کد خبر: 4861| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۵ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۳:۰ | تعداد بازدید: ۵۷۴۳

مراسم رونمایی از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان روز دوشنبه 98/4/31 با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به همت دانشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری در سالن پروین اعتصامی مرکز همایش¬های بین¬المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

موضوع تعلیم و تربیت منطبق با رسالت انبیاء الهی است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با تقدیر از زحمات دکتر جمیله علم الهدی در نگارش کتاب مذکور خاطرنشان کرد: موضوع تعلیم و تربیت موضوعی است که منطبق با رسالت انبیاء الهی است.
دکتر عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری(مدظله­العالی) گفت: هدف گذاری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از لحاظ بنیادی مبتنی بر مبانی تعلیم و تربیت اسلامی است.
خودسازی، جامعه پردازی و تمدن نوین اسلامی سه هدف مهم بیانیه گام دوم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن نوین اسلامی سه هدف مهمی است که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره شده است.
وی افزود: محوری­ترین موضوع در مسیر کیفی دستیابی به این اهداف، مبحث تعلیم و تربیت اسلامی است.
دکتر عاملی ادامه داد: کتاب مذکور که به نوعی کتابی بین رشته­ای محسوب می­شود و مبتنی بر نگاه صدرایی به ارائه مدل تعلیم و تربیت رشد  پرداخته است، حکایت از اهمیت موضوع تکوین در نظام عالم است.
وی افزود: موضوعات و مباحثی که در این کتاب مبتنی بر تعلیم و تربیت و رشد مورد توجه قرار گرفته است نشان دهنده بنیان نظری قوی در اسلام نسبت به تعلیم و تربیت رشد است.


بسیاری از کتب دانشگاهی ما تحت تأثیر فضای تفکر غربی هستند
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر بسیاری از کتب در حال تدریس در دانشگاه های ما تحت تأثیر فضای تفکر غربی است.
وی ادامه داد: استفاده از مطالب تفکرات و اندیشه­های دیگران در فضای دانشگاهی هیچ ایرادی ندارد لکن بایستی به مبانی اسلامی و الهی در ترسیم مطالعات تربیتی و رشد توجه راهبردی شود.
حدود 410 میلیارد دلار هزینه خسارت های اجتماعی آمریکا
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه حدود 410 میلیارد دلار هزینه جبران خسارت های اجتماعی آمریکا برآورد می­ شود که این هزینه ­ها از جنس تجاوز به کودک، مصرف الکل و خشونت های اجتماعی است.
وی افزود: یکی از دلایل این چنین معضلاتی در جامعه غرب، دوری از روش های تعلیم و تربیت الهی است.
در غرب خانواده و مباحث روانشناسی دچار اضمحلال شده است
دکتر عاملی ادامه داد: در غرب بحث خانواده و مباحث روانشناسی خانواده ضمن برخورداری از یافته های مهم علمی، فاقد توانایی جامع برای تعلیم و تربیت است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه افزود: شبیه سازی هستی با عنوان (Bio Mimetic) که امروزه به عنوان دانشی پیشرو در جهان در حال توسعه است، مبتنی بر این اساس است که قانون طبیعت انسانی و طبیعت زیست محیطی مقرراتی دارد که با کشف آن می ­توان به پیشرفت و موفقیت رسید.
وی افزود: این نگاه در دانش شبیه ­سازی هستی همان پذیرش وجود قواعد الهی بر هستی است که به نوعی اعتراف به وجود خداوند در عالم هستی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کتاب استیفن کارتر(Culture of Disbelief ) که بر این مبنا تاکید می کند که نهادهای مهم اجتماعی از جمله دانشگاه ها و نهاد علم از دین الهی دور شده اند و سخن از دین در دانشگاه موجب مسخره شدن می شود.
وی خاطرنشان کرد: کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا در نطق اول دوره دوم ریاست جمهوری خود اظهار کرد که جامعه آمریکا بیش از حد سکولار شده است و ما باید فرایند غیر سکولار کردن جامعه را دنبال کنیم و توصیه کرد که کتاب فرهنگ بین ایمانی استیفن کارتر را مطالعه کنید. این کتاب پرفروش ترین کتاب سال 2001 آمریکا شد.

بنیان دین بر حکمت و عقلانیت است/تاکید بر تعلیم و تربیت اجتماعی
دکتر عاملی ادامه داد: بنیان دین بر حکمت و عقلانیت است و موضوع تعلیم و تربیت اجتماعی موضوعی است که با توجه به خانواده، روابط اجتماعی و ارتباطات بین فرهنگی و قومی شایسته است که مورد توجه و اهتمام ویژه­ای قرار گیرد.
مزاحمت های اجتماعی و اضطراب اجتماعی پدیده هایی که جامعه ما  گرفتار آن است
وی افزود: مزاحمت های اجتماعی و اضطراب اجتماعی از پدیده هایی است که امروزه جامعه ما با آن گرفتار است و بایستی توجه خودمان را به سمت ارائه راه ­حل­هایی برای مشکلات پیش رو معطوف کنیم.
تعلیم و تربیت اسلامی برای رفع مشکلات اجتماعی به ارائه راه ­حل بپردازد
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: تعلیم و تربیت اسلامی با نگاه به حوزه اجتماعی پیامدهای بسیار محسوسی را می­تواند مورد توجه قرار دهد و برای رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی به ارائه راه­ حل بپردازد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امیدواریم در ادامه مسیر رونمایی از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان به سمت موضوع تعلیم و تربیت اجتماعی پیش برویم.
حدود 12هزار قانون تدوین شده داریم که برخی کارآمدی لازم را ندارند
وی افزود: ما نیازمند تعلیم و تربیت اسلامی هستیم و صرفا قوانین و مقررات برای مدیریت اسلامی جامعه کافی نیست. امروزه حدود 12هزار قانون تدوین شده داریم که برخی از آنها کارآمدی لازم را ندارند.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: امروزه عوامل مختلف فرامحلی از طریق فضای مجازی و ارتباطات بر حوزه تعلیم و تربیت اثر می­ گذارند و با انفجار اطلاعات و انتخاب ها مواجهیم که با توجه به این وضعیت بایستی قبل از تدوین قانون و مقرارت به محور تربیت توجه داشته باشیم.

