کد خبر: 9860| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۴ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۵۲

شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر باقر ساروخانی، دکتر علی‌اکبر فرهنگی، دکتر حسن بشیر، دکتر مهدی باقریان و سایر صاحب‌نظران حوزه روابط عمومی روز دوشنبه 23 دی‌ماه 1398 در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این کنفرانس دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در مراسم تشییع جنازه ایشان اجتماع عظیمی از مردم خودخواسته و خروشان شرکت داشته­اند و این حضور جمعیت به خوبی نشان می­دهد که اگر انسان خالصانه و با رفتار عمیقی برای خدمت صادقانه به مردم تلاش کرده همواره در کنار سختی‌­های مردم و با مردم باشد آثار حمایت و محبت مردمی نیز متوجه او خواهد شد.
آثار خدمات سردار سلیمانی در تأمین امنیت در تمامی جهان به خوبی پیداست
وی افزود: آثار خدمات سردار سلیمانی در تأمین امنیت در تمامی جهان به خوبی پیداست و این را آمریکاییان و اروپاییان در آینده خواهند فهمید که ثمرات داعش­‌زدایی سردار سلیمانی به چه میزان برای خود اروپاییان نیز مثمر ثمر بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با ابراز ناراحتی بابت حادثه کشته­‌شدن مسافران هواپیمای مسافربری اوکراین گفت:‌ بنده واقعاً به جهت این اتفاق تأثرآمیز احساس شرمندگی می‌­کنم و تألمات این حادثه بر دوش و جان ما سنگینی می­کند. ‌
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تقدیر از زحمات دکتر باقر ساروخانی خاطرنشان کرد که اگر روابط عمومی را محصولی از چهار عنصر دانش، مهارت،‌ ارتباطات و عشق بدانیم، دکتر ساروخانی نمادی از همه این چهار عنصر هستند.
وی افزود:‌ توانایی­هایی که در ایشان جمع شده است شاید ناشی از سختی­‌های دوران تحصیل و زندگی ایشان بوده است و خانواده آثار خیر زیادی برای ایشان داشته­‌اند.
دکتر عاملی با  اشاره به اهمیت عنصر ارتباطات در روابط عمومی گفت: ماهیت ارتباطات نوعی تبادل موقعیت است که در آن خودمان را به جای دیگری گذاشته بایستی درک دقیق و مناسبی از موقعیت فرد در صحنه داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی تحت عنوان «مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همه­‌جانبه‌­نگر» در تبیین دانش ارتباطات گفت:‌ دانش ارتباطات دانش حل مسئله و نبودن در بن­بست است که به ما می‌­آموزد همواره مسیر بهتر شدن و بهتر بودن را بتوانیم طی کنیم.
در چارچوب روابط عمومی یکپارچه جدید هیچ بن­‌بستی وجود ندارد
وی افزود: در چارچوب روابط عمومی یکپارچه جدید هیچ بن­‌بستی وجود نداشته با طی زمان امکان دسترسی به گذشته فراهم می­‌شود و با چرخه زمان هربار نوشدن را تجربه می‌­کنیم، چنانکه امام صادق(ع) نیز فرمودند «لکلِ یومٍ یومً جدید» و بر اساس همین جدید شدن است که می­‌توانیم به مسیر خود ادامه داده اشتباهات را جبران کنیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به چارچوب پارادایم دوفضایی شدن جهان و همچنین الگوی مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید چند جانبه‌نگر گفت:‌ در الگوی مدیریت یکپارچه روابط عمومی سه حوزه‌ عملکردی می‌­توان برای روابط عمومی متصور بود.
وی با اشاره به حوزه روابط عمومی چهره به چهره به عنوان حوزه عملکردی اول گفت:‌ هیچ چیزی اهمیت ارتباطات حضوری را کاهش نمی‌­دهد و هیچ چیزی نمی­تواند جای آن را به طور کامل بگیرد.
دکتر عاملی در تبیین ‌روابط عمومی هوشمند، ‌مجازی و رقومی فضای دوم به عنوان حوزه دوم عملکردی برای روابط عمومی گفت: این ظرفیت امروزه بهر­ه‌­های بسیاری را برای بشریت فراهم کرده روز به روز به آن افزوده خواهد شد.
