کد خبر: 13725| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۹ تیر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۳۰:۰ | تعداد بازدید: ۳۶۶۹

جلسه هم اندیشی دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه 8 تیر ماه 1399 با حضور دکتر مخبر دزفولی، دکتر کبگانیان، دکتر جاسبی، دکتر عارف، حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی به صورت حضوری و دکتر کی نژاد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا و دکتر طهرانچی به صورت مجازی به ریاست دکتر سعید رضا عاملی محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از تشکیل جلسه را قاعده مند تر کردن فرآیند تصمیم سازی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهره گیری بهتر از زمان جلسات صحن شورا عنوان کرد.
دکتر عاملی:  اسناد راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند سند مهندسی فرهنگی، نقشه جلمع علمی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دانشگاه اسلامی باید بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب به روز رسانی شوند.
دکتر عاملی در ادامه با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به جوانان توسط مقام معظم رهبری در دهه فجر سال گذشته اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه ظرفیت های انقلاب و ۷ راهبرد را تبیین کرده اند که ۵ راهبرد آن کاملا فرهنگی است و دو محور دیگر نیز فرهنگ مبنا هستند.
وی افزود: برخی کارشناسان از شورا توقع دارند که به موضوع گام دوم ورود داشته باشد و اسناد راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند سند مهندسی فرهنگی، نقشه جلمع علمی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دانشگاه اسلامی باید بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب به روز رسانی شوند.

دکتر جاسبی تاکید کرد: برنامه ریزی و برگزاری جلسات توسط اعضای شورا پیش از جلسه صحن شورای عالی
در ادامه جلسه دکتر جاسبی بر ضرورت برنامه ریزی و برگزاری جلسات توسط اعضای شورا پیش از جلسه صحن شورای عالی و ارائه نظرات به منظور مدیریت بهتر زمان جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای قوا تاکید کرد.
استفاده از ظرفیت های سایر مراکز پیرامون گام دوم انقلاب از دیگر موارد مورد تاکید توسط این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.
دکتر جاسبی در ادامه تصریح کرد: یکی از اولویت های در خصوص دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی آئین نامه ارتقاء است. متاسفانه نقش وتویی دادن به مقالات آی اس آی، جهت گیری تولید علم را تغییر داده است. به هر حال نظر من این است که باید مصوباتی در این خصوص داشت و نقش وتویی مقالات آی اس آی را لغو کرد.

تاکید دکتر عارف بر شان سیاستگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمد رضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن تشکر از زحمات صورت گرفته در چهار دهه گذشته در دبیرخانه شورا بر ضرورت توجه به شان سیاستگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت شورا بر اجرای این سیاست ها تاکید کرد.
وی همچنینی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه راهبرد کشور در چند دهه آینده است و مخاطب اصلی  و روح حاکم بر آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید بر اساس آن شورا چند سند راهبردی را تاکنون تصویب می کرد و دولت و مجلس را مکلف می کرد که این کارها را انجام دهند. دکتر عارف همچنین تاکید کرد شورای عالی انقلاب فرهنگی از ورود به امور اجرائی پرهیز کند و جایگاه سیاستگذاری کلان را حفظ کند.

دکتر کبگانیان: اسناد در شوراهای تخصصی بررسی و آماده نهایی سازی در صحن شورای عالی شود
دکتر منصور کبگانیان عضو و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسناد کلانی هستند که هیچ جای دیگر نمی توانند آنرا تصویب کنند و یا برخی موارد که ممکن است با عوض شدن دولت ها مورد تغییرات اساسی واقع شوند که حضور شورا در این زمینه ها مفید و موثر بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از سال های قبل خیلی از اسناد قبل از طرح در صحن شورای عالی در شوراهای تخصصی بررسی و نهایی سازی می شود و در این جلسات دو سوم اعضا حضور دارند و در این صورت همگرایی بیشتر شده و وقت کمتری از جلسه برای تصویب گرفته می شود.
وی تصریح کرد: برای روان شدن و تسهیل تصویب اسناد، خوب است که خیلی از اسناد در شوراهای تخصصی بررسی و آماده نهایی سازی در صحن شورای عالی شود.
دکتر کبگانیان همچنین در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بار جدی در این زمینه به دوش بکشد.

دکتر مخبر دزفولی: مشارکت بیشتر اعضای شورا در جلسات کارشناسی دبیرخانه بسیار راهگشاست
دکتر محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشارکت بیشتر اعضای شورا در جلسات کارشناسی دبیرخانه بسیار راهگشاست، گفت: بعضی اوقات به ناگزیر بار روی دوش دبیرخانه می افتد.
وی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: مثلث علم، فرهنگ و اقتصاد گام دوم را محقق می کند و سند اقتصاد دانش بنیان نیز باید در شورای عالی و با مشارکت دانشمندان به تصویب برسد. ایشان نیز بر اولویت دادن به گام دوم تاکید کرد.

