کد خبر: 7551| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۳۰ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۲۹:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۷۲

همایش ملی جایزه بنیاد البرز با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح روز پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه 1398 در هتل ارم برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی با ابراز امیدواری برای توسعه جایزه علمی بنیاد البرز در سطح بین­‌المللی خاطرنشان کرد: دریافت جایزه علمی نه به معنای پایان حرکت علمی که به‌منزله ادامه مسیر رشد و پیشرفت در زمینه‌­های متنوع دیگر است.
اندیشمند بودن اصل اول برای موفقیت است
وی با تأکید بر اینکه 5 اصل اساسی برای موفقیت انسان راهگشاست، تصریح کرد: اندیشمند بودن اصل اول برای موفقیت است که سرمایه بزرگ همه متفکران و پایه‌گذاران امور جدید بشر بوده و منبع حل مسائل و موضوعات بزرگ است.
دکتر عاملی با اشاره به سخن امیرالمؤمنین علی(ع) پیرامون لزوم تفکر و اندیشه گفت: پیچیده‌­ترین امور با تفکر باز می‌­شود و تفکر به‌منزله دنیای پیوسته­‌ای است که در صبوری اندیشمند به نتیجه می­رسد.
وی افزود: اگر اندیشمند با یاری صبر و همراه با بردباری مسیر دانش را طی کند، در مرحله­‌ای قادر خواهد بود به حل مسئله نائل شود.
تفکر، امروزه آرمان اصلی یک اندیشمند برای رسیدن به هدف است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: تفکر، امروزه آرمان اصلی یک اندیشمند برای رسیدن به هدف است و قرآن کریم نیز با 12 واژه مختلف انسان­‌ها را به تفکر و اندیشیدن دعوت کرده است.
وی افزود: اینکه دنیای کنونی از امکانات بسیار زیادی از قبیل پزشکی، ستاره­‌شناسی و نجوم قدرتمندی برخوردار است، محصول تلاش کسانی است که رنج فکر کردن را به خود پذیرفتند.
دکتر عاملی گفت: سال گذشته تنها در حدود 20 هزار ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی اتفاق افتاده است که به‌نوعی همان بازمهندسی اندیشیدن انسان است.
وی افزود: امروز با به وجود آمدن صنعت دیجیتال و هوش مصنوعی، آنچه از ذهن آدمی می­‌گذرد، قابلیت تبدیل به یک واقعیت بیرونی را دارا شده است، چنانکه در نگاه هنر گفته می­شود امر سورئال (خیالی) تبدیل به امری رئال( واقعی) شده است.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه با ظهور صنعت دیجیتال بستر رقومی (Numerical) امکان تحقق جریان فکر کردن در فضای دوم(فضای دیجیتال) فراهم شده است، تأکید کرد: امروز قضات مبتنی بر هوش مصنوعی به وجود آمده­‌اند که به مجموعه­‌ای از داده­های مرتبط با قضاوت مراجعه می‌­کنند و به قاضی پیشنهاد رأی مناسب را می­‌دهند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بیان دومین اصل موفقیت انسان، با اشاره به این نکته که نوآوری محصول اندیشیدن است خاطرنشان کرد: هرچند برخی نوآوری را امری پیچیده تعریف می­‌کنند، اما نوآوری های ساده که امروز مشکلات جامعه را حل می‌کنند در دنیا مورد توجه است.
نوآوری به معنای قابلیت حل مسئله است
وی با تأکید بر اینکه نوآوری به معنای قابلیت حل مسئله است، خاطرنشان کرد: امروز در تهران با مسائل مختلفی از قبیل آلودگی هوا، تخریب محیط‌زیست و تخریب آب‌های کشور رنج می­بریم که برای حل آن‌ها نیازمند نوآوری هستیم و دانش آموزان نیز می‌توانند در این زمینه راهکارهای نوآورانه پیشنهاد دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: در گذشته این‌گونه تصور می­‌شد که مراحل تحصیل علم به شکل ترتیبی از دبستان و راهنمایی آغاز شده با اتمام تحصیلات تکمیلی در مقاطع دکتری و پسا­دکتری به اتمام خواهد رسید.
وی افزود:‌ در مسیر جدید اگر کسی به‌درستی از ظرفیت­‌های طبیعی و فناورانه علم استفاده کند، حتی در دوران دبستان نیز می­‌تواند اقدام به کارهای بزرگی در سطوح عالی کند و در حوزه نوآوری ابتدا باید بررسی کرد که مجهول یک مسئله چیست.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه نوآوری ها هم در عصر خود و هم در ادوار آینده، اثر گذاری‌های فراگیر دارد، ملاحظه کنید بعنوان مثال پایه­‌گذار الگوریتم، خوارزمی دانشمند ایرانی است، که آثار کار او در قرن بیست و یکم ظهور پیدا کرده است: امروز در قرن بیست و یکم، عصر پیش رو را عصر الگوریتم نام گذاری شده است که بر مبنای آن سیستم‌­هایی چون ایمیل، پیشخوان خدمات الکترونیکی، سیستم پیچیده پرواز و یا سیستم جراحی از راه دور، همگی بر مبنای قواعد الگوریتمی طراحی شده­‌اند.
