کد خبر: 14683| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲ مهر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۵۲

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، زنان را اسطوره‌سازان فضای فراجنسیتی در دفاع مقدس توصیف کرد و در عین حال افزود: در دفاع مقدس، زنان و مردان، احساس مسئولیت کردند و هر کس به فراخور شرایط و امکاناتی که در اختیار داشت مشارکت کرد و جنسیت تعیین کننده نوع مسئولیت نبود.
دکتر معصومه ابتکار با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس یادآور شد: در دوران دفاع مقدس، بخاطر ماهیت مساله دفاع و نوع نگاهی که امام خمینی(ره) به این مساله داشتند، روحیه ای بالا و انگیزشی اعم از روحیه مقاومت، ایثار، مبارزه با تجاوز و غیره در مردم ایجاد شد که جنسیت بردار نبود.
وی افزود: در این برهه زمانی، زنان و مردان، احساس مسئولیت کردند و هر کس به فراخور شرایط خود و امکاناتی که در اختیار داشت مشارکت کرد و جنسیت تعیین کننده نوع مسئولیت نبود.
معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه زنان علاقه مند به آموزش های رزمی، دوره های متعدد را گذراندند تا به دیگران هم بیاموزند و در این راه بسیج ملی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: مساله دفاع از کشور باعث شد که همه احساس کنند باید آمادگی کامل و حضور موثر داشته باشند؛ شاهد مدعا حضور زنان علاقه مند در خط مقدم و حضور چشمگیر آنان در پشت جبهه های جنگ تحمیلی به عنوان کادر پزشکی، پرستاری و خدماتی است.
سهم زنان در بسیج اجتماعی در دوران مقدس قابل توجه است 
ابتکار به سهم زنان در پرشورتر شدن بسیج اجتماعی اشاره کرد و گفت: هر چند سهم زنان در خط مقدم بسیار کمتر از مردان بود اما در پشتیبانی از جبهه ها سهم قابل توجهی داشتند، خصوصا در بسیج اجتماعی و این روحیه مشارکت از منظر روانشناسی اجتماعی بسیار مهم و کارآمد بود زیرا هم منجر به تهییج دیگران برای مشارکت بیشتر شد و هم مشخص کننده این امر بود که مشارکت، فراجنسیتی است.
وی با تاکید بر اینکه زنان اسطوره سازان فضای فراجنسیتی در دفاع مقدس بودند، تصریح کرد: همین که مادری با رضایت فرزند خود را راهی مسیری می کند که ممکن است بازگشتی نداشته باشد اسطوره سازی کرده است. ضمن اینکه در هشت سال دفاع مقدس مشکلات، ضعف و اشتباه زیاد بود اما با وجود اینکه جنگ رنج، سختی و تبعاتی ماندگار برای نسل بعد دارد، فضای معنوی و به قول امام راحل نعمت بود.  
به اندازه کافی، به ایثار زنان دفاع مقدس ارزش نهاده نشده است
معاون رئیس جمهوی در پاسخ به این پرسش که چقدر به فعالیت زنان در دفاع مقدس ارج نهاده شده، گفت: به اندازه کافی، به ایثار زنان دفاع مقدس ارزش نهاده نشده است، ضمن اینکه در واقع گذر زمان هم باعث شده تا نسل جدید کمتر در جریان واقعیت ها و رشادت های جنگ قرار گیرند.
ابتکار با یادآوری اینکه یکی از اهداف معاونت در گفت و گوی بین نسلی، ایجاد فضای گفت وگو میان نسلی که هیچ ذهنیتی از انقلاب  و جنگ ندارد با نسلی که شاهد آن دوران بوده است، خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که ارتباط بین نسلی که تجربه زیسته جنگ دارد با نسلی که هیچ نمی داند برقرار کنیم. آن هم در برهه زمانی که جنگ روانی، دروغ پردازی، تحریف تاریخ، فیک نیوز و اخبار نادرست وجود دارد.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه گویا یک عده برای تحریف تاریخ، ماموریت پیدا کرده اند، اظهار داشت: عملکرد این افراد خطرناک است زیرا برای اینکه تحلیل خود را جای بیاندازند آن را به تاریخ تحمیل می کنند، یعنی آن تاریخ را به نفع تحلیل خود می چرخانند و متاسفانه با قضاوت های یکطرفه دل خانواده های شهدا به درد آورده اند.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا جوانان بتوانند خوب تحلیل و قضاوت کنند و زوایای جدید برای درک بهتر دفاع مقدس پیش روی آنان قرار دهیم، خاطرنشان کرد: باید دفاع از آب و خاک و کیان و دستاوردهای کشور به زبان درست و با ادبیات و روش های صحیح به جوانان آموخته شود که این امر با گشایش و برقراری باب گفت وگو امکان پذیر است.
ابتکار تاکید کرد: به یاد داشته باشیم، گفت وگو مهارتی است که چارچوب و اصولی دارد، نخست باید شنونده خوبی باشیم سپس ببینیم مخاطب ما چه برداشتی پیدا کرده و چه مطالبه و انتظاری دارد. سپس تلاش کنیم برای شکل گرفتن گفت وگو، زیرا هیچ راهی غیر از گفت وگو و ایجاد یک فضای باز برای تبادل آرا و پرهیز از انگ زدن و صف بندی ها نتیجه نخواهد داد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7