کد خبر: 4753| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۶ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۴:۰ | تعداد بازدید: ۵۵۱۷

دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: عدالت جنسیتی سال‌هاست جزء شاخص‌های توسعه انسانی است و علاوه برآن شاخص‌های خاصی هست که آن‌ها شاخص‌های ارزیابی وضعیت جنسیت و زنان در جوامع است. در این راستا شاخص‌های عدالت جنسیتی با همکاری دستگاه‌ها از جمله وزارت علوم تدوین و برای تمام دستگاه‌ها ابلاغ گردید.
دکتر ابتکار در دومین نشست مشاوران امور زنان و خانواده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در باغ موزه نگارستان برگزار شد، ضمن تشکر از توجه وزیر علوم به امور خانواده بیان کرد: هدف بنیادی انقلاب اسلامی ایران تحقق عدالت است که ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و… دارد؛ نباید مفهوم عدالت را تنزل دهیم و فقط توزیع ثروت بدانیم بلکه باید همه ابعاد را در نظر بگیریم.
به گفته وی یکی از ابعاد مهم عدالت که از ابتدای انقلاب اسلامی بسیار مورد توجه امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است حوزه جنسیت، زنان وخانواده است.
دکتر ابتکار افزود: از نظر من امام (ره) زن مسلمان را درعصر معاصر راهگشا می‌دانست؛ این مسئله بسیار اهمیت دارد که یک فقیه جامع‌الشرایط و رهبر سیاسی معاصرجهان همچین دیدگاهی داشته؛ در زمانی که دیدگاه‌های متناظر وموانع زیادی وجود داشته است و همچنان نیز در حوزه‌های مختلف نظری و عملی موانع وجود دارند.
وی تصریح کرد: نگاهی که امام راحل به عرصه زنان داشتند بسیاری از مسائل را حل و فصل کرد وبسیار راهگشا بود. ایشان یک آینده‌نگری عجیبی در حوزه زنان داشتند و زمانی که به صراحت گفتند که هیچ مانعی برای پیشرفت زنان در جمهوری اسلامی نیست و اگر ما حدودی داریم برای اعتلای انسان است نه محدودیت، به آن مفهوم که مانع باشد.
دکتر ابتکار افزود: امام تاکید می‌کردند زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند تک تک این کلمات بار معنا و مفهوم خاص خودش را دارد. امام این‌گونه راه را برای تحقق عدالت در حوزه زنان باز کردند. در این حوزه کارهایی صورت گرفته است و همچنان جا دارد که بر همچین موضوعاتی به جهت مفهومی و مبنایی خصوصاً در دنیای معاصر و مسائلی که داریم در حوزه زنان و جنسیت که کماکان مسائل روز دنیاست و از شاخص های اصلی توسعه پایدار محسوب می‌‌گردد کار شود.
دکترابتکار ادامه داد: مسئله حوزه زنان کماکان در مبانی نظری، دانشگاهی جزء موضوعات مهم در ابعاد اجتماعی، روان‌شناختی، سلامت جسم و روان، سیاسی و اقتصادی است که نمی‌توانیم از یاد ببریم و یا سبک تلقی کنیم.
معاون رئیس جمهور بیان نمود: خوشبختانه در حال حاضر در اسناد بالادستی خودمان غیر از قانون اساسی چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی ابلاغ مقام معظم رهبری را داریم؛ خصوصاً در حوزه خانواده وهمچنین در قانون ششم برنامه توسعه کشور در ماده ۱۰۱ که به بحث عدالت جنسیتی اشاره دارد و همچنین سیاست‌های اختصاصی موضوع زنان و خانواده که دکتر روحانی در بحث عدالت جنسیتی ابلاغ کردند.
دکتر ابتکار گفت: برای اینکه حرکت درستی انجام دهیم باید برای آن حرکت سنجه داشته باشیم و شاخص‌هایی را تعریف کنیم و بگوییم در موضوع عدالت جنسیتی که یکی از مسائل مهم بحث عدالت است. چه شاخص‌هایی در کشور خودمان و چه شاخص‌هایی در دنیا وجود دارد.
وی افزود: این شاخص‌ها نقشه راه و مسیر حرکت ما در همه حوزه‌های آموزش، بهداشت، ورزش، اشتغال و مسائل اجتماعی است که بسیاری از این شاخص‌ها به کار ما در حوزه دانشگاه‌ها هم مرتبط است از جمله شاخص سلامت که بسیار اهمیت دارد و اولین تقاضای من این است که این شاخص را حتماً در برنامه‌ها و سیاست‌های خودتان مدنظر قرار دهید؛ کما اینکه برای تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کردیم و براساس قانون برنامه ششم توسعه برای این شاخص‌ها سامانه‌ای را طراحی می‌کنیم که دستگاه‌ها موظف‌اند اطلاعات خودشان را در ارتباط با میزان پیشرفت و تغییراتی که در این شاخص‌ها اتفاق می‌افتد اعلام کنند.