وی افزود: امروز بر مبنای چارچوب فکری الگوریتمی خوارزمی ما می­‌توانیم سیستم عدالت را پیاده­‌سازی کنیم که قادر باشد فساد را از بین ببرد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اختراع دستگاه ساده مورس توسط ساموئل مورس و به دنبال آن ایجاد صنعت تلگراف تصریح کرد: صنعت تلگراف باعث شد امکان انتقال پیام به‌صورت علائم فراهم شود و به دنبال آن امکان ارتباط هم‌زمان با فرامکان فراهم شد.
وی افزود: توسعه صنعت تلگراف، ‌پایه اینترنت امروزی را گذاشت که به دنبال آن امکان ارتباط یکی با همه، همه با همه و همه با یکی در سطح انبوه جهانی را فراهم کرده است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه با توسعه بستر اینترنت مرز بین مرکز و پیرامون از بین رفته است خاطرنشان کرد: امروز دیگر مفهومی همچون پایتخت معنای گذشته را ندارد و امکان غیر مرکزی کردن قدرت با همان اختراع ساموئل مورس در جهان پایه‌­گذاری شد.
دانش آموزان با ایجاد کمپین نوآورانه اقدام به ایجاد سرمایه اجتماعی کنند
وی در ادامه به برگزیدگان جایزه البرز پیشنهاد کرد: شما دانش آموزان می­توانید با ایجاد کمپین نوآورانه و مشارکت گروهی اقدام به ایجاد سرمایه اجتماعی به‌منظور شبکه­کردن همه توانایی­‌های پراکنده کنید. با این نگاه همه منتخبین جایزه البرز می توانند در یک شبکه علمی مشترک تعامل و همکاری داشته باشندو خلق ارزش های جدید کنند.
دکتر عاملی با اشاره به اهمیت آرمان داشتن به‌عنوان سومین اصل موفقیت انسان گفت: تمام خلاقان اثرگذار جهان آرمان داشته‌­اند، چنانکه مرحوم البرز به‌عنوان بنیان­گذار جایزه البرز نیز با آرمان کمک به آینده کشور گام در حفظ و پیشرفت کشورمان برداشته است.
وی افزود: امروز منابع و ذخایر طبیعی بسیاری در کشور وجود دارد، اما ما حق نداریم این منابع و ذخایر را تنها برای نسل خودمان مصرف کنیم، بلکه باید امکانات و منابع خود را هم برای امروز و هم برای آینده کشورمان حفظ کنیم.
چیزی که جلوی آرمان را می­گیرد، خودخواهی است 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: چیزی که جلوی آرمان را می‌­گیرد، خودخواهی است، چنانکه امیرالمؤمنین علی(ع) می­‌فرمایند «العجب یمنع الإزدیاد»، غرور و خودخواهی مانع رشد آدمی می­شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آینده‌­نگری به‌عنوان چهارمین اصل موفقیت انسان گفت ما باید نگاه بلند مدت داشته باشیم و با امور آینده دچار شوک نشویم. ایشان اضافه کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌­العالی) در ترسیم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با نگاه به چهل سال اول انقلاب اسلامی به‌عنوان دوران استقرار نظام اسلامی و گام اول انقلاب اسلامی، مراحلی را برای رسیدن به هدف در گام دوم مدنظر قرار داده­اند.
دکتر عاملی افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی، باید به تحقق دولت اسلامی اهتمام داشته باشیم که در ذیل آن نباید فقیری در جامعه وجود داشته باشد و یا تبعیض اجتماعی وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: در دولت اسلامی بنیان بر توحید است و خداوند برتر از همگان تعریف شده ذیل آن همه باید در شرایط برابری قرار داشته باشند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: با استقرار جامعه اسلامی که در آن جامعه موحدان و راست‌گویان محقق شده و می‌توانیم تمدن نوین اسلامی را رقم‌زده که با استقرار آن علاوه بر توسعه فناوری‌­های جدید در سطح مادی، جامعه­‌ای سالم بر بنیان اعتماد و راست‌گویی در سطح معنوی تحقق خواهد یافت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در طی مسیر چهل‌ساله گام دوم انقلاب، افق برنامه­‌ریزی چهل‌ساله‌­ای را پیش رو گذاشته‌­اند گفت: باید به آینده نگاه بلند و عمیق داشته باشیم و با پرهیز از سطحی‌نگری برای آینده برنامه­‌ریزی کرد.
یک اندیشمند صاحب اخلاق و کرامت از مسائل جزئی به‌راحتی رد نمی­‌شود
دکتر عاملی با اشاره به اخلاق و کرامت انسانی به‌عنوان پنجمین اصل موفقیت انسان گفت: درصورتی‌که اخلاق و کرامت انسانی توسط نخبگان کشور حفظ شود، می­‌تواند الگوی تمام‌عیاری برای دیگران باشد.
وی افزود: یک اندیشمند صاحب اخلاق و کرامت از مسائل جزئی به‌راحتی رد نمی‌­شود و تلاش می­‌کند همواره به اصول اخلاقی اسلام که ریشه در توحید و سیره نبوی و ائمه اطهار دارد پای‌بند باشد.
در پایان دکتر عاملی تأکید کدر که 5 اصل اندیشمند بودن، گام نهادن در مسیر نوآوری، آرمان گرائی و نگاه بلند مدت داشتن و همچنین آینده اندیشی و البته اخلاق و کرامت انسانی، مسیر رشد و پیشرفت الهی را به روی اندیشمندان باز می کند و موفقیت فردی و اجتماعی را رقم خواهد زد.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7