کد خبر: 25207| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۹ خرداد سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۴۷۸

نشست شهادت احیاگر با موضوع تاملاتی در ابعاد و آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی رئیس جمهور فقید در گام دوم انقلاب به میزبانی اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد.


در بخشی از این نشست دکتر سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنانی گفت: شهادت آیت الله رئیسی سرمایه اجتماعی ایران را که به نظر می‌آمد تضعیف شده بود، احیا کرد.
وی  افزود: ساده زیستی شهید رئیسی زبانزد مردم شده است. فیلمی که از منزل ساده مادر ایشان منتشر شد، غوغایی در جهان عرب به پا کرد و با زندگی تجملاتی حاکمان عرب مقایسه شد. حتی بالگرد ایشان و سادگی آن نیز با عبور و مرور دیگر حکام و روسای جمهور جهانیان قابل قیاس است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: شهید رئیسی در موضوعاتی که دیدگاه رهبری وجود داشت، هیچ حرفی نمی‌زد. شهید رئیسی همچنین هویت مردم و به خصوص نسل جدید را احیا کرد.
دکتر عاملی با بیان اینکه در نظام‌های دانشگاهی نیز شهادت او فاصله میان دانشجویان و نظام سیاسی کشور را کاهش داد، تصریح کرد: لازم است تا قدر این شهادت را بدانیم و آثار آن را از بین نبریم.
وی اضافه کرد: در سطح بین‌المللی نیز شهید رئیسی الگویی موفق از حاکم عادل را به نمایش گذاشت. شهید رئیسی تلاش میکرد مهربان، عادل و عالم باشد.

 در ابتدای این نشست علی ذوعلم، رئیس اندیکشده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با عرض تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش اظهار داشت: شهید آیت الله رئیسی تحولی عظیم در مدیریت کلان کشور بوجود آورد. غیر از ایشان هر کدام از همراهان شهید ایشان به مثابه آیاتی در این زمانه بوده‌اند. همه ما موظفیم این حادثه و به دنبال آن شهادت این عزیزان را به دور از ابعاد عاطفی، بررسی کنیم و آن را مورد تحلیل فرهنگی و تربیتی قرار دهیم.
وی در ادامه گفت: همان گونه که شهید بهشتی فرمودند، ما شهدا را از دست نمیدهیم بلکه آنان را به دست می‌آوریم. این یعنی شهدا پس از شهادتشان نیز برکات و آثار بسیار مهمی در اجتماع و جامعه بشری بوجود می‌آورند. از سوی دیگر شهادت آیت الله رئیسی مردم همه جهان را برانگیخت و همگان را بیدار کرد و قطعا آثار آن را در ایران و جهان خواهیم دید.

در ادامه این نشست داوود مهدی‌ زادگان، پژوهشگر حوزه فقه و علوم سیاسی با بیان این موضوع که آیت الله رئیسی تغییر و تحول عظیمی را شروع کرده بود و در میان راه تقدیر الهی او را از مردم جدا کرد، گفت: در اوایل انقلاب نیز با شهادت بزرگان و عالمانی مانند شهید رجایی، بهشتی، مطهری و ... به تدریج شاهد تأثیرگذاری خون آنان بر آینده انقلاب و موفقیت آن بودیم. شهید آیت الله رئیسی پدیده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بوده است. ایشان ذوب در ولایت و ملت بود و نشان داد ذره‌ای خودخواهی در او نبوده است.
مهدی زادگان ادامه داد: آیت الله رئیسی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت میکرد و فرمایشات مقام معظم رهبری در این بیانیه را دنبال می‌کرد. در عملکرد کوتاه مدت ریاست‌جمهوری شهید رئیسی، خدمات بزرگی انجام شد. توجه به وضعیت موجود و رفع تهدیدها و توجه به فرصت‌ها، تبدیل گفتمان ریاست جمهوری از قدرت به خدمت و توجه به ظرفیت جوانان از جمله مهم‌ترین اقدامات ایشان بوده است. نگاه به آینده که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده، همواره در عملکرد و نگاه تمدنی شهید رئیسی دیده می‌شد؛ بنابراین آیت الله شهید رئیسی مصداق بارز پیرو واقعی بیانیه گام دوم انقلاب بوده است و نباید این طور باشد که با شهادت ایشان راهش ادامه پیدا نکند.

عاطفه خادمی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره ویژگی‌های مدیریتی شهید آیت الله رئیسی اظهار کرد: رویه آیت الله رئیسی این گونه بود که هیچگاه از گذشته و شرایطی که در آن دولت را تحویل گرفتند، حرفی نمی زدند. شهادت آیت الله رئیسی به مثابه خلق معنا در ادبیات انقلاب اسلامی بوده است.
خادمی جمع گرایی را یکی از مهم ترین ویژگی‌های مدیریتی شهید رئیسی دانست و گفت: حتی شهادت ایشان نیز جمعی و با همراه کردن عده ای از یاران خود بوده است. دغدغه شهید رئیسی همراهی و حضور مردم در حاکمیت بوده است. پرهیز از ایجاد شکاف و دوقطبی‌ها و بهره‌ورسازی ساختارها از دیگر ویژگی‌های مدیریتی ایشان بوده است. مدیریت جهادی همواره در مدیریت شهید رئیسی دیده می‌شد به طوری که درحال حاضر ایشان سمبل یک مدیر جهادی شده‌اند. رئیس جمهور شهید همواره تلاش میکرد شبکه قدرت را تمرکززدایی کند و بدین شکل شبکه قدرت را توزیع کند. انسان انقلابی، خدمت مجاهدانه و اعتماد عمومی پس از شهادت آیت الله رئیسی احیا شد.
ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با یادآوری این موضوع که انقلابی بودن مهم نیست بلکه انقلابی ماندن مهم است، عنوان کرد: سرعت تحولات انقلاب بسیار شدید است. از سوی دیگر ذات انقلاب‌ها تحول طلب است. شهید آیت الله رئیسی اما همان طور که رهبر انقلاب می‌خواستند، انقلابی باقی ماند. این شهید بزرگ، نگاه اجتماع گرایانه داشت. نگاه انتقادی مردم به موضوعات اقتصادی و حکمرانی بر جای خود باقی مانده است، اما اخلاق حکمرانی که شهید رئیسی داشت، سرمایه اجتماعی پنهان را با خود همراه کرد.
متقی ادامه داد: عباس معروفی نیز درباره شهید رئیسی می‌گوید؛ او پاسخگوی مردم بود و تمایزی میان مردم و احزاب ایجاد نمی‌کرد. در شهادت آیت الله رئیسی نهادها پای کار نیامدند. بلکه این مردم بودند که در میدان آمدند. رویکرد آیت الله رئیسی که در مناظره های انتخاباتی ایشان نیز دیده می‌شد، خویشتن‌داری و عدم پاسخ متقابل بود. صبور بودن نشانه احیاگرایی اخلاقی ایشان بوده است. نه تنها شهید رئیسی بلکه همراهان ایشان نیز به اخلاق مداری شهرت داشته‌اند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7