دکتر ابتکار ادامه داد: برای خانواده هم شاخص‌هایی هست که دانشگاه‌ها نقش کلیدی در ارائه راه و نقشه خوب برای تحکیم و تقویت خانواده دارند و امیدوارم با دکتر غلامی که نگاه خوبی دارند، برای دانشگاه‌ها بتوانیم برنامه‌ریزی مستدل و علمی را در بحث خانواده داشته باشیم در کنار این دولت دوازدهم به طور خاص؛ با توجه به مطالبات اجتماعی که وجود دارد و اینکه ما جدا از این مطالبات نمی‌توانیم حرکت کنیم.
وی افزود: سرعت تحولات اجتماعی بسیار بالاست و ما در بسیاری از زمینه‌ها از نسل جوان عقب می‌افتیم یک دلیل آن انقلاب دیجیتال است ویک دلیل دیگر تحولات سیاسی و اجتماعی است که به سرعت در دنیا اتفاق می‌افتد با وجود این تحولات ما همگی باید پاسخگو باشیم و سیاست‌هایی را متناظر با این تحولات تعریف کنیم.
دکتر ابتکار بیان کرد: دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری در ابتدای دولت دوازدهم بخشنامه‌ای را از طریق شورای عالی اداری برای همه دستگاه‌ها ابلاغ کردند که ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی مجموعه دولت تا پایان دوره دولت دوازدهم باید در اختیار زنان قرار بگیرد البته بر اساس شایستگی و این نکته که دکتر غلامی فرمودند کاملاً دقیق است که ما اگر برنامه‌ریزی می کنیم برای حضور خانم‌ها در عرصه تصمیم‌سازی کشور، شایسته‌سالاری را اصل قرار دهیم.
وی ادامه داد: حضور زنان به بهبود تصمیم‌سازی در کشور کمک می کند و فقط بحث عدالت جنسیتی و اینکه نگاه عادلانه هست که زنان حضور داشته باشند نیست؛ نگاه هوشمندانه این است که زنان توانمند و تحصیل‌کرده در تصمیم‌سازی‌ها مخصوصاً در حوزه اجتماعی و فرهنگی که به نظر زنان استعدادهای ذاتی در آن دارند حضور داشته باشند. تصمیم هوشمندانه هم همین است که کشور از دیدگاه زنان در مدیریت‌ها در همه سطوح مخصوصاً سطوح عالی می‌تواند تصمیمات خوب به وجود بیاورد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نگاه عادلانه سالهاست از زمان رئیس جمهور اسبق آقای دکتر خاتمی که در سال ۷۶ معاون رئیس جمهور زن گذاشتند بوده است و این بحث جدیدی نیست ولی در این سال‌ها آن اتفاقاتی که باید به تبع آن رخ می داد برای حضور زنان در عرصه تصمیم‌سازی با تمام آن زمینه‌هایی که امام (راحل) و مقام معظم رهبری انجام دادند عملاً اتفاق نیفتاده است. بنابراین بحث ۳۰ درصد که تصمیم مدیریتی است به لحاظ این اتفاق افتاد که آن سقف شیشه‌ای را بتوانیم برداریم تا خانم‌ها بیشتر حضور پیدا کنند امیدواریم و همین جا ازدکتر غلامی تقاضا می کنم که همان‌طور که دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور رسماً از تمام استانداران خواسته یک معاون زن بگذارند ودر حال حاضر هفت یا هشتمین معاون استاندار تعریف شده و ما تمهیدات خوبی در وزارت کشور می بینیم و فرمانداران و بخشداران زن در استان‌ها و در شرایط سخت در حال خدمت هستند؛ ما انتظار داریم وزارت علوم و دانشگاه‌ها در این زمینه جلوتر حرکت کنند و پرچم‌دار باشند و ما شاهد تحولات عظیمی درحوزه زنان بودیم.
دکتر ابتکار گفت: گزارش ۴۰ در ۴۰ که خانم دکتر کیاسالاری دادند که ما به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی دادیم فوق‌العاده است ۴۰ سال تحمل زنان در دوران جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات و سختی‌ها واقعاً تحولات چشمگیری نشان می‌دهد. زنان همت و تلاش کردند وعلی رغم مشکلات باری به هر جهت نگذشتن و عبور نکردند واین امروز مسئولیت و رسالت تک تک ما هست در عین حال تلاش می‌کنیم برای تحقق شاخص‌ها و آن وضعیت و برای اینکه بتوانیم فضا را در دانشگاه‌هایمان برای حضور زنان در عرصه مدیریت وتصمیم‌سازی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ما باید در شاخص ها تلاش کنیم و موضوعاتی مثل مهارت زندگی هم درآموزش عالی و متوسطه از اقتضاعات و شاخص های بسیار ضروری چه برای هیئت علمی چه برای دانشجویان است و بحث مهارت زندگی هم پای دروس رسمی اهمیت دارد. به دلیل معضلات اجتماعی و آسیب هایی که داریم زن ومرد با تحصیلات عالی دچار اختلاف می‌شوند زیرا مهارت ارتباطی وکار تیمی را آموزش ندیدند.
