متمایل به صفر می‌کند و ازاین‌رو با کاستن توقعات خود می‌توان به اهداف بزرگ نائل شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تاکنون تمامی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب طرح در صحن شورا مطرح‌شده‌اند.
وی افزود: در آیین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که پیشنهادات ذی‌نفعان امور مربوط به سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در قالب لایحه مطرح‌شده و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.
کمیسیون معین نخبگان به‌عنوان بازوی مشورتی شورا اقدام به فعالیت کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد: کمیسیون معین نخبگان به‌طور مستقل از کمیسیون نخبگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به‌عنوان بازوی مشورتی برای ارائه لایحه سیاستی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به فعالیت کند.

دکتر عاملی گفت: نظریه پنجره‌های شکسته تأکید می‌کند که در مسیر پیشرفت به‌سرعت باید پنجره‌های سالم را جایگزین پنجره‌های شکسته کرد تا احساس امیدواری و موفقیت افزایش پیدا کند.
در مواجهه با مشکلات دائماً باید دایره موفقیت‌ها را افزایش داد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در مواجهه با مشکلات به تعبیر امیرالمؤمنین علی (ع) «التوفیق ممدالعقل» موفقیت مددکار عقل است، لذا دائماً باید دایره موفقیت‌ها را افزایش داد تا هم اعتماد به نفس تقویت شود و هم امید به موفقیت عمیق‌تر شود.
وی افزود: باید با بهره‌گیری از عقل خود در جهت ایجاد موفقیت گام برداریم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ما اکنون وارد جامعه غیرهنجاری شده‌ایم که در آن لایه عصبیت کاهش یافته و تکثر دیدگاه‌ها در جامعه بروز پیدا می‌کند که در چنین جامعه‌ای نقش‌آفرینی نخبگان بسیار بالاست و می‌توانند به‌عنوان چهره‌های مورد اعتماد و مقبول اجتماعی تأثیر فرهنگی، اجتماعی و توسعه‌ای مؤثر داشته باشند.

عضویت روسای دانشگاه‌ها در ستاد راهبری نقشه جامع علمی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به تازگی در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی؛ روسای دانشگاهی به‌عنوان عضو جلسات حضور پیداکرده‌اند و تلاش شده است از ظرفیت ذی‌نفعان در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌های شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده شود.
مشغول رایزنی و زمینه‌سازی برای برداشتن کنکور هستیم
دکتر عاملی با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی اجرای حذف کنکور گفت: متأسفانه تاکنون امپراتوری کسب‌وکار کنکور مانع برداشته شدن کنکور شده است و در حال حاضر مشغول رایزنی و زمینه‌سازی برای برداشتن کنکور و رفتن به سمت روش‌های منطقی‌تر برای سطح‌بندی متناسب متقاضیان رشته‌های مختلف حرکت کنیم.
وی خطاب به نخبگان حاضر در جلسه اظهار داشت: درصورتی‌که ایده منسجمی برای ارائه راه‌حلی جهت حذف کنکور و استقرار روش‌های مناسب و منطقی داشته باشید استقبال می‌کنیم.
عمیق‌ترین لایه عدالت به تخصص‌گرایی مربوط می‌شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه به شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی در کشور گفت: عمیق‌ترین لایه عدالت به تخصص‌گرایی مربوط می‌شود و در این زمینه نیازمند کار جدی هستیم.
مقام معظم رهبری جدی‌ترین سکان‌دار مسئله علم و فن‌آوری هستند
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: اکنون مقام معظم رهبری جدی‌ترین سکان‌دار مسئله علم و فن‌آوری هستند و در این زمینه پیگیری‌های متعددی داشته و دارند و در گام دوم نیز راهبرد اول را آموزش و پژوهش داشته‌اند و بر این مبنای اصولی تأکید می‌کنند که آن‌سوی دانائی، توانائی است و حتماً رسیدن به قله‌های توانائی مستلزم رسیدن به قله‌های دانائی است.
بایستی به سمت عقلانیتی معطوف به سازگاری و حل مسائل کشور حرکت کنیم
وی افزود: تصویب سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و سند راهبردی علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین تشکیل ستاد فن‌آوری نانو همگی درنتیجه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده‌اند که باعث شده به‌عنوان مثال در زمینه نانو به رتبه چهارم جهانی در تولید مقاله دست پیدا کنیم.