تاکید حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی بر توجه به پیوست های احکام مقام معظم رهبری
حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی نیز در این جلسه ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) توجه به پیوست های احکام مقام معظم رهبری برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان مهمترین اولویت شورا نام برد.
ایشان بر جمع بندی کارهای گذشته بعنوان یک اولویت جدی تاکید کرد و گفت ما باید اشراف بر مصوبات قبلی داشته باشیم و از کار تکراری که قبلا به آن پرداخت شده پرهیز کنیم.
وی همچنین درخصوص بیانیه گام دوم اظهار داشت: اگر کار را در شوراهای تخصصی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم کنیم قطعا نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

دکتر کی نژاد: اعضای حقیقی شورای عالی باید در دبیرخانه شورا حضور بیشتر داشته باشند
دکتر محمدعلی کی نژاد عضو عضو و رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به بازمهندسی شورای عالی در سال 74، گفت: تشکیل شوراهای اقماری نیز از همان کار آغاز شد به این منوال که کارها بهتر است در شوراهای اقماری بررسی و کارشناسی شود و سپس در صحن شورای عالی مطرح شود و سوابق آن در دبیرخانه نیز برای رجوع وجود داشته باشد.
وی افزود: شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با همین هدف طراحی شد که موضوعات پس از شوراهای اقماری در شورای معین به استحضار دیگر اعضا برسد و وقت صحن شورای عالی گرفته نشود.
دکتر کی نژاد گفت: اعضای حقیقی شورای عالی باید در دبیرخانه شورا بیشتر حضور داشته باشند و این جلسه باید با حضور تمام اعضای شورای عالی به صورت هفته ای در دبیرخانه تشکیل شود.
رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه گفت: یکی از مهمترین وظایف شورای عالی موضوع سرمایه انسانی است و البته هیئت عالی جذب در هیچ کار دانشگاه دخالت نمی کند و هیئت عالی تنها نظارت بر اجرا را پیگیری می کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: موضوعات مهم روز کشور بیشتر در صحن بررسی شود
حجت الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز انتقال دستورهایی که قابلیت بررسی در شوراهای اقماری دارد را جزو موارد مهم برشمرد و گفت: در هر مقطع زمانی یک مسئله مهم تر دارای اولویت را به تشخیص دبیرخانه شورا در صحن مطرح شود تا موضوعات مهم روز کشور بیشتر در صحن بررسی شود.
وی افزود: باید آنچه که در جلسات تخصصی می توانیم بحث کنیم در صحن شورا به بحث نگذاریم و مواردی در آنجا بحث شود که دارای اولویت خیلی بالا هستند و سایر موارد در شوراهای تخصصی بررسی شوند و تصمیمات آنها انفاذ داشته باشد. ایشان بعنوان مثال از پیامدهای فرهنگی کرونا بعنوان یک مسئله روز مهم سخن گفت. پیامدهای گرانی ها بر زندگی مردم و تصمیم سازی در این خصوص خیلی اهمیت دارد.

دکتر پارسانیا: مقررات اجرایی کشور باید منطبق با سیاست های شورای عالی باشد
حجت الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی موارد در عدم اجرای صحیح مصوبات شورا در کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی کار سیاستگذاری را دارد ولی باید در مجاری اجرا از طریق اقدامات ملی این سیاست به اجرا برسد و برای اجرایی شدن مقررات اجرایی کشور باید منطبق با آن باشد.

در انتهای جلسه نیز دکتر سعید رضا عاملی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از مشارکت اعضای شورا در جلسه در جمع بندی موضوع تاکید کرد: توجه به ماده 17 آئین نامه داخلی شورای عالی در فرایند تصمیم سازی وجه مشترک بیان اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. همچنین با توجه به تاکید اکثر اعضا درخصوص اهمیت موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، شورا به این سند راهبردی ورود جدی خواهد داشت.
استفاده بیشتر از ظرفیت شوراهای تخصصی ضمن وفاداری به صحن شورای عالی برای پیشبرد بهتر امور، توجه بیشتر شورا و دستورات آن به نیازهای روز جامعه و توجه به شان سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و ورود حداقلی به حوزه اجرا از دیگر محورهایی بود که دکتر عاملی در جمع بندی مورد توجه قرار داد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7