روابط عمومی رسانه‌­ای مسئول بازنمایی سازمان و تأمین کننده اعتبار و نام‌­نماهای سازمان است
وی با اشاره به‌ روابط عمومی رسانه­ای به عنوان حوزه عملکردی سوم گفت: روابط عمومی رسانه­ای مسئول بازنمایی سازمان و تأمین کننده اعتبار و نام­نماهای سازمان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین مفهوم یکپارچگی در روابط عمومی­‌ها گفت: مدیریت یکپارچه روابط عمومی به عنوان نوعی سیستم مدیریتی در نظر گرفته می­‌شود که در ان همه چیز تعریف شده است و هیچ چیز جای خالی ندارد.
وی افزود:‌ ایجاد تفاهم میان فضاهای مختلف و ایجاد توازن میان اهداف و خط مشی‌­ها، فرآیندها و کنش‌­ها از ویژگی‌­های مورد انتظار روابط عمومی است که در صدد است نیازها و انتظارات تمامی ذی­‌نفعان را به دست آورد.
دکتر عاملی ادامه داد:‌ الگوی مدیریت یکپارچه جدید در روابط عمومی معطوف به شناخت پیچیدگی و عدم قطعیت تعامل میان انسان و ماشین است که از این رو ضرورت باز طراحی مسیر و استراتژی در این رابطه بیش از پیش احساس می‌­شود.
روابط عمومی همه­‌جا حاضر و در دسترس از قابلیت های روابط عمومی­‌های جدید است
وی با اشاره به ماهیت دیجیتال بودن روابط عمومی که امکانات مختلفی از قبیل غیرمرکزی بودن و مدیریت الگوریتمی فرآیند سیستمی را فراهم می‌­کند، خاطرنشان کرد: روابط عمومی همه‌­جا حاضر که در 24 ساعت از 7 روز هفته در دسترس باشد قابلیتی است که از روابط عمومی­‌های جدید حاصل شده و به دنبال آن امکان تعریف تمامی فرآیندهای رفت و برگشتی یک عمل به وجود می‌­آید و به شکل سیستمی خودراهبر(Autonomous) بسیاری از نیازها را تسهیل می‌­کند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: با اتوماتیک‌­سازی روندها ما با دو هدف انتخاب کوتاه‌ترین مسیر و مؤثرترین مسیر دست پیدا می‌­کنیم که همان معنای بهره‌وری و بهینه­‌بودن مسیر است.
وی افزود:‌ همه­‌جانبه‌­نگری در نگاه الگوی مدیریت روابط عمومی نگاه چندوجهی به تمام عناصر سازمان دارد و در این میان توجه به روابط انسانی و احساس عضوی از مجموعه بودن جزو مواردی است که دارای اهمیت بیشتری هستند.
دکتر عاملی با اشاره به رویکرد دانش یکپارچه در مدیریت روابط عمومی جدید گفت: دانش یکپارچه ظرفیت اتصال بین پدیده‌­هاست و از پراکندگی ممانعت به عمل می­‌آورد که براساس تمایزات میان نظام‌­های فکری و معرفتی شکل می­‌گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم ایجاد ارتباطات انسانی و نهادی درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان وظایف اساسی روابط عمومی‌­ها گفت:‌ در این مسیر باید از رویکرد «مدیریت روابط مشتری» در عرصه وب 1 که خدمت موردی و یکطرفه محسوب می­‌شود به سمت حرکت در مسیر ایجاد پارادایم­‌های نرم افزارانه و به دنبال آن ایجاد نگاه پلتفرمی پیش برویم.
وی افزود:‌ نگاه پلتفرمی ظرفیت بزرگی ایجاد می­‌کند و با ارائه مجموعه خدمات و زنجیره‌­ای از خدمات به تمامی عناصر مربوط به کار مورد نظر توجه کرده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد:‌ اطلاع رسانی و رسانه‌­های اجتماعی سازمان اهمیت بسیاری دارد و تأثیر بسیاری برای ذی­نفعان سازمان دارد.
خودپژوهی و دگر پژوهی سازمان مسئولیت دیگر روابط عمومی است
وی با تبیین محورهای مدیریت آموزش و رفتار انسانی گفت: خودپژوهی و دگر پژوهی سازمان مسئولیت دیگری است که متوجه روابط عمومی یک سازمان است و در این زمینه مدیریت ارتباط مردم با همسایگان عنصر بسیار مهمی است که براساس قانون سرایت می­توان گفت تمامی روابط عمومی‌­ها به نوعی با جامعه و مردم ارتباط دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مردم در برخی عناصر با هم مشترکند اما بر اساس تفاوت­های سنی، جنسی، قومیتی و... لایههای متفاوتی را دارند که با این نگاه باید برای لایه­‌های مختلف انسانی مدیریت سامان­مندی داشته باشیم.
