کد خبر: 4207| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۳:۰ | تعداد بازدید: ۶۸۰۴

مراسم "نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم در ایران و بزرگداشت هفته معلم" روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
تاریخ تمدن ایران و اسلام مشحون از تعلیم و تربیت بوده است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در این مراسم طی سخنانی ضمن گرامیداشت مقام معلم و تبریک هفته معلم گفت: نهاد تعلیم و تربیت در کشورمان دارای سابقه چند هزار ساله است و تمام تاریخ تمدن ایران و اسلام مشحون از تعلیم و تربیت بوده است.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در مورد دانشگاه فرهنگیان افزود: سخنان ایشان نشان از اهمیت این دانشگاه دارد.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به استناد آیات قرآن مجید که قانون و قاعده نظام خلقت هستند، ما به آینده جهان امیدوار هستیم و معتقد هستیم زمین آینده متعلق به بندگان صالح خداوند است.
دوران ظهور حضرت مهدی«عج» دوران صلح و سلامت است
دکتر عاملی با اشاره به عصر ظهور گفت: دوران ظهور حضرت مهدی«عج» دوران صلح و سلامت است و این صلح و سلامت حاصل عقلانیت بشری و رهبری امام غائب است.
 وی افزود: آینده جهان توسط معلمین ساخته می‌شود و در کشورمان هم نظام تعلیم و تربیت محور تحولات است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تعلیم و تربیت از دوران پیش از تولد انسان آغاز می شود.


علم نافع عامل اصلی خروج از اضطراب است
دکتر عاملی با اشاره به مفهوم "علم نافع "گفت: علم نافع عامل اصلی خروج از اضطراب و مسیر ورود به آرامش است.
 وی افزود: تعلیم و تربیت اثرگذار و مفهوم شناخت زمانه است.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دنیای غرب پیشرفت کرده است ولی چون در حوزه تعلیم و تربیت نگاه جامعی نداشته است، دچار مفاسد اخلاقی بی شماری شده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم شناخت زمان و مقتضیات آن گفت: اگر معلم و دانش آموز در کانال ها و مسیرهای متفاوتی باشند پیام‌های آموزشی منتقل نخواهد شد.
شناخت زمان و اقتضائات آن، در تعلیم و تربیت اسلامی لازم است
 وی افزود: شناخت زمان و اقتضائات آن و تأثیر این اقتضائات در نظام تعلیم و تربیت اسلامی لازم است.
 دکتر عاملی در تشریح مشخصات دوران جدید ادامه داد: در این دوران شاهد یک تحول در فکر و الگوی تفکر هستیم که موجب شکل‌گیری نهادهای علمی، فرهنگی، و... شده است.
 وی گفت: این نهادها شکل جدیدی از زندگی را برای بشر ترسیم کرده است.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز باید به این سوال پاسخ دهیم که نسبت ما با مدرنیته و تجدد چیست؟
مدرنیته توسط غربی ها به انحصار در آورده شده است
دکتر عاملی ادامه داد: آیا مدرنیته و تجدد صرفا یک دست آورد غربی است؟ قطعاً پاسخ منفی است بلکه  مدرنیته حاصل تفکر و دستاوردهای علمی همه بشر است که توسط غربی ها به انحصار در آورده شده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نقش خوارزمی در طراحی الگوریتم گفت: اگر تلاش های خوارزمی نبود، روش محاسباتی الگوریتمی به وجود نمی‌آمد و ما امروز فضای مجازی که مبتنی بر محیط رقومی و فرآیندهای الگوریتمی است نداشتیم.
سند ۲۰۳۰ از ابعاد غیر قابل پذیرش تمدن غرب برای ماست
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در مورد سند ۲۰۳۰ افزود: سند ۲۰۳۰ از ابعاد غیر قابل پذیرش تمدن غرب برای ماست.
 دکتر عاملی ادامه داد: در جهان مجازی همه پدیده های موجود در جهان واقعی دارای یک پدیده مشابه است.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر نقش فضای مجازی در تحول و تغییر در زندگی بشر گفت: پزشکی مجازی، تعلیم و تربیت مجازی، تفریح مجازی و... از مصادیق بارز این تحول و تغییر هستند.
وی افزود: با شکل‌گیری صنعت ۴، کشاورزی 4 و خدمات 4، شاهد ترکیبی شدن نظام تولید کشاوری، صنعتی و خدماتی شده ایم و اینها محصول پیشرفت در فنآوری های جدید است.
مداخلات کسانی که به فرهنگ ما علاقه ندارند، موجب تخریب فرهنگ ما شده است
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: امروز دیگر فرهنگ فرامحلی شده و مداخلات فرهنگی توسط کسانی که به فرهنگ ما علاقه و عقیده ندارند، موجب تخریب فرهنگ ما شده است.