هیچکس نافی اهمیت علم ودانش به مفهوم اصلی خودش نیست ولی در کنار آن مهارت زندگی هم باید آموزش داده شود.
دکتر ابتکارافزود: ما به عنوان معاون امور زنان وخانواده دربحث محور های مهارت زندگی به دلیل اهمیت موضوع در زندگی آینده جوانان تحت عنوان بحث گفت وگوی ملی خانواده موضوع مهارت زندگی از خانواده تا جامعه را در نظر گرفتیم خصوصاً مهارت ارتباطی و اینکه مهارت ارتباطی را اگر برای دانشجویان و اساتیدمان نتوانیم به عنوان مهارت اصلی زندگی در طول دورانی که تحصیل می کنند بگوییم و نتوانیم کمکشان کنیم که کسب کنند بعداً در زندگی اجتماعی با همه علم ودانشی که اندوختند دچار مشکل می شوند.
وی افزود: در طرح گفت وگوی ملی خانواده تفاهم نامه‌ای با دکتر غلامی داریم که ازموضوع مهارت‌های ارتباطی و گفت وگو برای جامعه دانشگاهی وبرای دانشجویان خصوصاً دربعد مسائل خانواده از اهمیت زیادی برخورداراست و امیدواریم این طرح دردانشگاه ها اجرا شود.
دکتر ابتکار ادامه داد: طرح گفت وگوی ملی در ۳۱ استان با محوریت انجمن جامعه شناسی ایران و کاملاً تخصصی وعلمی اجرا می شود هم پای آن با وزارت آموزش وپرورش طرح بین نسلی را اجرا می کنیم که درآن مهارت های ارتباطی مطرح است و به موضوع شکاف نسلی که دانشجویان هم بخشی از این مسئله هستند می‌پردازد و اگر به آن توجه نکنیم برای کشور بسیار خطرآفرین است مدیران کل امور بانوان استان‌ها و تسهیل‌گر انجمن جامعه شناسی در هر استان مجری این طرح اند ما استقبال می کنیم که در این قالب بتوانیم هم‌افزایی داشته باشیم. با توجه به اهمیت بحث مهارت‌ها ومسائل خانواده با همکاری دانشگاه ها می‌توانیم نتایج خوبی داشته باشیم.
وی بیان کرد: مسئله ای که باید برآن تاکید کنم مسئله اشتغال و کارآفرینی است در ایران نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دختر سه برابر پسران است واین آزاردهنده است و باید مهارت شغلی را بالا ببریم و این تصور که افراد باید در دولت استخدام شوند تصور درستی نیست و خانم ها می‌توانند با کسب مهارت در حوزه‌های مختلف تولید وکار آفرینی مشغول شوند. در حال حاضر با انجمن کارآفرینی زنان در ۳۱ استان طرحی را خواهیم داشت با بودجه معاونت و اگر شما بتوانید با طرح لینک برقرار کنید و هم‌افزایی داشته باشید همزمان با اجرای طرح از این ظرفیت برای دانشجویان استفاده کنید و در دانشگاه‌ها نیز اجراکنید
دکتر ابتکار افزود: در بحث کسب وکار در همکاری‌های بین‌المللی نیز باید بیش از شرایط فعلی برای انعکاس وجهه صحیح کار کنیم وجهه زن ایرانی و تحولاتی که در عرصه آموزش عالی اتفاق افتاده واقعاً چشمگیر است و ما نتوانستیم برای جامعه جهانی حق مطلب را ادا کنیم و مدیون زنان ایرانی هستیم.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: ظرفیت‌های عظیمی داشتیم وداریم و باید بسیار کار کنیم و این همکاری بین المللی بسیار اهمیت دارد و راهکار آن را شما می‌توانید پیشنهاد و ارائه دهید انشاالله در این زمینه ها بتوانیم با هم همکاری بیشتر داشته باشیم و می‌دانم دکتر غلامی این دغدغه را دارند و درباره هیئت های ممیزه هم ما صحبت هایی داشتیم و ایشان دراین زمینه خوب دستور دادند و می دانم در دانشگاه ها خانم ها عضو هیئت های ممیزی شدن بسیار اتفاق مهمی چون یکی از گلوگاه‌ها همین هیئت‌های ممیزی هستند و امیدوارم به زودی در دانشگاه‌ها شاهد معاون و رئیس زن باشیم و به زودی کارنامه دوم را هم خواهیم داد وارزیابی می‌کنیم که چقدر دستگاه‌ها به شاخص ۳۰ درصد پایبند بودند وموفق شدند و امیدوارم این اتفاق رخ دهد زیرا شایستگی زن ایرانی هست و شایسته مردم ایران است که ما شاهد این تحولات مثبت باشیم.
منبع: وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7