وی افزود:‌ تعامل با همسایگان و سرایت دادن احساس رضایت بین همه آنها از مواردی است که در دوران کنونی دارای اهمیت است.
دکتر عاملی با تأکید بر اینکه باید جهانی فکر کرد اما محلی عمل کرد گفت: ما اگر شریک بین‌­المللی داریم باید به آن توجه و اهمیت داده تلاش کنیم به اثرگذاری در سطح جهانی اقدام کنیم.
لزوم توجه به نوآوری در روابط عمومی
وی با اشاره به لزوم توجه به عناصر فناوری در روابط عمومی از قبیل ‌فناوری‌­های نو، ‌نوآوری­‌های کارگشا و روابط عمومی‌­های مردمی گفت: ‌نوآوری باید همیشه به شکلی زنده در سازمان جریان داشته باشد و مدام تقویت شود چرا که نوآوری به منزله حل مسئله و گره­گشایی از سازمان است.
بر اساس گزارش سالانه ارتباطات جهانی در سال 2019، بیش از 80 درصد از ارتباط­گران در سرتاسر دنیا اعتقاد دارند که نوآوری‌­های فناورانه، پیشران اصلی تغییر در صنعت روابط عمومی در پنج سال آینده هستند، اما تنها نیمی از پاسخگویان مطرح کردند که از جدیدترین فناوری­‌ها برای بالا بردن اثربخشی ارتباطات خود استفاده کرده‌­اند (کوک، 2019). ازجمله جدیدترین فناوری‌­ها که به روابط عمومی­‌ها کمک می­کند تا اثربخشی و بهره­‌وری خود را بالا ببرند، می­توان به فناوری­های مانند بلاکچین، هوش مصنوعی، بزرگ­داده، یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء و اینترنت همه­چیزها و واقعیت مجازی اشاره کرد. توجه این فناوری­ها بخشی از مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همه­جانبه­نگر است که روابط عمومی­ها را به سمت «داده‌­راهبر شدن» و «مردمی‌­تر» شدن و تنظیم استراتژی­ها با تمرکز بر ذینفعان سوق می­دهد.
وی افزود‌: روابط عمومی، مسئولیت نشاط سازمان و گره خوردن سازمان با ذی‌­نفعان آن را بر عهده دارد. در عین حال روابط عمومی باید اعتماد ارتباطی سازمان را تامین کند که در این زمینه قابلیت‌­های بلاکچین می­تواند تسهیل­‌گر و مفید تلقی شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیت­‌های فناوری­های جدید و لزوم بهره­‌گیری از هوش مصنوعی در یادگیری و روابط عمومی تصریح کرد:‌ هوش مصنوعی دامنه بسیار گسترده­ای را به دنبال آورده به گونه­‌ای که امروزه در حدود 2 تریلیون دلار محصول کاربرد هوش مصنوعی بوده است.
باید داده‌­های بزرگ سازمان روز به روز توسط روابط عمومی گسترش پیدا کند
وی با تأکید بر قابلیت هوش مصنوعی در تولید و پردازش داده­ها گفت:‌ باید داده‌­های بزرگ سازمان روز به روز توسط روابط عمومی گسترش پیدا کند و در این رابطه هوش مصنوعی با فرآیند یادگیری ماشین(Machin learning) توانسته است که با تجزیه و تحلیل داده­ها تسهیل‌­گری‌­های بسیاری را برای مخاطب فراهم آورد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید یک سامانه دوفضایی همه­‌جانبه‌­نگر و کارآمد است که می­تواند با زیربنای نظام ارزشی و اسلامی به فضای فیزیکی و مجازی به شکلی همزمان توجه داشته باشد و به دنبال آن اهداف متعالی سازمان، خدمات و محتوا، برنامه­های عملیاتی و خط مشی­ها را طراحی کند.
در ادامه کنفرانس مراسم تقدیر از دکتر محمد باقر ساروخانی پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران و برگزیدگان شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7