کد خبر: 4912| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۸ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۶۷۸۰

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: جبران عقب ماندگی های حوزه سوادآموزی بانوان ضروری است.
دکتر معصومه ابتکار ظهر دوشنبه در نشست با فعالان حوزه زنان و خانواده و سازمان‌های مردم نهاد خراسان شمالی و همایش «رد پای آب» که در استانداری خراسان شمالی برگزار شد با تاکید بر اینکه باید به موضوع آموزش زنان و سواد آموزی توجه بیشتری شود، اظهار کرد: در حوزه سواد آموزی عقب ماندگی‌هایی وجود دارد که باید در این زمینه مهارت یابی انجام و شکاف‌هایی این حوزه برطرف شود.
ابتکار با اشاره به اینکه نرخ حضور زنان در آموزش عالی بالا است، تصریح کرد: باید مهارت‌های فنی را توسعه بدهیم چرا که نرخ حضور زنان در آموزش عالی بالا است به طوری که این میزان با نرخ تحصیل دختران تحصیل کرده بیکار برابر بوده، بنابراین در این زمینه هدف به سوی مشارکت اقتصادی منتهی شود.
وی افزود: ضرورت دارد برنامه‌های خراسان شمالی بر اساس یک برنامه خاص و با توجه به ظرفیتی که وجود دارد پیش برده شود.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: خراسان شمالی دارای ظرفیت‌های فرهنگی زیست محیطی با پتانسیل بالا است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
دکتر ابتکار گفت: ضرورت دارد در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی براساس اصل شاخص‌های عدالت جنسیتی که از قبل ابلاغ شده و مبتنی برنامه ششم توسعه است، حرکت کرد.
وی همچنین بر سواد آموزی زنان عشایر تاکید کرد و افزود: در حوزه نهضت سواد آموزی ۱۰۰ نفر آموزشگر تربیت شده که به زنان عشایر سواد آموزی را آموزش دهند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه به موضوع تاب آوری اشاره کرد و گفت: طرح موضوع تاب آوری اجتماعی با موفقیت اجرا شد که برای ادامه این طرح در خراسان شمالی توافق نامه‌هایی انجام شده و در حال اجرا است.
دکتر ابتکار در ادامه با اشاره به دستور استاندار خراسان شمالی به فرمانداران مبنی بر تشکیل شورای مشورتی زنان و خانواده اظهارکرد: یکی از اصلی ترین موضوع این شورا باید گفتگوی ملی خانواده باشد تا جامعه پیشرفت کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت افزایش مشارکت مردمی و جامعه مدنی را افزایش دهد، افزود: باید برنامه حمایت قانونی و حقوقی از سازمان‌های مردم نهاد در دستور کار قرار بگیرد که در این راستا رابطه لایحه مشارکت اجتماعی مساله‌ای بسیار مهم است که حمایت دولت می‌تواند از این سازمان‌ها سبب کمی و کیفی شود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد نباید از موضوع خانواده و محیط زیست غافل شوند به طوری که طرح «رد پای آب» در استان‌های مختلف در حال اجرا است و آموزش شبکه سازی بین زنان و تشکیل طرح اجرای الگوی مصرف آغاز شده است.
دکتر ابتکار با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما الگوی مصرف پایدار نیست، گفت: وقتی وضعیت مصرف کشور را با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم می‌بینیم الگوی مصرف ایران پایدار نیست به طوری که مطالعات نشان داده در کشور ما یک سوم غذایی که کشاورز تولید می‌کند هدر می‌رود، بنابراین باید از این نوع اسراف‌ها جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: نوسانات قیمت بر بهینه شدن مصرف سبد خانوار سبب شده تا زباله در مراکز استان‌ها و کلان شهرها و اهمیت میزان پسماند تولیدی و افزایش حساسیت را به همراه داشته باشد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهارکرد: در سفر قبلی که به این استان داشتم طرح گفتگوی خانواده کلید خورد که اکنون در ۳۱ استان کشور این طرح اجرا شده و نتایج این طرح نشان می‌دهد مهارت‌های ارتباطی برای جوانان ایرانی بسیار اهمیت دارد.
دکتر ابتکار با بیان اینکه مرحله دوم این طرح ضرورت دارد با مشارکت دانشگاهیان و سازمان‌های مردم نهاد انجام شود، گفت: مرحله دوم این طرح توسط انجمن جامعه شناسی ایران در حال اجرا بوده و ضرورت دارد این طرح توسط دانشگاهیان و سازمان‌های مردم نهاد و فعالان اجتماعی توسعه یابد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های اصلی پیشرفت خانواده گفتگوی این طرح است، ادامه داد: اگر خانواده موفقی نداشته باشیم قطعاً اقتصاد موفقی نخواهیم داشت و نسل آینده موفق نخواهند شد به طوری که طرح تحکیم خانواده از ماموریت‌های اصلی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
منبع: مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7