کد خبر: 21568| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۶ آذر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۹:۳۶:۰ | تعداد بازدید: ۴۷۷

پنجاه و هفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعد ازظهر روز سه‌شنبه اول آذرماه با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، و دیگر اعضای حقوقی و حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به تبیین برخی از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی طی 4 دهه گذشته پرداخت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در 19 آذر ماه، در سخنانی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با تدبیر امام خمینی(ره) و توجه ویژه مقام معظم رهبری تأسیس شد و طی 38 سال عمر شورا، خدمات راهبردی بزرگی در حوزه‌های علم و فناوری و فرهنگ از سوی این شورا صورت گرفته و راهی طولانی باقی مانده است که به کمک همه متخصصان نیاز داریم تا بتوانیم به اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی دست یابیم.
وی با اشاره به عملکرد و دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: 80 سازمان و نهاد علمی و فرهنگی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، همچنین اسناد مهمی نظیر سند هوا و فضا و سند ملی معماری و شهرسازی نگاشته شده است. 17 ستاد علم و فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و تاسیس شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی از مصوبات شورا بوده است گفت: ما باید موفقیت های را به خودمان یادآوری کنیم. البته افق توقعات بالا رفته است و مدام عیب می‌گیریم و یادمان می‌رود که چه ظرفیت‌هایی داریم، در حالی که مقام معظم رهبری در گام دوم داشته‌هایمان را یادآوری کردند.
وی با اشاره به عملکرد و دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: 80 سازمان و نهاد علمی و فرهنگی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، همچنین اسناد مهمی نظیر سند هوا و فضا و سند ملی معماری و شهرسازی نگاشته شده است. 17 ستاد علم و فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و تاسیس شده است.
دکتر عاملی تاکید کرد: سالانه بیش از سه و نیم میلیون نفر برای اربعین به عراق می‌روند، در همین ایام شاهد جمعیت چند میلیونی جاماندگان هستیم، 13 آبان بین 15  تا 20 میلیون جمعیت حضور یافته بودند در حالی که با وجود اتفاقات اخیر در کشور توقع نبود تا این حد جمعیت حضور یابند. جمهوری اسلامی سرمایه ایمانی قوی دارد، در حوزه قرآن متفکران، حافظان و قاریان و کتاب‌هایی که در این زمینه چاپ شده، پتانسیل بسیار بالایی وجود دارد.
وی با اشاره به تلاش در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم گفت: این هدف باید محقق شود، و در این زمینه باید گزارش ارائه شود و ‌دولت تعهد عددی خود در این زمینه را مشخص و اعلام کند که تا پایان کار خود چه میزان حافظ قرآن را محقق می‌کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایجاد کمیسیون مشترک برنامه هفتم توسعه گفت: باید کارگروه قرآن به کارگروه‌های ده‌گانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تدوین بسته پیشنهادی به‌منظور درج در برنامه هفتم توسعه کشور، اضافه شود. متاسفانه در برنامه ششم هیچ حکم در خصوص قرآن کریم وجود نداشت.
وی اعلام کرد: بر اساس تاکید رئیس جمهور 20 آذرماه احکام برنامه هفتم باید آماده شود چون مجلس شورای اسلامی تصویب بودجه را متوقف بر این امر کرده است، رئیس جمهور هم مصمم است که تدوین برنامه هفتم سریع‌تر به سرانجام برسد. بنابراین باید این کارگروه قرآنی سریعا ایجاد و اعضای آن مشخص شود تا تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گیرد.
در ادامه این جلسه به پیش از دستور که ارائه گزارشی از وضعیت اجرایی‌سازی مصوبات جلسات دو سال اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود، پرداخته شد و آخرین مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و وضعیت اجرایی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
«انتقال مانده اعتبارات هزینه نشده دستگاه‌ها به صندوق مشارکت» یکی از مواردی بود که در این جلسه مورد تاکید گرفت و مقرر شد کلیه دستگاه‌هایی که سال‌های گذشته از محل اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی اعتبار دریافت کرده‌اند یا گزارش عملکرد خود را ارائه دهند یا مانده اعتبارات را به این صندوق برگردانند.
در ادامه این جلسه آخرین وضعیت اجرایی سازی اسناد راهبردی قرآنی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش اسناد کمیسیون‌های آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی قرآنی، و پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت نیز مورد بررسی قرار گرفت.