دکتر عاملی تأکید کرد: این عقلانیت معطوف به سازگاری است که کشور را نجات خواهد داد.

وی ادامه داد: سازگاری قدرت حل مسئله است و عقلانیتی که طرح مشکل می‌کند با عقلانیتی که طرح مسئله می‌کند تلاوت ماهوی دارد که مشکل کوچه بن‌بست است ولی مسئله نقاط مجهول در یک مجموعه‌ای مؤلفه‌های معلوم است که فرد تلاش می‌کند با تکیه بر معلومات، مجهولات را نیز تبدیل به معلومات جدید کند.


 دکتر سلطانخواه: نخبگان جوان با ایده‌های خود شورای عالی انقلاب فرهنگی را یاری دهند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه دکتر نسرین سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری با اشاره با نقش و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: سند راهبردی کشور در امور نخبگان، مصوبه تشکیل بنیاد ملی نخبگان و دیگر مصوبات قانونی حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر همگی جزو اقدامات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
وی افزود: نخبگان جوان و استعدادهای درخشان می‌توانند با ایده‌های خود شورای عالی انقلاب فرهنگی را در حوزه وظایف و مسئولیت‌های خودیاری دهند و این جلسه برای همفکری با برخی از نخبگان و برگزیدگان کشوری تشکیل شده است.
می‌کند متفاوت است و لذا بایستی به سمت عقلانیتی پیش برویم که به سمت رفع مسائل در کشور پیش برود.
گفتنی است نخبگان حاضر در این جلسه نیز به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

ایمان افتخاری:باید به فراهم کردن بستر برای بهره‌گیری از جوانان و نخبگان توجه داشت
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی آقای ایمان افتخاری عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: خوشبختانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی رویکردهای مبنایی لحاظ شده و به اثرات بلندمدت توجه شده است که امیدواریم این‌چنین مواردی در فعالیت‌های آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز استمرار پیدا کند.
وی افزود: مسئله استفاده از نخبگان به‌عنوان ذی‌نفعان در حوزه سیاست‌گذاری برای امور نخبگان ازجمله مواردی است که باید موردتوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
دارنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی ادامه داد: فراهم کردن بسترهایی برای بهره‌گیری از حضور و فعالیت جوانان و نخبگان از مواردی است که باید به آن توجه داشت.
وی ادامه داد: موضوع سازمان استعدادهای درخشان که اخیراً مصوبه‌ای پیرامون آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است ازجمله مواردی است که بستر اجتماعی برای مشارکت نخبگان را ایجاد کرد و از تجارب این‌چنینی می‌توان در برنامه‌های آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کرد.

امیر صائمی: در علوم انسانی دانشگاهی دچار وضعیت نامناسبی هستیم
امیر صائمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: متأسفانه ما در علوم انسانی دانشگاهی دچار وضعیت نامناسبی هستیم، چنان‌که به‌عنوان مثال در فلسفه اسلامی به‌عنوان یکی از معتبرترین دایره‌المعارف فلسفی جهان شاهدیم که تنها در حدود 10 درصد از نویسندگان کتب درسی فلسفه اسلامی جهان مسلمان و ایرانی هستند.
وی افزود: به نظر می‌رسد بدنه‌ای که در سال‌های گذشته اقدام به اجرا، مدیریت و سیاست‌گذاری علوم انسانی کرده‌اند، نسبت به روزآمدسازی این مطالب ناآشنا و بی‌توجه هستند.

