شانزدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر باقر ساروخانی، دکتر علیاکبر فرهنگی، دکتر حسن بشیر، دکتر مهدی باقریان و سایر صاحبنظران حوزه روابط عمومی روز دوشنبه 23 دیماه 1398 در مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این کنفرانس دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در مراسم تشییع جنازه ایشان اجتماع عظیمی از مردم خودخواسته و خروشان شرکت داشتهاند و این حضور جمعیت به خوبی نشان میدهد که اگر انسان خالصانه و با رفتار عمیقی برای خدمت صادقانه به مردم تلاش کرده همواره در کنار سختیهای مردم و با مردم باشد آثار حمایت و محبت مردمی نیز متوجه او خواهد شد.
آثار خدمات سردار سلیمانی در تأمین امنیت در تمامی جهان به خوبی پیداست
وی افزود: آثار خدمات سردار سلیمانی در تأمین امنیت در تمامی جهان به خوبی پیداست و این را آمریکاییان و اروپاییان در آینده خواهند فهمید که ثمرات داعشزدایی سردار سلیمانی به چه میزان برای خود اروپاییان نیز مثمر ثمر بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با ابراز ناراحتی بابت حادثه کشتهشدن مسافران هواپیمای مسافربری اوکراین گفت: بنده واقعاً به جهت این اتفاق تأثرآمیز احساس شرمندگی میکنم و تألمات این حادثه بر دوش و جان ما سنگینی میکند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تقدیر از زحمات دکتر باقر ساروخانی خاطرنشان کرد که اگر روابط عمومی را محصولی از چهار عنصر دانش، مهارت، ارتباطات و عشق بدانیم، دکتر ساروخانی نمادی از همه این چهار عنصر هستند.
وی افزود: تواناییهایی که در ایشان جمع شده است شاید ناشی از سختیهای دوران تحصیل و زندگی ایشان بوده است و خانواده آثار خیر زیادی برای ایشان داشتهاند.
دکتر عاملی با اشاره به اهمیت عنصر ارتباطات در روابط عمومی گفت: ماهیت ارتباطات نوعی تبادل موقعیت است که در آن خودمان را به جای دیگری گذاشته بایستی درک دقیق و مناسبی از موقعیت فرد در صحنه داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی تحت عنوان «مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همهجانبهنگر» در تبیین دانش ارتباطات گفت: دانش ارتباطات دانش حل مسئله و نبودن در بنبست است که به ما میآموزد همواره مسیر بهتر شدن و بهتر بودن را بتوانیم طی کنیم.
در چارچوب روابط عمومی یکپارچه جدید هیچ بنبستی وجود ندارد
وی افزود: در چارچوب روابط عمومی یکپارچه جدید هیچ بنبستی وجود نداشته با طی زمان امکان دسترسی به گذشته فراهم میشود و با چرخه زمان هربار نوشدن را تجربه میکنیم، چنانکه امام صادق(ع) نیز فرمودند «لکلِ یومٍ یومً جدید» و بر اساس همین جدید شدن است که میتوانیم به مسیر خود ادامه داده اشتباهات را جبران کنیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به چارچوب پارادایم دوفضایی شدن جهان و همچنین الگوی مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید چند جانبهنگر گفت: در الگوی مدیریت یکپارچه روابط عمومی سه حوزه عملکردی میتوان برای روابط عمومی متصور بود.
وی با اشاره به حوزه روابط عمومی چهره به چهره به عنوان حوزه عملکردی اول گفت: هیچ چیزی اهمیت ارتباطات حضوری را کاهش نمیدهد و هیچ چیزی نمیتواند جای آن را به طور کامل بگیرد.
دکتر عاملی در تبیین روابط عمومی هوشمند، مجازی و رقومی فضای دوم به عنوان حوزه دوم عملکردی برای روابط عمومی گفت: این ظرفیت امروزه بهرههای بسیاری را برای بشریت فراهم کرده روز به روز به آن افزوده خواهد شد.
