کد خبر: 14483| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۶ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۳:۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۶۶

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ضمن تاکید بر توسعه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در کنار توسعه اقتصادی افزود: رویکرد توجه به حوزه زنان و اشتغال زایی برای آنان در مناطق آزاد کشور تقویت شود.
دکتر معصومه ابتکار روز یکشنبه در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری مشترک معاونت و سازمان منطقه آزاد قشم که با حضور حمیدرضا مومنی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد، تاکید کرد: اگر در کنار توسعه اقتصادی به توسعه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی نیز توجه شود، یقینا پایداری و قوام توسعه را در پی خواهد داشت.
وی با قدردانی از رویکرد مدیریت منطقه آزاد قشم به حوزه زنان و اشتغال زایی برای آنان، اظهار امیدواری کرد که این نگاه و رویکرد در سایر مناطق آزاد نیز تقویت شود.
ابتکار با اشاره به ظرفیت زیست محیطی و جاذبه های اکو توریستی جزیره قشم خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد آبی و نقش زنان در این حوزه اهمیت فراوانی دارد.
 معاون رییس جمهوری یادآور شد: کمک به زنان خانه‌دار، توسعه کارآفرینی و تقویت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد که در سال‌های اخیر یکی از راهبردهای اساسی ما در پیشرفت بانوان جامعه بوده، از اهداف مهم امضای این تفاهم‌نامه است.
وی تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های ما تقویت نظام خانواده است که در قالب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین در قالب ماده ۱۰۲ قانون برنامه به آن اشاره‌ شده و توانستیم برای نخستین بار چارچوبی برای شاخص‌های خانواده طراحی و تنظیم کنیم.
به گفته ابتکار، این شاخص‌ها محور کار در بحث ارتقای تعالیم و شکوفایی خانواده‌های ایرانی بوده و تحت عنوان سیاست‌های دوستدار خانواده به اجرا در می آید.
معاون رییس جمهوری در ادامه با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این زمینه افزود: سینمای دوستدار خانواده با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهر دوستدار خانواده با همکاری وزارت کشور در حال اجراست و امروز خیلی خوشحالیم که با حضور شما شاهد اجرای طرحی با نام  جزیره دوستدار خانواده باشیم.
وی یادآور شد: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده را به ‌عنوان یک دستور کار برای استان‌ها طراحی و ابلاغ کردیم ولی ممکن است قشم علاوه بر آن علاقه‌مند به اجرای برنامه خاصی در ذیل این سند با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی خود باشد که با ارزش است و از آن استقبال می‌کنیم.
قشم در تلاش برای کسب عنوان «جزیره دوستدار خانواده»
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه با بیان اینکه قشم به لحاظ فرهنگ، مذهب و جغرافیا موقعیت خاصی دارد، گفت: نگاه به ازدواج از مسائل کلیدی در جزیره است و ما در بحث ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی، با چالش های جدی مواجه هستیم.
حمیدرضا مومنی تصریح کرد: نمی گوییم ۵۰ درصد اشتغال باید سهم بانوان باشد ولی به نحوی باید عمل شود که مصداق بی عدالتی نباشد.
وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی ابتدا چند روستا را به عنوان هدف انتخاب کردیم که با مقاومت های جدی روبرو شدیم ولی ناامید نشدیم، یادآور شد: با تهیه چرخ خیاطی و دستگاه پارچه بافی کم کم به محیط خانه هایشان راه پیدا کردیم و اکنون با مشاهده  بازار خوب فروش محصولات  و درآمدزایی مناسب، روستاهای دیگر جزیره به شکل داوطلبانه برای فعالیت در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: بر این باوریم که در قشم توسعه باید از مجاری جوانمردی بگذرد زیرا در غیر اینصورت محال است که بتوانیم شاهد توسعه پایدار باشیم زیرا نمی توانیم یک جا تولید ثروت داشته باشیم و در سوی دیگر فقر تولید کنیم.
وی افزود: بر همین اساس همه واحدهای تولیدی بزرگ در قشم را مکلف کرده ایم که پیوست فرهنگی اجتماعی کار خود را به ما ارائه دهند.
در ادامه این جلسه فرشته سلجوقی مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برگزاری جلسه وبیناری ابتکار و مومنی در روز ملی ازدواج گفت: ورود به مفاد تفاهم نامه با پیشنهادات ارزشمند خانم ابتکار و تاکید مهندس مومنی صورت پذیرفت.
وی گفت: تغییرات جزیره طی سال های اخیر محسوس و شگرف بوده و هم اکنون نرخ بیکاری قشم ۴.۸ درصد است که به لحاظ پایین بودن در سطح کشور مثال زدنی است.
 به گفته سلجوقی رواج بحث چند همسری در جزیره و اینکه تعداد زیادی از مردان قشم در کشورهای حاشیه خلیج فارس شاغل بوده و یک خانواده هم در آنجا دارند، موجب شده تا تصمیماتی برای اشتغال زنان ساکن جزیره اتخاذ شود و آموزش های کسب و کار سبب حمایت این خانواده ها شود.
سلجوقی افزود: بر همین اساس اتفاقات خوبی رقم خورده و با توجه به ابلاغ سیاست های کلی خانواده توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوه و اقدامات انجام شده می توانیم قشم را به عنوان جزیره دوستدار خانواده معرفی کنیم.
زهره جواهریان معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت نیز در این جلسه به انجام تحقیقاتی توسط معاونت زنان و خانواده در جزیره قشم با هدف شناسایی زنان سرپرست خانوار  و اشتغال و کار آفرینی آنها در ۷۵ روستا در زمینه بومگردی و صنایع دستی اشاره کرد.
همچنین زهره نظری مدیرکل دفتر امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این جلسه با اشاره به  اینکه مبادله این تفاهم نامه با هدف ارتقاء و بهبود وضعیت فرهنگی اجتماعی و اقتصادی زنان در جزیره قشم صورت پذیرفته، تاکید کرد: تفاهم نامه تنظیم شده بیشتر اقتصادی است به گونه ای که این جزیره با اجرای پروژه های تعریف شده به عنوان جزیره دوستدار شناخته شود.
وی گفت: مباحث اشتغال زایی، مهارت آموزی، حمایت از تعاونی ها، مشاغل خانگی، کسب و کارهای خرد و تحقق ماده ۱۰۱ شاخص عدالت جنسیتی در این تفاهم نامه مطرح شده و امیدواریم متعاقب آن پروژه گفتگوی ملی خانواده و تاب آوری  نیز در جزیره به اجرا در  آید.
تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد قشم و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با موضوع همکاری های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، کارآفرینی، اشتغال و مشاوره ای با هدف استقرار نظام جزیره دوستدار خانواده به امضا رسید و تدوین سند توسعه و ارتقاء جایگاه زنان جزیره قشم، حمایت از طرح‌های بانوان و دختران دارای استعداد برتر و کارآفرین، اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده، توان افزایی بانوان، گسترش آموزش و ترویج کارآفرینی، مشارکت در تقویت تعاونی ها و حمایت از اشتغال بانوان، اجرایی سازی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و کمک به جاری سازی رویکرد عدالت جنسیتی، تدوین استانداردهای آموزش شغلی و مهارتی، تقویت و توسعه مشاغل خانگی و خانوادگی و شبکه‌سازی سمن‌های فعال بخش‌هایی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7