دکتر علم الهدی:
در جمهوری اسلامی زنان می­ توانند کارهای علمی و تأثیر گذار انجام دهند
دکتر جمیله علم الهدی گفت: علم گرایی در اسلام و همچنین اهمیت و جایگاه زن در جامعه از مواردی است که بایستی با صدای بلند از آنها در محافل دانشگاهی و رسانه­ ها سخن به میان آورد.
وی افزود: در جمهوری اسلامی زنان می­ توانند کارهای علمی و تأثیر گذار انجام دهند و با تحصیل و تدریس در بهترین دانشگاههای ایران به تولید علم در جامعه اقدام کنند.
متأسفانه برنامه های توسعه در ایران بیشتر رویکرد اقتصادی داشته اند
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: بحث انقلاب فرهنگی سالهاست مورد توجه انقلاب اسلامی بوده است که در کنار انقلاب سیاسی قرار داشته است اما متأسفانه برنامه های توسعه در ایران بیشتر رویکرد اقتصادی داشته اند و به محور تربیتی توجه چندانی صورت نگرفته است.
وی افزود: در کنار فلسفه­ های سوسیالیستی و لیبرالیستی که در فضای دانشگاهی ایران مورد توجه قرار گرفته است، تعلیم و تربیت در کشور ما مسیری را دنبال کرده است که در آن نگاه بنگاه داری به مدارس غالب شد و امروزه در شرایطی به سر می بریم که در آن مدرسه و دانشگاه به مثابه اداره جای خود را به مدرسه به مثابه بنگاه داده است.
در توسعه دانش به تعلیم و تربیت اهتمام داشته باشیم
دکتر علم­الهدی با اشاره به سوابق بسیار درخشانی که تعلیم و تربیت سنتی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد خاطرنشان کرد: شایسته است که در توسعه دانش به تعلیم و تربیت اهتمام داشته باشیم و در این مسیر می­توان دو نقد را در مسیر 40 ساله انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد.
بایستی اقتصاد بر محور اصول تعلیم و تربیت اسلامی گردش کند
دکتر علم الهدی خاطرنشان کرد: نقد اول با این سؤال مطرح می­ شود که چرا برنامه­ های توسعه کشور همگی بر اساس محور اقتصادی قرار گرفته اند و با این نظر نیازمند نوعی انقلاب کوپرنیکی هستیم که در آن بایستی اقتصاد بر محور اصول تعلیم و تربیت اسلامی گردش کند.
در حوزه علم دینی مباحثات حاشیه­ای بیشتر از اصل مورد توجه قرار گرفته است
وی ادامه داد: نقد دوم ما این است که متأسفانه در حوزه علم دینی مباحثات حاشیه­ای بیشتر از اصل مورد توجه قرار گرفته است و در این مسیر به مبانی تعلیم و تربیت در اسلام توجه چندانی نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: این کتاب فصل پنجم تحقیق دانشگاهی است که به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه شهید بهشتی از سال 1384 شروع شده است و تیمی که در تدوین این پژوهش به بررسی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اقدام کرد موفق شد به تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام کند.
وی افزود: با ادامه فعالیت این گروه در زمینه تدوین نظریه رشد در تعلیم و تربیت اسلامی برسیم که با همین منظر کتاب مذکور با استفاده از چند مبحث اصلی در حکمت متعالیه و نظرات آیت الله جوادی آملی، امام خمینی، آیت الله مصباح یزدی و.... و با بهره ­گیری از نظرات و همکاری صاحب نظران این حوزه توانست به جمع بندی نهایی و چاپ این کتاب منتج شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:
بومی سازی و حکمی سازی دو بنیان اصلی که علوم انسانی در جامعه به آن نیازمند است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: بومی سازی و حکمی سازی دو بنیان اصلی است که علوم انسانی در جامعه ما به آن نیازمند است و کتاب مذکور از جمله کتبی است که توانسته این دو نیاز را به نوعی برطرف کند.
وی افزود: در تقسیم ­بندی دانشگاه­ها چهار محور برای رسالت­ های دانشگاه­ها قابل ترسیم است که شامل دانشگاه مدرک گرا، دانشگاه آموزش محور، دانشگاه آموزش و پژوهش محور و همچنین دانشگاه کارآمد است که خوشبختانه این کتاب توانسته است در زمینه و بستر مدل چهارم یعنی ترسیم دانشگاه کارآمد نوشته شود.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به دو تفسیر کلان علم دینی شامل علم دینی عقلانی و علم دینی حکمی خاطرنشان کرد: این کتاب در ساحت علم دینی حکمی نوشته شده است و انتظار می ­رود که کاربست نظریه موجود در این کتاب فقط منحصر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نبوده در ساحت تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گیرد.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7