الهام یاوری : ایفای نقش واسط بین حاکمیت و مردمی از وظایف مهم نخبگان است
خانم الهام یاوری دکتری مهندسی صنایع دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفت: ایفای نقش واسط بین بدنه حاکمیتی و مردمی از وظایف مهم نخبگان است که این موضوع در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مدیریت کشوری چندان موردتوجه قرار نگرفته است.
وی افزود: تعامل قوی و نظام‌مند نخبگان با بدنه حاکمیتی، افزایش سطوح دسترسی اطلاعات برای نخبگان و اعتمادسازی برای تأثیرگذاری نخبگان ازجمله مواردی است که باید برای تقویت نقش نخبگان در کشور موردتوجه باشد.
خانم یاوری ادامه داد: تجربه مشارکت نخبگان در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مسئله سمپاد ازجمله مواردی است که بایستی مورد اهمیت و توجه جدی قرار گیرد.

امیر بصیری: انتظار می‌رود شاهد حضور بیشتر اعضای شورا میان جوانان و دانشگاهیان باشیم
امیر بصیری مدال‌آور المپیاد فیزیک یادآور شد: عدم شفافیت عملکرد شورا و نیز گفتمان سازی و تبیین سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح اجتماع ازجمله موارد مهمی است که باید موردتوجه شورا باشد.
وی افزود: عدم حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در بدنه عام دانشگاهی ازجمله مسائل مهمی است که با توجه به تغییر مدیریت شورا انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک حضور بیشتر اعضا را در میان جوانان و دانشگاهیان شاهد باشیم.
بصیری ادامه داد: ادغام سمپاد با باشگاه دانش‌پژوهان جوان اقدام غلطی بود که با مشکلات بسیاری همراه است و بایستی موردتوجه جدی قرار گیرد.

محمدعلی خادم:انتقاد از نحوه تخصیص ظرفیت در دانشگاه‌ها
محمدعلی خادم مدال‌آور المپیاد فیزیک در سال 2015 گفت: نحوه تخصیص ظرفیت در دانشگاه‌ها دچار نوعی انحصار شده و آسیب‌های متعددی را برای جامعه به همراه آورده است چنانکه در دوره‌ای متقاضیان رشته ریاضی-فیزیک بسیار زیاد بود و اکنون این تقاضا در رشته علوم تجربی افزایش‌یافته است حال‌آنکه فکری برای آینده فارغ‌التحصیلان رشته‌های مربوطه نشده است.
بهره‌گیری از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و هدایت ظرفیت منابع انسانی کشور از دیگر مواردی بود که مورد تأکید قرار گرفت.

احسان شعبانی‌فر: تأکید بر برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از نخبگان در ساختارهای مدیریتی
احسان شعبانی‌فر برگزیده المپیاد شیمی گفت: برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در ساختارهای مدیریتی و اجرایی به‌منظور رفع مشکلات کشور انتظاری است که از شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود.
وی افزود: مسئله آمارزدگی در کشور و استفاده نادرست از برخی آمارهای غیرواقعی سبب گمراه شدن سیاست‌گذاران شده است که نیاز است در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

لیلا علی بیگلو : تأکید بر تجدیدنظر در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی
لیلا علی بیگلو فوق دکترای علوم اعصاب از دانشگاه نورتوسترن امریکا گفت: هزینه‌هایی که بابت عدم استفاده از افراد باتجربه در کشور می‌پردازیم بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه شایسته است از ظرفیت نیروی جوان و نخبه در کشور بهره برد.
وی افزود: مسئله اخلاق علمی و پژوهشی که در بسیاری از دانشگاه‌های جهانی اکنون رفع شده است ازجمله تجارب موفق جهانی است که شایسته است شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از نتایج این تجارب استفاده کند.
خانم علی بیگلو ادامه داد: خوشبختانه امکانات تحقیقاتی بسیاری در کشور وجود دارد اما این رویه از نبود مدیریت شایسته در هدایت این امکانات رنج می‌برد.
وی ادامه داد: نبود استانداردهای مناسب در سنجش و امتیازدهی به فعالیت‌های دانشگاهیان و اعضای هیئت‌علمی موجب بی‌انگیزگی میان فعالان دانشگاهی می‌شود که با تجدیدنظر در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی می‌توان به رفع این مشکل کمک کرد.

