کد خبر: 5243| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۶ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۱:۰ | تعداد بازدید: ۶۶۸۲

سرگردانی و اضطراب از معضلات فردی به شمار می رود که آثار اجتماعی فراوان دارد. بشر امروز اگر چه در علوم و فن آوری پیشرفت های زیادی داشته، لیکن در ابعاد خودشکوفایی اخلاقی و معنوی شاهد موانع زیادی هستیم.

تنهایی، رنج بشر امروز است که در وهله اول  گریبانگیر سالمندان و بعد حتی در سنین پایین تر اتفاق می افتد. امروزه تنهایی چنان معضل بزرگی محسوب می شود که در برخی کشورهای اروپایی وزیر و ساختار خاصی برای تنهایی تعریف کرده اند. چرا که انسان ذاتا موجود اجتماعی و نیازمند روابط سازنده و احیاگر برای شکوفایی فردی و اجتماعی خویش بوده و خانواده بهترین ساختار و مامن و پناهگاه اوست؛ بهترین امکان برای برقراری روابط عمیق عاطفی، اخلاقی و انسانی.
خانواده پیوندهای انسانی و بین نسلی جوامع را برقرار می کند. در خانواده نسل های مختلف کنار هم قرار می گیرند تا تجربه زیسته بزرگترها مطرح و منتقل شود.
اکنون با تحولات دوران معاصر و انقلاب دیجیتال و تغییراتی که در بسیاری از مناسبات فردی و اجتماعی رخ داده خانواده دچار آسیب های متعددی شده و کارکردهای اصلی و حمایتی خود را به تدریج از دست می دهد و گسست بین نسلی را تشدید می کند و در نهایت خانواده اگر آسیب ببیند، انسجام اجتماعی آسیب می بیند.
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده مبتنی بر این مقدمات و براساس مطالعات و پیمایش های صورت گرفته، برای توان افزایی خانواده ایرانی طرحی را با عنوان گفتگوی ملی خانواده از سال ۹۶ با همکاری دانشگاهیان، محققان، انجمن های علمی و سازمان های مردم نهاد آغاز کرده است. این طرح در مرحله اول به معضلات خانواده ایرانی به صورت مسئله یابی مشارکتی در ۳۱ استان پرداخت. سپس با تکمیل این مرحله در سال گذشته، موضوع اختلال ارتباطی به عنوان تاثیرگذارترین مسئله در انسجام خانواده شناسایی شد.
تقویت مهارت تفکر، تفکر نقادانه، حل و فصل اختلاف، مهارت های گفتگو و ارتباط سازنده، مهارت مدیریت عواطف در مرحله اول با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاکنون در بیشتر از ۳۲۰۰ مدرسه کشور اجرا شده است. همچنین مجموعه ای از دوره های مهارتی فردی و اجتماعی برای مدارس و مربیان طراحی شده است.
براساس طرح گفتگوی ملی خانواده، انجمن جامعه شناسی ایران در ۳۱ استان تسهیل گرانی را آموزش داده و برای هر استان برنامه ای مبتنی بر نیازها و مسایل آن استان ارایه داد. مشارکت سازمان های مردم نهاد نیز نقش مهمی در جریان سازی اجتماعی، تغییر رویکرد و سبک زندگی در مخاطبان این طرح خواهد داشت. چنانچه کانون گفتگوی امام موسی صدر گفتگوی خوب را در بین مخاطبین و جامعه تمرین می دهد.
همچنین این طرح در همکاری با گروه اجتماعی و برنامه خانواده شبکه دو سیما، وزارت علوم در قالب طرح سفیران گفتگو برای تشکل های دانشجویی و با همکاری شهرداری ها در سراسر کشور در حال اجراست. 
بنابر ضرورت و نیاز جامعه از درون این طرح، موضوع گفتگوی بین نسلی نیز برای نسل جوان از سال گذشته با همکاری آموزش و پرورش، شهرداری و استانداری تهران شکل گرفت و اکنون با همکاری محققان و صاحب نظران و با پشتوانه نظری در مرحله تدوین چگونگی گفتگو و مفاهیم لازم است. 
همزمان، اجرای مصوبه آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج با هماهنگی معاونت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاههای مسئول در دست اقدام است.
روز ملی خانواده در ایران می تواند فرصتی باشد برای یادآوری اینکه: خانواده آرامبخش ترین، درمانگر ترین و معجزه گر ترین کانون بشری است ‎و باید برای تقویت روابط درون آن نهایت تلاش خود را به کار بریم.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7