روابط عمومی رسانهای مسئول بازنمایی سازمان و تأمین کننده اعتبار و نامنماهای سازمان است
وی با اشاره به روابط عمومی رسانهای به عنوان حوزه عملکردی سوم گفت: روابط عمومی رسانهای مسئول بازنمایی سازمان و تأمین کننده اعتبار و نامنماهای سازمان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین مفهوم یکپارچگی در روابط عمومیها گفت: مدیریت یکپارچه روابط عمومی به عنوان نوعی سیستم مدیریتی در نظر گرفته میشود که در ان همه چیز تعریف شده است و هیچ چیز جای خالی ندارد.
وی افزود: ایجاد تفاهم میان فضاهای مختلف و ایجاد توازن میان اهداف و خط مشیها، فرآیندها و کنشها از ویژگیهای مورد انتظار روابط عمومی است که در صدد است نیازها و انتظارات تمامی ذینفعان را به دست آورد.
دکتر عاملی ادامه داد: الگوی مدیریت یکپارچه جدید در روابط عمومی معطوف به شناخت پیچیدگی و عدم قطعیت تعامل میان انسان و ماشین است که از این رو ضرورت باز طراحی مسیر و استراتژی در این رابطه بیش از پیش احساس میشود.
روابط عمومی همهجا حاضر و در دسترس از قابلیت های روابط عمومیهای جدید است
وی با اشاره به ماهیت دیجیتال بودن روابط عمومی که امکانات مختلفی از قبیل غیرمرکزی بودن و مدیریت الگوریتمی فرآیند سیستمی را فراهم میکند، خاطرنشان کرد: روابط عمومی همهجا حاضر که در 24 ساعت از 7 روز هفته در دسترس باشد قابلیتی است که از روابط عمومیهای جدید حاصل شده و به دنبال آن امکان تعریف تمامی فرآیندهای رفت و برگشتی یک عمل به وجود میآید و به شکل سیستمی خودراهبر(Autonomous) بسیاری از نیازها را تسهیل میکند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: با اتوماتیکسازی روندها ما با دو هدف انتخاب کوتاهترین مسیر و مؤثرترین مسیر دست پیدا میکنیم که همان معنای بهرهوری و بهینهبودن مسیر است.
وی افزود: همهجانبهنگری در نگاه الگوی مدیریت روابط عمومی نگاه چندوجهی به تمام عناصر سازمان دارد و در این میان توجه به روابط انسانی و احساس عضوی از مجموعه بودن جزو مواردی است که دارای اهمیت بیشتری هستند.
دکتر عاملی با اشاره به رویکرد دانش یکپارچه در مدیریت روابط عمومی جدید گفت: دانش یکپارچه ظرفیت اتصال بین پدیدههاست و از پراکندگی ممانعت به عمل میآورد که براساس تمایزات میان نظامهای فکری و معرفتی شکل میگیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم ایجاد ارتباطات انسانی و نهادی درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان وظایف اساسی روابط عمومیها گفت: در این مسیر باید از رویکرد «مدیریت روابط مشتری» در عرصه وب 1 که خدمت موردی و یکطرفه محسوب میشود به سمت حرکت در مسیر ایجاد پارادایمهای نرم افزارانه و به دنبال آن ایجاد نگاه پلتفرمی پیش برویم.
وی افزود: نگاه پلتفرمی ظرفیت بزرگی ایجاد میکند و با ارائه مجموعه خدمات و زنجیرهای از خدمات به تمامی عناصر مربوط به کار مورد نظر توجه کرده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اطلاع رسانی و رسانههای اجتماعی سازمان اهمیت بسیاری دارد و تأثیر بسیاری برای ذینفعان سازمان دارد.
خودپژوهی و دگر پژوهی سازمان مسئولیت دیگر روابط عمومی است
وی با تبیین محورهای مدیریت آموزش و رفتار انسانی گفت: خودپژوهی و دگر پژوهی سازمان مسئولیت دیگری است که متوجه روابط عمومی یک سازمان است و در این زمینه مدیریت ارتباط مردم با همسایگان عنصر بسیار مهمی است که براساس قانون سرایت میتوان گفت تمامی روابط عمومیها به نوعی با جامعه و مردم ارتباط دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مردم در برخی عناصر با هم مشترکند اما بر اساس تفاوتهای سنی، جنسی، قومیتی و... لایههای متفاوتی را دارند که با این نگاه باید برای لایههای مختلف انسانی مدیریت سامانمندی داشته باشیم.