محمدحسین بادامچی: انتظار داریم این شورا با مدیریت جدید تحولات گسترده‌ای را در کشور به ثمر برساند
محمدحسین بادامچی برگزیده المپیاد فیزیک در سال 83 با تأکید بر لزوم توجه به مشارکت نخبگان در بدنه تصمیم‌گیری کشور گفت: حضور دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را به‌عنوان نوعی تغییر ریل‌گذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی می‌کنیم و با نگاه به چهار دهه گذشته عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار داریم این شورا با مدیریت جدید تحولات گسترده‌ای را در عملکردهای علمی و فرهنگی کشور به ثمر برساند.
وی ادامه داد: نخبگان و فارغ‌التحصیلان کشور امروزه با بحران مواجه هستند و مسئله گردش نخبگان از مسائل جدی برای مدیریت کشور تلقی می‌شود.

مجتبی فیاض بخش​​​​​​​: مشارکت نخبگان از مواردی است که بیشتر تبدیل به شعار شده است
مجتبی فیاض بخش برگزیده المپیاد کامپیوتر گفت: مسئله لزوم مشارکت نخبگان در امور کشور ازجمله مواردی است که امروز بیشتر تبدیل به شعار شده است اما برای رفع موانع آن اقدام شایسته‌ای صورت نگرفته است.

مجتبی حمیدیان: ضرورت تعیین متولی برای بهره‌گیری از نخبگان جهت ایجاد ارزش افزوده در توسعه کشور
مجتبی حمیدیان برگزیده جشنواره جوان خوارزمی گفت: بهره‌گیری از پتانسیل‌های نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ایجاد ارزش افزوده در توسعه امور اقتصادی کشور بایستی با تعیین متولی در این زمینه موردتوجه قرار بگیرد.
وی افزود: ایجاد بازوی اجرایی برای فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و ترسیم ظرفیت‌های اجرایی برای شورا پیش از تصویب مصوبات شورا مواردی است که انتظار می‌رود در دوره مدیریتی جدید این شورا موردتوجه بیشتری باشد.

علی شیرآلی: عدم توجه به تأمین مالی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
علی شیرآلی دارنده مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک گفت: عدم توجه به تأمین مالی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله مهمی است که امروزه با آن مواجهیم.

علی بهجتی: ضرورت چابک سازی در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی
علی بهجتی دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر گفت: چابک سازی در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رفع معضل رهاسازی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تصویب آن از مواردی است که نیازمند توجه جدی است.

مریم کمالی: لزوم معرفی رشته‌های جدید در سطح کشور
مریم کمالی استادیار دانشکده علوم پزشکی گفت: نبود ظرفیت‌سازی برای ورود دانشجویان در رشته‌های جدیدالتأسیس و لزوم معرفی رشته‌های جدید در سطح کشور از مواردی است که باید در سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی لحاظ شود.
وی ادامه داد: ضعف در استانداردهای ترفیع و ارتقای اساتید هیئت‌علمی دانشگاه‌ها از مسائلی است که نیازمند مشورت و بررسی جدی‌تری دارد.

امین بهجتی: شکاف زیادی میان امور دانش‌آموزی با امور مربوط به دانشگاه‌ها است
امین بهجتی برگزیده المپیاد ریاضی و کامپیوتر گفت: نبود جریان نخبگی در دوران دانش‌آموزی و شکاف بسیار زیاد میان امور دانش‌آموزی با امور مربوط به دانشگاه‌ها مسئله مهمی است که بایستی از همان دوران دانش‌آموزی تقویت شود.

سیدمحمدمهدی حاتمی: حلقه واسط میان بنیاد ملی نخبگان، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و مدارس سمپاد ایجاد شود
سیدمحمدمهدی حاتمی دارنده مدال نقره المپیاد جهانی ریاضی گفت: برای بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان نیاز است تا با ایجاد حلقه واسط میان بنیاد ملی نخبگان، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و مدارس سمپاد برای تربیت نیروی انسانی کارآمد درآینده اقدام شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7