کد خبر: 16684| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۱۳:۰ | تعداد بازدید: ۱۳۶۵

معاون رئیس جمهور در امور خانواده گفت: امروز به جرئت می گویم که در مقایسه با کشورهای دیگر یکی از پیشرفته ترین ترین و قوی ترین شبکه مقابله با آسیب های اجتماعی را داریم.
دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور خانواده پیش از ظهر امروز در آئین تقدیر از کارکنان اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در سراسر کشور که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد گفت: با تلاش ارزشمند صورت گرفته و موانعی که بوده شبکه بزرگ مداخله در بحران شکل گرفت. این پایه گذاری به دولت های هفتم و هشتم برمی گردد و در همان زمان هم عده‌ای با این فکر و این رویکرد موافق نبودند ولی با حمایت دولت و پشتکاری که فعالین این عرصه داشتند این حوزه شکل گرفت.
وی ادامه داد: امروز به جرئت می گویم که در مقایسه با کشورهای دیگر یکی از پیشرفته ترین ترین و قوی ترین شبکه مقابله با آسیب های اجتماعی را در کشور داریم و شبکه اورژانس اجتماعی و مداخله در بحران و مراکز جدیدی که سازمان بهزیستی در حمایت از خانواده ایجاد کرده است، بسیار اثرگذار است که می تواند کمک کند به توانایی اجتماعی در مقابله با آسیب ها.
دکتر ابتکار بیان کرد: ماخانواده را مهمترین مامن برای همه افراد جامعه می دانیم که در آن هم و پرورش استعدادها صورت می گیرد و هم و حفظ حقوق خانواده شکل می گیرد. اگر خانواده کارکرد به خوبی باشد و روابط داخل خانواده سالم باشد و احترام متقابل و رعایت حقوق انسانی شکل گیرد ما چنین آسیب هایی که امروز شاهد هستیم را نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: توجه به خانواده در سیاست های نهاد ریاست جمهوری و وزارت کار یکی در دولت دوازدهم بوده و ما تنظیم شاخص های خانواده و برنامه های همه دستگاه ها در این زمینه را به زودی اعلام می کنیم و همینطور بحث توجه به مهارت های اعضای خانواده در مهارت های حقوقی و ارتباطی را می توانید دنبال کنید. طرح هایی مثل گفتگوی بین خانواده و گفتگوی بین نسلی را بیش از سه سال است در سطح کشور اجرا گذاشتیم با این هدف که خانواده را تقویت کنیم و باعث کاهش آسیب ها و بحران ها شود.
دکتر ابتکار با اشاره به تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت افزود: این لایحه گام بلندی برای مقابله خشونت با زنان است. این لایحه دو ماه پیش در دولت تصویب شد و برای تشریفات قانونی به مجلس ارسال شده اما مجلس اعلام وصول نکرده است و تقاضا داریم مجلس شورای اسلامی اعلام وصول کند و تشریفات قانونی را سریعاً طی کند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در مورد ظرفیت‌سازی نیز دولت دوازدهم گام های خوبی برداشته، به طور مثال ثروت عظیمی از سازمان های مردم نهاد و خیریه داریم که داوطلبانه و با نگاه تخصصی در این موضوع‌ها فعالیت می‌کنند.
دکتر ابتکار افزود: این تشکل‌ها در اجرای برنامه‌هایی مانند تحکیم خانواده و طرح گفت وگوی خانواده و مهارت‌های خوب زیستن همکاری دارند.
وی بیان کرد: تاکنون دوره های آموزشی توان افزایی برای بیش از ۲۲۰۰ تشکل مردم نهاد برای حضور در عرصه های مختلف اجتماعی برگزار شده است. با همکاری بهزیستی دوره آموزشی تخصصی برای حمایت از تشکل‌های فعال در حوزه‌های اجتماعی مانند حوزه‌های مقابله با آسیب های زنان و خانه‌های امن برگزار خواهد شد.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: از کارهای دیگری که در این دوره صورت گرفته، اجرای طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی بوده است. تاکنون با همکاری تشکل‌ها حداقل در ۲۲۰۰ نقطه پرآسیب کشور این برنامه اجرا شده است. نقاطی که آسیب هایی مثل خودکشی، اعتیاد و افسردگی در آنها بالا باشد، شناسایی شدند و سپس طرح‌های تاب آوری اجتماعی با کمک تسهیل‌گران با مخاطب قراردادن مادران و زنان اجرا شده و حداقل تاکنون ۸۰ هزار نفر را در طرح تاب آوری اجتماعی آموزش داده‌ایم.
ابتکار با بیان اینکه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در ۳۱ استان کشور اجرا شده، افزود: حمایت از اورژانس اجتماعی در دستور کاری فعالیت های ما است و با افتخار این حمایت‌ها را انجام می‌دهیم. ارزیابی‌های ما نشان داد اورژانس اجتماعی یکی از موثرترین ساز و کارهای مداخله در آسیب های اجتماعی است و نیاز به تقویت دارد ما هم به نوبه خود تلاش و پیگیری خود را خواهیم داشت.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7