وی افزود: تعامل با همسایگان و سرایت دادن احساس رضایت بین همه آنها از مواردی است که در دوران کنونی دارای اهمیت است.
دکتر عاملی با تأکید بر اینکه باید جهانی فکر کرد اما محلی عمل کرد گفت: ما اگر شریک بینالمللی داریم باید به آن توجه و اهمیت داده تلاش کنیم به اثرگذاری در سطح جهانی اقدام کنیم.
لزوم توجه به نوآوری در روابط عمومی
وی با اشاره به لزوم توجه به عناصر فناوری در روابط عمومی از قبیل فناوریهای نو، نوآوریهای کارگشا و روابط عمومیهای مردمی گفت: نوآوری باید همیشه به شکلی زنده در سازمان جریان داشته باشد و مدام تقویت شود چرا که نوآوری به منزله حل مسئله و گرهگشایی از سازمان است.
بر اساس گزارش سالانه ارتباطات جهانی در سال 2019، بیش از 80 درصد از ارتباطگران در سرتاسر دنیا اعتقاد دارند که نوآوریهای فناورانه، پیشران اصلی تغییر در صنعت روابط عمومی در پنج سال آینده هستند، اما تنها نیمی از پاسخگویان مطرح کردند که از جدیدترین فناوریها برای بالا بردن اثربخشی ارتباطات خود استفاده کردهاند (کوک، 2019). ازجمله جدیدترین فناوریها که به روابط عمومیها کمک میکند تا اثربخشی و بهرهوری خود را بالا ببرند، میتوان به فناوریهای مانند بلاکچین، هوش مصنوعی، بزرگداده، یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء و اینترنت همهچیزها و واقعیت مجازی اشاره کرد. توجه این فناوریها بخشی از مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید و همهجانبهنگر است که روابط عمومیها را به سمت «دادهراهبر شدن» و «مردمیتر» شدن و تنظیم استراتژیها با تمرکز بر ذینفعان سوق میدهد.
وی افزود: روابط عمومی، مسئولیت نشاط سازمان و گره خوردن سازمان با ذینفعان آن را بر عهده دارد. در عین حال روابط عمومی باید اعتماد ارتباطی سازمان را تامین کند که در این زمینه قابلیتهای بلاکچین میتواند تسهیلگر و مفید تلقی شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیتهای فناوریهای جدید و لزوم بهرهگیری از هوش مصنوعی در یادگیری و روابط عمومی تصریح کرد: هوش مصنوعی دامنه بسیار گستردهای را به دنبال آورده به گونهای که امروزه در حدود 2 تریلیون دلار محصول کاربرد هوش مصنوعی بوده است.
باید دادههای بزرگ سازمان روز به روز توسط روابط عمومی گسترش پیدا کند
وی با تأکید بر قابلیت هوش مصنوعی در تولید و پردازش دادهها گفت: باید دادههای بزرگ سازمان روز به روز توسط روابط عمومی گسترش پیدا کند و در این رابطه هوش مصنوعی با فرآیند یادگیری ماشین(Machin learning) توانسته است که با تجزیه و تحلیل دادهها تسهیلگریهای بسیاری را برای مخاطب فراهم آورد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مدیریت یکپارچه روابط عمومی جدید یک سامانه دوفضایی همهجانبهنگر و کارآمد است که میتواند با زیربنای نظام ارزشی و اسلامی به فضای فیزیکی و مجازی به شکلی همزمان توجه داشته باشد و به دنبال آن اهداف متعالی سازمان، خدمات و محتوا، برنامههای عملیاتی و خط مشیها را طراحی کند.
در ادامه کنفرانس مراسم تقدیر از دکتر محمد باقر ساروخانی پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران و برگزیدگان شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار شد.