در این بخش وضعیت کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و تبدیل شدن آن به کارگروه مطرح شد. پس از طرح مباحث متعدد مقرر شد تا پایان امسال عملکرد این کمیسیون مورد ارزیابی قرار بگیرد تا تصمیم‌گیری در مورد نحوه ادامه کار این مجموعه، در قالب کمیسیون یا کارگروه تعیین گردد.
در بخش دیگری از این نشست به بررسی وضعیت تهیه سکوی یکپارچه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی پرداخته شد. در این بخش اعلام شد که تاکنون هیچ کاری از سوی سازمان مذکور برای طراحی این پلتفرم صورت نگرفته است. همچنین اعلام شد که سازمان تبلیغات طی نامه‌ای از هزینه بسیار بالای تهیه این پلتفرم و عاجز بودن از تأمین آن خبر داده است.
در این بخش پیشنهاداتی در زمینه واگذاری این کار به اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور مطرح شد، اما در نهایت مقرر شد کارگروهی برای طرح بحث کارشناسی در این مورد تشکیل شود تا نتایج را بررسی و به شورا ارایه نماید.  همچنین مقرر شد برای تهیه این پلتفرم تمام ظرفیت‌های دولتی، عمومی و مردمی و نیز یکی از اپراتورهای تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته شود.
بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بسیار خوب موسسات قرآنی در کشور گفت: ظرفیت موسسات قرآنی به حدی زیاد است که گاه می‌بینیم یک موسسه قرآنی به اندازه کل وزارت آموزش و پرورش ساختار قرآنی و شعبه تأسیس کرده است. یعنی اگر دارالقرآن‌های آموزش و پرورش به عدد ۸۰۰ رسیده است آن موسسه نیز به تنهایی ۸۰۰ شعبه در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.
دکتر نوری بر استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی در راستای فرهنگ سازی قرآنی در میان دانش آموزان و همچنین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.
وی با اشاره به وضعیت ضعیف روخوانی و روان‌‌خوانی دانش‌آموزان در اوایل دهه هفتاد گفت: وضعیت امروز ما بهتر از قبل نیست، چرا که هدف‌گیری‌های ما برای فعالیت در عرصه قرآنی و حتی سایر عرصه‌ها درصد بسیار کمی را شامل می‌شود.
بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بسیار خوب موسسات قرآنی در کشور گفت: ظرفیت موسسات قرآنی به حدی زیاد است که گاه می‌بینیم یک موسسه قرآنی به اندازه کل وزارت آموزش و پرورش ساختار قرآنی و شعبه تأسیس کرده است. یعنی اگر دارالقرآن‌های آموزش و پرورش به عدد ۸۰۰ رسیده است آن موسسه نیز به تنهایی ۸۰۰ شعبه در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست به جمعیت دانش‌آموزان و معلمان که حدود ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود اشاره کرد و افزود: اگر خانواده‌های دانش‌آموزان را هم به این جمعیت اضافه کنیم با حداقل ۵۵ میلیون نفر مواجه خواهیم بود. سوال این است که از این جمعیت توانسته‌ایم به چند درصد رسوخ پیدا کنیم؟‌
وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش آماده همکاری با موسسات برای بهبود وضعیت قرآنی است، گفت:‌ می‌توانیم بستر را فراهم کنیم تا موسسات حضور پیدا کنند. امیدوارم بتوانیم یک سازوکار، یک دستورالعمل و شیوه‌نامه را تدوین کنیم تا بر اساس آن در این عرصه با هم پیش برویم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت به دنبال مردمی‌سازی است، خطاب به موسسات و فعالان قرآنی بیان کرد: چه جایی بهتر از عرصه قرآنی برای شروع این مردمی سازی می‌تواند وجود داشته باشد؟
همچنین با تاکید وزیر آموزش و پرورش، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک موظف شد نسبت به تسریع و تسهیل‌گری در صدور مجوز مهدالرضا‌های وابسته به آستان قدس رضوی اقدام نماید.

در بخش دیگری از این نشست به موضوع موسسات قرآنی پرداخته شد. نماینده وزارت ارشاد در این بخش از افزایش بیمه فعالان قرآنی از شش هزار و ۶۰۰ نفر به ۱۵ هزار نفر خبر داد. همچنین در این بخش پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معافیت مالیاتی موسسات مورد تأکید قرار گرفت و در ادامه جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از پیگیری مشکلات مربوط به موسسات قرآنی از طریق دولت خبر داد و اعلام آمادگی کرد که در تمام زمینه زمینه و ظرفیت فعالیت قرآنی را تقویت کند.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7