 دکتر عاملی با اشاره به بعد همسایگی در جهان جدید گفت: با فناوری‌های نوین اطلاعاتی همه جهان با یکدیگر همسایه شده اند.
 وی افزود: در این فضا هویت ها چند رگه ای شده و به عنوان مثال برخی از نسل جوان ما در عین علاقه به شعائر اسلامی مانند نماز و... برخی از رفتارهای مغایر با اسلام را نیز انجام می دهند.
ایجاد و گسترش انتخاب از مختصات دوران جدید است
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد و گسترش انتخاب ها از خصوصیات و مختصات دوران جدید است و همه در این فضای جدید دارای گزینه های انتخابی زیادی شده ایم.
 وی در این زمینه با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ در شکل گیری انتخاب های صحیح افزود: با تضعیف فرهنگ های بومی و... بشر وارد دوران سرگشتگی و حیرت شده است.
 استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: با تقویت حوزه استقلال فردی باید در زمینه تربیت و اوامر و نواهی دقت بیشتری شود.
دکتر عاملی با اشاره به محبوبیت شبکه های اجتماعی در میان جوانان در همه کشورهای جهان گفت: بر اساس یک تحقیق انجام شده در این زمینه خصوصیت اصلی این شبکه ها ایجاد حس مهم بودن، دیده شدن و تبدیل "مخاطب" به "کاربر و کنشگر" است.
تحولات فناوری جامعه و رفتار اجتماعی را دچار تحول می‌کند
 وی افزود: بنا به گفته استاد شهید مطهری "عصبیت" پافشاری بی مورد بر یک عقیده خاص از خصوصیات مشترک کافران است و بنابر این سخن می توان گفت  تفکر و شکستن مرزهای متعصبانه  یک شرافت است.
دکتر عاملی گفت: در این شبکه های اجتماعی نحوه ابراز علاقه، ابراز تنفر و...همه دارای الگو است.
 وی با اشاره به مفهوم  contact lenz  افزود: در این فناوری چشم و مغز ما به همه اطلاعات و دانش ها متصل می شود و یک انقلاب در نظام آموزشی و یادگیری ایجاد می‌شود.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عرصه سیاست از دوران ترومن که بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا به مقام ریاست جمهوری رسید، او با ارائه شعارهای جذاب برای مردم خسته از جنگ  سعی کرد تا مدل جدیدی از روابط بین الملل را ترسیم کند.
 استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در تقسیم بندی مغرضانه ترومن جهان به سه بخش تقسیم می شود که آمریکا و اروپا جهان اول، بلوک شرق جهان دوم و سایر کشورهای جهان سوم هستند.
 وی افزود: ترومن می‌گفت ما آمریکایی‌ها باید به جهان خدمت کنیم و معتقد بود باید مسئولیت آمریکا نسبت به جهان سوم جدی تر گرفته شود.
 دکتر عاملی ادامه داد: این تفکر تا امروز در سپهر سیاسی آمریکا استمرار داشته و در حقیقت این تفکر به معنای حق آمریکا برای دخالت در همه جهان است که ادامه این اندیشه را در دیدگاه های الگور؛ رئیس ستاد انتخاباتی کلینتون در کتاب "تعادل زمین" می توان مشاهده کرد؛ او می نویسد، تخریب محیط زیست در هر نقطه جهان؛ تخریب محیط زیست آمریکاست و از نگاه محیط زیست گرایانه به نوعی تعلق کل محیط زیست جهان بعنوان نقاط استراتژیک به آمریکا مورد تاکید قرار می گیرد.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راه اندازی جنگ های متعدد توسط آمریکا گفت: تنها در یکی از این جنگ‌ها یعنی جنگ کره حدود 25 درصد از مردم کره کشته شدند.


تحریم ها در اصل یک دزدی و راهزنی بین المللی است
 وی در مورد تحریم های اقتصادی آمریکا علیه سایر کشورها افزود: این تحریم ها در اصل یک دزدی و سرقت و راهزنی بین المللی هستند و هدفی جز تحکیم استعمار آمریکا در جهان ندارند.
 استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر مفهوم استعمار مجازی ادامه داد: داده کاوی و رصد مستمر فضای مجازی توسط آمریکایی ها یک خطر برای دموکراسی در جهان است.
 دکتر عاملی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانیه بسیار راهبردی است و باید به آن توجه شود که نباید نگاه ما به این بیانیه استراتژیک صرفا ترویجی باشد، بلکه باید برای پیاده سازی آن اقدامات راهبردی و عملی صورت گیرد.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این بیانیه مهم اقتصاد دارای جایگاه مهمی است و از منظر این بیانیه ضعف اقتصادی موجب تقویت روحیه حقارت ملی خواهد شد.
 استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: از نظر بسیاری از مردم پیشرفت اقتصادی نماد پیشرفت در همه ابعاد است و کشوری که از منظر اقتصاد پیشرفته باشد فرهنگ آن کشور نیز موثر و نافذ است.
تقویت عقلانیت و عقل تدبیری در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد
وی با تأکید بر اهمیت نقش عقلانیت در پیشرفت افزود: تقویت عقلانیت و عقل تدبیری نقش اساسی در پیشرفت در همه ابعاد دارد و باید این موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقشه تامین عدالت اجتماعی ادامه داد: عدالت اجتماعی و برخورداری همه شهروندان از حیات معقول اقتصادی می تواند موجب تحولات مفیدی  شود.
تمام هدف نظام تعلیم و تربیت تقویت "خرد تدبیری" به جای "حافظه انگاری" باشد
 دکتر عاملی با تاکید بر مفهوم "خرد تدبیری" گفت: باید تمام هدف نظام تعلیم و تربیت تقویت "خرد تدبیری" به جای "حافظه انگاری" باشد که موجب درک دیگری، خلاقیت و نوآوری و افزایش فهم تحلیلی می شود.
 وی افزود: در این نظام آموزشی قضاوت شتابزده مبتنی بر واکنش و هیجان و حاصل برخورد لحظه ای جایی ندارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: خشونت کلامی و رفتاری، بی بهره شدن از نوآوری و توسعه انگاره های ذهنی از آسیب‌های قضاوت شتابزده ی رفتار اجتماعی است.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افزایش قدرت تحلیل، حاصل افزایش سواد مجازی است که در آن کاربر فضای مجازی متوجه است که یک کلیک یا ورود به یک سایت می تواند بر سعادت یا شقاوت تاثیر گذار باشد.
هویت فردی صالح ریشه در نظام آموزشی صالح دارد
وی افزود: هویت فردی صالح ریشه در نظام آموزشی صالح دارد که حاصل ارتباط درونی و ارتباط بیرونی است.
 دکتر عاملی ادامه داد: هویت از این منظر تلقی از خود و محصول ارتباطات درونی و بیرونی است.
 وی با اشاره به تفاوت مفهوم حق و باطل گفت: بنیان اسلام بر تفاوت حق و باطل، کفر و ایمان، علم و جهل بنا نهاده شده است.
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فردیت در اسلام دارای شرافت است و در عین حال به جمع نیز توجه شده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان:
تعالی جامعه هیچ راهی جز تعلیم و تربیت ندارد/ برنامه‌های آتی دانشگاه فرهنگیان حول محور بیانیه گام دوم ترسیم می شود
 به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان هم در این مراسم طی سخنانی گفت: از نظر آموزش و پژوهش انسان دارای دو الهی و حیوانی است.
 وی افزود: از منظر تعلیم و تربیت اسلامی آموزش و پرورش تقویت بعد الهی انسان و به خدمت گرفتن بعد حیوانی در راستای تعالی انسان است.
 رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: تاریخ پر افتخار تمدن اسلام و ایران سرشار از نکات و ظرائف حوزه تعلیم و تربیت است.
 دکتر خنیفر با اشاره به سابقه این نهاد تربیت معلم در کشورمان گفت: ازحدود صد سال پیش که نهاد تربیت معلم در کشورمان شکل گرفت تا امروز این جریان استمرار داشته و هیچگاه متوقف نشده است.
 وی افزود: در جهان امروز که حرکت و شتاب حرف نخست را می‌زند تعلیم و تربیت هم باید متحرک و پویا باشد.
 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: برنامه‌های آتی دانشگاه فرهنگیان حول محور بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم می شود.
 رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نظریات برخی متفکران در زمینه تعلیم و تربیت گفت: تعالی جامعه هیچ راهی جز تعلیم و تربیت ندارد.
 وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در مورد دانشگاه فرهنگیان افزود: بر اساس رهنمودهای ایشان توجه به کمیت و کیفیت در دانشگاه فرهنگیان مد نظر خواهد بود.
 دکتر خنیفر ادامه داد: به همه تحولات پیشرفت ها توجه می‌کنیم و سعی داریم این تحولات و پیشرفت ها را بومی‌سازی کنیم.
 رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تجربیات برخی کشورها در عرصه تربیت معلم گفت: نکته اصلی در تربیت معلم، تربیت معلمانی است که می توانند به سوالات فراوان و گسترده دانش آموزانشان پاسخ دهند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر خنیفر در پایان نیز گفت: اگر بدانیم آینده کشور ما به دست دانش آموزان امروز است آن زمان متوجه می‌شویم که چه مسئولیت خطیری بر عهده داریم.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7